برندسازی

انواع برند وایجاد هویت برند موفق

برند چیست؟


از نظر متخصصان بازاریابی، نام تجاری محصول یا کسب و کاری است که دارای هویت متمایز در ادراک مصرف کنندگان است. نام تجاری از طریق عناصر طراحی، بسته بندی و تبلیغات ایجاد می شود که به طور کلی محصول را از رقبای خود متمایز می کند.

این محصول به ارزش ویژه برند شرکت تولید کننده آن کمک می کند. یک نام تجاری که با موفقیت اجرا شده است، ارزش زیادی برای یک شرکت ایجاد می کند و به آن برتری رقابتی نسبت به سایرین در همان صنعت می دهد.

به این ترتیب، بسیاری از شرکت ها با به دست آوردن علائم تجاری به دنبال حمایت قانونی برای برندهای خود هستند.

نکات کلیدی

  • یک برند موفق، کیفیت یک محصول را به مصرف کننده منتقل می کند.
  • طراحی، لوگو، بسته بندی و پیام تبلیغاتی یک محصول همگی برای انتقال پیام برند به مصرف کننده هماهنگ شده اند.
  • برندها از مهم ترین و با ارزش ترین دارایی های یک شرکت هستند.
  • شرکت ها می توانند با ثبت علائم تجاری از برندهای خود محافظت کنند تا از عناصر برند خود محافظت کنند.

درک برندها


برند یک دارایی نامشهود است که از عناصر زیادی تشکیل شده است. این عناصر با هم به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند تا یک محصول را شناسایی کنند و به جای رقبای آن، دلیلی برای خرید آن ارائه کنند.

برند ممکن است این پیام را منتقل کند که محصول موثرتر، استفاده آسان تر، طعم بهتر، ارزان تر، کلاسیک تر، بالاتر، یا از نظر محیطی سالم تر از رقبای خود است.

البته زمانی که محصول اساساً با رقبای ارزان‌تر یکسان باشد، این چالش‌برانگیزترین است. برای مثال Advil نام تجاری ایبوپروفن است. از طریق تبلیغات و بسته‌بندی مؤثر، شرکت مادرش تلاش می‌کند مصرف‌کنندگان را متقاعد کند که ایبوپروفن Advil انتخاب بهتری نسبت به نسخه‌های عمومی ارزان‌تر ایبوپروفن است که در کنار آن در قفسه‌های داروخانه قرار دارند.

اجزا یک برند:


لوگوها و شعارهای یک محصول عناصری از برند آن محصول هستند و برای حمایت از هویت برند یک محصول طراحی شده اند.

شعار Allstate، “شما در دستان خوبی با Allstate هستید” در دهه 1950 معرفی شد. این نشان می دهد که مشتریان بیمه آن می توانند در مواقعی که به کمک آن نیاز دارند، روی قابل اعتماد بودن و صلاحیت بودن آن حساب کنند. تبلیغات آن پیام را تقویت می کند.

برجسته شدن از رقابت:


بازاریابی موفق، جلوه و مرکز برند یک شرکت را حداقل در لحظه تصمیم گیری در ذهن مردم نگه می دارد. به همین دلیل است که این برند یکی از با ارزش ترین و مهم ترین دارایی های یک شرکت محسوب می شود. ارزش پولی فوق‌العاده‌ای دارد که هم بر قیمت نهایی و هم برای شرکت‌های دولتی بر ارزش سهامداران تأثیر می‌گذارد.

یک شرکت می تواند از برند خود جدایی ناپذیر شود. نوشابه کوکاکولا مترادف با خود کوکاکولا است، اگرچه این شرکت اکنون مالک Schweppes، Dr. Pepper و Hi-C و صدها برند دیگر است.

برندهای جدیدتر برای تثبیت خود با مصرف کنندگان با فوریت بیشتری روبرو هستند. 

چرا علامت تجاری؟
علائم تجاری مالکیت انحصاری یک نام تجاری و ابزارهای بازاریابی مرتبط با آن را مشخص می کند. ثبت علائم تجاری مانع از استفاده دیگران از محصولات یا خدمات تقریباً یکسان بدون اجازه می شود.

ملاحظات خاص:


در عصر تلویزیون واقعیت و رسانه های اجتماعی، یک شخص می تواند یک برند باشد.

اعضای خانواده کارداشیان پس از به دست آوردن محبوبیت از نمایش واقعی طولانی مدت خود، ارزش نام تجاری را توسعه دادند. آنها به طور جمعی و به عنوان فردی، از نام خود برای راه اندازی موفقیت آمیز مشاغل رسانه ای و مدلینگ، نمایش های اسپین آف، لوازم آرایشی، عطر و خطوط لباس استفاده کرده اند.

تاریخچه برندها:


مفهوم نام تجاری ممکن است به سال 2000 قبل از میلاد برگردد، زمانی که بازرگانان شروع به بررسی چگونگی فروش موثر اجناس خود کردند. بازرگانان در بابل باستان زمینه های فروش را برای جذب مشتریان ایجاد کردند. صنعتگران برای نشان دادن منشأ آنها، نمادهایی را بر روی کالاهای خود مارک یا حک می کردند. میخانه داران تابلوهای جذابی را بیرون آویزان کردند.

کلمه “برندینگ” برای بازاریابی محصول ممکن است در قرن نوزدهم استفاده شود، زمانی که دامداران غربی شروع به استفاده از اتوهای داغ برای علامت گذاری دام های خود با حروف اول مزرعه یا نماد کردند. هدف اولیه آنها کمتر بازاریابی بود تا محافظت در برابر خش خش گاوها، اما انجمن ماندگار شد.
برندسازی به عنوان بازاریابی انبوه در قرن نوزدهم آغاز شد، زیرا فروشندگان محصولاتی مانند آرد شروع به فکر کردن در مورد راه هایی برای متمایز کردن خود از رقبای خود کردند.

مصرف کنندگان امروزی برندهایی را خریداری می کنند که ارزش های آنها را منعکس می کند. در مجموع 53٪ در یک نظرسنجی گفتند که آنها مارک هایی را ترجیح می دهند که حداقل در یک موضوع اجتماعی که به تجارت مرتبط نیست درگیر شوند.

انواع برندها:


نوع برند مورد استفاده بستگی به نهادی دارد که از آن استفاده می کند. در زیر برخی از رایج ترین انواع برندها آمده است:

  • برندهای شرکتی: برندسازی شرکتی راهی برای شرکت ها برای افزایش شهرت و تمایز خود از رقبا در صنایع خود است. قیمت گذاری، مأموریت، بازار هدف و ارزش های شرکت، همگی نشان دهنده برند شرکت هستند.
  • برندهای شخصی: رسانه‌های اجتماعی به افراد عادی این امکان را می‌دهد تا به اینفلوئنسر تبدیل شوند. موفقیت مالی آنها به توانایی آنها در ایجاد برندی بستگی دارد که مخاطبانی را جذب کند که تبلیغ کنندگان خاصی می خواهند به آنها دسترسی پیدا کنند. برندهای شخصی از طریق پست‌های رسانه‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوها و برگزاری ملاقات و احوالپرسی ساخته می‌شوند.
  • برندهای محصول: معرفی یک محصول جدید یا حمایت از یک محصول موجود مستلزم ایجاد و حفظ برند آن است. برندسازی یک محصول با تحقیقات بازار و شناسایی بازار هدف مناسب شروع می شود.

ایجاد یک برند:


زمانی که یک شرکت به دنبال تعریف تصویر عمومی خود است، ابتدا باید هویت برند خود را مشخص کند یا اینکه چگونه می‌خواهد توسط عموم دیده شود. لوگوی شرکت نشان دهنده پیام، شعار و محصول آن است.

هدف این است که برند را برای مصرف کننده به یاد ماندنی و جذاب کند، یا بهتر بگوییم برای مصرف کننده ای که شرکت مورد نظر دارد، چه افراد مجرد باسن، چه زوج هایی با کودکان یا بازنشستگان مرفه، این شرکت ممکن است از یک شرکت طراحی یا نرم افزار طراحی لوگو برای ارائه ایده هایی برای جنبه های بصری یک نام تجاری، مانند لوگوی آن، استفاده کند. یک برند موفق پیام یا احساسی را که شرکت می‌خواهد به آن منتقل کند را به دقت به تصویر می‌کشد. این منجر به آگاهی از برند یا شناخت وجود برند و آنچه ارائه می دهد می شود.

هنگامی که یک برند احساسات مثبتی را در بین مخاطبان هدف خود ایجاد کرد، گفته می شود که شرکت ارزش ویژه برند را ایجاد کرده است. برخی از شرکت‌های دارای ارزش ویژه برند و برندهای بسیار شناخته شده محصولات عبارتند از دیزنی، کوکاکولا، فراری، اپل و نایک.

اگر به درستی انجام شود، یک برند منجر به افزایش فروش نه تنها برای محصول خاص فروخته شده، بلکه برای سایر محصولات فروخته شده توسط همان شرکت می شود. یک نام تجاری خوب باعث ایجاد اعتماد می شود و مصرف کننده پس از داشتن یک تجربه خوب با یک محصول، احتمال بیشتری دارد که محصول دیگری مرتبط با همان برند را امتحان کند.

این پدیده به عنوان وفاداری به برند شناخته می شود.

برترین برندهای جهانی 2022
پنج برند برتر جهانی در سال 2022 اپل، مایکروسافت، آمازون و گوگل بودند و سامسونگ بر اساس رتبه بندی اینتربرند، امتیاز مایکروسافت نسبت به سال گذشته 32 درصد افزایش داشت.

مزایای برندها:


ایجاد یک نام تجاری مزایای متعددی را برای یک شرکت یا یک فرد به همراه دارد. شرکتی که پیام خود را منتقل می کند، می تواند احساسات را در پایگاه مشتریان خود القا کند و برانگیزد. مصرف کنندگان روابط منحصر به فردی با این شرکت ها ایجاد می کنند. شرکت ها برای کمک به جذب دیگران به این مشتریان متکی هستند.

این به شرکت ها کمک می کند تا اعتماد و اعتباری ایجاد کنند که به آنها مزیت رقابتی در برابر رقبا می دهد.

همچنین به شرکت ها کمک می کند تا محصولات و خدمات جدید را معرفی کنند. مصرف کنندگان به برندهایی که می شناسند و به آنها اعتماد دارند و قبلاً با آنها رابطه دارند وفادار می مانند. این باعث می‌شود که آنها هنگام عرضه محصولات جدید، حتی اگر گران‌تر باشند، بیشتر خرج کنند.

اپل یک نمونه کلاسیک است. این شرکت یک پایگاه مشتری بسیار وفادار ایجاد کرد که مایل است به دلیل وفاداری آنها به برند، از برچسب قیمت بالاتر مربوط به iMac، MacBook، iPad یا iPhone چشم پوشی کند. مشتریان آن از جایگزینی گجت‌های اپل موجود خود با گجت‌های جدید اپل در هنگام عرضه آن‌ها دریغ نمی‌کنند.

برند در بازاریابی به چه معناست؟


نام تجاری محصول یا خدماتی است که دارای هویت منحصر به فرد و بلافاصله قابل تشخیص است که خود را از سایرین در صنعت متمایز می کند. مصرف کننده نام محصول، برچسب و بسته بندی را با ویژگی های خاصی مانند ارزش، کیفیت یا سلیقه مرتبط می کند.

قطره سرفه فقط یک قطره سرفه است. اما زمانی که برای خرید یک کیسه از آنها می روید، Ricola، Luden’s، یا Beekeeper’s Naturals را حداقل تا حدی بر اساس پیام برندی که دریافت کرده اید انتخاب می کنید.

ارزش ویژه برند چیست؟


ارزش ویژه برند ارزش تجاری شهرت یک محصول برای شرکت صاحب آن است. قیمت یک شرکت ممکن است با جمع کردن ارزش ساختمان‌ها، موجودی‌ها و تجهیزات آن تعیین شود. اما ارزش آن در صورتی افزایش می‌یابد که شرکت صاحب یک یا چند برند باشد که در بین مصرف‌کنندگان شهرت خوبی کسب کرده باشند.

آیا برندهای بزرگ می توانند برای همیشه دوام بیاورند؟


برخی از بزرگترین برندها درگذشتند. آنها ممکن است نتوانسته اند با زمان همگام شوند. یا کسب و کارهایی که آنها را در اختیار داشتند ممکن است آنها را به اشتباه مدیریت کرده باشند.


وقتی کلمه “برند” را می شنویم، بیشتر ما به یک لوگو، یک شعار یا یک علامت قابل شناسایی دیگر فکر می کنیم. اما این تنها بخشی از تعریف است. اصطلاح برند در واقع یک مفهوم بازاریابی نامشهود است که به افراد کمک می کند تا یک محصول را بشناسند و شناسایی کنند و در بهترین حالت به جای یکی از رقبای آن به سراغ آن بروند.

برندها از مهم ترین و با ارزش ترین دارایی های یک شرکت هستند. آنها می توانند یک شرکت را ایجاد یا شکست دهند. به همین دلیل است که شرکت ها قبل از عرضه محصول جدید تحقیقات گسترده ای انجام می دهند. آنها برای شناسایی بازار هدف محصول خود کار می کنند. از آنجا، هر جنبه ای از محتوا، طراحی و بازاریابی آن با هویت برندی که می خواهند برای آن بازار ایجاد کنند، تنظیم می شود.

نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *