جمع آوری شماره موبایل برای تبلیغات پیامکی

جمع آوری شماره موبایل برای تبلیغات پیامکی

اگر از ما می‌پرسید، قید خرید لیست‌های شماره موبایل موجود در اینترنت را بزنید که اصلاً به کارتان نمی‌آیند! راه‌هایی وجود دارد که با کمک آن‌ها، بتوانید لیست‌های مفید ببندید. لیست‌هایی که واقعاً می‌توانند مشتری شما باشند؛ نه لیستی که نه کیفیت آن مشخص است و نه تضمینی پشت آن است!

در این مقاله، قرار است بهترین روش‌های جمع‌آوری شماره موبایل را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بیشترین سود را از بازاریابی و تبلیغات پیامکی ببرید.

چرا نباید شماره موبایل بخریم؟

۳  راهکار برای تبلیغات و بازاریابی پیامکی پیش روی شماست:

  • لیست شماره‌‌ها را از شرکت‌های مختلف بخرید
  • از لیست‌های پنل‌های پیامکی استفاده کنید
  • لیست خودتان را آماده کنید

مورد اول خطرناک است و اصلاً توصیه نمی‌کنیم. چند دلیل برای آن داریم که اولین مورد، کیفیت پایین لیست‌هاست.

این مجموعه‌ها معمولاً لیست‌های مختلفی را در این سال‌ها جمع‌ کرده‌اند که حتی ممکن است برخی غیرفعال باشند؛ یعنی آن شماره از دسترس خارج شده یا فروخته شده باشد.

روش‌های جمع‌آوری شماره موبایل برای تبلیغات پیامکی

طبق تجربه، ۷ روش جمع‌آوری شماره موبایل را در این بخش به شما معرفی می‌کنیم که برای شما مفیدند:

۱. استفاده از فرم در سایت (لندینگ پیج)

یکی از بهترین روش‌های جمع‌آوری شماره موبایل، استفاده از فرم در لندینگ پیج است. صفحه‌های سایت شما – چه آن‌هایی که برای تبلیغات طراحی کرده‌اید و چه آن‌هایی که برای سئو آماده کرده‌اید – محل مناسبی برای جذب مشتری راغب است.

مشتری راغب (لید) کسی است که به پیشنهادتان علاقه دارد و یک گام به سمت شما برداشته است. کل رویکرد به این شکل است: چیزی به مشتری می‌دهید و به‌ازای آن اطلاعات مشتری را می‌گیرید.

شکل سادهٔ آن را در صفحهٔ تبلیغات در گوگل سایت ما ببینید:

بهتر است شماره‌‌ها را بر اساس لندینگ پیج‌ها دسته‌بندی کنید؛ به این ترتیب، هنگام ارسال پیامک می‌دانید هرکدام از گیرندگان به کدام محصول و سرویس علاقه‌مندند.

شما می‌توانید موارد مختلفی را به مشتری به‌ازای شماره تلفن دهید:

  • دانلود ایبوک آموزشی
  • دریافت مشاوره رایگان
  • رزرو وقت مشاوره
  • ارسال کاتالوگ قیمت
  • دانلود کیس استادی

حتی می‌توانید مستقیم از او بخواهید در خبرنامه پیامکی برای دریافت آخرین اخبار عضو شود. پیشنهادهایی مثل اطلاع‌رسانی دربارهٔ محصولات جدید، به‌روزرسانی‌ها، ارسال کد تخفیف و… برای ترغیب آن‌ها مناسب‌اند.

فقط دقت کنید باید فرمی جذاب، همراه با متنی گیرا آماده کنید؛ فرمی که هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ متن بازدیدکننده را متقاعد به واردکردن شمارۀ موبایل کند.

از راه‌های گوناگونی می‌توانید این کار را انجام دهید؛ یعنی تعداد بیشتری فرم شما را پر کنند.

مثلاً می‌توانید کمپین تبلیغات کلیکی اجرا کنید و بعد از ورود مخاطب به صفحۀ فرود، فرم را به او نمایش دهید تا شمارۀ موبایل را وارد کند.

یک نکتهٔ خیلی مهم را فراموش نکنید: لزومی به داشتن سایت برای بهره‌ردن از فرم و لندینگ پیج نیست!

می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌هایی که صفحۀ فرود می‌سازند، یک لندینگ پیج بسازید و لینک آن را در بایوی صفحۀ اینستاگرام بگذارید یا از آن برای اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی استفاده کنید.

۲. استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری

این روش برای کسب‌وکارهای گوناگونی مثل کارواش، فست‌فود، رستوران و… بسیار کارآمد است؛ آن‌ها می‌توانند نرم‌افزار حسابداری را به تلفن وصل کنند و فرایند ثبت شماره موبایل را خودکار کنند!

امکان دریافت شمارۀ موبایل مشتری به‌صورت حضوری هم فراهم است؛ این دسته از کسب‌وکارها می‌توانند هنگام ساخت اشتراک برای مشتریان، از آن‌ها شمارۀ موبایل را بگیرند و به لیست گیرندگان پیامک اضافه کنند.

به مشتری هم اطلاع دهید که چرا از او شماره گرفته‌اید. برای مثال، می‌توانید بگویید برای ارسال تخفیف یا اطلاع‌رسانی دربارهٔ به‌روزرسانی محصول است. اگر به فروشگاه‌های زنجیره‌ای سر زده باشید، می‌دانید آخر کار از شما شماره می‌گیرند؛ یعنی پس از پرداخت فاکتور. این کار برای افزایش اعضای باشگاه مشتریان و دادن امتیاز به شماست و همین مسئله را هم اطلاع می‌دهند.

از طرفی، برخی اوقات هم ممکن است به شما بگویند مثلاً برنج با قیمت مصوب تمام شده است و اگر می‌خواهید زودتر از بقیه مطلع شوید، شمارهٔ خودتان را بگویید.

۳. اجرای مسابقه‌های جذاب!

مردم رقابت‌کردن را دوست دارند؛ مخصوصاً وقتی پای جایزه در میان باشد. می‌توانید با اجراکردن مسابقه‌های ساده، ولی جذاب، توجه مخاطبان هدف را جلب کنید.

نکته اینجا است که متقاضیان برای شرکت در مسابقه باید شمارۀ موبایل خود را در اختیارتان قرار دهند.

خب، چطور مسابقه را برگزار کنید؟ ابتدا باید لندینگ پیج ساده‌ای برای مسابقه طراحی کنید. پس از آن، نوبت پروموت مسابقه است.

می‌توانید از راه‌های مختلف اقدام کنید:

  • در پروفایل اینستاگرام یا کانال تلگرام خودتان، مردم را به شرکت در مسابقه دعوت کنید
  • از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی استفاده کنید و از آن‌ها بخواهید دربارهٔ شرکت در مسابقه صحبت کنند
  • از تبلیغات کلیکی استفاده کنید تا افراد بیشتری را به مسابقه ترغیب کنید

۴. استفاده از داده‌های کاربران سایت

اگر سرویسی ارائه می‌کنید که کاربران باید برای بهره‌بردن از آن ثبت‌نام کنند، سعی کنید فرآیند ثبت‌نام را با شمارۀ موبایل افراد پیش ببرید.

از دیوار استفاده کرده‌اید؟ احتمالاً  دیده‌اید که برای ارتباط با فروشندگان یا ثبت محصولی برای فروش، باید از طریق شمارۀ موبایل خود وارد پلتفرم شوید و باقی کارها را پیش ببرید.

دیوار

حتی می‌توانید یک گام جلوتر از رقبا باشد! چطور؟ کافی استپروسهٔ ثبت‌نام را کوتاه کنید. به این شکل که کاربر فقط شماره‌موبایل را وارد کند و رمز یک‌بارمصرف برای او ارسال شود.

شما ۲ راه برای این کار دارید:

  • همکاری با دولوپر برای طراحی ثبت‌نام با شماره‌تلفن
  • استفاده از افزونه‌های وردپرسی (اگر سایت شما روی وردپرس است)

افزونه‌های وردپرس را در مقالهٔ «۵ افزونه ثبت نام با شماره موبایل در وردپرس» معرفی کردیم که حتماً آن‌ها را بررسی کنید.

نکته: حتماً راه جایگزین برای ثبت‌نام در نظر بگیرید و کاربر را به کاری وادار نکنید. اول اینکه ممکن است دوست نداشته باشد شماره‌موبایل خود را در اختیارتان بگذارد. دوم اینکه شاید در ایران زندگی نکند! راه‌های جایگزینی مثل ورود با جی‌میل یا ثبت‌نام با ایمیل را در کنار ثبت‌نام با شماره تلفن بگذارید.

۵. نمایش پیشنهاد ویژه به‌صورت پاپ‌آپ در سایت

یکی دیگر از بهترین روش‌های جمع‌آوری شماره موبایل برای تبلیغات پیامکی، ارائۀ پیشنهادات ویژه با استفاده از پاپ‌آپ است. پاپ‌آپ‌ها پنجره‌ها یا پیام‌هایی هستند که هنگام گشت‌وگذار کاربر روی سایت، ناگهان روی صفحه ظاهر می‌شوند و بازدیدکننده را به تعامل وادار می‌کنند؛ این تعامل می‌تواند از جنس عمل به خواستۀ پاپ‌آپ باشد یا بستن آن!

مثلاً می‌توانید به بازدیدکننده بگویید در صورت خرید تا آخر امشب، از تخفیف ۴۰ درصدی برخوردار شود؛ البته برای دریافت این تخفیف باید شماره‌موبایل خود را در کادر وارد کند.

حتماً راهی برای بستن پاپ‌آپ داشته باشید و آن را جلوی چشم مخاطب بگذارید؛ همچنینپاپ‌آپ را همان ابتدای کار نمایش ندهید و اجازه دهید مخاطب کمی در سایت بچرخد. برای هر صفحه هم می‌توانید پاپ‌آپ مرتبط با آن طراحی کنید.

برای ترغیب مشتری به واردکردن شماره‌تلفن، می‌توانید هم پیشنهادی ویژه داشته باشید و هم مزایای فروشگاه را گوشزد کنید.

یک نمونه از «مالتینا» در تصویر زیر ببینید. فرمی ساده که نام مشتری را همراه با شماره‌تلفن او می‌گیرد. پیشنهاد جذاب ۸۰ درصد تخفیف آمازون در کنار ۶۰ درصد تخفیف مالتینا، مشتری را حسابی وسوسه می‌کند.

جمع آوری شماره موبایل

۶.استفاده از منشی پیامکی برای جمع‌آوری شماره موبایل

منظور از منشی پیامکی، ماژولی است که فرآیند پاسخ‌گویی به پیامک‌های دریافتی از مشتری را خودکار می‌کند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع‌ به آن داشته باشید، مقالۀ «پاسخ خودکار به پیامک‌های مشتریان با منشی پیامکی» را بخوانید.

ولی چطور می‌توان از منشی پیامکی برای جمع‌آوری شماره موبایل مشتریان بالقوه استفاده کرد؟ اجازه دهید با مثال توضیح دهیم.

می‌توانید روی بسته‌بندی محصول، ذکر کنید که برای دریافت آموزش استفاده از آن، عدد ۵ را به شمارۀ [شماره] ارسال کنند؛ بعد منشی پیامکی وارد عمل می‌شود و به‌صورت خودکار، چگونگی استفاده از محصول را در پاسخ می‌فرستد یا لینکی می‌فرستد که مشتری با کلیک روی آن وارد صفحۀ حاوی آموزش می‌شود.

راه دیگر؟ در تبلیغات اینفلوئنسری خود به مخاطب بگویید برای دریافت اطلاعات بیشتر یا قیمت، عدد یا عبارتی را ارسال کنند. البته خودتان هم می‌توانید همین ترفند را در استوری‌های پیج کسب‌وکار به کار ببرید.

۷. راه‌اندازی باشگاه مشتریان

یکی دیگر از بهترین روش‌های جمع‌آوری شماره موبایل، راه‌اندازی باشگاه مشتریان است.

چنین باشگاه‌ها و جامعه‌هایی می‌توانند از جهات متنوعی برای کسب‌وکارتان مفید واقع شوند. یک مورد همین گسترش لیست مخاطبان پیامکی است.

قاعدتاً کسی که بخواهد عضو باشگاه مشتریان شود، باید پروفایلی بسازد و اطلاعاتی راجع‌ به خود در آن ثبت کند؛ شمارۀ موبایل هم می‌تواند جزو این اطلاعات باشد.

تصویر زیر را ببینید؛.برای ثبت‌نام در باشگاه مشتریان فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، باید همان اول شمارۀ موبایل را وارد کنید:

باشگاه مشتریان

نکته: اگر مزایای دیگر باشگاه مشتریان اهمیت بیشتری دارند و نمی‌خواهید مشتریان را به ثبت شمارۀ موبایلشان مجبور کنید، می‌توانید امتیازی ویژه و جداگانه برای این کار در نظر بگیرید. به این ترتیب، علی‌رغم اینکه اجباری در کار نیست، اعضا به ثبت شمارۀ موبایلشان تشویق خواهند شد.

برای اینکه بتوانید افراد بیشتری را جذب باشگاه مشتریان کنید، باید پیشنهادات ویژه‌ای مختص اعضای آن ارائه کنید؛ مثلاً تخفیف‌های حیرت‌انگیز، ارسال رایگان محصولات، خط پشتیبانی اختصاصی و… جزو مواردی‌اند که می‌توانند شما را در این مسیر یاری کنند.

شماره نخرید تا شکست نخورید!

کمپین‌های پیامکی می‌توانند راه شما به سمت موفقیت را هموار کنند؛ منتهی اگر از راه درست امور را پیش ببرید.

همان‌ طور که در این مقاله هم بررسی کردیم، یک اشتباه بسیار بزرگ که در نهایت به شکست کمپین‌های پیامکی منجر می‌شود، خرید لیست‌های شماره موبایل است.

در عوض، می‌توانید از راه‌های مختلف شمارۀ افرادی را به دست آورید که واقعاً تمایل دارند از محصول و خدمت شما استفاده کنند.

در این مقاله با بهترین روش‌های جمع‌آوری شماره موبایل آشنا شدیم و همچنین استراتژی ساده‌ای برای کسب‌وکارهای نوپا و تازه‌کار را بررسی کردیم. اگر چیزی از قلم افتاده است، حتماً در بخش نظرات برای ما بنویسید.

دیدگاه ها بسته شده اند.