در این مقاله جامع ترین لیست اصطلاحات سئو رو مشاهده میکنید، اصطلاحاتی که قطعا هر سئو کاری لازم است آنها را بشناسد. قطعا سئو کار های حرفه ای باید با آنها آشنایی کامل داشته باشند و در خصوص هرکدام تجربه ای از کار با این موارد داشته باشند.
SEO
سئو یا همان seo مخفف کلمه search engine optimization و به معنی بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو می باشد. اگر می خواهید درباره استراتژی های seo اطلاعات کسب کنید، مقاله چگونه یک استراتژی سئو موثر ایجاد کنیم را مطالعه کنید. بهینه سازی سایت یعنی اینکه یک سایت در جستجوی یک کلمه در گوگل یا سایر موتور های جستجو چه رتبه ای دارد، سئو فرآیندی زمان بر است که موفقیت در آن به عوامل زیر بستگی دارد:
- تجربه
- علم و بروز بودن
- ارتباط
انواع سئو:
- سئو داخلی
- سئو خارجی
- سئو تکنیکال/فنی
اصطلاحات سئو داخلی (on-page SEO)
سئوی on-page یا داخلی روی بهینه سازی مواردی که به سایتتان مربوط میشود، تمرکز میکند. اگر بخواهیم واقعبینانه به موضوع نگاه کنیم باید بگوییم که سئوی تکنیکال به نحوی زیرمجموعۀ سئوی on-page محسوب میشود. در ادامه به بررسی رایجترین اصطلاحات سئو on-page میپردازیم:
نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate)
منظور از نرخ پرش، درصد کاربرانی است که به محض ورود فقط به یک صفحه از سایت شما از آن خارج میشوند. به طور کلی نیاز است که کاربر یک یا 2 کلیک در سایت انجام دهد تا توجه او به سایت جلب شود. ولی اگر کاربری به محض اینکه وارد سایت شما یا یکی از صفحات آن شد، آن را ببندد یعنی احتمالا آن صفحه متقاعدکننده و جذاب نبوده است. اگر این بانس ریت مربوط به صفحۀ اصلی سایت شما باشد که اوضاع بغرنجتر هم هست چون شما کاربران را به محض ورود بدون اینکه چیزی از سایتتان ببینند از دست دادهاید و باید هرچه سریعتر سراغ طراحی دوبارۀ آن صفحه بروید. نکته مهم اینجاست که نرخ پرش فاکتور رتبهبندی گوگل نیست.
نرخ کلیک (CTR)
یکی از اصطلاحات سئو سایت نرخ کلیک است. اگرچه سئو داخلی معیارهای دیگری برای سنجیدن هم دارد اما توجه به نرخ کلیک از اهمیت ویژهای برخوردار است. بخاطر اینکه بسیاری از متخصصان سئو وقتی روند کار را برای شما به نمایش میگذارند صرفا به صعودی بودن نمودار ایمپرشن اشاره میکنند، در حالیکه در بسیاری از مواقع نرخ کلیک بسیار پایین است. این معیار در واقع معیاری است که به سرعت به شما نشان میدهد که کدام مقاله، صفحه یا کلمۀ کلیدی برای سایت شما ترافیک و ورودی جذب میکند و کدام یک عملکرد خوبی ندارد.
نرخ تبدیل (Conversion Rate)
ایجاد صدهاهزار ترافیک ورودی بدون اینکه تبدیلی در کار باشد، هیچ اهمیتی پیدا نمیکند و آنچه اهمیت دارد این است که شما از این میزان ورودی چقدر را توانستهاید تبدیل کنید.
در واقع بسیاری از تکنیکهایی که از آنها برای بهبود سئوی داخلی استفاده میشود نقشی حیاتی در تعیین میزان نرخ تبدیل ایفا میکنند. تولید محتوای باکیفیت، سرعت بالای سایت، بهینهسازی هدینگها و… از جمله مواردی است که بر این نرخ تاثیر میگذارند. البته این تبدیل بسته به هدف شما میتواند متفاوت باشد؛ اقداماتی مانند فروش محصول یا خدمت، پر کردن فرم، برقراری تماس و… میتوانند در زمرۀ اقدامات مورد انتظار برای تبدیل شدن کاربران ورودی قرار بگیرند.
ایندکس (Index) و خزش (Crawl)
اگر با سرچ کنسول گوگل کار کرده باشید حتما این دو اصطلاح سئو به گوشتان خورده است. منظور از ایندکس شدن این است که محتوای شما در نتایج جستوجو قابل نمایش باشد. وقتی محتوایی ایندکس میشود که خزندههای گوگل توانسته باشند محتوای شما بررسی کنند و اطلاعات مورد نیازشان را جمع کرده باشند. پس بسیار مهم است که از طریق ابزار بسیار کاربردی URL Inspection در سرچ کنسول اطمینان حاصل کنید که محتوای شما حتما ایندکس شده باشد.
زمان ماندگاری (Dwell Time)
زمان ماندگاری در سایت، یکی از اصطلاحات سئو بسیار مهم و یکی از معیارهای کاربردی سئو on-page است که بسیاری از سایتها و صاحبان کسبوکار آن را بررسی و اندازهگیری نمیکنند. منظور از زمان ماندگاری در واقع مقدار زمانی است که یک کاربر بعد از اینکه روی لینک سایت شما در نتایج جستوجو کلیک کرد در سایت شما میگذارند. به عبارت دیگر مقدار زمانی که کاربران بعد از ورود به سایت شما از طریق موتورهای جستجو در سایتتان سپری می کنند، Dwell Time نامیده میشود. هرچقدر این زمان بالاتر باشد یعنی کاربران آن چیزی را که میخواستند احتمالا از طریق سایت شما پیدا کرده اند.
چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density)
یکی از اصطلاحات رایج سئو که با تحقیق کلمات کلیدی مرتبط است چگالی کلمات کلیدی است. چگالی کلمات کلیدی که از آن با نام Keyword Density نیز یاد میشود به تعداد دفعاتی اشاره دارد که یک کلمه یا عبارت کلیدی در متن شما تکرار میشود. در سالیان قبل، زمانی که الگوریتمهای گوگل پیشرفت امروز را نداشتند، بسیاری با استفاده بیش از حد از کلیدواژه ها میتوانستند رتبۀ کلمات کلیدی خود را بهبود ببخشند. اما امروزه برای اینکه به گوگل بفهمانید محتوایتان دربارۀ چیست باید روی کیفیت محتوای خود کار کنید و دیگر تعداد دفعات به کاربردن کلمۀ کلیدی، به آن شکلی از آن به عنوان یک قانون مشخص نامبرده شود، دیگر وجود ندارد.
هدینگها (Headings)
هدینگها در واقع نشانگرهایی هستند که بخشی از متن را بزرگتر میکنند و به عبارتی از اهمیت بیشتر آنها حرف میزنند. در محتواهایی که در بلاگها تولید میشود معمولا 4 تگ هدینگ مختلف وجود دارد:
- تگ H1
- تگ H2
- تگ H3
- تگ H4
- تگ H5
- تگ H6
هدینگ H1 بزرگترین متن صفحه و بیشتر مواقع همان تیتر محتواست. از بقیۀ هدینگها هم در متن استفاده میشود. توصیه میشود که از کلمات و عبارت کلیدی در هدینگها استفاده شود.
تگ تایتل (title)
یک کلمه یا عبارت دلخواه را در مرورگر گوگل جستجو کنید و به صفحه نتایج نگاه کنید، عناوین خاصی با فونت آبی یا بنفش مشاهده میشود. در قسمت پایین این عنوانها نیز توضیحات با فونت کوچکتر و مشکی آورده شده است. به طور ساده بخش عنوان هر صفحه وب، همان تگ تایتل یا تگ عنوان خواهد بود که ماهیت آن HTML است.
توضیحات متا (Meta Description)
متا دیکسریپشن (توضیحات متا )یکی از اصطلاحات سئو سایت و یکی از متا تگ های HTML است که محتوای یک صفحه را خلاصه می کند. در واقع متا دسکریپشن قطعه متنی است حدود 160 کاراکتر که در بسیاری مواقع زیر عنوان لینک شما در صفحۀ نتایج گوگل به نمایش درمیآید. اگرچه که به عنوان یک معیار رتبهبندی محسوب نمیشود اما نوشتن یک توضیح متای درست که معرف محتوای شما همراه با کلمات کلیدی باشد، میتواند نظر کاربران را به خودش جلب کند. البته نکتۀ بسیار مهم این است که تصمیم اینکه توضیحات متا در صفحۀ نتایج نشان داده شود یا خیر با گوگل است و ممکن است خود گوگل متنی جایگزین (از محتوای آن صفحه) که فکر میکند مرتبطتر و مفیدتر است را نشان دهد.
تگ کنونیکال (Canonical Tag)
تگ کنونیکال قطعه کد HTML است که نسخۀ اصلی صفحات تکراری، تقریبا شبیه به هم یا کاملا شبیه به هم را تعریف میکند. به عبارت دیگر اگر شما محتوای یکسانی با آدرسهای متفاوت دارید، میتوانید از این تگ استفاده کنید تا به گوگل بفهمانید که کدام یک از این صفحات نسخۀ اصلی هستند و باید ایندکس شوند. به این ترتیب فقط یک صفحۀ شما در رتبهبندی قرار میگیرد و دچار همنوعخواری نمیشوید.
متن جایگزین (Alt Text)
متن جایگزین که از آن با عنوان تگ Alt یا توضیحات Alt هم یاد میشود، یکی از اصطلاحات رایج سئو است. تگ Alt متنی است که به جای یک تصویر زمانی که به درستی بارگذاری نمیشود به نمایش درمیآید. ابزارهای خواندن صفحه (Screen Readers) بوسیلۀ این تگ برای خوانندگان کمبینا آن عکس را توصیف میکنند و همچنین توضیحات Alt به موتورهای جستوجو در خزش و رتبهبندی بهتر صفحات کمک میکند. هنگام آپلود تصاویر در وردپرس معمولا قسمتی برای نوشتن متن جایگزین وجود دارد.
لینک سازی داخلی (Internal Link Building)
وقتی شما در محتوا و یا صفحات خود به خوبی به صفحات دیگر سایتتان لینک می دهید، باعث میشوید که گوگل سایت شما را بهتر خزش کند. علاوه بر این شما با این کار، کاربر را محدود نمیکنید و به او اجازه میدهید که در سایت شما بگردد و محتوای دلخواهش را بررسی کند. استفادۀ درست از لینک سازی داخلی نرخ پرش را کاهش میدهد، زمان ماندگاری در سایت افزایش پیدا میکند و به بهبود رتبه صفحات سایت کمک می کند.
انکر تکست (Anchor Text)
انکر تکست از آن دست اصطلاحات سئو سایت است که هر کارشناس سئو باید بداند. انکر تکست در واقع متنی است قابل رویت و قابل کلیک. در واقع منظور آن قسمت از متنی است که تبدیل به لینک شده است و معمولا رنگی متفاوت از سایر قسمتهای متن دارد. استفاده از انکر تکست به کاربر نشان میدهد که میتواند با کلیک روی آن به صفحۀ دیگری هدایت شود. استفادۀ درست از انکر تسکت احتمال کلیک روی آن را افزایش میدهد و به موتورهای جستوجو کمک میکند که ساختار سایت شما را بهتر درک کنند.
اصطلاحات سئو خارجی (offpage SEO)
تا الان اصطلاحات سئو داخلی که از اصطلاحات پراستفاده و رایج بودند را با هم بررسی کردیم و حالا سراغ اصطلاحاتی که بیشتر در سئوی خارجی رواج دارند میرویم و موضوعات بیشتری را در ادامۀ این واژه نامه سئو بررسی میکنیم. منظور از سئو خارجی تمام تلاشهایی است که خارج از سایت انجام میشود تا در نتایج گوگل بتوان رتبۀ بهتری کسب کرد. به عبارت دیگر وقتی صحبت از بهبود سئو خارجی میشود، یعنی باید خارج از سایت کارهایی انجام داد تا بواسطۀ آنها گوگل و سایر موتورهای جستوجو از اعتبار و قابل اطمینان بودن سایت اطلاع پیدا کنند.
لینکسازی خارجی (Link Building)
با توجه به الگوریتمهای گوگل، لینکسازی خارجی نقشی اساسی و جدایی ناپذیر در استراتژی سئو off-page هر سایتی ایفا میکند. اما چگونگی انجام این لینکسازی نیز بسیار اهمیت دارد. دریافت بک لینک (Backlink) از سایتهای معتبر به طور قطع در ایجاد اعتبار برای شما نیز به خوبی عمل میکند و در مقابل دریافت بک لینک از سایتهای ضعیف میتواند اثری منفی روی رتبۀ سایت شما بگذارد.
