در دنیای دیجیتال امروزه که تبلیغات شکل نوین و جدیدی به خود گرفته است، می توان تبلیغات ریتارگتینگ را به یکی از مفید ترین انواع بازاریابی ها و قابل استفاده در کسب و کارهای جدید در ایران نام برد! ریتارگتینگ با ارائه راه حلی جذاب برای جذب مخاطب هدف در راستای تبلیغات همسان به شما کمک می کند که محصولات خود را به صورت هدفمند به فروش بگذارید! اگر نمی دانید تبلیغات هدف گیری مجدد یا ریتارگتینگ چیست، می توانید در ادامه آشنایی ۰ تا ۱۰۰ با ریتارگتینگ را داشته باشید.
همچنین لازم به ذکر است که ریتارگتینگ در ارتباط تنگاتنگی با دیجیتال مارکتینگ می باشد. در دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی سمانه به نواز با ارائه مطالب آموزشی در ارتباط با ریتارگتینگ و انواع روش های تبلیغات و بازاریابی، شما می توانید به سطح بالایی از درآمد برسید.
تبلیغات ریتارگتینگ یا هدف گیری مجدد! کلمه ای که شاید اسم آن را شنیده باشید ولی ندانید که تبلیغات ریتارگتینگ چیست و چگونه عمل می کند. با یک تعریف ساده برای شما شرح می دهیم که ریتاگتینگ یعنی چی؟
ریتارگتینگ در لغت به معنای هدف گیری مجدد می باشد. فرض کنید شما قصد تیراندازی به یک سیبل (هدف) را دارید، اما از تیراندازی به سمت آن منصرف می شوید در همین حال دوست شما شما را تشویق به پرتاب مجدد می کند! و شما بخاطر حرف دوستتان این کار را انجام می دهید و این یعنی تبلیغات هدف گیری مجدد!
اگر بخواهیم فنی به داستان نگاه کنیم، تا حدودی می توان گفت، صحبت های دوست شما در ارتباط با تیراندازی به سمت هدف را می توان همان تبلیغات ریتارگتینگ نامید.
اما بگذارید با مثالی در فضای وب و دیجیتال به شما بگوییم که تبلیغات ریتارگتینگ چیست.
فرض کنید شما برای خرید موبایل در اینترنت جستجو و سرچ داشته اید. وارد سایتی شده اید و حتی یک موبایل را به سبد خرید خود اضافه کرده اید، اما از خرید منصرف شده اید. پس از گذر چندین روز شما برای دیدن اخبار ورزشی به سایت ورزش۳ مراجعه می کنید. شاید حتی شما دقت نکنید ولی تبلیغاتی که در صفحه اصلی ورزش۳ میبینید، می تواند تبلیغات همان سایتی باشد که شما در آن قصد خرید داشته اید!
شاید حواستان نباشد و یا ندانید حتی سایتی که در آن قصد خرید داشته اید همین سایت است، اما این تبلیغات باعث اثر گذاری در ضمیر ناخودآگاه شما و به اصطلاح از طریق تبلیغات پنهان در خرید های شما در آینده بسیار تاثیر گذار می باشند.
یکی از نکات قابل ذکر و مهم این تبلیغات، ایجاد برندسازی در فضای وب می باشد که به آن برندسازی دیجیتال یا دیجیتال برندینگ می گویند.
تردیدی وجود ندارد که متوجه تعریف تبلیغات ریتارگتینگ شده اید اما بیایید تعریف درست تبلیغات هدف گیری مجدد را هم با یکدیگر مرور کنیم:
ریتارگتینگ که به آن هدف گیری مجدد هم گفته می شود، نوعی تبلیغات آنلاین در فضای دیجیتال مثل وب سایت ها، فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی می باشد که می توانید با استفاده از آن ترافیک هدفمند مورد نظر را از افرادی که دست کم یک بار به سایت شما سر زده اند، دریافت کنید.
همچنین لازم به ذکر است تبلیغات هدف گیری مجدد، یک روش و استراتژی دراز مدت می باشد. پس باید برای اثر بخشی آن صبر پیشه کنید. دقیقا برخلاف تبلیغات گوگل و گوگل ادز که به طور ناگهانی حجم زیادی از مخاطبان به سمت سایت شما سرازیر می شوند!
تاثیر تبلیغات ریتارگتینگ در کسب و کارهای جدید
ریتارگتینگ نقطه اوج پیشرفت برای کسب و کارهای نوپا می باشد. چرا؟
به این دلیل که ریتارگتینگ با کم کردن محدوده تبلیغات، هزینه تبلیغات شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. کمپین تبلیغاتی ریتارگتینگ یکی از مرسوم ترین روش های تبلیغات نه تنها در کسب و کارهای جدید بلکه در کسب و کارهای بسیار معروف مثل دیجیکالا، استفاده می شود.
طبق اخرین آمار در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۸ درصد افرادی که وارد سایت شما می شوند، بدون خرید سایت شما را ترک می کنند. در واقع منطقی هم به نظر می رسد که این اتفاق رخ دهد چون اعتمادی برای مخاطب وجود ندارد!
کمپین تبلیغاتی ریتارگتینگ یا هدف گیری مجدد
کمپین های تبلیغاتی این دسته از تبلیغات، همانطور که گفته شد جزو پر استفاده ترین کمپین های تبلیغاتی می باشند که هر نوع کسب و کاری از آن استفاده می کنند.
این کمپین باعث می شود افرادی که از سایت شما بازدید کرده و خریدی انجام نداده اند، محصولات و خدمات شما را به آنها یادآوری کند و باعث جذب حداکثری مخاطب در جهت خرید محصولات می شود.
چه زمانی برای کمپین تبلیغات ریتارگتینگ مناسب است؟
طبق گفته سایت های خارجی و مرجع، وب سایت شما حداقل ماهیانه ۱۰۰ بازدید کننده را داشته باشد در حد مناسبی برای قرار گرفتن در تبلیغات ریتارگتینگ قرار خواهید گرفت که از این کمپین ها می توانید به خوبی استفاده کنید.
محل تبلیغات ریتارگتینگ
این کمپین های ریتاگتینگ را می توان با استفاده از گوگل ادز، فیسبوک، لینکدین و سایر شبکه های اجتماعی تبلیغات ریتارگتینگ استفاده کرد. شبکه های اجتماعی هم در قالب سوشال مدیا مارکتینگ فعالیت بسزایی در بازاریابی و تبلیغات دارند که در مقاله ای جداگانه به این مقوله مهم پرداخته ایم.
مزایا تبلیغات ریتارگتینگ
همانطور که گفته شد، تبلیغات هدف گیری مجدد با هدف قرار دادن قشر کمتری از مردم اما بصورت هدفمند، توانسته با هزینه کمتر، مخاطب بیشتری را برای شما جذب کند. بطور مثال شما یکی از شرکت های دیجیتال مارکتینگ می باشد و خدمات تبلیغات گوگل را ارائه می دهید، تبلیغ شما به فردی که نمی داند دیجیتال مارکتینگ و گوگل ادز چیست، نمایش داده نمی شود و این کار باعث کاهش هزینه های تحمیل شده می شود.
ارتباط تبلیغات ریتارگتینگ و تبلیغات همسان
تبلیغات همسان و هدف گیری مجدد ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. حتما می پرسید چگونه؟ تبلیغات همسان شامل دو زیر شاخه یا مجموعه شامل تبلیغات عادی و تبلیغات ریتارگتینگ می شود که با توجه به عرضه و تقاضا تقسیم بندی می شوند که می توانید در مقاله دیگری از آژانس توسعه کسب و کار باران بیشتر در این باره بخوانید.
ختم کلام
هدف گیری مجدد و تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting Ads)، یکی از روش های مرسوم و پر استفاده تبلیغات در فضای دیجیتال بود که با آن آشنا شدید. همچنین دانستید که در چه زمانی و در چه مکانی به کمک کمپین های تبلیغاتی می توانید بهترین کمپین ریتارگتینگ را راه اندازی کنید. به طور کلی وجود تبلیغات ریتارگتینگ در بازاریابی بسیار تاثیرگذار است به طوری که می دانید تاثیر این تبلیغات و بازاریابی چیست ولی درواقع از شدت آن اطلاعی ندارید.