اصول طراحی صفحه اول سایت فروشگاهی

اصول طراحی صفحه اول سایت فروشگاهی

«کسب‌وکاری که آنلاین نباشد، محکوم به نابودی است!» جمله‌ای که بیل گیتس سال‌ها پیش در رابطه با کسب‌و‌کارها گفته بود. پس از سال‌ها، اغلب کسب‌وکارها به این موضوع پی برده‌اند که بدون حضور در دنیای آنلاین، راه به جایی نمی‌برند.

در این مقاله آموزشی قصد داریم که اصول طراحی صفحه اصلی وب‌سایت فروشگاهی را به شما آموزش دهیم، چرا که فقط 0.05 ثانیه طول می‌کشد تا کاربر تصمیم بگیرد در وب‌سایت شما بماند یا خیر؛ ماندن یا نماندنِ او هم تا حد زیادی به صفحه اصلی یا Homepage وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی شما و ساختار آن بستگی دارد.

صفحه اصلی سایت شما مسلما، مهمترین صفحه در وب سایت شماست. به این دلیل که این صفحه اولین صفحه ای خواهد بود که بازدیدکنندگان از وب سایت شما با آن برخورد خواهند کرد و اولین احساسی که نسبت به آن دارند بسیار با اهمیت می باشد.

صفحه اصلی شما تنظیم کننده صدای کسب وکار شماست. همانند اولین احساس در برخورد با یک انسان می باشد پس حتما باید مطمئن شوید که صفحه اصلی وب سایت شما به درستی طراحی شده و کارایی لازم را دارد.

چک لیست طراحی صفحه اول سایت فروشگاهی

در طراحی صفحه اول وب‌سایت فروشگاهی، نکات متعددی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. برخی از مهمترین این نکات عبارتند از:

1. طراحی تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) جذاب:

  • انتخاب قالب متناسب با سایت فروشگاهی:

هنگامی که یک مغازه تاسیس می‌کنید برای آن دکوری زیبا برای طراحی در نظر می‌گیرید. برای ساخت سایت فروشگاهی نیز همین مرحله وجود دارد: سایت خود را سفارشی‌سازی می‌کنید و قالب مشخصی برای آن تعریف می‌کنید. این طراحی باید به گونه‌ای باشد که در مخاطبان حس اعتماد به وجود بیاورد، باعث شود فضای زیبایی را تجربه کنند و از خرید خود لذت ببرند.

  • استفاده از تصاویر باکیفیت و مرتبط با محصولات:

تصاویر و ویدیوها نقش مهمی در جلب توجه کاربران و افزایش جذابیت صفحه اول وب‌سایت شما دارند. از تصاویر باکیفیت و مرتبط با محصولات خود استفاده کنید. ویدیوهای کوتاه و جذاب نیز می‌توانند به معرفی محصولات و خدمات شما کمک کنند.

  • استفاده از رنگ‌بندی مناسب و جذاب:

استفاده از رنگ‌های متناسب با نوع کسب‌وکار و برند شما بسیار حائز اهمیت است. در وب‌سایت فروشگاهی خود باید نهایت استفاده را از رنگ‌های متنوع و متناسب با هویت بصری برند خود داشته باشید و رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با برند شما همخوانی داشته باشند. 

  • استفاده از تصاویر باکیفیت:

برای پیشرفت وب‌سایت، عکاسی نقش بسیار مهمی دارد. حتماً باید از تصاویر با کیفیت و متنوع از محصولات خود استفاده کنید، چرا که به جذب بیشتر مخاطبان کمک می‌کند. در صفحات محصول چند عکس قرار دهید تا مشتری بتواند محصول را از زوایای مختلف مشاهده و به انتخاب بهتر او کمک کند. قابلیت زوم و یا عکس ۳۶۰ درجه را روی تصاویر محصول فعال کنید تا مشتری بتواند جزئیات آن را به دقت مشاهده کند.

  • چیدمان منظم و اصولی منو و عناصر صفحه:

منوی محصولات در صفحه اصلی وب‌سایت باید دسته‌بندی ساده و مشخصی داشته باشد. با این کار تعداد کلیکی که مشتریان برای یافتن محصولات مدنظرشان نیاز دارند به حداقل می‌رساند.

منوی اصلی وب‌سایت به مثابه تابلوی راهنما عمل می‌کند و مشتریان را به صفحات محصول هدایت می‌کند؛ پس باید CTAها، ساختار و متن آن را ساده نگه دارید. اگر نمی‌دانید چگونه محصولات خود را دسته‌بندی کنید، پیشنهاد می‌کنیم به وب‌سایت فروشگاهی رقیب‌هایتان سری بزنید و از شیوه دسته‌بندی آن‌ها الگو بگیرید. همچنین می‌توانید محصولات پرفروش، محصولات فصلی، تخفیفات و پیشنهادهای ویژه را در صفحه اصلی بیاورید.

  • سرعت بارگذاری بالا:

الزاماً هر صفحه باید سریع بارگیری (Load) شود، به‌راحتی قابل پیمایش (Scroll) باشد و به‌طور کلی تجربه کاربری خوبی را ارائه کند.

  • سادگی کار با سایت:

مطمئن باشید سادگی، جذابیت بیشتری در ذهن مخاطب دارد و کاهش پیشنهادهای اضافی می‌تواند او را به سمت هدف شما که خرید محصول است راهنمایی کند. در ضمن رعایت اصل سادگی باعث افزایش سرعت سایت و افزایش تجربه مثبت کاربرتان هم می‌شود.

  • راحتی و عامه‌پسندی ناوبری

یکی از مهم‌ترین دلایلی که مشتریان از سایت شما خرید می‌کنند این است که به راحتی به آن دسترسی دارند، محصولات را می‌بینند، هزینه آن را آسان پرداخت می‌کنند و سفارش‌ها در اسرع وقت به دست آن‌ها می‌رسد. یکی از دلایلی که مخاطبان سبدهای خرید خود را نهایی نمی‌کنند، پیچیدگی سبد خرید است. اگر یک ناوبری کاربر پسند و موثر داشته باشید، می‌توانید نرخ فروش محصولات خود را افزایش دهید.

ناوبری شامل منوی اصلی صفحه، محصولات و صفحات دسته‌بندی آن‌ها، جست‌وجو در سایت، فیلترهای محصول و فوتر وب‌سایت می‌شود. لوگو حتماً باید در صفحه اصلی قرار بگیرد و تا حد امکان در معرض دید باشد. منوی ناوبری اصلی در بالای وب‌سایت نمایش داده شود و بخش‌های مختلف وب‌سایت سازماندهی شده باشد. در نوار جست‌وجو فیلترهای متنوعی ایجاد شده باشد. فیلترها می‌تواند بر اساس رنگ، اندازه، برند و یا قیمت انتخاب شوند.

  • توجه به هویت برند:

هویت برند مجموعه‌ای از اجزای بصری مانند لوگو، رنگ و جزئیات آن است که به مشتریان کمک می‌کند تا یک برند را به خاطر بسپارند و آن را از برندهای دیگر متمایز کنند.

بر همین اساس، صفحه اصلی وب‌سایت باید نشان‌دهنده هویت برند فروشگاهتان باشد. یعنی باید از عناصری مانند رنگ‌ها، طرح‌های گرافیکی، فیلم‌ها و فونت‌ها استفاده کنید که با هویت برندتان مرتبط باشد. با این کار، چه زمانی که مشتریان از سایت وب‌سایت شما بازدید می‌کنند و چه زمانی که بسته‌ای را از طرف شما دریافت می‌کنند، با هویت یکپارچه و مشخصی مواجه می‌شوند.

  • ریسپانسیو بودن و نمایش صحیح در دستگاه‌های مختلف:

60% (یا حتی بیشتر) از کل ترافیک اینترنت در جهان از دستگاه‌های تلفن همراه است. این یعنی هر یک از صفحات وب‌سایت، از صفحه اصلی گرفته تا صفحات محصول، باید در صفحه نمایش‌های کوچک (موبایل یا تبلت) به‌خوبی نمایش داده شود و بهینه باشد. ریسپانسیو بودن یک لازمه است که به هیچ عنوان نباید نسبت به آن بی‌توجه باشید. سرعت بارگذاری بالا و دکمه‌های نسبتا بزرگ برای انتخاب راحت‌تر از مواردی است که در نسخه ریسپانسیو باید رعایت شود.

2. معرفی واضح و مختصر محصولات:

  • استفاده از عناوین و توضیحات واضح و مختصر برای محصولات

عناوین و توضیحات محصولات باید به گونه‌ای باشند که کاربران را به خرید ترغیب کنند. از کلمات کلیدی مناسب در عناوین و توضیحات استفاده کنید تا محصولات به راحتی در موتورهای جستجو پیدا شوند.

  • طراحی اصولی بخش (Hero Section):

اولین بخشی که کاربران در زمان ورود به فروشگاه اینترنتی شما می‌بینند، بخش Hero Section است؛ به همین خاطر، باید محتوای آن هدفمند، واضح و مشخص باشد. برای تکمیل محتوای این بخش می‌توانید تصویر و اطلاعات یک محصول پرفروش خود را قرار دهید یا کمپین فروش فعلی‌تان را تبلیغ کنید.

با استفاده از محتوای این بخش قدرت برانگیختن احساسات افراد را دارید؛ اما برای انجام این کار، باید به این فکر کنید که کاربر پس از ورود به وب‌سایت شما باید چه کاری انجام دهد.

  • نمایش قیمت محصولات:

نمایش قیمت محصول در وب‌سایت فروشگاهی از مهم‌ترین بخش های طراحی و تجربه کاربری (UX) آن است.

مواردی که در درج قیمت محصول باید در نظر گرفته شود عبارتند‌از:

  1. واضح و خوانا بودن قیمت محصول
  2. درج قیمت محصول در جای مناسب و قابل مشاهده
  3. استفاده از واحد پول مناسب و رایج در کشور
  4. نمایش قیمت با و بدون تخفیف
  5. استفاده از رنگ مناسب جذب کننده
  6. استفاده از علامت اختصاری واحد پول

استفاده از فیلترهای جستجو برای پیدا کردن محصولات:

در سایت‌های فروشگاهی حرفه‌ای، کادر جستجو با استفاده از قابلیت جستجوی پیشرفته، عبارت جستجو شده از طرف مخاطب را از میان دسته‌بندی‌ها، برچسب‌ها، محصولات و… پیدا می‌کند و به او نشان می‌دهد. این موضوع تأ‌ثیر بالایی روی بهبود UX سایت و راحتی کاربر دارد.

3. ایجاد انگیزه برای خرید:

  • استفاده از عناوین و دکمه‌های جذاب (CTA) برای ترغیب به خرید:

به کاربران بگویید که می‌خواهید چه کاری انجام دهند. از دکمه‌های CTA واضح و جذاب برای هدایت کاربران به صفحات محصول، سبد خرید یا فرم تماس استفاده کنید.

  • ارائه تخفیف و پیشنهاد ویژه و ایجاد حس فوریت:

با نمایش محدودیت موجودی محصول یا ارائه تخفیف‌های زمان‌دار می‌توانید حس خرید را در کاربران ترغیب کنید.

  • طراحی سبد خرید با دسترسی ساده و راحت

دسترسی به سبد خرید در وب‌سایت فروشگاهی یکی از موارد مهم و به نتیجه رساندن روند خرید می باشد و دسترسی به این صفحه باید از قسمت‌های مختلف سایت و به صورت واضح باشد.

  • ارائه پشتیبانی آنلاین:

پشتیبانی آنلاین به شما کمک می‌کند تا به سوالات کاربران پاسخ داده و آن‌ها را در خرید محصولات راهنمایی کنید. می‌توانید از چت آنلاین، ایمیل یا تلفن برای ارائه پشتیبانی آنلاین استفاده کنید.

  • استفاده از اسلایدشو در طراحی صفحه اول وب‌سایت فروشگاهی:

در اکثر طراحی‌های فروشگاه‌های اینترنتی برتر، از سرصفحه‌هایی استفاده می‌شود که ترکیبی از عناوین جالب توجه، تصاویر قانع کننده و نمایش بصری فریبنده در بالای صفحه است تا بازدیدکنندگان جدید را در سایت نگه دارد و آن‌ها را با نام برند شما آشنا کند.

فراخوانی برای اقدام (CTA) معمولاً در پایین صفحه انجام می‌شود. طی یک تحقیق از 25 میلیون بازدیدکننده کاشف به عمل آمد که بیشتر تعامل در انتهای صفحه اتفاق می‌افتد. تنها به این دلیل که محتوای موجود در بالای صفحه قابل مشاهده است لزوماً به این معنا نیست که موثرترین مکان برای فراخوانی مخاطب باشد.

Call to action

  • نمایش نظرات و رضایت مشتریان:

قدرت نظرات مشتریان را نمی‌توان انکار کرد. تحقیقات ثابت کرده‌اند محصولاتی که نظرات مشتریان پای آن‌ها نوشته شده است، تا ۲۷۰% بیشتر فروش می‌روند؛ صفحه اصلی وب‌سایت شما بهترین جا برای نمایش نظرات مثبت مشتریانتان درباره برند، محصولات و خدمات شماست. هدف از انجام این کار، جلب اعتماد مشتریان بالقوه و مخاطبان جدید فروشگاه شماست.

  • ضمانت بازگشت کالا:

ضمانت بازگشت کالا سیاستی است که به مشتریان اجازه می‌دهد تا در صورت عدم رضایت از محصول، آن را به فروشگاه بازگردانند و پول خود را پس بگیرند. این سیاست می‌تواند به جلب اعتماد مشتریان و افزایش فروش کمک کند.

4. سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو):

  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب در محتوا:

محتوای متنی به شما کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری در مورد محصولات خود به مشتریان ارائه دهید. از عناوین و توضیحات واضح و مختصر استفاده کنید.

از کلمات کلیدی مناسب در محتوای خود استفاده کنید تا رتبه سئوی وب‌سایت شما افزایش یابد.

  • استفاده از عناوین و توضیحات مناسب:

عناوین و توضیحات محصولات خود را به گونه‌ای بنویسید که متقاعدکننده باشند و کاربران را به خرید ترغیب کنند. از کلمات کلیدی مناسب در عناوین و توضیحات استفاده کنید تا رتبه سایت شما در موتورهای جستجو افزایش یابد.

  • ساختار URL مناسب:

به خوانایی، سئو و رتبه‌بندی بهتر وب‌سایت شما در موتورهای جستجو کمک می‌کند.

  • سرعت بارگذاری بالا

سرعت یک فاکتور حیاتی در طراحی سایت فروشگاهی است. طبق تحقیقات، کاربران معمولا تا 3 ثانیه منتظر می‌مانند تا صفحه سایت‌تان بالا بیاید. در صورتی که کاربر از سرعت پایین خسته شود و صفحه را ترک کند، موتورهای جستجو متوجه نارضایتی کاربر می‌شوند. این موضوع باعث افزایش «نرخ پرش» وب‌سایت شده و در نتیجه رتبه‌تان در نتایج گوگل پایین می‌آید.

5. اطلاعات تماس و اعتمادسازی:

  • درج شماره تماس، آدرس ایمیل و آدرس پستی:

یکی از روش‌های اعتماد‌سازی، درج دقیق و کامل راه‌های ارتباطی کاربران با شماست. اطلاعات تماس خود را به طور واضح در صفحه اول وب سایت خود درج کنید.

  • معرفی برند و داستان آن:

اگر به دنبال ایجاد یک برند قوی و موفق هستید، به شما توصیه می‌کنم که برای برند خود یک داستان جذاب و متقاعد کننده ایجاد کنید و به مخاطب بگویید که:

  1. نام برند شما چیست؟
  2. در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید؟
  3. چه چیزی برند شما را از رقبا متمایز می‌کند؟
  4. داستان برند شما چیست؟
  5. چه اهدافی را برای برند خود در نظر گرفته‌اید؟
  6. و…
  • ایجاد حس امنیت:

استفاده از گواهینامه‌های امنیتی و نماد اعتماد (اینماد) می‌تواند حس امنیت را در کاربران ایجاد کند و آن‌ها را به خرید از وب‌سایت شما ترغیب کند.

  • درگاه پرداخت سایت فروشگاهی:

فرایند پرداخت و خرید از سایت باید بسیار ساده باشد تا مشتریان بتوانند به راحتی این کار را انجام دهند. آمار نشان می‌دهد که نرخ تکمیل خرید در سایت‌های مختلف فروشگاهی ۴۶.۴٪ است. اگر سایت شما نرخ تکمیل خرید پایین‌تری دارد، حتماً باید در فرایند خرید خود تجدید نظر کنید. نکته دیگر اینکه باید امنیت سایت را برای مشتری تضمین کنید و درگاهی که انتخاب می‌کنید برای مشتری بسیار امن و راحت باشد. شما می‌توانید درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم یا غیرمستقیم داشته باشید.

  • ارائه ضمانت و گارانتی:

ضمانت و گارانتی برای محصولات می‌تواند اعتماد کاربران به وب‌سایت شما را افزایش دهد و آن‌ها را به خرید ترغیب کند.

نکات تکمیلی:

استفاده از فضای خالی به اندازه کافی:

استفاده از فضای خالی به اندازه کافی در وب‌سایت فروشگاهی می‌تواند به خوانایی، جذابیت، تمرکز و سئو کمک کند.

  • استفاده از فونت و اندازه قلم مناسب:

شاید دیگر وقت آن رسیده که به جای فونت‌های قدیمی، به سمت فونت‌های نرم و زیبا برویم. استفاده از فونت‌هایی مثل «ایران سانس» با توجه به وزن‌های مختلف فونت به نسبت اولویت نوشته، تأثیر مناسبی روی UI سایت‌تان دارد.

  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی:

از شبکه‌های اجتماعی برای هدایت ترافیک به وب‌سایت خود و افزایش فروش استفاده کنید و دکمه‌های شبکه‌های اجتماعی را در صفحه اول وب‌سایت خود درج کنید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

  • به‌روزرسانی منظم محتوا:

محتوای صفحه اول وب‌سایت خود را به طور منظم به‌روزرسانی کنید. اضافه کردن محصولات جدید به صورت منظم، ارائه مقالات و محتوای مفید برای مشتریان و تخفیفات و برگزاری مسابقات و جشنواره‌های فروش می‌تواند کاربران را به بازگشت به وب‌سایت شما ترغیب کند.

  • استفاده از ابزارهای تحلیل وب:

از ابزارهای تحلیل وب مانند Google Analytics برای ردیابی رفتار کاربران در وب‌سایت خود استفاده کنید. ابزارهای تجزیه و تحلیل به شما کمک می‌کنند تا بدانید کاربران چگونه با وب‌سایت شما تعامل دارند. از این اطلاعات می‌توانید برای بهبود طراحی و عملکرد وب‌سایت خود استفاده کنید.

آناتومی 5 طرح موثر برای صفحه اول وب سایت

در این بخش 5 طرح بسیار موثر صفحه اصلی را با شما به اشتراک می گذاریم. شما می توانید این طرح بندی ها را جهت بهینه سازی صفحه اصلی خود بکار بگیرید.

طرح شماره یک

این طرح در واقع فراگیر است در نتیجه در اکثرصنایع قابلیت استفاده را دارا می باشد.

طرح شماره دو

این طرح هم جنبه فراگیر داشته و برای بیشتر صنایع قابل استقاده می باشد.

طرح شماره سه

این طرح هم جنبه فراگیر داشته و برای بیشتر صنایع قابل استفاده است.

طرح شماره چهار

این طرح بندی مناسب کسب وکارهای خلاق است. (عکاسان، طراحان، هنرمندان، موزیسین ها و تصویرگران)

طرح شماره پنج

این طرح بندی بسیار مناسب کسب وکارهایی است با مزیت بصری خود با بیننده ارتباط برقرار می کنند (رستوران ها، سالن ها و کافه ها)

نتیجه گیری

صفحه اصلی موثر فقط به زیبایی خلاصه نمی شود. موضوع مهم این است که بازدیدکنندگان شما درک کنند که شما چه می کنید، چه مشکلاتی را برطرف می کنید و چگونه می توانند از محصولات و خدمات شما بهره مند شوند. هرگز بازدیدکنندگان خود را به حال خود رها نکنید تا خود آن ها حدس بزنند که قدم بعدی چیست. درعوض، به صورت عملی درصفحه اصلی خود به آن ها نمایش دهید که قدم بعدی چیست. همواره از بازدیدکنندگان خود بپرسید که آیا کاملا درک می کنند که شما چه می کنید و چه مزیت هایی را برای آن ها به ارمغان میاورید.

تمرکز خود را بر تعریف مزایا بگذارید این که چگونه می توانید به بازدیدکنندگان کمک کنید و ازاین مسئله خوداری کنید که لیستی از امکانات را در مقابل بازدیدکنندگان قرار دهید بدون آنکه آن ها بتواند از جنبه درونی و احساسی با آن ارتباط برقرار کنند. ازلغات پیچیده و یا مفاهیم مبهم استفاده نکنید و مختصر و مفید بروید سر اصل مسئله. در ذهن خود این مطلب را بخاطر داشته باشید که در همان بار اول ممکن است نتوانید یک طراحی ایده آل ازصفحه اصلی خود بدست آورید. اشکالی نداردکه برروی آن کارکنید و آن را بهبود بخشید. ازبازدیدکنندگان بازخورد دریافت کنید تا دریابید چگونه می توانید بهتر شوید. بازدیدکنندگان شما ممکن است همواره محصولات یا خدمات شما را مفید نداند، اما هرگز نباید سوء تفاهم ایجاد شود که کسب وکار شما چه چیزی را عرضه می کند.

همین امروز شروع کنید و وب‌سایت فروشگاهی خود را به سطحی جدید ارتقا دهید!

دیدگاه ها بسته شده اند.