b2b seo

نحوه ایجاد یک استراتژی سئو B2B

سئو B2B چیست؟

سئو B2B یک استراتژی دیجیتالی است که توسط شرکت ها برای هدایت ترافیک ارگانیک بیشتر به وب سایت خود از طریق بهینه سازی موتورهای جستجو استفاده می شود.

عنصر کلیدی هر استراتژی سئو B2B، انتخاب کلمات کلیدی است که مخاطبان هدف مناسب را جذب کند، و انتخاب قالب محتوای مناسب برای آنها، خواه صفحه فرود، وبلاگ، مطالعه موردی و غیره باشد.
در نهایت، شناخت مخاطبان هدف شما، از جمله نیازها و رفتارهای آن‌ها، و ایجاد محتوایی که آن نیازها را برطرف می‌کند – و در عین حال برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی می‌شود.

B2B در مقابل B2C SEO

اگر به ساختارهای فنی رتبه بندی SEO در گوگل نگاه کنیم، همان دستورالعمل ها برای B2C و B2B اعمال می شود. این دستورالعمل به مواردی مانند ساختار URL و زمان بارگذاری صفحه اشاره دارد، صرف نظر از اینکه شما به مصرف کنندگان یا مشاغل می فروشید.
اما اگر فراتر از نکات فنی موتورهای جستجو نگاه کنید، شباهت‌ها در اینجا به پایان می‌رسد. برای شروع، مخاطبان B2B در مورد اینکه چرا در سایت شما قرار گرفته‌اند، از مصرف‌کنندگان متفاوت است.
این در مورد یافتن خدمات یا محصولی نیست که متناسب با اهداف فردی آنها باشد: آنها به عنوان نماینده کسب و کار عمل می کنند.
حتی اگر بخواهند از راه حل شما استفاده کنند، ممکن است تصمیم گیرندگان دیگری در شرکت وجود داشته باشند. همچنین به این معنی است که قرار دادن شخصیت‌های بازاریابی B2B شما در بخش‌هایی نسبت به B2C دشوارتر است.

با این حال، در B2B، شما باید به سمت فیرموگرافیک بروید. شما مواردی مانند صنعت، ساختار کسب و کار یا حتی جزئیات پیچیده مانند میزان بودجه یا درآمدی که شرکت ایجاد می کند را در نظر خواهید گرفت.

سپس، مورد کلمات کلیدی که می خواهید برای آنها رتبه بندی کنید نیز وجود دارد. از آنجایی که شما به دنبال گروه مشتریان گسترده‌تری هستید، در B2C، می‌توانید سعی کنید هر ماه با ده‌ها یا صدها هزار جستجو برای عبارات رتبه‌بندی کنید.

در B2B، حجم بسیار کمتر است – اما این مشکلی ندارد زیرا شما نیازهای خاص تری را برآورده می کنید. حتی یک تبدیل برای یک سرویس یا محصول B2B می تواند سرمایه گذاری را برگرداند.

آخرین اما نه کم‌اهمیت، سئو دیگر فقط در گوگل اتفاق نمی‌افتد، بلکه برای یوتیوب، اینستاگرام و دیگر کانال‌های رسانه‌های اجتماعی نیز کاربرد دارد.

برای B2C، پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، تیک تاک و یوتیوب همگی می توانند مکانی عالی برای تولید محتوا باشند. با این حال، برای B2B، ممکن است ارزش استفاده از YouTube یا X را داشته باشد، زیرا این مکان‌هایی است که شخصیت‌های تجاری آن‌ها به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

با این حال، آنها همچنین ممکن است تصمیم بگیرند که محتوای ویدیویی نباید در هسته استراتژی آنها باشد و به جای آن بر سئوی سایت تمرکز کنند.

چگونه یک استراتژی سئو B2B بسازیم

اینجا 9 مرحله وجود دارد که می توانید برای ایجاد یک استراتژی موثر SEO B2B بردارید.

1. تحقیق کلمات کلیدی را اجرا کنید.

اولین قدم انجام تحقیقات جامع کلمات کلیدی است. اگر مخاطبان هدف خود را از درون می شناسید، این کار نباید خیلی سخت باشد.

