برنامه ی بازاریابی

برنامه ی بازاریابی چیست؟

برنامه بازاریابی چیست؟


برنامه بازاریابی یک سند عملیاتی است که یک استراتژی تبلیغاتی را ترسیم می کند که سازمان برای تولید سرنخ و رسیدن به بازار هدف خود اجرا می کند. یک طرح بازاریابی، کمپین‌های ارتباطی و روابط عمومی را که در یک دوره انجام می‌شود، از جمله اینکه چگونه شرکت تأثیر این ابتکارات را اندازه‌گیری می‌کند، توضیح می‌دهد.

کارکردها و اجزای یک طرح بازاریابی شامل موارد زیر است:

تحقیقات بازار برای حمایت از تصمیمات قیمت گذاری و ورودی های جدید بازار
پیام‌های سفارشی که مناطق جمعیتی و جغرافیایی خاصی را هدف قرار می‌دهد
انتخاب پلتفرم برای ارتقای محصول و خدمات: دیجیتال، رادیو، اینترنت، مجلات تجاری و ترکیبی از این پلتفرم ها برای هر کمپین
معیارهایی که نتایج تلاش های بازاریابی و جدول زمانی گزارش آن ها را اندازه گیری می کند.


یک طرح بازاریابی بر اساس استراتژی بازاریابی کلی یک شرکت است.


طرح بازاریابی، استراتژی ای را که یک شرکت برای بازاریابی محصولات خود به مشتریان استفاده می کند، به تفصیل شرح می دهد.
این طرح بازار هدف، ارزش پیشنهادی نام تجاری یا محصول، کمپین هایی که قرار است راه اندازی شود و معیارهایی که برای ارزیابی اثربخشی ابتکارات بازاریابی استفاده می شود را مشخص می کند.
برنامه بازاریابی باید بر اساس یافته‌های معیارهایی که نشان می‌دهند کدام تلاش‌ها تأثیر دارند و کدام‌ها تأثیر ندارند، به‌طور مداوم تنظیم شود.
بازاریابی دیجیتال نتایج را تقریباً در زمان واقعی نشان می دهد، در حالی که تبلیغات تلویزیونی برای تحقق هر سطحی از نفوذ در بازار نیاز به چرخش دارند.
طرح بازاریابی بخشی از یک طرح تجاری است که تمام جنبه های مهم یک کسب و کار مانند اهداف، ارزش ها، بیانیه ماموریت، بودجه و استراتژی های آن را توصیف می کند.


درک برنامه های بازاریابی


اصطلاحات برنامه بازاریابی و استراتژی بازاریابی اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند زیرا یک برنامه بازاریابی بر اساس یک چارچوب استراتژیک فراگیر توسعه می یابد. در برخی موارد، استراتژی و برنامه ممکن است در یک سند گنجانده شود، به ویژه برای شرکت های کوچکتر که ممکن است تنها یک یا دو کمپین بزرگ را در یک سال اجرا کنند. این طرح فعالیت های بازاریابی را به صورت ماهانه، سه ماهه یا سالانه مشخص می کند در حالی که استراتژی بازاریابی ارزش پیشنهادی کلی را مشخص می کند.

انواع طرح های بازاریابی


انواع مختلفی از طرح های بازاریابی مختلف وجود دارد که متناسب با مشاغل مختلف و نیازهای تجاری مختلف است.

راه اندازی محصول جدید: این یک طرح بازاریابی است که نشان می دهد محصول جدید چگونه وارد بازار می شود، چه کسانی را هدف قرار می دهد و به چه روشی تبلیغات انجام می شود.

رسانه های اجتماعی: یک طرح بازاریابی رسانه های اجتماعی بر استراتژی های تبلیغاتی در پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی و نحوه تعامل با کاربران در این پلتفرم ها تمرکز دارد.

مبتنی بر زمان: برنامه های بازاریابی مبتنی بر زمان، مانند برنامه هایی که به صورت فصلی یا سالانه اجرا می شوند، بر زمان سال، شرایط فعلی کسب و کار و بهترین استراتژی ها در آن دوره تمرکز دارند.