دامین آتوریتی (Domain Authority)
این اصطلاح که در ابتدا توسط شرکت MOZ ابداع شد، در واقع اعتبار یک دامنه را مشخص میکند. این اصطلاح در واقع امتیازی بین صفر تا 100 است و مشخصا سایتها با دامین آتوریتی بالا، احتمال کسب رتبۀ بهتری را نیز دارند. این امتیاز به واسطۀ معیارهای زیادی محسابه میشود و نمیتوان آن را محدود به یک عامل کرد. اگرچه که خود MOZ به صراحت اعلام کرده است که دامین آتوریتی معیاری برای رتبۀ بندی گوگل نیست اما معمولا در سئوی خارجی به آن پرداخته میشود چون در مقایسۀ سایتهای مختلف بسیار به کار میآید.
پیج آتوریتی (Page Authority)
پیج آتوریتی یا اعتبار صفحه یکی دیگر از اصطلاحات رایج سئو است که صرفا به اعتبار یک صفحه خاص از سایت شما میپردازد. پیج آتوریتی توسط MOZ معرفی شده است و مانند دامین آتوریتی عددی بین 0 تا 100 است. بهترین راه برای افزایش اعتبار صفحه بهبود لینکسازی برای آن است. پیج آتوریتی نیز مانند دامین آتوریتی توسط گوگل برای رتبه بندی سایت ها استفاده نمی شود.
سئوی محلی (Local SEO)
اگرچه که میتوان از سئو محلی به عنوان بخشی کاملا جداگانه نسبت به سئوی خارجی یاد کرد، اما چند المان بسیار مهم در آن به طور مستقیم در سئوی خارجی جای میگیرند. در گزارشی که توسط Hubspot ارائه شده است، مشخص شده است که 46% از جستوجوهای گوگل برای کسب اطلاعاتی دربارۀ کسبوکارها یا مکانهای محلی است. یعنی فردی جستوجو میکند «کافههای اطراف من». به این ترتیب شما باید بتوانید با استفاده از ابزار موجود مانند گوگل مپ و Google Business Profile سئوی محلی سایت خود را ارتقا ببخشید.
پست مهمان (Guest Posting)
منظور از این اصطلاح سئو در واقع تولید و نشر یک محتوا در سایت دیگران به منظور ارائه اطلاعات از خودتان است تا به واسطۀ آن بتوانید ارزشی برای مخاطبان خلق کنید. اگرچه پست مهمان بیشتر به عنوان رپورتاژ شناخته میشود اما به طور کلی اگر بتوانید فارغ از بحثهای تبلیغاتی و کسب بکلینک، محتوایی ارزشمند و درخور مخاطبان در سایتی دیگری منتشر کنید، بدون شک میتوانید با این کار نسبت به سایر روشهای ارتقای سئوی خارجی بهتر عمل کنید.
برند منشن (Brand Mention)
منظور از برند منشن در واقع این است که چقدر از برند شما در سایت های دیگر صحبت میشود و چقدر دیگران به برند شما اشاره میکنند. پس اگر شما به طور طبیعی بکلینکهای خوبی کسب کنید، محتوای خوبی خلق کنید و در جاهایی مانند شبکههای اجتماعی از شما حرف زده شود در واقع شما در برند منشن که مرتبط با سئوی خارجی است بسیار توانستهاید خوب عمل کنید.
اصطلاحات سئو تکنیکال (TECHNICAL SEO)
سئو تکنیکال دربارۀ ارتقای جنبههای فنی یک سایت است تا از این طریق بتوان رتبۀ بهتری کسب کرد. البته همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، سئو تکنیکال زیرمجموعۀ سئو داخلی است و به طور کلی نمیتوان مرز خیلی مشخص و آشکاری بین این دو نوع سئو تعیین کرد. چون بسیاری از اصطلاحات سئو داخلی و تکنیکال مشترک هستند، در ادامه سراغ بررسی اصطلاحاتی میرویم که بیشتر در جبهۀ سئو تکنیکال قرار میگیرند تا لغت نامه سئو را تکمیلتر کنیم.
گواهینامه SSL
اگرچه که به خودی خود این اصطلاح سئو نمیتواند صرفا جنبۀ سئویی داشته باشد اما چون طبق اعلام گوگل در سال 2014 میتواند بر رتبه بندی سایتها موثر باشد و جنبۀ فنی دارد، باید آن را در سئو تکنیکال بررسی کرد. پروتکل SSL یک فناوری امنیتی است که بین یک وب سرور و مرورگر یک لینک رمزگذاری شده ایجاد میکند و خودش را به صورت https در URL صفحات نشان میدهد. طبق اعلام گوگل سایتهای دارای گواهینامه SSL نسبت به سایتهای بدون آن اولویت دارند.
ریسپانسیو بودن (Responsiveness)
این اصطلاح در واقع نوعی روش طراحی سایت است که باعث میشود سایت با هر دستگاهی سازگار باشد و وقتی شما آن را با موبایل، تبلت یا کامپیوتر باز میکنید، به همریختگیای در آن مشاهده نمیکنید. گوگل به صراحت اعلام کرده است که داشتن یک سایت ریسپانسیو سیگنال آشکاری به الگوریتمهای رتبه بندی ارسال میکند. به همین خاطر باید به آن توجه ویژهای شود.
نقشۀ سایت (Sitemap)
وقتی صحبت از اصطلاحات سئو سایت می شود نقشه سایت (سایت مپ) یکی از مهمترین مواردی است که باید در مورد آن صحبت شود. سایت مپ در سئو در واقع یک فایل XML است که به موتورهای جستوجو کمک میکند که در حین خزش سایتتان صفحات مهم آن را راحت تر شناسایی کنند میتوانید به آن به چشم یک نقشۀ راه جستوجویی نگاه کنید که به موتورهای جستوجو نشان میدهد که صفحات مهم کجا هستند. شما میتوانید این فایل را در سرچ کنسول یا فایل Robots.txt به گوگل معرفی کنید.
اسکیما (Schema)
اسکیما کدهایی هستند که شما میتوانید آن را به سایت و صفحاتتان اضافه کنید تا موتورهای جستوجو محتوای آن صفحات را بهتر درک کنند. همچنین برخی از اسکیما ها مانند اسکیما محصول و سوالات متداول نحوه نمایش سایت را در نتایج جستجو غنی تر می کنند و با این کار به افزایش نرخ کلیک کمک می کنند. از جملۀ این اسکیماها میتوان به اسکیما مقاله، محصول، کسب و کار محلی و سوالات متداول اشاره کرد.
فایل Robot.txt
Robot.txt یکی از اصطلاحات رایج سئو تکنیکال است. Robots.txt یک فایل متنی است که در مسیر اصلی سایت شما قرار دارد. این فایل شامل قوانینی است که به موتورهای جستوجو میگوید چگونه سایت شما را بخزند. مثلا با استفاده از دستور disallow شما به یک موتور جستوجو میگویید که این صفحه را خزش نکند. هر چند موتورهای جستجو مانند گوگل به دستورات Robots.txt احترام می گذارند اما برخی از ربات ها ممکن است توجهی به دستورات این فایل نکنند.
خطای 404 (404 Error)
خطای 404 زمانی به وقوع میپیوندد که صفحه پیدا نشده باشد. صفحات 404 برای تجربۀ کاربری بسیار نامطلوب هستند. در کنار خطای 404 ممکن است در بخش Pages سرچ کنسول با خطای Soft 404 هم مواجه شوید. خطای Soft 404 زمانی اتفاق می افتد که صفحه مورد نظر کد وضعیت 200 را برگرداند اما از دید گوگل 404 شده باشد.
بهتر است تا جای ممکن این صفحات را با استفاده از ریدایرکتهای 301 مدیریت نمود.
ریدایرکت 301 (301 Redirect)
منظور از ریدایرکت 301 در واقع انتقال دائمی یک آدرس به آدرس دیگری است. با این کار به موتور جستوجو گفته میشود که صفحۀ جدید را به جای قبلی مدنظر قرار دهد. استفاده از این ریدایرکت برای مدیریت خطای 404 بسیار توصیه میشود.
سرعت صفحه و زمان بارگذاری (Page Speed & Load Times)
سرعت صفحات و زمان بارگذاری آنها برای خلق تجربۀ کاربری خوب بسیار حیاتی است. چون موتورهای جستوجو میخواهند با کیفیتترین نتایج مرتبط با کلمات کلیدی را برای کاربرانشان فراهم کنند. پس روبروشدن کاربر با سایتی پرسرعت بسیار اهمیت دارد. وقتی موتورهای جستوجو ببینند که کاربر پس از اینکه روی نتیجهای کلیک میکند به صفحۀ نتایج برمیگردد، متوجه میشوند که آن سایت مشکلی در بارگذاری و سرعت دارد و به همین خاطر باعث کاهش رتبه میشود. به همین دلیل است که آشنایی با این اصطلاح سئو اهمیت زیادی دارد.
لینکهای فالو و نوفالو (DoFollow & NoFollow Links)
بک لینک نوفالو در واقع به موتورهای جستوجو میگوید که از لینک مشخصی از یک سایت به طور کامل صرف نظر کن. به عبارت دیگر یعنی ارزش و اعتبار آن را منتقل نکن. لینک فالو نیز دقیقا رفتاری برعکس این لینک دارد. یعنی وقتی شما لینک نوفالویی در از سایتتان در جایی ثبت میکنید، اعتبار آن صفحه به صفحۀ شما منتقل نمیشود.
محتوای تکراری (Duplicate Content)
منظور از محتوای تکراری پستهای بلاگ یا صفحاتی هستند که محتوای کپی هم دارند. حتی محتواهایی که متن و یا مدیای شبیه به هم دارند هم در زمرۀ این دست از محتواهای تکراری قرار میگیرند. بهتر است محتوای این صفحات تبدیل به یک صفحۀ واحد شوند تا دچار همنوع خواری نگردند.
حالت incognito
حالت ناشناس (incognito mode) به کاربر امکان میدهد هر فعالیتی که مشتاق است در حافظه مرورگر ثبت نشود چون باز کردن صفحات، تماشای فیلم، جستجو، خرید آنلاین و… انجام دهد و اثری از آن باقی نماند. حالت incognito را میتوان هم در نسخه مرورگر کروم برای ویندوز و هم در نسخه گوگل کروم تلفنهای همراه فعال کرد.
پاسخ به سوالات متداول سئو
نتایج ارگانیک نتایجی هستند که براساس برخی الگوریتمها بهرایگان در موتورهای جستوجو ظاهر میشوند؛ ولی نتایج جستوجوی پولی یا تبلیغاتی در بالا یا کنار صفحه بهنمایش درمیآیند. نتایج پولی لینکهایی هستند که تبلیغکنندگان برای نمایش در موتورهای جستوجوی مختلف هزینه میپردازند.
توضیحات متا متنی است که در زیر آدرس وبسایت شما در نتایج موتور جستوجو ظاهر میشود و توضیح میدهد که آن صفحه در چه زمینهای فعالیت میکند. توضیحات متا قبلاً بخشی برای بهینهسازی کلمات کلیدی بود تا موتورهای جستوجو بیشتر درباره محتوای صفحه شما بدانند؛ اما اکنون باید متن قانعکنندهای بنویسید تا خوانندگان را به کلیککردن وادار کند و نرخ تبدیل از Search Engine Result Page (بهاختصار SERP) را به وبسایتتان بتوانید بهبود ببخشید.
سئو درون صفحه (On-Page) بهینهسازی محتوای صفحه وبسایت شما برای نتایج موتورهای جستوجوست که شامل کارهای زیر میشود:
- افزودن یا بهینهسازی تگهای عنوان
- ایجاد محتوا برای وبسایت
- افزودن لینکهای داخلی به صفحات وب
- اطمینان از بهینهسازی ساختار URL برای نتایج
سئو خارج از صفحه (Off-Page) شامل همه مواردی است که میتوانید در خارج از وبسایت خود بهبود بخشید تا به پیشرفت سئو شما کمک کند؛ ازجمله:
- ساختن لینکها
- بازاریابی محتوا
- گسترش اینفلوئنسر
- انجمنها
سئو Off-Page به موتورهای جستوجو اطلاعاتی درباره افکار و تصورات افراد و کسبوکارهای دیگر درباره خدمات یا محصولات یا وبسایتتان میدهد.
سئو فنی (تکنیکال) به سئو داخلی مربوط میشود و به جنبههای فنی وبسایتتان اشاره و به رتبهبندی صفحات شما در نتایج موتورهای جستوجو کمک میکند. تمام هدف این نوع سئو آن است که به خزندههای موتورهای جستوجو کمک کند تا وبسایتتان را برتر از وبسایتهای دیگری جلوه دهد که سئو تکنیکال آنها بهینه نشده است. برخی از کارهایی که در سئو فنی انجام میشود، عبارتاند از:
- سرعت وبسایت
- ساختار لینک داخلی باکیفیت
- حذف خطاهای ۴۰۴
- اجتناب از محتوای تکراری و کپی
- امنیت وبسایت
- استراتژی دادهها
- نقشه وبسایت XML
دامنه اصلی شما نباید فقط بهخاطر بهینهسازی کلمه کلیدی، از یک کلمه کلیدی تشکیل شده باشد؛ زیرا اگر این کار بهدرستی انجام نشود، ممکن است به سئو شما آسیب بزند. بهتر است نام شرکت شما حاوی یک کلمه کلیدی باشد.
متأسفانه دراینباره نمیتوان عدد دقیقی را ذکر کرد؛ زیرا روش اشتباهی برای بهینهسازی کلمات کلیدی است. هیچ عدد ثابتی برای تراکم کلمه کلیدی در متن وجود ندارد. درواقع، استفاده بیشازحد از یک کلمه کلیدی بهدلیل «تکرار کلمات کلیدی» (Keyword Stuffing) ممکن است به سئو وبسایتتان صدمه بزند. در سئو فقط به فکر جلب رضایت کاربران باشید و درصورت نیاز از کلمات کلیدی استفاده کنید.
لینکهایی که به یکی از صفحههای وبسایت شما اشاره میکنند و با کلیک به صفحه دیگری در وبسایتتان هدایت میشوند، لینکهای داخلی هستند. لینکهای خارجی وبسایتهای دیگری هستند که به محتوای شما لینک میشوند. فراموش نکنید که هم لینکهای داخلی و هم لینکهای خارجی برای سئو وبسایتتان ارزشمندند.
بکلینک پیوندی از یک وبسایت به وبسایت دیگر است و بهعنوان سیگنال رتبهبندی برای گوگل و سایر موتورهای جستوجو عمل میکند. هنگامی که وبسایتی به محتوای شما لینک میدهد، یعنی محتوای شما را با کیفیت محسوب و آن را به کاربران خود توصیه کرده است. اگر بکلینکها بهصورت صحیح ایجاد شوند، دید و رتبه شما را در SERPها میتوانند افزایش دهند. خزندههای موتورهای جستوجو با استفاده از لینکها در اینترنت حرکت میکنند؛ بنابراین، هرچه تعداد وبسایتهایی که به وبسایتتان لینک میدهند، بیشتر باشد، بیشتر بهعنوان منبع معتبر دیده خواهید شد و رتبه بهتری کسب خواهید کرد.
گوگل به بهروزرسانیهای مداوم معروف است؛ بنابراین، هماهنگی با این مؤلفههای رتبهبندی، بخش مهمی از هر استراتژی سئوست:
- سرعت بارگذاری صفحات وبسایت
- سازگاری وبسایت با موبایل
- صفحات لینکدادهشده به محتوای مرتبط در وبسایت بهصورت داخلی
- استفاده از کلمات کلیدی مرتبط
- استفاده از تگ Title و هدرها و توضیحات متا در تمام صفحات
- URL با ساختار مناسب
- افزودن رسانه مانند تصاویر و ویدئوها به صفحات وب
- محتوای همیشه سبز
- بکلینکها
با تایپکردن site:www.YOURDOMAIN.com در موتور جستوجو، صفحات ایندکسشده وبسایتتان بهسادگی نمایش داده میشوند.
موتورهای جستوجو نمیتوانند تصاویر را بخوانند؛ اما میتوانند متن را بخوانند. متن جایگزین به آنها کمک میکند تا بفهمند که این تصاویر چیست. بهعلاوه، اگر صفحهای بهدلایلی بارگذاری نشود، افراد همچنان با خواندن متن جایگزین، میتوانند متوجه شوند که تصویر چه بوده است.
- هرگز از کلمات کلیدی سوءاستفاده نکنید.
- برای کلمات کلیدی بیشتر رقابت نکنید.
- محتوای منحصربهفرد ایجاد کنید.
- از لینکهای بیکیفیت استفاده نکنید.
- وبسایت خود را بهطور منظم بهروز کنید.
- دستورالعملهای بهینهسازی در وبسایت گوگل را دنبال کنید.
- مراقب سرعت وبسایتتان باشید.