جستجوی خود را پیرامون مشکلات و نیازهای آنها بسازید. این به شما کمک می کند تا از انتخاب کلمات کلیدی کاملا بی ربط جلوگیری کنید.

ابزارهای زیادی وجود دارد که می توانید از آنها مانند Ahrefs، Semrush و Keysearch استفاده کنید – من از دومی استفاده می کنم. فرض کنید برای یک آژانس توسعه نرم افزار کار می کنید. در اینجا یک جستجوی کلمه کلیدی وجود دارد که می توانید انجام دهید.

استراتژی سئو

اگرچه ممکن است ترافیک کمتری از کلمه کلیدی مانند “بهترین آژانس توسعه نرم افزار” (50 حجم جستجو) دریافت کنید، هدف جستجو نشان می دهد که شخصی فعالانه به دنبال شرکتی است که بتواند با آن کار کند.
اگر به مقاله تبدیل شود، محتوایی که در اطراف این کلمه کلیدی ایجاد می کنید به سرعت جواب می دهد.

استراتژی سئو

 

2. تجزیه و تحلیل رقبا را اجرا کنید.

هر زمان که من روی یک استراتژی سئو B2B برای یک مشتری کار می کنم، به کارهایی که رقبای آنها انجام می دهند را عمیقاً بررسی می کنم. من نه تنها به موضوعاتی که آنها پوشش می دهند و قالب های محتوایی که استفاده می کنند نگاه می کنم، بلکه من همچنین یک تجزیه و تحلیل شکاف محتوا را اجرا کنید.
در حالی که ممکن است کار زیادی به نظر برسد، می توانید از یک ابزار SEO مانند Keysearch استفاده کنید تا نتایج خود را در چند ثانیه به دست آورید.

3. بر هدف جستجو تمرکز کنید.

هر عبارت در کلمات کلیدی فهرست کوتاه خود را به عنوان یک داستان جداگانه در نظر بگیرید. چه کسی آن را در نوار جستجو می‌زند و انتظار دارد چه چیزی را در نتایج جستجو ببیند؟
همانطور که به سرعت متوجه خواهید شد، برخی از کلمات کلیدی عمومی هستند (به عنوان مثال، نشان می دهد که جستجوگر به تازگی در مورد یک موضوع یاد می کند)، در حالی که برخی دیگر اشاره می کنند که آنها در حال حاضر راه حل هایی مانند شما را در نظر گرفته اند.

Eva Miller، معاون بازاریابی دیجیتال سیلک، یک مدافع بزرگ برای تجزیه و تحلیل هدف جستجو  است. او از مثالی از حرفه‌اش استفاده کرد که در آن علیرغم داشتن کلمات کلیدی غنی و باکیفیت، آنها رتبه‌بندی نمی‌شدند. میلر می‌گوید: «در آن زمان بود که متوجه شدم ما از بخش «نیت» سئو غافل شدیم. ما شروع به تجزیه و تحلیل کامل قصد جستجوی مشتری بالقوه خود کردیم، آیا آنها به دنبال اطلاعات هستند یا آماده اشتراک یا خرید هستند؟ این تغییر ما را بر آن داشت تا هر قسمت از محتوا را بر اساس مراحل مختلف سفر مشتری خود بهینه کنیم.
میلر می‌گوید که آن‌ها بسیار فراتر از رتبه‌بندی بودند. «ما برای کلمات کلیدی رتبه‌بندی می‌شدیم که مشتریان بالقوه ما واقعاً به دنبال آن‌ها بودند، که منجر به افزایش 80 درصدی ترافیک ارگانیک و 30 درصد افزایش در تبدیل سرنخ شد.
“از آن زمان، هدف جستجو به عنوان یک عنصر غیرقابل مذاکره در استراتژی سئو شرکت باقی مانده است.”

 

4. تصمیم بگیرید که چه نوع دارایی هایی را می خواهید ایجاد کنید.

وقتی کلمات کلیدی با هدف جستجوی آنها نوشته شده است، می توانید سوالات زیر را از خود بپرسید. برای چه نوع محتوایی باید از هر یک از آنها استفاده کنم؟ آیا برای یک پست وبلاگ مناسب است. یا شاید یک دارایی در پایین تر، مانند مطالعه موردی یا صفحه فرود؟

این استراتژی برای Jacob Kalvo، مدیر عامل در Live Proxies کارآمد بود او می‌گوید که اطلاعات دقیق‌تر و دقیق‌تری در مورد اینکه محصولات ما می‌توانند برای آنها انجام دهند می‌خواستند. از آنجا، آنها شروع به ساختن مطالعات موردی عمیق کردند که نشان می‌داد ما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم، با معیارها و نتایج ملموس. کالوو می‌گوید که یکی از مطالعات موردی آن‌ها «ترافیک ارگانیک ما را 25 درصد افزایش داد و 15 درصد افزایش تولید سرنخ را در سه ماهه اول انتشار ایجاد کرد.»

Kalvo به اشتراک می‌گذارد: «این رویکرد داستان‌گویی مبتنی بر داده، یک اصل اساسی در ما بوده است. استراتژی سئو، به دستیابی به مشتریان بالقوه B2B که آماده تعامل هستند، کمک می کند.”

 

5. صفحات فرود خود را بهینه کنید.

از آنجایی که سرنخ ها به مشتریان شما تبدیل می شوند، باید کلمات کلیدی خاص و با هدف بالا را که به ویژگی های محصول یا خدمات شما مربوط می شود، انتخاب کنید و از آنها در نسخه خود استفاده کنید.
اینها اغلب کلمات کلیدی طولانی مانند “CRM برای شرکت های فن آوری اطلاعات” هستند، زیرا سطح آگاهی افراد را نشان می دهند. البته بهینه سازی خطی شما نیز به ساختار سرفصل های مربوطه و پرهیز از درهم ریختگی مربوط می شود.
هدف نهایی شما تبدیل مشتریان است، اما هدف اصلی شما باید این باشد که آنها را تا زمانی که ممکن است در سایت خود درگیر نگه دارید.
خواهم یک توصیه شخصی به اشتراک بگذارم: به یاد داشته باشید که این کلمات کلیدی نیستند که محصول یا خدمات شما را می فروشند، این بهینه سازی آن ها در صفحه فرود است.
بنابراین، هنگام استفاده از عبارات SEO، مطمئن شوید که همه آنها به طور طبیعی در صفحات فرود گنجانده شده اند.

6. خوشه‌های محتوا ایجاد کنید.

منطقه‌ای را انتخاب کنید که می‌خواهید به طور عمیق پوشش دهید، نوشتن در مورد همه چیز برای شما مفید نخواهد بود. شما باید اقتدار موضوعی ایجاد کنید و خوشه های محتوا راه حل عالی هستند.

آنها به شما کمک می کنند به دو چیز دست یابید: 1) خود را به عنوان یک متخصص موضوع معرفی کنید  2) یک معماری محتوای خوب ایجاد کنید.

هر دوی این موارد به طور مثبتی بر رتبه‌بندی سئوی شما تأثیر می‌گذارد (و خوانندگانتان را خوشحال می‌کند).

هر خوشه محتوا شامل محتوای طولانی است و می‌توانیم آن را «راهنما» یا «صفحه ستونی» بنامیم که همه مقالات از خوشه به آن پیوند می‌دهند.

این رویکرد برای تمام برندها کار می کند. از محتوای طولانی برای تسلط بر کلمات کلیدی خاص صنعت استفاده کنید. ما با شناسایی موضوعات فرعی از طریق تحقیق در مورد کلمات کلیدی، مشخص کردن کلمات کلیدی طولانی مدت که مخاطبان ما اغلب جستجو می‌کردند، شروع کردیم.

راهنمای ما همه چیز را از مزایا، استراتژی‌های پیاده‌سازی و مطالعات موردی گرفته تا روندهای آتی در راه‌حل‌های ابری سازمانی پوشش می‌دهد که نتایج آنها همواره چشمگیر است. علاوه بر اینکه، ترافیک کلی سایت افزایش می یابد، شاهد افزایش در سرنخ های واجد شرایط نیز هستیم.

استراتژی محتوای طولانی نه تنها رتبه بندی جستجوی شرکت را بهبود می بخشد، بلکه آنها را به عنوان یک رهبر فکری در صنعت خود معرفی می کند.

7: یک وبلاگ بسازید.

اگر می‌خواهید ترافیک ارگانیک ایجاد کنید، راه‌اندازی یک وبلاگ باید بی‌معنا باشد.

کلمات کلیدی با هدف اطلاعاتی بیشترین حجم جستجو را دارند و بهترین راه برای مقابله با آن مقالات آموزشی است.

اما وبلاگ نویسی فقط برای افزایش ترافیک نیست. ایجاد محتوای با کیفیت بالا به شما کمک می کند تا متخصص شوید و اعتبار ایجاد کنید.

این باید به تبدیل های بیشتری تبدیل شود، زیرا مردم تمایل دارند از برندهایی که به آنها اعتماد دارند خرید کنند.

8: روی اعتبار دامنه خود کار کنید.

موضوع اعتبار دامنه (DA) – یا رتبه بندی دامنه، همانطور که Ahrefs آن را می نامد – موضوع بحث داغ برای چندین سال بوده است. اگر هرگز نام آن را نشنیده اید، این معیاری است که وب سایت ها را در مقیاس صفر تا صد رتبه بندی می کند.

هر چه وب سایت معتبرتر باشد (یعنی کلمات کلیدی بیشتری برای آن رتبه بندی شود و بک لینک های بیشتری داشته باشد)، امتیاز آن و احتمالاً موقعیت آن در نتایج جستجو بالاتر خواهد بود .

البته تائید رسمی از طرف گوگل نداریم مبنی بر اینکه اعتبار دامنه مستقیماً بر SEO تأثیر می گذارد. اما شکی نیست که حداقل به طور غیرمستقیم بر استراتژی سئو B2B شما تأثیر می گذارد، زیرا می توانید شانس خود را در مقابل رقبا بسنجید.  

اگر امتیاز مشابه یا بالاتری نسبت به دیگرانی دارید که می‌خواهند برای یک کلمه کلیدی رتبه بگیرند، پس احتمال برنده شدن در نتایج برتر را خواهید داشت. 

9: بررسی جنبه فنی وب‌سایت خود را فراموش نکنید.

اگر مشکلی در قابلیت استفاده مانند یک لینک شکسته وجود دارد، یا صفحه فرود شما بسیار کند بارگذاری می‌شود، ممکن است استراتژی سئو شما کارساز نباشد.

کاری که من توصیه می کنم به طور منظم انجام دهید این است که URL هایی با نرخ پرش بالا را بررسی کنید که همیشه یک نشانه بد است. حتی اگر به دلیل یک مشکل فنی نباشد، نشان می دهد که مشکلی وجود دارد که باید به آن رسیدگی کنید.

نکاتی برای ایجاد یک استراتژی سئو B2B

در زیر، من برخی از بهترین تاکتیک‌هایی را که می‌توانید برای افزایش رتبه‌های سئوی خود به عنوان یک شرکت تجاری در کسب‌وکار استفاده کنید، گردآوری کرده‌ام. 

1: وبلاگ‌های مبتنی بر محصول و میان قیف ایجاد کنید.

بسیار وسوسه انگیز است که استراتژی سئوی خود را اساساً بر اساس کلیدواژه های برتر بسازید، زیرا آنها حجم جستجوی بالاتری دارند. نقطه ضعف چنین رویکردی رقابت فوق العاده بالا و تبدیل کمتر است.

یک استراتژی بسیار موثرتر این است که محتوای خود را (حداقل زمانی که شروع به کار می کنید) بر اساس کلمات کلیدی عمل گرا که محصول شما می تواند مستقیماً آنها را حل کند، بسازید. 

2. درخواست‌های مشتریان را برای ایجاد محتوایی که به این سؤالات پاسخ می‌دهد، تجزیه و تحلیل کنید.

بهترین راه برای ایجاد یک استراتژی مؤثر این است که از مشتریان سؤال کنید.تجزیه و تحلیل درخواست های پشتیبانی مشتری یک راه عالی برای ایجاد یک استراتژی سئو B2B مرتبط است.

که این روش به برند کمک می‌کند محتوایی ایجاد کند که به سؤالات مشتری پاسخ می‌دهد.

به عنوان مثال: «من با یک شرکت نرم‌افزاری کار کردم که با تماس‌های پشتیبانی درباره یک ویژگی دشوار استفاده می‌شد. با تجزیه و تحلیل این تماس‌ها، من مشکلات رایج را مشخص کردم و راهنماهای جامع، ویدیوهای نحوه انجام و یک صفحه ستونی برای رسیدگی به این چالش‌ها ایجاد کردم. این رویکرد منجر به کاهش 25 درصدی درخواست‌های پشتیبانی و افزایش 50 درصدی ترافیک ارگانیک در عرض سه ماه شد. این محتوا به یک منبع ارزشمند همیشه سبز برای تیم‌های فروش و موفقیت مشتری تبدیل شده است،

 

3:تعیین کنید که از قبل برای کدام کلمات کلیدی رتبه بندی می کنید.

شما می توانید در کنسول جستجوی گوگل یا هر ابزار سئو دیگری بررسی کنید.

اگر کلمه کلیدی با پتانسیل ترافیک خوبی پیدا کنم، اما با رتبه پایین، می‌توانم محتوا را به‌روزرسانی کنم یا یک قطعه کاملاً جدید برای افزایش رتبه ایجاد کنم.

4. بر رهبری فکری تمرکز کنید.

مطمئن هستم که نام اختصاری E-E-A-T تجربه، تخصص، اقتدار و اعتماد (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) را شنیده اید.

اینها اصولی هستند که گوگل برای بررسی کیفیت بالای محتوای منتشر شده از آنها استفاده می کند. روزگار تولید محتوای کپی شده با وجود هوش مصنوعی گذشته است. در واقع، گزارش وضعیت بازاریابی ما در سال 2024 نشان داد که تنها 6% از بازاریابان از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده می‌کنند – اگر چنین باشد، فقط از آن برای منبع ایده‌ها استفاده می‌کنند اما به نوشته‌های انسانی اعتماد دارند.

برای رتبه بندی، باید مقالاتی با کیفیت عالی تولید کنید که نشان دهنده تخصص و تجربه باشد.

هر زمان که یک مطلب جدید می نویسم، مطمئن می شوم که بینش های منحصر به فردی را لحاظ می کنم که یا از برندی که برای آن می نویسم یا از طریق ارتباط با متخصصان جمع آوری می کنم. 

جمع آوری بینش های متخصص با استفاده از این پلتفرم ها کمی چالش برانگیز شده است، زیرا افراد زیادی از ChatGPT استفاده می کنند.
بنابراین اگر تصمیم به استفاده از آن‌ها دارید، توصیه می‌کنم یک سلب مسئولیت به درخواست خود اضافه کنید که می‌گوید تمام پاسخ‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی کنار گذاشته می‌شوند و بینش‌هایی که شامل آمار و تجربیات شخصی هستند در اولویت قرار می‌گیرند.
باعث می شود که ورودی های بسیار بهتری جمع آوری شود.

5. ایجاد روابط با برندهای دیگر.

مشارکت با برندهای دیگر در یک زمینه مکمل نیز یک تاکتیک آزمایش شده است.

برای مثال، دکتر Gregory P. Gasic، یکی از بنیانگذاران VMeDx، با ایجاد روابط با مجلات پزشکی و پلتفرم های آموزشی قابل اعتماد، به “jackpot” جکپات SEO دست یافت.
گاسیک می گوید: ما با مجله هاروارد بررسی روانپزشکی در مقاله ای جامع درباره کمک های پزشکی مجازی در مراقبت های روانپزشکی همکاری کردیم.
این همکاری منجر به افزایش قابل توجهی در ترافیک وب سایت، افزایش 40٪ در اولین ماه پس از انتشار شد. اعتبار بررسی هاروارد همچنین اعتبار دامنه سایت ما را به میزان قابل توجهی افزایش داد و یافتن ما را از طریق جستجوی ارگانیک برای مشتریان بالقوه آسان تر کرد.

6. سئو سایت را از طریق تاکتیک های خارج از سایت بسازید.

همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، بک لینک ها از بسیاری دیگر از تاکتیک های سئو متمایز هستند، زیرا آنها کار روی وب سایت شما را شامل نمی شوند – تا زمانی که رتبه بندی دامنه وجود دارد، حول کار خارجی می چرخد.

من به قدرتی که بک لینک ها برای سایت های B2B می توانند داشته باشند ایمان دارم.

تاکتیک دیگری که می‌توانم توصیه کنم، ارسال پست‌های مهمان به سایت‌هایی است که می‌خواهید از آنها بک لینک بگیرید.

7. ممیزی محتوای مبتنی بر داده را به طور منظم اجرا کنید.

آخرین مورد اما نه کم‌ اهمیت این است که استراتژی سئو B2B شما نباید به شکلی ساده تنظیم شود باید مرتباً آن را به روز کنید.
بهترین راه برای اطمینان از اینکه استراتژی شما همچنان مرتبط است، اجرای ممیزی محتوا است.

«سیسیلین دامبون، مشاور سئو و رشد Spark Traffic، نحوه اجرای ممیزی محتوای جامع و مبتنی بر داده‌ها به طور مداوم موجب می شود که نتایج ملموسی را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورید.
ترافیک ارگانیک سایت آنها راکد شده بود و مشتریان هم سطوح تعامل ناچیز را نسبت به برخی از محتوایی که به طور منظم منتشر می شد نشان داده بودند.
در حالی که این شرکت محتوا را به صورت مداوم تولید می کرد، تأثیر مطلوبی بر حجم تولید سرنخ نداشت.

Spark Traffic چه کرد؟ یک ممیزی محتوای جامع انجام دادند و داده های مربوط به ترافیک، نرخ پرش، زمان روی صفحه و نرخ تبدیل را تجزیه و تحلیل کردند. 
ما محتوای موجود خود را به دسته‌هایی تقسیم کردیم: با عملکرد بالا، متوسط ​​و کم کار.
از آن برای ارزیابی معیارهای تعامل موجود و داده‌های تبدیل استفاده کردیم.

موارد با عملکرد بالا را به روز کردیم و تغییر کاربری دادیم تا اطمینان حاصل کنیم که اعتبار خود را در برابر داده های جدید و به روز از دست نمی دهند.

برای محتوای متوسط، بهبودهای سئوی روی صفحه را انجام دادیم و داده‌ها و بینش‌های جدیدی را در محتوا گنجاندیم.

برای محتوای با عملکرد پایین، از فهرست خارج کردیم و با موارد دیگر ادغام کردیم یا حتی در صورت نیاز آن را حذف کردیم.

ما تحقیقات کلیدواژه مبتنی بر داده را برای یافتن و شناسایی فرصت های جدید برای ادغام کلمات کلیدی هدفمند تکمیل کردیم.
دامبون می‌گوید که این ترکیبی یکپارچه با هدف جستجوی مخاطب فراهم می‌کند.

و نتیجه؟ در عرض شش ماه، مشتری آنها 45٪ افزایش در ترافیک ارگانیک و 30٪ افزایش در تولید سرنخ از وب سایت دریافت کرد. محتوای اصلاح شده بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کرد و تعامل کاربر و تبدیل ها را در سایت بهبود بخشید.

یک استراتژی خوب سئو B2B چابک است

برای رسیدن به موقعیت بالا در موتورهای جستجو، شما باید بین روش های آزمایش شده دستکاری کنید.
مورد دوم ایده خوبی است، به خصوص اکنون که هیچ کس واقعاً نمی داند که گوگل با تغییرات الگوریتم خود به کجا خواهد رفت یا اینکه هوش مصنوعی چقدر بر این زمینه تأثیر می گذارد.
شما نمی توانید فقط به تحقیق روی میز تکیه کنید، باید آن را با داستان های واقعی و دیدگاه های منحصر به فرد غنی کنید.
در نهایت، به یاد داشته باشید که نتایج خود را بررسی کنید و استراتژی خود را به طور مداوم به روز کنید.
به این ترتیب، شما همیشه قادر خواهید بود آن را در مورد آنچه برای کسب و کار شما مفید است، دوباره تنظیم کنید.

دیدگاه ها بسته شده اند.