چگونه یک برنامه بازاریابی بنویسیم


ماموریت و ارزش پیشنهادی


یک طرح بازاریابی ارزش پیشنهادی یک کسب و کار را در نظر می گیرد. ارزش پیشنهادی وعده کلی ارزشی است که باید به مشتری تحویل داده شود و بیانیه‌ای است که در وب‌سایت شرکت یا  برندسازی ظاهر می‌شود.

ارزش پیشنهادی باید بیان کند که چگونه یک محصول یا برند مشکل مشتری را حل می کند، مزایای آن محصول یا برند چیست و چرا مشتری باید از این شرکت خرید کند نه شرکت دیگری. طرح بازاریابی بر اساس این ارزش پیشنهادی به مشتری است.

KPI ها را تنظیم کنید
ایجاد شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) به شما این امکان را می دهد که موفقیت طرح بازاریابی خود را در رابطه با ارزش پیشنهادی شرکت خود اندازه گیری کنید. به عنوان مثال، اگر هدف شما تعامل با جمعیتی خاص در یک منطقه خاص است، می توانید بازدیدهای رسانه های اجتماعی و وب سایت را دنبال کنید.

بازار هدف خود را شناسایی کنید
طرح بازاریابی بازار هدف یک محصول یا برند را مشخص می کند. تحقیقات بازار اغلب مبنای تصمیمات بازار هدف و کانال بازاریابی است. به عنوان مثال، اینکه آیا شرکت در رادیو، در رسانه های اجتماعی، از طریق تبلیغات آنلاین یا در تلویزیون منطقه ای تبلیغ می کند.

دانستن اینکه می خواهید به چه کسی بفروشید و چرا یکی از اجزای بسیار مهم هر طرح تجاری است. این به شما اجازه می دهد تا کسب و کار خود را متمرکز کنید و موفقیت آن را اندازه گیری کنید. جمعیت‌شناسی‌های مختلف سلیقه‌ها و نیازهای متفاوتی دارند، دانستن اینکه بازار هدف شما چیست، به شما کمک می‌کند برای آنها بازاریابی کنید.

استراتژی و اجرا
طرح بازاریابی شامل منطق این تصمیمات است. این طرح باید بر ایجاد، زمان‌بندی، زمان‌بندی و قرار دادن کمپین‌های خاص تمرکز کند. این طرح شامل معیارهایی است که نتایج تلاش های بازاریابی شما را اندازه گیری می کند. مثلاً در رادیو تبلیغ می کنید یا در شبکه های اجتماعی؟ اگر تبلیغات در رادیو یا تلویزیون باشد چه ساعتی پخش می شود؟ این استراتژی ممکن است شامل برنامه ریزی پرواز باشد، که شامل زمان هایی است که می توانید از دلارهای تبلیغاتی خود بیشترین استفاده را ببرید.

بودجه خود را تنظیم کنید
یک طرح بازاریابی هزینه دارد. دانستن بودجه خود برای یک طرح بازاریابی به شما این امکان را می دهد که یک برنامه مناسب در آن زمینه ایجاد کنید، به آن پایبند باشید و از هزینه های فرار جلوگیری کنید. همچنین به شما کمک می کند تا به بخش های مختلف برنامه بازاریابی خود اختصاص دهید.
برنامه خود را تنظیم کنید
یک طرح بازاریابی را می توان در هر نقطه بر اساس نتایج حاصل از معیارها تنظیم کرد. به عنوان مثال، اگر تبلیغات دیجیتال بهتر از حد انتظار عمل کنند، می توان بودجه یک کمپین را برای تأمین بودجه یک پلتفرم با عملکرد بالاتر تنظیم کرد یا شرکت می تواند بودجه جدیدی را آغاز کند. چالش پیش روی رهبران بازاریابی این است که اطمینان حاصل کنند که هر پلتفرم زمان کافی برای نشان دادن نتایج دارد.

بدون معیارهای صحیح برای ارزیابی تأثیر تلاش‌های تبلیغاتی و بازاریابی، یک سازمان نمی‌داند کدام کمپین‌ها را تکرار کند و کدام کمپین‌ها را کنار بگذارد. حفظ ابتکارات ناکارآمد هزینه های بازاریابی را به طور غیر ضروری افزایش می دهد.
بازاریابی دیجیتال نتایج را تقریباً در زمان واقعی نشان می دهد، در حالی که تبلیغات تلویزیونی برای تحقق هر سطحی از نفوذ در بازار نیاز به چرخش دارند. در مدل آمیخته بازاریابی سنتی، یک طرح بازاریابی تحت دسته «ترفیع» قرار می گیرد که یکی از چهار P است، اصطلاحی که نیل بوردن برای توصیف آمیخته بازاریابی محصول، قیمت، تبلیغ و مکان ابداع کرده است.

برنامه بازاریابی در مقابل طرح کسب و کار


یک طرح کسب و کار به جزئیات نحوه عملکرد و عملکرد یک کسب و کار در کل آن می پردازد. طرح کسب و کار یک نقشه راه برای یک کسب و کار است. این شامل اهداف، ماموریت ها، ارزش ها، مالی و استراتژی هایی است که کسب و کار در عملیات روزمره و دستیابی به اهداف خود از آنها استفاده می کند.

یک طرح کسب و کار شامل یک خلاصه اجرایی، محصولات و خدمات فروخته شده، تجزیه و تحلیل بازاریابی، استراتژی بازاریابی، برنامه ریزی مالی و بودجه خواهد بود که فقط چند مورد را نام می برد.

همانطور که گفته شد، یک طرح تجاری شامل یک طرح بازاریابی است که بر ایجاد یک استراتژی بازاریابی در مورد چگونگی آگاهی مردم از محصول یا خدمات شرکت، نحوه دستیابی به بازار هدف و ایجاد فروش تمرکز دارد.

قالب طرح بازاریابی چیست؟


الگوی طرح بازاریابی سندی است که فرد می تواند از آن برای ایجاد یک طرح بازاریابی استفاده کند. الگوی طرح بازاریابی شامل تمام عناصر مهم و زبان های مختلف مورد نیاز با بخش های خالی خواهد بود. کاربر می تواند اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را در قسمت های خالی درج کند تا در نهایت طرح بازاریابی خود را ایجاد کند.

خلاصه اجرایی در طرح بازاریابی چیست؟


خلاصه اجرایی یک برنامه بازاریابی یک نمای کلی از کل برنامه بازاریابی ارائه می دهد. خلاصه اجرایی شامل یافته های کلیدی تحقیقات بازار، اهداف شرکت، اهداف بازاریابی، مروری بر روندهای بازاریابی، شرح محصول یا خدمات در حال بازاریابی، اطلاعات مربوط به بازار هدف، و نحوه برنامه ریزی مالی برای برنامه ی بازاریابی.

استراتژی بازاریابی از بالا به پایین چیست؟


استراتژی بازاریابی از بالا به پایین یک استراتژی بازاریابی سنتی است. اینجاست که یک کسب‌وکار تعیین می‌کند که باید به چه کسی و چگونه بفروشد، و پایگاه مشتری تا حد زیادی منفعل است و به محض شنیدن آگهی تشویق می‌شود تا اقدامی انجام دهد. به عنوان مثال، یک استراتژی بازاریابی از بالا به پایین شامل تبلیغات در رادیو یا تلویزیون می شود. استراتژی های بازاریابی از بالا به پایین معمولا توسط مدیران یک شرکت تعیین می شود. معمولاً شامل آنچه یک شرکت می خواهد انجام دهد و سپس تعیین راهی برای انجام آن است.

استراتژی بازاریابی پایین به بالا چیست؟


یک استراتژی بازاریابی از پایین به بالا بر کشف یک استراتژی قابل اجرا و سپس ایجاد آن استراتژی برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی تاثیرگذار تمرکز دارد. مصرف کننده امروزی می خواهد با یک محصول یا خدمات به شیوه ای معنادار ارتباط برقرار کند و یک استراتژی بازاریابی از پایین به بالا برای این امر مناسب تر است. یک استراتژی بازاریابی از پایین به بالا باید بر بازار هدف و چگونگی بهتر ایجاد ارزش برای آنها تمرکز کند.

 

نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *