سهم بازار

سهم بازار و فرمول محاسبه آن

سهم بازار چیست؟

سهم بازار درصدی از کل فروش در یک صنعت است که توسط یک شرکت خاص تولید می شود. سهم بازار با در نظر گرفتن فروش شرکت در طول دوره و تقسیم آن بر کل فروش صنعت در همان دوره محاسبه می شود. این معیار برای ارائه یک ایده کلی از اندازه یک شرکت در رابطه با بازار و رقبای آن استفاده می شود. رهبر بازار در یک صنعت، شرکتی است که بیشترین سهم بازار را دارد.

نکات کلیدی

  • سهم بازار نشان دهنده درصدی از یک صنعت یا کل فروش یک بازار است که توسط یک شرکت خاص در یک دوره زمانی مشخص به دست می آید.
  • سهم بازار با در نظر گرفتن فروش شرکت در طول دوره و تقسیم آن بر کل فروش صنعت در همان دوره محاسبه می شود.
  • این معیار برای ارائه یک ایده کلی از اندازه یک شرکت در رابطه با بازار و رقبای آن استفاده می شود.
  • رهبر بازار شرکتی است در صنعتی که بیشترین سهم بازار را دارد و عموماً بیشترین تأثیر را دارد.
  • راه‌های افزایش سهم بازار شامل پیاده‌سازی فناوری‌های جدید، ایجاد وفاداری مشتری و جذب رقبا است.

سهم بازار

درک سهم بازار


سهم بازار یک شرکت، سهم آن از کل فروش در رابطه با بازار یا صنعتی است که در آن فعالیت می کند. برای محاسبه سهم بازار یک شرکت، ابتدا دوره ای را که می خواهید بررسی کنید مشخص کنید. می تواند یک سه ماهه مالی، سال یا چندین سال باشد.

در مرحله بعد، کل فروش شرکت در آن دوره را محاسبه کنید. سپس از کل فروش صنعت شرکت مطلع شوید. در نهایت، کل درآمد شرکت را بر کل فروش صنعت آن تقسیم کنید. 

محاسبه سهم بازار معمولاً برای کشورها یا مناطق خاصی انجام می شود، 

فرمول سهم بازار

سهم بازار = کل فروش شرکت / کل فروش صنعت

مزایای سهم بازار

سرمایه گذاران و تحلیلگران افزایش و کاهش سهم بازار را با دقت رصد می کنند زیرا می تواند نشانه رقابت نسبی محصولات یا خدمات شرکت باشد. همانطور که کل بازار یک محصول یا خدمات رشد می کند، شرکتی که سهم بازار خود را حفظ می کند، درآمد خود را با همان نرخ کل بازار افزایش می دهد. شرکتی که سهم بازار خود را افزایش می دهد، درآمد خود را سریعتر از رقبای خود افزایش می دهد.

مهم: سود یا زیان در سهم بازار بسته به شرایط صنعت، می تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد سهام شرکت داشته باشد.
افزایش سهم بازار می تواند به شرکت اجازه دهد تا با عملیات خود به مقیاس بیشتری دست یابد و سودآوری را بهبود بخشد.

یک شرکت می تواند سعی کند چه از طریق کاهش قیمت، استفاده از تبلیغات و یا معرفی محصولات جدید یا…سهم خود را از بازار افزایش دهد،  علاوه بر این، می‌تواند با جلب نظر سایر مخاطبان یا جمعیت‌شناسی، اندازه سهم بازار خود را افزایش دهد.

تاثیر سهم بازار

تغییرات در سهم بازار تأثیر بیشتری بر عملکرد شرکت‌ها در صنایع بالغ یا چرخه‌ای دارد که رشد پایینی دارند. در مقابل، تغییرات در سهم بازار تاثیر کمتری بر شرکت‌ها در صنایع در حال رشد دارد. در این صنایع، کل پای در حال رشد است، بنابراین شرکت ها حتی اگر در حال از دست دادن سهم بازار باشند، همچنان می توانند فروش خود را افزایش دهند. برای شرکت هایی که در این شرایط قرار دارند، عملکرد سهام بیش از سایر عوامل تحت تأثیر رشد فروش و حاشیه است.

در صنایع چرخه ای، رقابت برای سهم بازار بی رحمانه است. عوامل اقتصادی بیشتر از سایر عوامل در واریانس فروش، سود و حاشیه نقش دارند. حاشیه ها معمولاً کم هستند و به دلیل رقابت، عملیات با حداکثر کارایی انجام می شود. از آنجایی که فروش به قیمت سایر شرکت ها تمام می شود، آنها سرمایه گذاری زیادی در تلاش های بازاریابی یا حتی رهبران ضرر برای جذب فروش می کنند.

در این صنایع، شرکت‌ها ممکن است تمایل داشته باشند که پول خود را به طور موقت از دست بدهند تا رقبا را مجبور به تسلیم شدن یا اعلام ورشکستگی کنند. هنگامی که آنها سهم بیشتری از بازار را به دست آوردند و رقبا کنار گذاشته شدند، سعی می کنند قیمت ها را افزایش دهند. این استراتژی می‌تواند کارساز باشد، یا می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و ضررهای آن‌ها را تشدید کند. با این حال، به همین دلیل است که بسیاری از صنایع تحت سلطه چند بازیگر بزرگ هستند، مانند خرده فروشی های تخفیف دار.

چگونه شرکت ها می توانند سهم بازار را افزایش دهند؟

یک شرکت می تواند با ارائه فناوری نوآورانه به مشتریان خود، تقویت وفاداری مشتری، استخدام کارکنان با استعداد و به دست آوردن رقبا، سهم بازار خود را افزایش دهد.

تکنولوژی جدید

نوآوری یکی از روش هایی است که توسط آن یک شرکت ممکن است سهم بازار را افزایش دهد. وقتی یک شرکت فناوری جدیدی را وارد بازار می‌کند که رقبای‌اش هنوز آن را ارائه نکرده‌اند، مصرف‌کنندگانی که مایل به داشتن فناوری هستند، آن را از آن شرکت خریداری می‌کنند، حتی اگر قبلاً با یک رقیب تجارت کرده باشند. بسیاری از این مصرف‌کنندگان به مشتریان وفادار تبدیل می‌شوند که به سهم بازار شرکت می‌افزاید و سهم بازار شرکتی را که از آن تغییر داده‌اند کاهش می‌دهد.

وفاداری مشتری

با تقویت روابط با مشتری، شرکت‌ها از سهم بازار موجود خود محافظت می‌کنند و مانع از آن می‌شوند که مشتریان کنونی هنگام ارائه یک پیشنهاد جدید و داغ از سوی رقیب، از جهش خارج شوند. بهتر از این، شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از همان تاکتیک ساده، سهم بازار را افزایش دهند، زیرا مشتریان راضی اغلب از تجربه مثبت خود با دوستان و اقوام خود صحبت می‌کنند که سپس مشتریان جدیدی می‌شوند. به دست آوردن سهم بازار از طریق دهان به دهان، درآمد شرکت را بدون افزایش همزمان در هزینه های بازاریابی افزایش می دهد.

کارمندان با استعداد

شرکت هایی که بیشترین سهم بازار را در صنایع خود دارند تقریباً همیشه ماهرترین و متعهدترین کارکنان را دارند. حضور بهترین کارکنان در هیئت مدیره هزینه های مربوط به گردش مالی و آموزش را کاهش می دهد و شرکت ها را قادر می سازد منابع بیشتری را برای تمرکز بر شایستگی های اصلی خود اختصاص دهند. ارائه حقوق و مزایا رقابتی یکی از راه های اثبات شده برای جذب بهترین کارمندان است. با این حال، کارمندان در قرن بیست و یکم به دنبال مزایای نامشهود مانند برنامه‌های انعطاف‌پذیر و محیط‌های کاری معمولی هستند.

کسب

در نهایت، یکی از مطمئن ترین روش ها برای افزایش سهم بازار، به دست آوردن یک رقیب است. با انجام این کار، یک شرکت دو کار را انجام می دهد. این به پایگاه مشتریان فعلی شرکت تازه خریداری شده نفوذ می کند و تعداد شرکت هایی را که برای یک تکه از همان کیک می جنگند، یکی کاهش می دهد. مدیران زیرک، چه مسئول کسب‌وکارهای کوچک و چه شرکت‌های بزرگ، زمانی که شرکت‌هایشان در یک مدل رشد قرار دارند، همیشه چشم‌شان به یک معامله خرید خوب است.

مثال سهم بازار

همه شرکت های چند ملیتی موفقیت را بر اساس سهم بازار بازارهای خاص اندازه گیری می کنند. چین بازار مهمی برای شرکت ها بوده است، زیرا هنوز هم بازاری با رشد سریع برای بسیاری از محصولات است. به عنوان مثال، شرکت اپل از اعداد سهم بازار خود در چین به عنوان شاخص عملکرد کلیدی برای رشد تجارت خود استفاده می کند.

سهم اپل در بازار گوشی های هوشمند چین در سه ماهه چهارم سال 2020 با Vivo و Oppo با 17 درصد در جایگاه دوم قرار گرفت. در آن زمان، 29 درصد از بازار تلفن همراه چین را بسیاری از برندهای دیگر تشکیل می دادند. در طول سه ماهه اول تا سه ماهه سوم، اپل شاهد کاهش سهم بازار خود در چین به 12 درصد بود که در برابر Vivo و Oppo شکست خورد. در سه ماهه چهارم 2021، اپل با جهش 22 درصدی مواجه شد. در سه ماهه اول 2022، 18 درصد باقی ماند.

سهم بازار چیست؟

سهم بازار اندازه یک شرکت را نشان می دهد، معیاری مفید برای نشان دادن تسلط و رقابت یک شرکت در یک زمینه معین. سهم بازار به صورت درصد محاسبه می شود

میزان فروش شرکت در مقایسه با کل سهم فروش در صنعت مربوطه در یک دوره زمانی. سهم بازار یک شرکت می تواند به طور قابل توجهی بر عملیات آن تأثیر بگذارد، یعنی عملکرد سهم، مقیاس پذیری، و قیمت هایی که می تواند برای محصول یا خدمات خود ارائه دهد.

چرا سهم بازار مهم است؟

به بیان ساده، سهم بازار یک شاخص کلیدی برای رقابت پذیری یک شرکت است. هنگامی که یک شرکت سهم بازار خود را افزایش می دهد، این می تواند سودآوری آن را بهبود بخشد. این به این دلیل است که با افزایش اندازه شرکت ها، آنها نیز می توانند مقیاس شوند، بنابراین قیمت های پایین تری ارائه می دهند و رشد رقبا را محدود می کنند.

در برخی موارد، شرکت‌ها ممکن است تا آنجا پیش بروند که در برخی از بخش‌ها با زیان کار کنند تا رقبا را کنار بزنند یا آنها را مجبور به ورشکستگی کنند. پس از این مرحله، شرکت ممکن است سهم بازار خود را افزایش دهد و قیمت ها را بیشتر افزایش دهد. در بازارهای مالی، سهم بازار می تواند تا حد زیادی بر قیمت سهام تأثیر بگذارد، به ویژه در صنایع دوره ای که حاشیه ها باریک و رقابت شدید است. هر گونه تفاوت قابل توجه در سهم بازار ممکن است باعث ضعف یا قدرت در احساسات سرمایه گذار شود.

چه استراتژی هایی برای به دست آوردن سهم بازار استفاده می شود؟

برای به دست آوردن سهم بازار بیشتر، یک شرکت ممکن است یکی از چندین استراتژی را به کار گیرد. اول، ممکن است فناوری جدیدی را برای جذب مشتریانی که ممکن است از رقیب خود خریداری کرده باشند، معرفی کند. دوم، پرورش وفاداری مشتری تاکتیکی است که می‌تواند منجر به یک پایگاه مشتری فعلی و گسترش شفاهی شود. سوم، استخدام کارکنان با استعداد از هزینه های پرهزینه جابجایی کارکنان جلوگیری می کند و به شرکت اجازه می دهد در عوض شایستگی های اصلی خود را اولویت بندی کند. در نهایت، با یک اکتساب، یک شرکت می تواند هم تعداد رقبا را کاهش دهد و هم پایگاه مشتریان خود را به دست آورد.

چگونه سهم بازار را اندازه گیری می کنید؟

برای تعیین سهم بازار یک شرکت، کل فروش یک شرکت را گرفته و آن را بر کل فروش صنعت آن در یک دوره معین تقسیم می‌کنید. 

سهم بازار پایین چیست؟

سهم بازار پایین سهم بازاری است که کمتر از نیمی از سهم بازار پیشرو صنعت باشد. بنابراین اگر پیشرو صنعت سهم بازار 40% و شرکت دیگری سهم بازار 10% داشته باشد، آن شرکت دارای سهم بازار پایینی در نظر گرفته می شود زیرا 10% کمتر از 20% (نیم 40%) است.


سهم بازار درصدی از کل فروش صنعت است که یک شرکت دارد. هر چه سهم بازار بیشتر باشد، فروش یک شرکت بیشتر از رقبای خود در صنعت خاص خود است. سهم بازار نشان دهنده میزان بزرگی یک شرکت و میزان نفوذ آن در صنعت خود است. همچنین می تواند نشانگر رشد و موفقیت باشد.

شرکت ها عموما به دنبال افزایش سهم بازار خود هستند. راه‌های انجام این کار از طریق پیاده‌سازی فناوری‌های جدید، ارائه محصول با کیفیت بالاتر، اجرای بازاریابی خوب، جذب رقبا و ایجاد وفاداری مشتری است.

نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *