نقشه سایت (sitemap)

نقشه سایت (sitemap)

نقشه سایت یا سایت مپ یک فایل متنی است که دربردارنده تمام آدرس های موجود در سایت می باشد. وجود سایت مپ باعث می شود که روبات های گوگل و سایر موتورهای جستجو سایت شما را بهتر شناسایی نمایند و از ایجاد تغییرات در صفحات قدیمی و یا افزودن صفحات جدید مطلع شوند. نقشه سایت یا sitemap به شما اجازه می‌دهد تا یک فایل متنی در میان سایر فایل‌های دیگر در حساب خود ایجاد کنید تا موتورهای جستجو از همه صفحات موجود در وبسایت شما مطلع شوند.

به عبارت دیگر، اطلاعات جزئی در مورد محتوای وبسایت شما را برای موتورهای جستجو فراهم می‌کند. با اینکه sitemapها عمدتا برای بهبود روند شاخص وب‌سایت شما توسط موتورهای جستجو استفاده می‌شوند اما می‌توانند دسترسی به صفحات خاص را فراهم کنند. به عنوان مثال صفحاتی که توسط منو‌های شما در دسترس نیستند می‌توانند توسط موتورهای جستجو در صورتی‌که شما بخواهید ایندکس شوند. نقشه سایت اثری روی روش ربات های خزنده (Crawler) بر شاخص صفحه سایت ندارد، اما می‌تواند دید و دسترسی محتوای شما را  افزایش دهد. به این توجه داشته باشید که داشتن sitemap روی وبسایت خود تضمین نمی‌کند که صفحات ایندکس خواهد شد و در موتورهای جستجو قرار می‌گیرند اما با داشتن آن شانس بیشتری خواهید داشت.

 اهمیت نقشه سایت (Sitemap)

سایت مپ اهمیت صفحات شما را مشخص می‌کند. خزنده‌های گوگل هر کدام معیارهای خودشان را برای تشخیص خوب یا بد بودن صفحات دارند. می‌توانید صفحاتی را به‌عنوان صفحات مهم‌تر به گوگل معرفی کنید تا بتوانید روی سئو این صفحات بیشتر کار کنید و از رقیبانتان پیشی بگیرید. مطالب موجود در سایت که قصد بروز رسانی آن‌ها را دارید و یا مطالبی که به تازگی برای سایت خود نوشته‌اید با استفاده از sitemap به گوگل معرفی می‌شوند. هرلحظه که به‌روزرسانی انجام می‌شود خزنده‌های گوگل به سایت شما می‌آیند و سایت را بررسی می‌ کنند یا به‌اصطلاح صفحات را  index می‌ کنند.

چرا باید از Sitemap استفاده کنیم؟

خودتان را جای گوگل بزارید فرض کنید سایتی با صفحات بسیار زیادی وجود دارد. اگر سایت مپ نداشته باشد ، ممکن است صفحاتی از دست خزنده‌ها در برود و index نشوند. با استفاده از این نقشه‌ها به موتورهای جستجو مسیر می‌دهید و تمام صفحات خود را به گوگل معرفی می‌کنید. هم‌ چنین ممکن است سایت شما نو پا باشد و هنوز لینک سازی داخلی و خارجی درست و کاملی انجام نداده باشید. خزنده‌ها نمی‌توانند به صفحاتی که لینک ندارند وارد شوند. مسیری که این خزنده‌ها برای رفتن به صفحات دیگر استفاده می‌کنند ، لینک‌ ها هستند. با استفاده از Sitemap می‌توانید آدرس صفحاتی که لینک ندارند را هم به موتورهای جستجوگر بدهید.

تاثیر نقشه سایت بر سئو چیست؟

نقشه‌های سایت از این جهت برای سئو اهمیت دارند که باعث می شوند روباتهای موتورهای جستجو بتوانند سریع تر صفحات سایت شما پیمایش کرده و مطالب سایت شما را ایندکس کنند، از طرف دیگر اگر محتوایی را ویرایش کنید، خزنده ها سریعتر متوجه این تغییر می شوند و امکان ایندکس کردن تصاویر و ویدئوها به صورت مجزا وجود خواهد داشت.  زمانیکه شما یک نقشه سایت ایجاد می‌کنید و مثلا آن را به ابزار وبمستر گوگل ارسال می‌کنید گوگل می‌تواند نقشه سایت شما را بررسی (crawl) کند. اگرچه افراد معمولا گیج می‌شوند که چه زمانی از کدام نقشه سایت بهتر است استفاده کنند، این بستگی به هدف وبسایت شما دارد. یکی از تفاوتهای اصلی بین این دو در چگونگی crawl گوگل (بررسی اطلاعات توسط رباتهای موتورهای جستجو) روی وبسایت است.

توضیح ساده این است که در درجه اول XML برای موتورهای جستجوست در حالیکه HTML برای کاربران نوشته می شود. یک پروتکل نقشه سایت XML به طور خاص برای spiderهای موتور جستجو در نظر گرفته می‌شود. به صورت ریشه‌ای XML فایلی است که حاوی همه فعالیت‌های پشت صحنه بر روی وبسایت است. نه تنها URL اصلی سایت، بلکه همه URLهایی که در داخل سایت همراه با متا دیتا در ارتباط است. به طور کلی مزایای داشتن نقشه سایت بر سئو در افزایش سرعت و نیز شانس ایندکس شدن مطالب سایت در موتورهای جستجو می‌باشد.

همچنین باعث افزایش ورود کاربران و جذب کاربر از جستجوگرها به وبسایت شما می‌شود. بنابراین می‌تواند یکی از معیارهای مهم در سئو سایت باشد.

انواع سایت مپ (Sitemap ) کدامند؟

Sitemap مبتنی بر دو نوع HTML و XML می‌باشد.  هر کدام از آنها دارای ارزش و استفاده مختلف برای بهینه‌سازی موتور جستجو هستند. نقشه سایت HTML در درجه اول برای دسترسی کاربران  به ساختار سایت شما طراحی شده است. نقشه سایت XML منحصرا تضمین می‌کند که خزنده‌های موتور جستجو URLهای لیست شده بر روی سایت را ایندکس کنند. هر sitemap دارای نقاط قوت و ضعف برای استفاده در سئو هستند. بنابراین مهم است نقش‌های آنها را برای برنامه سئو سایت درک کنیم.

1- نقشه سایت XML

از آنجا که نقشه‌های سایت XML آسانتر هستند و به طور معمول به درک کمتری در دنیای بازاریابی نیاز دارند ابتدا به توضیح اینها می‌پردازیم. XML مخفف Extensible Markup Language یا زبان نشانه‌گذاری قابل توسعه می‌باشد. این نقشه سایت مشابه HTML است و توسط بدنه حاکم مشابهی تعریف می‌شود؛ اما برای ارسال محتوای کل سایت به موتورهای جستجو باید دارای فرمت نقشه سایت XML باشد تا خواندن آن برای موتورهای جستجو قابل درک باشد؛ در حالیکه HTML در درجه اول برای نشانه‌گذاری فایل‌های متن با قالب‌بندی و تگ‌های لینک‌دهی برای ایجاد اساس صفحات وب استفاده می‌شود، بنابراین برای ایجاد یک نقشه سایت دیداری و قابل درک برای کاربران استفاده می‌شود. XML به طور معمول برای لیست‌های URLها و اطلاعات مرتبط با آنها استفاده می‌شود.
یک نقشه سایت XML یک نوع لیست نشانه‌گذاری شده با XML است به طوریکه موتورهای جستجو می‌توانند به آسانی اطلاعات را درباره URLها بگیرند تا سایت ایجاد شود.

موتورهای جستجو و خزنده‌های دیگری هستند که تنها از نقشه سایت XML استفاده می‌کنند. برای سئو، یک نقشه سایت XML یک احضاری برای خزنده URLهای لیست شده است. این یک راه درخواست موتورهای جستجو برای بررسی سایت (crawl) و ایندکس صفحات لیست شده می‌باشد.
برخی از محدودیت‌های مهم برای نقشه سایت XML وجود دارد:

  • نقشه‌های سایت XML شاخص‌گذاری (indexation) را تضمین نمی‌کنند؛ آنها فقط URLهایی که شما برای خزیدن و ایندکس در موتورهای جستجو می‌خواهید پیشنهاد می‌کنند.
  • نقشه‌های سایت XML اعتبار سایت (authority) را منتقل نمی‌کنند؛ URLهای لیست شده لینک اعتبار سایت را مانند لینک HTML بر روی وبسایت شما قبول نمی‌کنند.

نقشه‌های سایت XML در بهبود رتبه‌بندی ارزش زیادی ندارند.  اگر تنها در جایی یک موتور جستجو با یک URL دارای نقشه سایت XML رو به رو شود بسیار بعید است که URL رتبه بگیرد. آن صفحه ممکن است ایندکس شود اما اعتبار سایتی را ندارد که لینک‌های HTML به صفحه منتقل می‌کنند.

مزایای داشتن نقشه XML:

داشتن نقشه سایت بر روی وبسایت اطلاعات بیشتری را به موتورهای جستجو منتقل می‌کند. بنابراین با ایجاد نقشه سایت، اتفاقاتی که برای سایت شما خواهد افتاد عبارتند از:

  • همه URLها از سایت شما لیست می‌شوند و این حاوی صفحاتی است که نمی‌توانستند توسط موتور جستجو پیدا شوند.
  • موتورهای جستجو صفحات را در الویت قرار می‌دهند در نتیجه زودتر مورد بررسی (crawl) قرار می‌گیرد. 
  • اطلاعات موقت ارائه می‌کند. همچنین شما می‌توانید دو تگ (برچسب) اختیاری دیگر را قرار دهید تا اطلاعات اضافی دیگر به موتورهای جستجو برای کمک به آنها جهت بررسی وبسایت شما منتقل شود. 
  • به شما اطلاعاتی از مرکز وبمستر گوگل می‌دهد؛ شما می‌توانید برای مثال به فعالیت ربات گوگل دسترسی یابید.

2- نقشه‌های سایت HTML

از نقشه‌های سایت HTML می‌توانید به عنوان استاندارد بخشی از سایت استفاده کنید. آنها میل دارند از فوتر (footer) لینک شده و معمولا برای سهولت کاربران برای دستیابی به تمام صفحات وبسایت نوشته می‌شود. بنابراین هم توسط کاربر و هم توسط موتور جستجو دیده می‌شود. برای وبسایت‌های با تعداد صفحات کم به علت آسانی بهتر است از HTML sitemap استفاده شود.

نقشه سایت HTML اجازه می‌دهد بازدیدکنندگان سایت به آسانی به یک وبسایت هدایت شوند و این سایت مپ نسخه‌ای از متن با نمای کلی site navigation می‌باشد. متن پیوندی در نمای کلی به صفحه‌ای که آن رفرنس شده لینک شده است. این نقشه سایت همچنین می‌تواند به فرمت XML ایجاد شود و به موتور جستجو ارسال شود بنابراین آنها می‌تواند به طور مؤثرتر وبسایت را بررسی (crawl) کنند. با استفاده از نقشه سایت از هر صفحه موجود در وبسایت آگاه شده از جمله هر گونه URLهایی که از طریق فرآیند خزنده نرمال توسط موتور جستجو شناسایی نمی‌شوند. نقشه‌های سایت مفیدند اگر شما دارای سایتی با محتوای پویا هستید، همچنین دارای سایتی جدید و اینکه زیاد به آن لینک نشده و یا حاوی مقدار زیادی محتوای آرشیو شده است که به خوبی لینک نشده است.

ایجاد یک نقشه سایت

اولین گام شما ساخت یک نقشه سایت است. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از افزونه Yoast SEO برای خود نقشه سایت ایجاد کنید.

مزیت استفاده از Yoast برای ساخت XML Sitemap این است که این افزونه؛ نقشه سایت پویا با بروزرسانی خودکار برای شما می‌سازد.

بنابراین هر زمان که صفحه جدیدی را به سایت خود اضافه می‌کنید (خواه یک پست وبلاگ باشد یا یک صفحه محصول)، لینکی از آن صفحه بطور خودکار به فایل نقشه سایت شما اضافه خواهد شد:

اگر از Yoast استفاده نمی‌کنید، افزونه‌های زیادی برای وردپرس وجود دارند (مانند Google XML Sitemaps) که می‌توانید از آن برای ایجاد یک نقشه سایت استفاده کنید:

اگر از وردپرس استفاده نمی‌کنید

جای نگرانی نیست! می‌توانید از یک ابزار آنلاین تولیدکننده نقشه سایت مانند xml-sitemaps.com استفاده کنید. این ابزارهای رایگان برای شما یک فایل XML را که می‌توانید به عنوان نقشه سایت از آن استفاده کنید، می‌سازند.

توصیه می‌کنم وقتی نقشه سایت به هر روشی ساخته شد، آن را کاملا و به دقت چک کنید که لینک‌های صفحات مورد نظر شما در آن وجود داشته باشند.

معمولا نقشه سایت را در آدرس example.ir/sitemap.xml قرار می‌دهند. اما آدرس نقشه سایت به CMS شما و افزونه‌هایی که برای ایجاد نقشه سایت از آنها استفاده می‌کنید، بستگی دارد. مثلا نقشه سایتی که افزونه یواست می‌سازد در آدرس example.ir/sitemap_index.xml در دسترس است.

اگر همه چیز را به درستی انجام داده باشید، وقت آن فرا رسیده است که نقشه سایت خود را در گوگل ثبت کنید.

ثبت نقشه سایت در گوگل

برای ثبت نقشه سایت خود وارد حساب گوگل سرچ کنسول شوید.

سپس به ″Index″ → ″sitemaps″در ستون فرعی بروید. اگر قبلا نقشه سایت خود را ثبت کرده‌اید، لیستی از ″ نقشه‌های سایت ثبت شده″ را در این صفحه مشاهده خواهید کرد:

در هر صورت برای ثبت نقشه سایت خود، URL نقشه سایت خود را وارد این بخش کنید و ″Submitted″ را فشار دهید.

و اگر همه چیز تنظیم شده است، می‌توانید اطلاعات مربوط به نقشه سایت خود را در این صفحه و در بخش ″submitted sitemaps″ مشاهده کنید:

استفاده از گزارش نقشه سایت به منظور یافتن خطاها

وقتی گوگل نقشه سایت شما را خزش کرد، در زیر “Submitted sitemaps” بر روی آن فایل کلیک کنید:

اگر پیغام ″sitemap index processed successfully″ را ببینید، سپس گوگل نقشه سایت شما را خزش می‌کند.

همچنین می‌توانید بر نماد نمودار میله‌ای به منظور رفتن به Coverage Report برای نقشه سایت خود روی see index coverage کلیک کنید:

این گزارش به شما نشان می‌دهد که گوگل چه تعداد URL در نقشه سایت شما می‌یابد و چه تعداد از آن صفحات به ایندکس گوگل منتهی می‌شوند.

با استفاده از نقشه سایت مشکلات ایندکس را بیابید!

یکی از بهترین کاربردهای نقشه سایت این است که می‌تواند ارزیابی تقریبی از موارد زیر را ارائه دهد:

  • چه تعداد صفحه می‌خواهید ایندکس شوند
  • چه تعداد صفحه ایندکس شده‌اند

برای مثال نقشه سایت شما به ۵۰۰۰ صفحه لینک داده شده است. اما وقتی به گزارش سرچ کنسول نگاه می‌کنید، سایت شما تنها ۲۰۰۰ صفحه ایندکس شده دارد.

این نشانه‌ای از بالا رفتن چیزی در سایت شما است. می‌تواند این باشد که محتوای تکراری زیادی در آن ۵۰۰۰ صفحه وجود داشته است. بنابراین گوگل همهٔ آنها را ایندکس نمی‌کند. یا می‌تواند این باشد که تعداد صفحات موجود در سایت شما از بودجه خزش شما پیشی گرفته‌اند.

نقشه سایت و robots.txt را تطابق دهید!

بسیار مهم است که نقشه‌ سایت شما و robots.txt با هم هماهنگ باشند.

به عبارت دیگر:

اگر صفحه‌ای یا صفحاتی را در robots.txt مشخص کرده‌اید تا خزش نشوند یا از برچسب ″noindex″ در متا تگ صفحه‌ استفاده می‌کنید، نباید آن صفحه در نقشه سایت شما وجود داشته باشد. در غیر این‌صورت، شما درحال ارسال پیام‌های متناقض و گمراه‌کننده به گوگل هستید.

نقشه سایت شما می‌گوید: این صفحه مهم است و باید ایندکس شود اما وقتی ربات گوگل وارد صفحه می‌شود، آنها را مسدود شده می‌بیند.

نکات مهم نقشه سایت

سایت بسیار بزرگی دارید؟

نقشه اصلی را به نقشه‌های سایت کوچکتری تقسیم می‌کند: نقشه‌های سایت محدودیت ۵۰ هزار URL دارند. بنابراین اگر سایتی با تعداد زیادی صفحه راه‌اندازی کرده‌اید، گوگل توصیه می‌کند تا نقشه سایت خود را به چندین نقشه سایت کوچکتر تبدیل کنید. (این کار را افزونه یواست به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد)

مراقب تاریخ بروزرسانی باشید!

URL های نقشه سایت شما دارای تاریخ ″آخرین ویرایش″ هستند.

توصیه می‌کنم فقط زمانی این تاریخ‌ها را تغییر دهید که تغییرات چشمگیری در سایت خود ایجاد کرده‌اید (یا محتوای جدیدی را به صفحه افزوده‌اید). در غیر اینصورت، گوگل هشدار می‌دهد که بروزرسانی تاریخ‌ها در صفحاتی که تغییر نیافته‌اند می‌تواند به عنوان یک شیوه نامطلوب به نظر برسد.

داشتن ویدیو سایت مپ خیلی مهم نیست!

اسکیما ویدیویی تا حد زیادی جایگزین نیاز به نقشه‌های سایت ویدیویی شده است. قطعا داشتن یک ویدیو سایت مپ ضرری ندارد اما ارزش دردسرهای ساخت و نگهداری ویدیو سایت مپ را ندارد.

حداکثر ۵۰MB:

گوگل و بینگ هر دو این اجازه را به نقشه‌های سایت می‌دهند که حداکثر ۵۰MB باشند. بنابراین تا زمانی که حجم یک فایل xml حدود ۵۰MB باشد مناسب است. اگر یک فایل xml دارید که احتمال دارد بیش از ۵۰ مگابایت شود؛ آن را به چند فایل کوچک‌تر تقسیم کنید.

نقشه‌ سایت HTML

نقشه سایت با فرمت HTML معادل نقشه سایت XML است؛ اما این نوع نقشه سایت برای کاربران ساخته می‌شود.

لزوما شما نیاز به داشتن نقشه سایت HTML در کنار نقشه سایت XML ندارید. اما اگر فکر می‌کنید که برای بازدیدکنندگان شما مفید است، داشتن یک نقشه سایت HTML برای سایت شما ضرری ندارد. معمولا آدرس این نوع نقشه سایت را در فوتر سایت قرار می‌دهند.

دیدگاه ها بسته شده اند.