بازاریابی رسانه های اجتماعی روشی قدرتمند برای کسب و کارها در هر اندازه برای دستیابی به مشتریان بالقوه و مشتریان است. مردم برندها را در رسانههای اجتماعی کشف میکنند، درباره آنها میآموزند، دنبال میکنند و از آنها خرید میکنند، بنابراین اگر در پلتفرمهایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین نیستید، فرصت را از دست میدهید! بازاریابی عالی در رسانه های اجتماعی می تواند موفقیت قابل توجهی را برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد، و حامیان نام تجاری متعهد ایجاد کند و حتی منجر به فروش و فروش شود.
در این راهنمای کامل بازاریابی رسانه های اجتماعی، شما می خواهید یاد بگیرید:
- بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست، با مزایا، آمار و نکات.
- چگونه یک استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی و برنامه ای برای اجرای آن بسازیم.
بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟
بازاریابی رسانه های اجتماعی شکلی از بازاریابی دیجیتال است که از قدرت شبکه های رسانه های اجتماعی محبوب برای دستیابی به اهداف بازاریابی و برندسازی شما استفاده می کند. اما این موضوع فقط ایجاد حساب های تجاری و ارسال پست در زمانی که دوست دارید نیست. بازاریابی رسانه های اجتماعی نیازمند یک استراتژی در حال تحول با اهداف قابل اندازه گیری است و شامل موارد زیر است:
- حفظ و بهینه سازی پروفایل شما
- ارسال تصاویر، ویدئوها، داستان ها و ویدئوهای زنده که نشان دهنده برند شما هستند و مخاطبان مرتبط را جذب می کنند.
- پاسخگویی به نظرات، اشتراک گذاری ها و لایک ها و نظارت بر شهرت شما.
- دنبال کردن و تعامل با فالوورها، مشتریان و اینفلوئنسرها برای ایجاد یک جامعه حول برند خود.
بازاریابی رسانههای اجتماعی همچنین شامل تبلیغات پولی در رسانههای اجتماعی میشود، جایی که میتوانید برای ظاهر شدن کسبوکارتان در مقابل تعداد زیادی از کاربران بسیار هدفمند هزینه کنید.
مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی
با چنین استفاده گسترده و تطبیق پذیری، رسانه های اجتماعی یکی از موثرترین کانال های رایگان برای بازاریابی کسب و کار شما امروزه هستند. در این قسمت برخی از مزایای خاص بازاریابی رسانه های اجتماعی آورده شده است:
- کسب و کار خود را انسانی کنید: رسانه های اجتماعی شما را قادر می سازد تا کسب و کار خود را به یک شرکت کننده فعال در بازار خود تبدیل کنید. نمایه، پستها و تعاملات شما با کاربران شخصیتی قابل دسترسی را تشکیل میدهد که مخاطبان شما میتوانند با آن آشنا شوند و با آن ارتباط برقرار کنند و به آن اعتماد کنند.
- ترافیک را افزایش دهید: بین پیوند در نمایه شما، پیوندهای پست وبلاگ و تبلیغات شما، رسانه های اجتماعی یک کانال برتر برای افزایش ترافیک وب سایت شما هستند که می توانید بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید. به علاوه، سیگنال های اجتماعی یک عامل غیرمستقیم سئو هستند.
- ایجاد سرنخ و مشتریان: همچنین میتوانید سرنخها و تبدیلها را مستقیماً در این پلتفرمها، از طریق ویژگیهایی مانند فروشگاههای اینستاگرام/فیسبوک، پیامرسانی مستقیم، دکمههای تماس برای اقدام در پروفایلها و قابلیتهای رزرو قرار ایجاد کنید.
- افزایش آگاهی از برند: ماهیت بصری پلتفرم های رسانه های اجتماعی به شما این امکان را می دهد که هویت بصری خود را در بین مخاطبان گسترده بسازید و آگاهی از برند را بهبود بخشید. و آگاهی بهتر از برند به معنای نتایج بهتر با همه کمپین های دیگر شماست.
- ایجاد روابط: این پلتفرم ها خطوط ارتباطی مستقیم و غیرمستقیم را با فالوورهای خود باز می کنند که از طریق آن می توانید شبکه سازی کنید، بازخورد جمع آوری کنید، بحث داشته باشید و مستقیماً با افراد ارتباط برقرار کنید.
هر چه مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی بیشتر و درگیرتر باشند، دستیابی به اهداف بازاریابی برای شما آسان تر خواهد بود.
آمار بازاریابی شبکه های اجتماعی
با توجه به مزایای فوق، فقط حرف ما را قبول نکنید. به برخی از آمارهای بازاریابی رسانه های اجتماعی که قدرت آن را اثبات می کند نگاهی بیندازیم:
- به طور متوسط یک بزرگسال هر روز 2.25 ساعت را در شبکه های اجتماعی سپری می کند.
- بیش از %70 از افرادی که تجربه مثبتی از یک کسب و کار در رسانه های اجتماعی دارند، آن کسب و کار را به شبکه های خود توصیه می کنند.
- کاربران فیس بوک به طور متوسط هر ماه بر روی ۱۲ تبلیغ فیس بوک کلیک می کنند.
- 81%از مردم از اینستاگرام برای تحقیق در مورد محصولات و خدمات استفاده می کنند.
- تقریباً %80 از کاربران توییتر وقتی پاسخی به توییت خود دریافت می کنند نسبت به یک تجارت احساس مثبت بیشتری دارند.
- 4 نفر از هر 5 نفر در لینکدین تصمیمات تجاری را هدایت می کنند.
- %46 از کاربران TikTok بدون هیچ گونه مزاحمت دیگری در برنامه شرکت می کنند.
ملزومات یک استراتژی بازاریابی رسانه اجتماعی موفق
یک استراتژی بازاریابی موفق در رسانه های اجتماعی برای هر کسب و کاری متفاوت به نظر می رسد، اما موارد مشترک بین همه آنها وجود دارد:
- دانش مخاطبان شما: از چه پلتفرم هایی استفاده می کنند، چه زمانی روی آن ها می روند و چرا، چه محتوایی را دوست دارند، چه کسانی را دنبال می کنند و موارد دیگر.
- هویت برند: پیامی که می خواهید به مخاطبان خود منتقل کنید چیست؟ میخواهید هنگام مشاهده محتوای شما چه احساسی داشته باشند؟
- استراتژی محتوا: در حالی که سطحی از خودانگیختگی در شبکههای اجتماعی وجود دارد، شما به یک استراتژی محتوای ساختاریافته نیاز دارید تا بتوانید صدایی ثابت داشته باشید و به طور منظم محتوای با کیفیت تولید کنید.
- تجزیه و تحلیل: بینش های قابل سنجش، استراتژی شما را از جمله افرادی که به آنها دسترسی دارید، محتوای مناسب برای اشتراک گذاری، بهترین زمان برای پست کردن و موارد دیگر را مشخص می کند.
- فعالیت منظم: رسانه های اجتماعی یک پلت فرم بلادرنگ هستند. اگر میخواهید از آن برای رشد کسبوکارتان استفاده کنید، باید بهطور منظم پست بگذارید، از تعاملات با کسبوکارتان مطلع باشید، دوباره با آن ارتباط برقرار کنید، با روندها همراه باشید و پروفایلهای دقیقی را حفظ کنید.
- رویکرد ورودی: از رسانه های اجتماعی برای معرفی کسب و کار خود استفاده نکنید. روی ارزش افزودن از طریق محتوای مفید و جالب تمرکز کنید و اطرافیان خود را تقویت کنید. این به نوبه خود باعث ارتقای ارگانیک کسب و کار شما می شود و دیگران آن را برای شما تبلیغ می کنند.
ایجاد طرح بازاریابی شبکه های اجتماعی شما
اکنون که اصول استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی را می دانید، زمان آن رسیده است که آن را عملی کنید. برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی شما نقشه راه برای اجرای استراتژی شما است. ساختاری را در اطراف تلاش های شما قرار می دهد تا بتوانید موفقیت خود را اندازه گیری کنید و مطمئن شوید که منابع خود را عاقلانه خرج می کنید. این قسمت نحوه ایجاد طرح بازاریابی شبکه های اجتماعی خود آورده شده است:
- پلتفرم های خود را انتخاب کنید: بر اساس مخاطبان هدف خود، پلتفرم های محبوب برای صنعت شما و همچنین پهنای باند خود انتخاب کنید. فقط تعداد پلتفرمهایی را که میتوانید فعالانه با آنها همراهی کنید، بپذیرید. شما همیشه می توانید با یکی شروع کنید و سپس با دستیابی به آنها آهسته تر به آن اضافه کنید.
- اهداف و مقاصد را تعیین کنید: برای شروع باید ساده و شبیه به کار باشد، مانند پست کردن یک بار در روز به مدت یک ماه، تنظیم نمایه های خود یا انجام یک تحلیل رقابتی. هنگامی که به یک ریتم وارد شدید و بینش جمعآوری کردید، میتوانید اهداف مشخصتر و استراتژیکتری مانند افزایش فالوورهای خود تا X% یا انتشار X [انواع محتوایی که پیدا کردهاید مخاطبان خود را دوست دارند] در ماه تعیین کنید.
- به طور منظم گزارش دهید و تنظیم کنید: از تجزیه و تحلیل هر پلتفرم استفاده کنید تا مشخص کنید کدام پست بیشترین تعامل را ایجاد می کند، آیا دنبال کننده های بیشتری دریافت می کنید، و برای مشاهده جمعیت شناسی مخاطبان خود. آنچه را که جواب میدهد مهار و مقیاسبندی کنید و آنچه را که کار نمیکند حذف کنید.