رشد کسب و کار در رکود اقتصادی

رشد کسب و کار در رکود اقتصادی

تغییر بزرگ در محیط کسب و کار فرصت به ارمغان می آورد. حتی یک رکود که فروش را برای اکثر شرکت‌ها کاهش می‌دهد، فرصت‌هایی را برای تعداد کمی از شرکت‌ها برای گسترش فراهم می‌کند. برنامه ریزی کسب و کار برای رکود باید نه تنها شامل بقا، بلکه رونق پس از رکود نیز باشد.

رهبران شرکت ها باید فرصت های خود را برای رشد در ابتدای فرآیند برنامه ریزی رکود ترسیم کنند. سپس با کاهش احتمالی هزینه‌ها، می‌توانند پتانسیل صعودی را که می‌خواهند در مراحل پایانی رکود به دست آورند، در نظر داشته باشند.

رشد سهم بازار هدفی قابل دستیابی در شرایط رکود است. یک توزیع کننده بست – آجیل، پیچ و مهره، میخ و غیره – با ذخیره کردن موجودی بیشتر از رقبای خود، سهم بازار را افزایش داد. کاهش موجودی یک استراتژی معمول برای مقابله با رکود است، اما این شرکت با نقدینگی مناسب وارد رکود شده بود. مشتریان آنها در بخش های بسیار چرخه ای اقتصاد بودند: ساخت و ساز و تولید.

این شرکت می‌دانست که فروش آنها در رکود کاهش می‌یابد، اما آنها همچنین می‌دانستند که کالاهایشان از مد نمی‌افتد. بنابراین آنها موجودی کافی را حفظ کردند. خریداران با شرکت های دیگر تماس گرفتند و متوجه شدند که محصولات و اندازه های خاص مورد نیاز آنها موجود نیست. بنابراین آنها این شرکت را که کالا را در اختیار داشت، امتحان کردند. دفعه بعد که خریداران آماده سفارش بودند ابتدا با این شرکت تماس گرفتند. این توزیع کننده در پایان رکود نسبت به ابتدای رکود، گروه بزرگتری از مشتریان وفادار داشت.

همین رویکرد می تواند از طریق خدمات بهتر به مشتری و تلاش برای فروش کار کند. یکی از مجلات کارمندان فروش تبلیغات خود را چنان عمیقاً کاهش داد که نمایندگان باقی مانده صرفاً سفارش دهندگان بودند. هیچ تماس فروش خارجی برقرار نشد. هنگامی که رکود به پایان رسید، شرکت در وضعیت نامساعدی قرار داشت، زیرا مشتریان قبلی تبلیغات را به شرکت هایی که درخواست فروش را داشتند منتقل کرده بودند.

دستیابی به تجهیزات بهتر در شرایط رکود می تواند یک شرکت را به سمت بهبودی سوق دهد. خطوط هوایی ارزان قیمت اولیه ایر تران از رکود اقتصادی سال 2001 و تعطیلی سفرهای هوایی پس از حملات 11 سپتامبر استفاده کرد. آنها هواپیماهای مدرنی را خریداری کردند که نسبت به ناوگان قدیمی خود در مصرف سوخت کارآمدتر بودند و هزینه نگهداری آنها نیز کمتر بود. برخی از هواپیماها مدل دیرهنگام استفاده شده بودند، در حالی که برخی دیگر کاملاً نو بودند که خریداران آن از خرید منصرف شده بودند. هنگامی که ترافیک هوایی دوباره افزایش یافت، AirTran نسبت به اکثر رقبای خود مزیت هزینه داشت.

علاوه بر خرید تجهیزات، شرکت ها ممکن است از رکود برای بهبود مکان خود استفاده کنند. یک آرایشگاه دوبلین قبل از رکود اقتصادی سال 2008، سه مغازه متوسط داشت. او می خواست مکان های خود را ارتقا دهد، اما بهترین سایت ها گران بودند. بنابراین او پول نقد خود را جمع کرد و منتظر ماند. در رکودی که ایرلند را به شدت تحت تاثیر قرار داد، او شاهد خالی شدن مکان‌های برتر بود. پس از گذشت مدتی محترمانه، او به صاحبخانه‌ها نزدیک شد و برای اجاره‌های پایین به سختی چانه‌زنی کرد. او همچنین موجودی کلاه گیس و اکستنشن مو را با قیمت ارزان از مغازه های ورشکسته خرید. او به من گفت که رکود بهترین اتفاقی است که برای کسب و کارش افتاده است.

رویکرد آرایشگر سال‌ها قبل توسط مطالعه مک‌کینزی روی شرکت‌های چند ملیتی تأیید شده بود. شرکت‌هایی که بهترین سوابق طولانی‌مدت را داشتند، از سال‌های خوب برای پرداخت بدهی و جمع‌آوری پول نقد استفاده کردند. آنها گرفتار سرخوشی و خوش بینی رونق نشدند. زمانی که رکود شروع شد، شرکت‌هایی که بهترین عملکرد را داشتند، رقبا و کسب‌وکارهای مجاور بازار را خریداری کردند که دامنه محصولات خود را گسترش دادند. آنها حاضر بودند برای خرید ارزان وام بگیرند و بانک هایشان خوشحال بودند که به یک شرکت محتاط با ترازنامه قوی وام دهند. همانطور که آرایشگر ثابت کرد، این استراتژی می تواند برای مشاغل کوچک و همچنین شرکت های بزرگ کارساز باشد.

سال قبل از رکود – که احتمالاً همین الان است – زمان خوبی برای شناسایی افراد مستعد برای استخدام است. در بازار کار فشرده، بسیاری از شرکت ها در ارائه حقوق های بسیار بالا مردد هستند. بخشی از مشکل هزینه واقعی کارمندان جدید است، اما مسئله بزرگتر پرداخت به کارکنان فعلی است، زمانی که آنها متوجه می شوند که استخدام های جدید چه درآمدی دارند. بنابراین یک استراتژی عالی برای جذب استعداد، استفاده از دوره قبل از رکود برای شناسایی استعدادها است. مدیران باید چشم‌اندازهای خوب را بشناسند. خرمای قهوه زیاد کمک می کند. به جای ارائه یک دستمزد برتر در دوران رونق، منتظر بمانید تا زمانی که کارفرمای فعلی با استعداد با مشکل مواجه می شود، پاداش ها را کاهش می دهد و تعدادی از افراد خوب را اخراج می کند، دستمزد متوسطی را ارائه دهید.

چه استراتژی های دیگری می تواند به یک شرکت کمک کند تا از رکود قوی تر از آنچه در آن بود خارج شود؟ تیم مدیریت را گرد هم بیاورید تا این چالش را طرح ریزی کنند.

نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *