برای رسیدن به رتبههای برتر نتایج گوگل نیاز به بهبود سئو سایت دارید. قرار گرفتن در نتایج اول بر ترافیک و میزان ورودی سایت شما تاثیر زیادی میگذارد به طوریکه 3 رتبه اول به صورت متوسط 50% کلیکها را به خود اختصاص میدهند. با رقابت بالا برای رسیدن به رتبه یک باید تمام اقدامات برای بهینهسازی سایتتان را انجام دهید اگر به دنبال یافتن یک فرآیند دقیق و گام به گام برای سئو سایت هستید این چک لیست سئو را در سایتتان پیاده کنید.
سئو چیست؟
SEO مخفف Search Engine Optimization و به معنی بهینهسازی موتور جستجو است. سئو در واقع فرایند بهبود کیفیت سایت از لحاظ فنی، کیفیت محتوا و ارتباط بین محتواهای سایت است تا موتورهای جستجو رتبهبندی بهتری به سایت شما دهد. بهبود سئو می تواند در سایت های فروشگاهی، باعث افزایش ورودی و فروش شود.
کلیت این فرآیند چندان هم پیچیده نیست، Google فاکتورهای مختلفی رتبه بندی سایتها دارد این فاکتورها بر در سه دسته بندی سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال تقسیم میشوند.
چرا به چک لیست سئو نیاز داریم؟
هر چقدر هم که به سئو مسلط باشید، باز هم ممکن است برخی موارد را فراموش کنید؛ چون تعداد فاکتورها و جزئیات هر بخش سئو بسیار زیاد است. به همین دلیل است که با داشتن یک چک لیست کامل سئو میتوانید همه موارد سئوی سایت را یکجا بررسی کنید و هر کدام را برای سایت خود تیک بزنید
چک لیست پایه سئو (SEO Checklist)
برای بررسی فاکتورهای چک لیست سئو سایت در ابتدا نیاز به انجام اقدامات ساده و راه اندازی تعدادی ابزار برای آنالیز سئو سایت دارید تا وضعیت فعلی سایت را به دست آورید:
سایت را به Google Search Console و Bing Webmaster وصل کنید
Search Console یکی از بهترین ابزارهای سئو برای متخصصان سئو است تا عملکرد سایت، خطاها، رتبه، ایمپرشن و تعداد کلیک برای کوئریها و… را بررسی کنند. با راه اندازی سرچ کنسول میتوانید اطلاعات ارزشمندی درباره میزان بازدید و ترافیک سایتتان به دست آورید و صفحاتی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی و بر روی آنها بیشتر کار کنید.
مهمترین کارهایی که با ابزار سرچ کنسول میتوان انجام داد:
- مشاهدهی میزان ترافیک کلمات کلیدی
- مشاهدهی میزان ورودی صفحات سایت از نتایج گوگل
- معرفی نقشه سایت (sitemap) به گوگل
- رفع خطاهای سایت
- دریافت پیام از تیم جستجوی گوگل
ابزار Bing Webmaster هم مشابه با همین ابزار است و دید بهتری از عملکرد سایت به شما می دهد. البته با توجه به آمار 85 تا 95% استفاده از گوگل برای سرچ، استفاده از سرچ کنسول برای سئوکاران رایجتر است.
سایت را به Google Analytics وصل کنید
یکی از ابزارهای پرکاربرد و مفید برای بررسی عملکرد سایت، گوگل آنالیتیکس است. این ابزار اطلاعات مفیدی مانند تعداد بازدید روزانه، نرخ تبدیل، رفتار کاربران، نحوه ورود کاربر، مدت زمان ماندن در صفحات، نوع دستگاه و… در اختیار شما قرار میدهد.
با فعال کردن گوگل آنالیتکس میتوانید رفتار مشتریانتان را بهتر بشناسید و از همه مهمتر اینکه این ابزار رایگان است و فاکتورها و معیارهایی که برای گوگل مهم است را به شما میدهد.
بهصورت جزئیتر، میتوانید موارد زیر را در گوگل آنالیتیکس بررسی کنید:
- صفحات پربازدید سایت خود را ببینید
- کانالهای ترافیک سایت را شناسایی کنید
- میانگین بانس ریت، بازدید صفحات و زمان حضور کاربران در سایت
- ترافیک لحظهای و بازهای سایت را بررسی کنید
- و …
نصب افزونه یوست یا رنک مث برای سایتهای وردپرسی
برای اینکه بتوانید سئوی داخلی سایتتان را بهینه کنید، به یک افزونه سئوی وردپرس نیاز خواهید داشت. معروفترین افزونه برای سایتهای وردپرسی، افزونه یوست سئو (Yoast Seo) است که بین وبمستران و مدیران سایت شهرت زیادی دارد. در چند سال اخیر، رنک مث (Rank Math) به لیست افزونههای سئو اضافه شد و با امکانات گستردهای که دارد، توانست در میان کاربران محبوب شود. برای انتخاب یکی از این دو افزونهها، بهتر است ویژگیهای هر یک را خوب بررسی کنید و ببینید کدام قابلیتها برای شما کاربرد بیشتری دارد و به نیاز شما پاسخ میدهد.
عنوان سئو و توضیح مناسب سایت بنویسید
در تنظیمات پیشخوان در قسمت تنظیمات عمومی> خواندن نام برند و حوزهای که فعالیت میکنید را بنویسید و حتما از کلمات کلیدی هدفمند استفاده کنید. مثلا اگر سایت فروش اسباب بازی فکری دارید حتما در عنوان سئو این عبارت را قرار دهید.
به نسخههای مختلف سایت دقت کنید
در تنظیمات پیشخوان از بخش عمومی دقت کنید که آدرس سایت و آدرس وردپرس و آدرس سایت هر دو با https یا با www و بدون www باشد.
محتوای پیشفرض و لورم ایپسوم را حذف کنید
اگر به تازگی قالب وردپرس را نصب کردید تعدادی محصول و پست به صورت پیش فرض وجود دارد، حتما قبلا از ایندکس شدن سایت موارد پیشفرض قالب را حذف کنید تا محتوای شما کپی شناخته نشود.
تیک نمایش به موتورهای جستجو را بردارید
مهمترین کار در چک لیست سئو این است که به پیشخوان وردپرس بروید از قسمت خواندن و تیک نمایش به موتورهای جستجو را بردارید. با برداشتن این تیک به خزنده های های گوگل اجازه بررسی سایتتان را میدهید.
برای سایتتان فاوآیکون قرار دهید
برای قرار دادن فاو آیکون در وردپرس کافیست از پیشخوان وردپرس>نمایش>سفارشی سازی>هویت سایت را انتخاب کنید و برای نمادک سایت عکس لوگو در ابعاد مشخص شده مانند 16*16 یا 24*24 تعیین کنید.
چک لیست سئو داخلی (On-Page SEO Checklist)
بسیاری از اقداماتی که برای سئو باید انجام دهید در داخل خود وب سایت است، کارهایی مانند تولید محتوای با کیفیت، استفاده درست از کلمات کلیدی، لینکدهی داخلی و… است. در ادامه چک لیست سئو داخلی را با هم مرور میکنیم.
یک تحقق کلمه کلیدی جامع داشته باشید
یکی از مهمترین اقدامات در چک لیست سئو داخلی داشتن یک تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) جامع است تا دقیق بدانید کاربران شما به دنبال چه چیزی هستند و با چه کلمات یا Keyword شما را سرچ میکنند. برای این کار می توانید از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی مانند MOZ، Semrush، Keyword Planner، kwfinder استفاده کنید و بعد از بررسی و به دست آوردن کلمات کلیدی مختلف به دسته بندی مناسب کلمات را در صفحات محصول، دست، وبلاگ و… به کار ببرید.
در انجام این فرآیند، ۲ متریک میزان جستجوی ماهانه و سختی و رقابت کلمات کلیدی را هم برای اولویتبندی بررسی کنید.
Meta Title و Description را سئو شده بنویسید
متا دیسکریپشن نام تگی است که توضیحات مختصری درباره موضوع صفحه به کاربران میدهد و در توضیح مطالب صفحه به رباتهای گوگل کمک میکند. بعد از تگ تایتل صفحه، متا دیسکریپشن مهمترین نقش را در جذب کاربران دارد و برای اینکه بتوانید توضیحات متا را برای سئوی صفحات بهینه کنید، باید اصول و قواعد نوشتن آن را بدانید.
- توضیحات متا دیسکریپشن را برای هر صفحه از سایت منحصربهفرد انتخاب کنید
- برای نمایش کامل توضیحات طول متا دیسکریپشن را به حداکثر ۱۶۰ کاراکتر محدود کنید.
- متن متا دیسکریپشن هر چقدر جذاب باشد، کاربر مجاب میشود تا روی لینک کلیک کند.
- سعی کنید در حالی که جذاب و چشمنواز مینویسید، از استفاده درست کلمات کلیدی غافل نشوید.
عنوان و توضیح متا را جذاب بنویسید، در عنوان برگهها و نوشته ها از کلمات کلیدی استفاده کنید.
تصاویر را سئو کنید
با سئوی تصاویر سایت، هم تجربه کاربری بهتری میسازید و هم میتوانید تصاویر را وارد نتایج جستجو کنید و از آنها ورودی بگیرید. اما چطور میتوانیم تصاویر خود را بهینه کنیم؟ تصاویر را با نامی ذخیره کنید که به طور مختصر درباره موضوع تصویر توضیح دهد.
یکی از دلایل کندی سرعت سایت، حجم بالای تصاویر است. قبل از انتشار عکس در صفحات سایت، حتماً حجم آن را با ابزارهای مختلف آنلاین کاهش دهید. برای مثال، امکان ذخیره عکس در فتوشاپ با استفاده از قابلیت Save for Web یکی از گزینههای خوب شماست.
وقتی تصویر را به محتوا اضافه میکنید، از توضیحات توصیفی برای تگ Alt آن استفاده کنید. هنگام نوشتن توضیحات جایگزین از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید تا برای نمایش در نتایج تصویری گوگل، شانس بیشتری داشته باشید.
مطالعه بیشتر: مقاله بهترین افزونه های بهینه سازی تصاویر وردپرس
تگ H1 را در تمام صفحات استفاده کنید
تگ تایتل (Title Tag) در نتایج جستجوی، اولین چیزی است که کاربر بعد از جستجو آن را میبیند. حتی ممکن است متا دیسکریپشن را نخواند، اما با استفاده از عبارت تگ عنوان تصمیم بگیرد که روی لینک کلیک کند یا نه. بر اساس واقعیت و تجربه، زمانی تگ عنوان کلیک بیشتری دریافت خواهد کرد که عبارت آن ترکیبی از کلمات کلیدی اصلی و خوشذوقی نویسنده باشد.
به نکات زیر در انتخاب عنوان صفحه توجه کنید:
- عناوین باید مختصر و گیرا باشند (بین ۵۴ تا ۶۰ کاراکتر)
- برای جداسازی عبارتها در عنوان صفحه از Dash استفاده کنید.
- با کلمات کلیدی عبارتهای مفهوم بسازید و بدون هدف کلمات را تکرار نکنید.
- از کلمات ترغیبکننده مانند رایگان، تخفیف، ارزان، کامل و جامع و … استفاده کنید
- هر صفحه باید یک تگ عنوان منحصربهفرد داشته باشد
- عنوان صفحه باید کامل هدف محتوای صفحه را توصیف کند
از هدینگهای H1 تا H6 استفاده کنید
هدینگها به مرتب شدن و خواندن سریعتر نوشتهها کمک میکند. با توجه به طول و نوع محتوای خود از هدینگ های h1 و تا h6 استفاده کنید و نیازی به استفاده از تمام هدینگ ها ندارید. هدینگها علاوه بر کمک به خوانایی بر سئو تاثیر مثبتی دارد و میتوانید از کلمات کلیدی در هدینگها استفاده کنید.
استراتژی لینک ها دهی داخلی را بچینید
لینک سازی داخلی کمک میکند تا گوگل به تمام صفحات سایت دسترسی داشته باشند و از وجود صفحات و محتواهای جدید باخبر شود. در فرآیند لینکسازی داخلی باید به ارتباط موضوعی صفحات و متن انکر تکست توجه کنید تا انتقال اعتبار و ارزش از صفحات قدیمیتر بهدرستی انجام شود. مهمترین نکاتی که برای لینکسازی داخلی باید به آنها توجه کنید:
- اگر صفحهای از سایت خود را حذف کردهاید، کاربر با خطای ۴۰۴ مواجه میشود. در این شرایط لینکهای داخلی که به این صفحات هدایت میشوند باید حذف کنید.
- اصلاح لینکسازی داخلی به آدرسهایی که خود آن صفحه با ریدایرکت ۳۰۱ به آدرس دیگری منتقل شده است.
- هیچ صفحه و محتوایی از سایت را بدون لینک داخلی نگذارید.
- از کلمات کلیدی مرتبط با صفحه برای انکر تکست (Anchor text) لینکهای داخلی استفاده کنید. این کار به موتورهای جستجو میگوید که صفحه لینکشده به چه موضوعی مرتبط است.
از کیفیت محتوا سایت مطمئن شوید
محتوای سایت باید کاملا یونیک باشد و به هیچ وجه کپی نباشد. کاربران با خواندن محتوای شما باید به پاسخ سوالشان برسند. کیفیت محتوا بسیار مهم است و باید تمام اطلاعات مورد نیاز را به کاربران بدهید، محتوا یا Content به خصوص در سال 2023 برای گوگل مهمتر شده و نرخ رسیدن به پاسخ کاربران تاثیر زیادی بر روی در جایگاه صفحات در نتایج جستجو سایت دارد.
در فرآیند تولید محتوا توقف معنا ندارد. نمیشود محتوایی را فقط منتشر کنید و دیگر به سراغش نروید، حتی اگر در نتایج خوب گوگل قرار داشته باشد. هر محتوایی بالاخره پس از مدتی به ویرایش و اصلاح نیاز دارد و به بهروزرسانی محتوا معروف است. شما باید صفحاتی را که به مرور زمان رتبههاشان در نتایج گوگل افت کرده است، آپدیت کنید. ممکن است تجربه کاربری ضعیف صفحهی شما و قدرت محتواهای خوب رقبا باعث این اتفاق شده باشد. همچنین بهترین صفحات سایت شما که در صفحه اول گوگل قرار دارند هم به بهبود نیاز دارند. پیشنهاد میشود برای حفظ جایگاه فعلی صفحات در نتایج، بلاگها را مطابق با آخرین تغییرات در موضوع محتوا آپدیت کنید و محتوای بهروزی در اختیار مخاطب قرار دهید.
چک لیست سئو تکنیکال (Checklist Technical-SEO)
منظور از سئو تکنیکال بخش فنی سایت است و مجموعه اقدامات فنی برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است مواردی مانند سرعت سایت، ریسپانسیو بودن در چک لیست سئو اهمیت زیادی دارد. در ادامه مهمترین نکات برای بخش فنی سایت را آموزش میدهیم:
مطمئن شوید که URL های سئو فرندلی دارید
بهتر است URL یا نامک صفحات شامل کلمات کلیدی باشد و از قرار دادن شماره مقالات در نامک خودداری کنید. برای تنظیم پیوندهای یکتا از پیشخوان وردپرس> تنظیمات>پیوندهای یکتا را انتخاب کنید و روی نام نوشته یا ساختار دلخواه قرار دهید.
با بهینهسازی آدرس صفحات هم خزندههای موتور جستجو به محتوا دسترسی دارند و هم کاربر
میفهمد داخل صفحهای که روی آن کلیک میکند، چه چیزی قرار است ببیند. نکات مهم در بهینهسازی آدرس صفحات سایت:
- کلمه کلیدی را در URL به کار ببرید.
- در URL صفحه حتماً از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید تا موضوع آن برای موتورهای جستجو و کاربران قابل تشخیص باشد.
- از خط فاصله در URL استفاده کنید.
- کلمات یک عبارت چندکلمهای در URL صفحات را با خط تیره جدا کنید تا گوگل بتواند نام صفحه را درک کند.
- URL صفحات را کوتاه نگه دارید.
- معمولاً گوگل آدرسهای کوتاه و مختصر را بیشتر برای نمایش ترجیح میدهند و ممکن است گوگل آدرسهای طولانی را نادیده بگیرد و بخشی از آن را نشان دهد.
- هر URL را فقط برای یک صفحه استفاده کنید
- هر صفحه از سایت باید URL مجزا داشته باشد.
SSL را فعال و سایتتان را به HTTPS تبدیل کنید
یکی از مهمترین موارد سئو ابن است که حتما SSL را قبل از نصب قالب فعال کنید. با فعال کردن SSL یک اتصال امن بین شما و کاربرانتان ایجاد میشود و قفل کوچک بالای صفحه در مرورگر به رنگ مشکی نمایش داده میشود و علاوه بر افزایش اعتماد کاربران تاثیر زیادی در سئو دارد. خطاهای سرچ کنسول را رفع کنید
با تغییر HTTP به HTTPS پروتکلی امن برای ارتباط مرورگر کاربران با سرور ایجاد میکنید. چون افراد روزانه با سایتهای مختلفی برای خرید اینترنتی سروکار دارند و اطلاعات شخصیشان را با سایتها به اشتراک میگذارند، پس برای محافظت از امنیت دادهها باید از گواهی SSL برای انتقال به HTTPS استفاده کنید.
خطاهای سرچ کنسول را رفع کنید
خطاهای سایت را در Coverage Report در سرچ کنسول بررسی کنید. خطاهایی مانند صفحات ایندکس و نوایندکس، خطاهای 4xx و 5xx، صفحات مسدود شده توسط فایل robots و… در این بخش نمایش داده میشود.
نقشهسایت یا سایتمپ را بسازید
نقشه سایت یا Sitemap شامل آدرس تمام صفحات و تاریخ ویرایش آنهاست. ساخت سایت مپ در رنک مث به صورت خودکارانجام میشود و کافیست تنظیمات مورد نظر مانند تعداد پیوندها در نقشه سایت، قرار دادن تصاویر، مستثنی کردن نوشته و دستهبندی خاص را تعیین کنید.
نکته: بعد از ساخت سایت مپ در سرچ کنسول قسمت index به Sitemap بروید و آدرس سایت مپ را اضافه کنید.
فایل Robots.txt را بسازید
برای ساخت فایل robots.txt کافیست به هاست خود بروید و در قسمت File Manager یک فایل با نام Robots.txt ایجاد کنید. در این فایل دسترسی کرالرهای گوگل به صفحات و فایلهای مختلف را با Allow و Disallow فعال یا غیرفعال کنید. در تنظیم دسترسهای دقت کنید که اشتباهی دسترسی به صفحات مهم را نبندید.
از طریق فایل robots.txt میتوانید برای موتور جستجو مشخص کنید که داخل چه صفحاتی از سایت باید خزش کنند و کدام یک را نباید کرال کنند. یعنی خزندههای وب با کمک فایل robots.txt به دنبال دستورالعملهای داخل آن میگردند و بر اساس آن یک سایت را خزش میکنند. اگر نتوانند داخل سایت خزش کنند، پس هیچ صفحهای ایندکس نخواهد شد. آدرس صفحات زیر باید حتماً در این فایل قرار بگیرند و ایندکس نشوند:
- صفحاتی که با ایجاد فیلتر قیمت، رنگ و … ساخته شدهاند
- تمامی صفحات ادمین و پنل سایت
- صفحه پروفایل کاربران سایت
- صفحات چت و سرچ
فایلهای CSS و JS را بهینه کنید
فشردهسازی فایلهای CSS و JS از تاثیر زیادی بر روی سرعت و در نتیجه سئو سایت دارد. برای این کار کافیست افزونه راکت را نصب کنید و با فعال کردن چند تیک فایلها را فشرده کنید.
سرعت سایت را بررسی کنید
هر قدر از اهمیت سرعت سایت بگوییم کم است، کاربران بیش از 4 ثانیه منتظر لود سایت نمیمانند و صفحه سایت را می بندند. سرعت علاوه بر تجربه کاربری بر روی سئو هم تاثیر زیادی دارد. با استفاده از ابزارهای رایگان مانند GtMetrix وضعیت سرعت سایت را بررسی کنید و مشکلات را برطرف کنید.
گوگل هرساله به بهینه سازی سرعت سایت اهمیت ویژهای میدهد و به سایتهایی که به دنبال ساختن تجربه کاربری بهتری هستند، کمک میکند تا در نتایج جستجو به جایگاه خوبی دست پیدا کنند. یکی از راههای افزایش سرعت سایت این است که همراه با استفاده از تکنیک فشردهسازی کدهای جاوا اسکریپت و css، کش سایت خود را نیز فعال کنید.
مطالعه بیشتر: مقاله 25 روش برای افزایش سایت وردپرسی
حلقه ریدایرکت یا Redirect Chain را بررسی کند
زمانی که یک صفحه را بر روی صفحه دیگر ریدایرکت کنید در حالی که این صفحه قبلا این ریدایرکت شده حلقه ریدایرکت یا Redirect Chain اتفاق میافتد. با پیدا کردن لیست ریدایرکت ها صفحات و urlهای واسط را حذف کنید.
بردکرامب را فعال کنید
بردکرامب معمولا در بالای صفحه زیر منوها نمایش داده می شود. فعالسازی بردکرامب علاوه بر تجربه کاربری و دسترس آسانتر به مسیر بازگشت،بر روی سئو سایت تاثیر زیادی دارد. در افزونه رنک مث از تنظیمات عمومی برد کرامب را فعال کنید.
لینکهای شکسته را اصلاح کنید
لینک شکسته یا Broken Link لینکهایی هستند که که در دسترس نیستند و خطای 404 نمایش داده میشود. لینکهای شکسته معمولا به صفحاتی لینک داده شده که در حال حاضر حذف شده اند یا ممکن است آدرس کامل لینک وارد نشده باشد. کافیست لینکهای سالم را جایگزین لینکهای از دست رفته کنید.
برای رفع این مشکل میتوانید از ابزارها و افزونههای مختلف استفاده کنید؛ اما سادهترین آن بررسی سرچ کنسول سایت است. برای تعمیر لینکهای شکسته میتوانید آدرس لینکها را اصلاح و بهروزرسانی کنید یا بر اثر پاکشدن صفحه، لینک شکسته را نیز حذف کنید.
وضعیت ایندکس صفحات را بررسی کنید
برای قرار گرفتن در نتایج گوگل باید سایتتان توسط گوگل index شود. مشکلات فنی، بسته بودن دسترسیها در فایل robots یا برنداشتن تیک نمایش سایت به موتورهای جستجو در وردپرس مانع از ایندکس سایت شما می شود. با وارد کردن آدرس سایت در موتورهای جستجو بعد از site: ایندکس بودن صفحات را بررسی کنید. برای رفع مشکل ایندکس صفحات روش های مختلفی مانند اصلاح محتوا، حذف تگهای نوایندکس، قراردادن در نقشه سایت و… وجود دارد.
وضعیت بودجه خزنش را بررسی کنید
تعداد صفحاتی که گوگل کرال میکند را بودجه خزش Crawl Buget میگویند. با داشتن یک بودجه خزش بهینه سایت شما توسط رباتهای گوگل سریعتر بررسی میشوند. با داشتن محتوای تکراری، لینک های شکسته، صفحههایی با محتوای بیکیفیت و… این بودجه را هدر دهید.
لینک ها در کامنت ها را Nofollow کنید
ثبت نظرات توسط کاربران تاثیر مثبت در سئو دارد، برای جلوگیری از درج لینکهای غی طبیعی حتما لینک هایی که کاربران در قسمت نظرات قرار می دهند را نوفالو کنید.
