مراحل تدوین استراتژی برند

مراحل تدوین استراتژی برند

توسعه برند شامل یک برنامه بلند مدت برای رسیدن به یک سری اهداف بلند مدت می باشد. این استراتژی در نهایت موجب شناسایی و انتخاب شما توسط مصرف کننده می شود. یک استراتژی برندسازی موفق شامل اجرای برند، تحقق وعده های مشتریان و نحوه اطلاع رسانی به مشتری می شود. استراتژی برندینگ (Branding strategy) چیزی فراتر از تولید محتوای متنی برای برند می باشد. مجموع لوگو، پالت رنگ، شعار و وب سایت جزء اصلی یک استراتژی برندسازی موفق است ولی همه اجزاء استراتژی نیست. برای ایجاد یک استراتژی برندینگ موفق باید همه عناصر نامشهود را نیز در نظر بگیرد ​​که با گذشت زمان این کار منجر به آگاه شدن از برند، ارزش ویژه برند و حساسیت برند شما توسط مشتری می شود.

استراتژی برندینگ چیست؟

در واقع این استراتژی یک برنامه بلند مدت است که برند شما را معرفی می‌کند و برای رسیدن به اهداف یک سایت کمک می‌کند. با وجود استراتژی برندینگ کسب‌وکار شما به یک نام تجاری ماندگار تبدیل می‌شود و توجه ویژه‌ای را به آن می‌دهد. در نهایت با دانستن استراتژی برندینگ چیست؟ می‌توانید هویت یا نام تجاری برای کسب‌وکارتان ایجاد کنید که در نظر کاربران ارزش و معنای بالایی داشته باشد.

انواع استراتژی برندینگ چیست؟

نمونه‌های زیادی برندینگ وجود دارد و مخاطبین هدف، صنعت، بودجه و کمپین‌های بازاریابی شما می‌توانند ارزش شرکت‌تان را بالا ببرند و سبب افزایش رتبه سایت در گوگل شود.

تعداد زیادی از کسب‌وکارها از چندین راهبرد برای رسیدن به هدف‌های خود استفاده می‌کنند اینکه شما استراتژی‌های مناسب انتخاب کنید برای موفقیت شما امری ضروری است. تمام صنعت‌ها، هدف‌ها و مقصدهای متفاوتی دارند و تلاش می‌کنند به آن‌ها برسند.

هر استراتژی برند، دارای چیزهای مختلفی است که به کسب و کار شما ارائه دهد. با این وجود شما باید استراتژی مختص هدف خود انتخاب کنید و برای تصمیم گیری بهتر در انتخاب استراتژی‌ برندینگ، می‌توانید تجزیه ‌و تحلیل رقابتی با رقبا را در کسب و کار خود انجام دهید.

این کار به شما کمک می‌کند که فرصت‌ها و تهدیدها را در بازار پیدا کنید و از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید. برندسازی مشترک، یکی از انواع استراتژی‌های برندسازی است در این نوع استراتژی شرکت‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند.

درواقع می‌توانیم بگوییم برندینگ مشترک یک مشارکت بین دو یا چند کسب‌وکار است. این نوع برندینگ به برندها کمک می‌کند و تأثیرات مثبتی روی هم می‌گذارند؛ همچنین منجر به رشد تجارت، گسترش آگاهی از برند و ورود به بازارهای دشوار و جدید می‌شود. نوع دیگری از برندینگ، برندسازی شرکتی یا همان ارزش کسب‌وکار است که یک سازمان یا شرکت به‌وسیله آن، خودش را به جهان و مردم معرفی می‌کند.

برندسازی شرکتی اکثرا به دنبال شناساندن و ارزش‌های اصلی شرکت به مشتریان احتمالی، مشتریان اکنون و مشتریان قبلی است. مثلاً ارزش‌های اصلی برند نایک در تمام برنامه‌ها و محصولاتش قابل مشاهده است و به عنوان یک برند شرکتی خودش را در دل تمامی افرادی که ورزشکار و علاقه‌مند به ورزش و مردمان عادی جا کرده است.

چرا به استراتژی برندینگ نیاز دارید؟

اگر شما ندانید چه کی هستید، چرا وجود دارید، اعتقادات شما چیست و برای رسیدن به چه هدفی کار می کنید، کسب و کارتان آسیب جدی می بیند. فقدان استراتژی برند از ارتباط با مشتری گرفته تا حفظ کارکنان، باعث بروز مشکلات در همه قسمت های سازمان می شود. وقتی سازمانی استراتژی برند نداشته باشد درک درستی از هدف، چشم‌انداز، مأموریت یا ارزش‌های خود نخواهد داشت بنابراین تصمیم‌ های بازاریابی آن نتیجه معکوس می دهد و به زیان شرکت خواهد بود.

پس مهم‌ترین هدفی که باید در استراتژی برندینگ (Branding strategy) به کار ببرید این است که باید خود را به مشتریان معرفی کنید و سپس هدفتان و چیزهایی که شما را از سایر برندهای تجاری متمایز می‌کند به آن‌ها بگویید. استراتژی برند سازی یک راهکار بلند مدت است و موفقیت آن به سرعت به دست نمی‌آید.

برای اینکه بتوانید تأثیرات آن را ببینید باید رفتار مصرف کنندگان را در طول زمان بررسی کنید. در حقیقت به دست آوردن میزان تأثیرگذاری و موفقیت استراتژی‌های برندسازی کار راحتی نیست چون این استراتژی‌ها قابل دیدن و لمس کردن نیستند نمی‌توان به راحتی آن‌ها را شناسایی کرد.

برای اندازه‌گیری میزان موفقیت خود در فرآیند، باید ابتدای کار یک سری فاکتورها را تعیین کرده و اندازه کارآمد بودن استراتژی‌ برندینگ خود را مشاهده کنید. هر نوع کسب‌وکاری میزان موفقیتش را بر اساس آیتم‌های متفاوتی اندازه‌گیری می‌کند اما اکثر آنها عنصرهای مشترکی را در استراتژی‌ خود بکار می‌برند.

عنصر اصلی در تدوین استراتژی برندینگ کسب‌وکار تعیین هدف برای آن است. شما در سمت مدیر یک کسب و کار باید بدانید که چرا و به چه هدفی اقدام به راه‌اندازی آن کرده‌اید و هدف شما از راه‌اندازی این کار چیست؟ زمانی که برند شما هدف مشخصی داشته باشد حتماً توجه مشتریان زیادی به کسب و کارتان جلب می‌کنید.

اگر شما استراتژی مستند نداشته باشید کارکنان شما به دلیل عدم اتحاد، سردرگمی و درگیری با هم اختلاف خواهند داشت و ممکن است با گذر زمان کارکنان علاقه ای به ادامه همکاری با شما نداشته باشند و اگر نتوانید برند خود را به وضوح بیان کنید نمی توانید جایگاه مشخصی در بازار داشته باشید بنابراین جذب مشتری برای شما دشوار خواهد بود.

در استراتژی برندینگ موفق چه چیزی نقش دارد؟

در استراتژی برندسازی موفق، هدف شناساندن برند شما به دنیا می باشد که بگوید چه هدفی دارد و چه چیزی برند را تعریف می کند.

استراتژی برندسازی یک استراتژی طولانی و بلند مدت است که برای موفقیت یا عدم موفقیت به گذشت زمان نیاز دارد. برای انکه اطمینان حاصل کنید استراتژی برندینگ شما موثر واقع شده، باید مخاطبان شما هم از نظر محصول، و هم از نظر ارزش، فرهنگ و موقعیت شما را بشناسند. استراتژی ‌های برندسازی در اغلب مواقع عناصر نامشهود و غیرقابل اندازه‌گیری دارد  و این امر باعث می شد سنجش موفقیت آن آسان نباشد ولی شما باید در اول راه بدانید موفقیت چگونه اندازه‌گیری می‌شود.

استراتژی برندینگ

چگونه استراتژی برندینگ مناسب انتخاب کنیم؟

ابتدا باید انواع مختلف استراتژی برندینگ را با تحقیقات و مهارت های خاص برای موفقیت سازمان بررسی کنید. برای این کار باید گروهی متحد و دارای مهارت داشته باشید تا تمام نکات مساله را در نظر گرفته باشند.

پنج نوع استراتژی برند در کسب و کار به شرح زیر می باشد:

  • تعریف برند
  • جلب تمرکز مخاطب هدف
  • وفاداری و الهام بخشی برند
  • استفاده از رسانه های اجتماعی
  • ساده کردن پیام برند

ابتدا برند خود را تعریف کنید سپس مخاطب را جذب کرده و آنها را متقاعد کنید تا در برند شما بمانند و بعد از انواع رسانه های اجتماعی استفاده کنید و در نهایت محتوای برند خود را ساده کنید ، این ها همگی فرصت هایی را برای رشد کسب و کار شما از طریق برندسازی فراهم می کنند.

چه ارتباطی بین استراتژی بازاریابی و استراتژی برندینگ وجود دارد؟

اگر تصور کنیم برندسازی کالایی است که مخاطبان شما مصرف می‌کنند، بازاریابی همانند ظرفی است که کالای خود را در آن به مشتری تحویل می‌دهید. استراتژی بازاریابی،  نحوه برقراری ارتباط شما با مشتری و کارهایی است که به طریق آن پیام خود را به مشتری می رسانید. در واقع برند تعهدی است که سازمان به مصرف کننده می دهد. هدف از برند سازی در بازاریابی، ایجاد اعتماد و وفاداری مشتریان است. برند به کسب و کار شما هویت می دهد و باعث متمایز شدن شما از رقیبان می شود.

بازاریابی در زبان ساده تر تبلیغ برند شما می باشد. که بازاریابی هدف‌ مند، نیاز به انتخاب مشتری هدف، تصمیم در مورد قیمت‌گذاری کالا یا خدمات، توزیع آنها، تعامل با رسانه و روابط عمومی و نحوه اجرای کمپین‌ها را شامل می شود.

تفاوت اساسی بین استراتژی برندسازی و استراتژی بازاریابی، تفاوت بین بلند مدت و کوتاه مدت بودن آن ها می باشد. استراتژی برندسازی تعهدی بلند مدت می باشد و برندسازی در تمامی کانال ها و کمپین ها ثابت است ولی استراتژی بازاریابی زمان خاصی ندارد و اخبار و جنبش های اجتماعی در آن تاثیر می گذارد و همچنین می تواند انعطاف پذیر باشد.

استراتژی برندینگ و سئو

سئو در در محیط رقابتی آنلاین برند ها بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. شما ابتدا یک وب سایت ایجاد می کنید، لینک های مورد نیاز خود را بدست می آورید و سپس بر روی شیوه های سئو تمرکز می کنید در نتیجه با وجود آن ها کنار هم یک برند معتبر و آنلاین می سازید.

موتور جستجوی گوگل وب سایت های تجاری که دارای برند معتبر هستند را تقویت می کند. آنها با لینک های کمتر رتبه های بهتری در گوگل بدست می آورند. اگر می خواهید افزایش رتبه سایت در گوگل داشته باشید، برندسازی و سئو باید مبنای استراتژی بازاریابی شما را تشکیل دهند. همچنین، برندسازی و سئو بدون یکدیگر نمی توانند کارکرد موثری داشته باشند. پس باید استراتژی برندینگ مناسبی با در نظر گرفتن اصول سئو داشته باشید.

۱۰ مرحله از استراتژی‌ برندینگ

استراتژی‌ برندینگ یکی دیگر از موضوعات مهم هنگام تولید محتوای متنی است. طراحی سایت، سئو، استراتژی‌های مختلف، همه این موارد در افزایش رتبه سایت در گوگل مؤثر هستند.

شاید نام تجاری شما با ارزش‌ترین دارایی شرکت خدمات حرفه‌ای شما باشد. بنابراین توسعه یک برند قوی‌ مهم‌ترین وظیفه شما است. در واقع برند شما به‌عنوان شهرت شرکت شما و قابل مشاهده بودن آن در بازار به کار می‌رود. قصد داریم در ادامه این مطلب در مورد استراتژی‌ برندینگ بیشتر توضیح دهیم، پس ما را همراهی کنید.

تعریف استراتژی‌ های برندینگ

استراتژی‌ برندینگ به معنای توسعه، ایجاد و تقویت برند خدمات حرفه‌ای شما است. استراتژی‌ برند به شرکت‌ها کمک می‌کند که برندهای خود را توسعه دهند و فرآیند آن به سه مرحله تقسیم می‌شود.

مراحل:

  1. استراتژی برندینگ خود را با اهداف کسب و کارتان هماهنگ کنید؛
  2. همه ابزارهایی که برای برقراری ارتباط با برند نیاز دارید، مانند لوگو، برچسب و وب سایت توسعه دهید؛
  3. برند تازه توسعه یافته یا به روز شده خود را تقویت کنید.

در ادامه استراتژی توسعه برند را به 10 مرحله تقسیم کرده‌ایم.

1. استراتژی کلی کسب و کار خود را در نظر بگیرید

یک برند قوی و متمایز، به رشد شرکت شما کمک می‌کند. استراتژی کسب و کار شما زمینه را برای استراتژی‌ برندینگ شما فراهم می‌کند.

2. مشتریان هدف خود را شناسایی کنید

مهم است که بدانید مشتریان هدف شما چه کسانی هستند. تحقیقات نشان داده است که شرکت‌هایی با رشد و سود بالا همیشه روی داشتن مشتریان هدف مشخص متمرکز بوده‌اند. هرچه مخاطبان هدف متنوع‌تری داشته باشید، تلاش‌های بازاریابی شما کاهش می‌یابد و این امر برای افزایش رتبه سایت در گوگل مناسب تر است.

3. درباره گروه مشتری هدف خود تحقیق کنید

برای اینکه در استراتژی‌ برندینگ موفق عمل کنید و مشتری‌های هدف خود را شناسایی کنید باید تحقیق را شروع کنید. تجربه نشان داده است شرکت‌هایی که تحقیقات سیستماتیک روی گروه مشتری هدف خود انجام می‌دهند سریعتر رشد می‌کنند و سود بیشتری نیز دارند. همچنین آن‌هایی که بیشتر تحقیق می‌کنند سریعتر رشد می‌کنند.

تأثیرات تحقیقات:

  • تحقیقات باعث می‌شود دیدگاه و اولویت‌های مشتری هدف خود را درک کنید؛
  • نیازهای آن‌ها را پیش بینی کنید؛
  • پیام خود را به زبان آن‌ها بیان کنید؛
  • همچنین به شما می‌گوید که چگونه به نقاط قوت شرکت و برند شما نگاه می‌کنند.

4. جایگاه برند خود را توسعه دهید

اکنون زمان آن رسیده است که جایگاه برند شرکت خود را در بازار خدمات حرفه‌ای تعیین کنید. شما باید به مشتریان خود بگویید شرکت شما چه تفاوتی با سایرین دارد. همچنین چرا آن‌ها باید در بین مخاطبان هدف شما همکاری با شما را انتخاب کنند.

برای پیدا کردن جایگاه برند مناسب باید یک بیانیه موقعیت‌یابی خوب در سه تا پنج جمله داشته باشید. این بیانیه ماهیت موقعیت‌یابی برند شما را نشان می‌دهد. بسیار مهم است که این بیانیه بر اساس واقعیت باشد، زیرا باید به آنچه وعده داده‌اید عمل کنید.

5. استراتژی پیام رسانی خود را توسعه دهید

گام بعدی استراتژی پیام رسانی است. به این معنا که برای توسعه برند باید پیام‌هایی برای مخاطبان هدف مختلف ارسال کنید. مخاطبان هدف شما معمولاً شامل مشتریان، کارمندان بالقوه و  منابع ارجاع می‌شوند که برای انها تولید محتوای متنی مناسب انجام دهید.

جایگاه اصلی برند شما باید برای همه مخاطبان یکسان باشد، اما هر مخاطبی به جنبه‌های مختلف آن علاقه‌مند خواهد بود. پیام‌های ارسالی به هر مخاطب باید بر نکاتی که برای آن مخاطب اهمیت دارد تأکید کند. استراتژی پیام رسانی شما باید تمام نیازهای مخاطبان را برطرف کند. این یک گام مهم برای ایجاد ارتباط برند شما با مخاطبان هدف شما است.

6. نام، لوگو و شعار خود را توسعه دهید

از مهم‌ترین استراتژی‌ برندینگ نام لوگو است. اگر یک شرکت جدید هستید، نام لوگو اهمیت زیادی دارد. نام لوگو و شعار مناسب به توسعه و موقعیت برند شما کمک زیادی می‌کند. البته نام، لوگو برند شما نیستند. آن‌ها بخشی از هویت برند شما هستند.

7. استراتژی بازاریابی محتوای خود را توسعه دهید

در عصر دیجیتال بازاریابی محتوا شرکت‌های خدمات حرفه‌ای بسیار مهم است. این نوع بازاریابی نسبت به بازاریابی سنتی کارایی بیشتری دارد. از محتوای آموزشی ارزشمند برای جذب، پرورش و واجد شرایط بودن افراد بالقوه استفاده می‌کند.بازاریابی محتوایی به افزایش دید و شهرت در یک زمان کمک می‌کند. همچنین این راه باعث می‌شود بین برند شما با مخاطبان هدف شما ارتباط ایجاد شود.

8. وب سایت خود را توسعه دهید

مهم ترین ابزار توسعه برند شما وب سایت شما است. مخاطبان، برنامه‌های شما را از این طریق دنبال می‌کنند. شما محتوای ارزشمند خود را از طریق وب سایت تولید می‌کنید. با افزایش سئو از طریق محتوای مناسب، مشتریان شما را پیدا می‌کنند و در مورد شرکت شما اطلاعات کسب می‌کنند. محتوای آنلاین در هر استراتژی توسعه برند مدرن نقش اساسی دارد.

9. جعبه ابزار بازاریابی خود را بسازید

گام بعدی در استراتژی‌ برندینگ اینکه جعبه ابزار بازاریابی خود را بسازید. این جعبه ابزار شامل «برگ‌های فروش» یک صفحه‌ای است که پیشنهادات خدمات اصلی یا بازارهای کلیدی ارائه شده را توصیف می‌کند. همچنین شامل فیلم‌ها نیز می‌شود. موضوعات ویدیویی پرطرفدار شامل مرورهای کلی شرکت و مطالعات موردی است. اگر از این ابزارها به‌درستی استفاده کنید، علاوه بر توسعه کسب و کار در توسعه برند نیز مهم هستند.

10. پیاده سازی، پیگیری و تنظیم

این مرحله نهایی در فرآیند توسعه برند بسیار اهمیت دارد. بدیهی است که اگر استراتژی توسعه برند اجرا نشود، فایده چندانی ندارد. به همین دلیل ردیابی بسیار مهم است. ما توصیه می‌کنیم که هم اجرای طرح و هم نتایج را مرتب پیگیری کنید. فقط با ردیابی کل فرآیند است که می‌توانید مطمئن شوید که نتیجه گیری و تنظیمات را درست انجام داده‌اید.

کلام آخر

در این مقاله به‌طور کامل در مورد استراتژی‌ برندینگ توضیح داده‌ایم و 10 مرحله را معرفی کرده‌ایم که به شما در این فرآیند کمک کند. آژانس توسعه کسب و کار باران تمام تلاش خود را کرده است که مطالب مفیدی در حوزه بازاریابی آنلاین در اختیارتان قرار دهد.

برای ساخت یک استراتژی برندینگ موثر که باعث رشد، سودآوری و وفاداری شود، زمان، تحقیق و برنامه ریزی و اجرای مدبرانه نیاز است. برای انتخاب صحیح استراتژی برندسازی باید آن را مناسب با درک نوع برند و تعریف هویت برند شروع کنید و برای پیشرفت در اهدافتان باید روی استراتژی برند سرمایه گذاری کنید.

استراتژی برندینگ به تجربه مخاطبان از شرکت شما تأثیر می گذارد، بنابراین باید محصول یا خدمات با دقت بیشتری  انتخاب شود. متخصصین آژانس توسعه کسب و کار باران می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

سوالات متداول:

برند در واقع نام یا نشان شرکت و محصول شما است که موجب می‌شود مشتری راحت‌تر به شما اعتماد کرده و خرید خود را نهایی کند. طی فرآیند برندینگ سعی می‌شود نگاه‌های مثبت نسبت به شرکت و محصولات در نظر مخاطب هدف افزایش پیدا کند.
معروف شدن کسب و کار، بالا بردن ارزش کسب و کار، جذب مشتریان جدید و متمایز شدن بین رقبا از مزایای برندینگ و برندسازی است.

ابتدا باید هدف برندینگ مشخص شود. پس از آن تحقیقات مناسب جهت فراهم کردن اطلاعات درباره محصول و بازار رقابتی آن فراهم شود‌. در مرحله بعد می‌توان طبق کالاهایی که در بازار وجود دارد‌ و بر اساس ذهن مشتریان، جایگاه برند را مشخص کنید.

در پایان طبق مشتری مداری خاصی که برند شما ارائه می‌دهد و ارزشی که دارد، برندتان را برای مشتریان تعریف کنید و در نهایت به هویت برند خود شکل بدهید.

دیدگاه ها بسته شده اند.