ساختار دستهبندی ها را بهینه کنید
در منوها مهترین دسته بندی که کاربران به دنبال آن هستند را قرار دهید. دقت کنید که منوها بیشتر از 3 سطح نداشته باشند و کاربر به صفحه مورد نظر با 3 کلیک یا کمتر برسد.
به خصوص در سایتهای فروشگاهی صفحات دستهبندی همان صفحات لندینگ هستند که باید برای نمایش در نتایج جستجو رتبه بگیرند. معمولاً صفحات دستهبندی روی کلمات عمومیتر بهینه میشوند. در حالی که، هر صفحه از محصول با نام دقیق مدل یا برند سئو میشود. این روند باعث میشود تمام محصولات برای یک کلمه کلیدی سخت مانند «لپتاپ» با یکدیگر رقابت نکنند و محتوای تکراری ایجاد نشود. برای صفحات دستهبندی، محتوای با کیفیت تولید کنید و در صورت نیاز به دیگر صفحات مرتبط هم لینک دهید.
اسکیماهای مورد نیاز را به سایت اضافه کنید
استفاده از اسکیما یا structured data تاثیر زیادی در سئو سایت دارد. با اسکیماها نوع محتوایی که دارید به موتورهای جستجو معرفی می شود. انواع محتوا شامل محصولات فروشگاهی، کتاب، مقاله، رویداد و… است و 22 اسکیما آماده در رنک مث وجود دارد. کافیست از تنظیمات رنک مث اسکیما را برای هر یک از نوشته، برگه یا محصولات و… فعال کنید.
صفحات 404 را بررسی کنید
لینک هایی که وجود ندارد یا حذف شده اند با خطای 404 نمایش داده میشوند و تاثیر منفی بر روی سئو دارد. در سرچ کنسول به قسمت Page بروید و یا با ابزارهایی مانند اسکریمینگ فراگ لینکهای 404 را پیدا کنید و لینکها را 410 کنید یا مجدد بسازید.
موبایل فرندلی بودن سایت را بررسی کنید
50% کاربران از موبایل برای سرچ استفاده میکنند و این فاکتور برای گوگل اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل حتما باید یک سایت ریسپانسیو داشته باشید و در تمای دستگاهها به خصوص موبایل المانها و اجزا مختلف سایت به درستی نمایش داده شود. برای بررسی وضعیت نمایش سایت در موبایل از Google Mobile Test استفاده کنید و نمایش سایت از نظر گوگل را بررسی کنید.
چک لیست سئو خارجی (Off-Page SEO Checklist)
هیچ چک لیست سئو بدون سئو خارجی کامل نمیشود. سئو خارجی یکی از برنامههای متخصصان سئو برای گرفتن و بهبود جایگاه در نتایج جستجو است. هدف از سئو خارجی از دریافت لینکهای ورودی با کیفیت بالا از سایر وب سایتها به صورت کاملا طبیعی است. سئوی خارجی اگر به درستی انجام نشود باعث جریمه گوگل و از دست دادن رتبه های سایت میشود.
آنالیز بک لینکهای رقبا
زیرنظرداشتن رقیب با اهداف مختلف، همیشه در دستور کار متخصصان سئو است. بررسی بک لینکهای رقبا بخش جداییناپذیر از استراتژی لینک سازی است که میتوانید ببینید که رقبای شما با چه انکر تکستهایی لینکسازی میکنند یا اینکه هر چند وقت یک بار و به چه تعداد بک لینک دریافت میکنند. در قدم اول، چند رقیب اصلی خود را مشخص کنید و با ابزارهای رایگان و پولی پروفایل بک لینکهای دریافتیشان را از نظر نوع بک لینک، تعداد، نوع دامنه، انکر تکست بررسی کنید.
Disavow کردن بک لینکهای مخرب
disavow links یکی از تکنیکهای حذف لینکهای بیکیفیت و البته حساس است؛ چون ممکن است به اشتباه بک لینکی را حذف کنید که باعث افت رتبه و در نهایت کاهش ترافیک شود. در صورتی که نتوانید لینکهای دریافتی از سایتهای هکشده، لینکهای نامرتبط با حوزه کسبوکارتان، لینکهای زیاد از یک دامنه و لینکهای یک دامنه با اسپم اسکور بالا را بهصورت دستی از بین ببرید، میتوانید از ابزار Disavow Links گوگل استفاده کنید. با کمک این ابزار میتوان به گوگل گفت که کدام لینکها برای ما مهم و مفید هستند و کدام لینکها باید از طرف آنها نادیده گرفته شوند.
استفاده از روشهای و فرصتهای جدید لینک سازی خارجی
وقتی صحبت از سئو میشود، ایجاد لینک یا همان لینکسازی، یک اصل بسیار کلیدی است. در گذشته، گوگل معیارهای محدودی را برای رتبهبندی سایتها در نظر داشت؛ اما به مرور زمان با رقابت شدید بین سایتها، تصمیم گرفت فاکتورهای زیادی را برای تعیین جایگاه سایتها در نتایج جستجو بررسی کند. برای اینکه از جریمههای سرسختانه گوگل در امان باشید، بهتر است از لینکسازیهای انبوه و آنهایی که یکشبه به دست میآیند، دوری کنید. ایمنترین راه برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو استفاده از بک لینکهای طبیعی است. راههای لینکسازی بیخطر و طبیعی کم نیستند و شما میتوانید از روش های خلاقانهای که در ادامه خواهیم گفت، بهعنوان تکنیکهای بک لینک استفاده کنید.
رپورتاژ آگهی
حتماً خودتان یا اطرافیان به چشم شاهد تاثیر رپورتاژ آگهی در بهبود رتبههای سایت مختلف بودهاید. بک لینکهای رپورتاژ آگهی چون از نوع لینکهای درونمتنی هستند، میتوانند روی بهبود رتبه تاثیر بیشتری داشته باشند و اعتبار قابلتوجهای را به سایت لینکشونده منتقل کنند. در واقع شما با انتشار رپورتاژ، چند بک لینک دائمی از سایتهای معتبر دریافت میکنید و گوگل به این دلیل که توسط رسانههای معتبر معرفی شدهاید، جایگاه بهتری را برای شما در نظر میگیرد و اعتمادش روزبهروز به شما بیشتر میشود. اعتبار دامنه، ارتباط موضوعی با سایت منتشرکننده لینک و ترافیک سایت از مهمترین معیارهای انتخاب رسانه برای انتشار رپورتاژ آگهی است.
گرفتن بک لینک با تولید محتوای باکیفیت
گوگل همیشه باور دارد که محتوای خوب، با خودش لینک میآورد. وقتی شما محتوای آموزشی و کاربردی برای مخاطبان تهیه میکنید، به منبع قابلاعتماد تبدیل خواهید شد و کاربران زیادی حاضر هستند برای اثبات تخصص و تجربهشان از شما نام ببرند و به شما لینک دهند. تمام هدف گوگل این است که لینکسازی خارجی در وب را به سمت لینکسازی طبیعی توسط خود کاربران، نویسندگان و سایتها جذب کند.
بک لینک Sitewide
این دست از بک لینکها در قسمتهای ثابت صفحات مانند هدر (بالای صفحه)، فوتر (پایین صفحه) و ستونهای کناری بیشتر سایتها و خبرگزاریها قرار میگیرند. بک لینکهای سایدبار روش رایجی است و با درنظرگرفتن ارتباط موضوعی دو سایت و تعداد یا تنوع صفحات لینکشده میتوان بدون نگرانی به نتایج خوبی رسید.
سخن پایانی
چک لیست یک روش عالی برای پیشبردن مراحل بهینهسازی سایت است. اگر بتوانید چک لیست سئو را الگو قرار دهید و قدمبهقدم موارد سئوی داخلی، سئوی خارجی و سئوی تکنیکال را روی سایت خود پیادهسازی کنید، میتوانید مطمئن باشید که سایت شما در وضعیت ایدهآلی قرار دارد و به مرور زمان، شاهد ترافیک بیشتر و رتبههای بهتر در گوگل خواهید بود.