شما می دانید برای راه اندازی کسب و کار چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیرید؟ یکی از مهمترین فاکتورها، مشتریان هدف شما هستند. شناخت بازار هدف، مشتریان هدف و روش های شناسایی و بازاریابی آنها از مهمترین اهداف کسب و کار شما می باشد. شناخت مشتری یعنی آشنایی به نیاز های او و در نتیجه توانایی در رفع این نیاز ها، صورت پذیرد. همچنین شناخت مشتریان می تواند به تبلیغات ریتارگتینگ و کاهش هزینه های شما کمک بسیاری انجام دهد.
همواره در تدوین بیزینس پلن (Business Plan) یا طرح کسب و کار باید جایگاه مشتری هدف مشخص گردد. به عنوان مثال سوال ها زیر از مهم ترین سوالات یک بوم کس و کسب و کار است:
- اینکه آنان چه کسانی هستند؟
- نیازمندی هایشان چیست ؟
- چگونه باید تامین گردد؟
- جذب و حفظ مشتری هدف چگونه است؟
اهمیت مشتری هدف و بازار هدف زمانی مشخص می گردد که در کسب و کار خود ریزش بسیار زیاد مشتریان را شاهد هستیم. آنجاست که پس از بررسی دوباره طرح کسب و کار خود پی به این نقصان برده و برای اصلاح آن قدم بر میداریم.
مشتری کیست؟
مشتری شخصیتی است حقیقی یا حقوقی که ما به طور مستقیم یا غیر مستقیم کالا و خدمات خود را به او عرضه می کنیم. می توان گفت مشتری دلیل اصلی شاغل بودن ماست و مشتری کسی است که دستمزد ما را پرداخت می کند.
مهاتما گاندی جمله زیر را گفته است:
مشتری مهم ترین ناظر بر فعایت های ماست. او وابسته به ما نیست، ما وابسته به او هستیم. مشتری در کار ما یک هدف زودگذر نیست، بلکه مشتری هدف و غایت همه اقدامات ماست. او یک فرد خارجی در سازمان ما محسوب نمی شود بلکه مشتری جزئی از سازمان ماست. ما با خدمتی که به مشتری ارائه میدهیم به او لطف بزرگی نمی کنیم بلکه او از این طریق فرصتی برای ادامه کار به ما می دهد و در حق ما لطف می کند. مشتری کسی است که ما در قبال او متعهد می شویم درکل مشتری غیر از خود ما، کس دیگری نیست.
بازار چیست؟
بازار به محلی که در آن داد و ستد، خرید و فروش یا هر نوع مبادلات کالا و پول انجام میگیرد گفته می شود. در عصر امروز بازارها به دو دسته فیزیکی (یا سنتی) و دیجیتالی وجود دارد. بازار کار هم کلمه ای است که می توان در این قسمت بیان کرد. بازار کار در حوزه های مختلف مثل بازار کار دیجیتال مارکتینگ ، می تواند بیان کننده انواع شغل ها و گستردگی آن ها باشد.
بازار هدف چیست؟
هرگاه یک کسب و کار در جهت ارائه و فروش محصولات و خدمات خود گروهی از افراد جامعه را که دارای نیاز مشترک هستند، از بقیه افراد متمایز می کند، به آن بازار هدف می گویند. با استفاده از یافتن بازار هدف کسب و کار خود، می توانید با استفاده از تبلیغات پنهان به ذهن مخاطبان و ضمیر ناخودآگاه آن ها نفوذ کنید.
با توجه به بازار هدف می باشد که استراتژی های بازاریابی هم استفاده می شود. مثلا برای یک کسب و کار بازاریابی اینترنتی مناسب است و برای کسب و کار دیگری، بازاریابی سنتی!
به عنوان نمونه می توان به یک شرکت تولیدی البسه ورزشی اشاره نمود که بازار هدفش جامعه ورزشی و باشگاه های ورزشی می باشد. برای طرح یک کسب و کار ابتدا باید بازار هدف و مشتری هدف را شناخت. به نظرشما چطوری می توان مشتری هدف با انتخاب نمود؟
طبق مثال بالا که بیان شد، البسته ورزشی با فعالیت نیچ یا همان نیچ مارکتینگ، می تواند در حوزه خودش بسیار موفق تر از سایت های غولی مثل دیجی کالا ظاهر شود. پس نکته مهم در آشنایی به بازار هدف، نیچ کار کردن است.
۱۰ روش فوق العاده در انتخاب مشتری هدف
همواره به روز باشید
به صورت مرتب و مداوم اطلاعات مشتریان خود را بروز کنید. مردم و جامعه مدام در حال تغییر هستند. اینکه سلایق و علاقمندی های مشتریان خود را به صورت ثابت در نظر بگیریم یک اشتباه تاکتیکی و محض است. استراتژی بازاریابی در مورد مشتریان در یک بازه زمانی موفق است اما در بازه زمانی دیگر احتمال شکست دارد و این به تغییر سلیقه و علاقمندی مشتریان بر می گردد. به همین علت همواره باید مشتری هدف و بازار هدف رصد شده و محصولات بر اساس علایق جدید آنان طراحی و عرضه گردد.
از مشتریان خود نظر سنجی کنید
با گرفتن نظر سنجی های دوره ای میتوانید از احساسات و نگرش مشتریان خود نسبت به خدمات و محصولات خود آگاه شوید. نتایج نظرسنجی شما در بهبود کیفیت خدمات و احساس رضایت مشتریان بسیار سودمند و راهگشا است.
خرید ها و سفارش های قبلی مشتریان را بررسی کنید
آشنایی با رفتار مصرف کننده و شناخت اینکه وی به چه نیاز دارد و به چه کالایی رغبت ندارد از مهمترین ویژگی های استراتژی بازریابی است. با بررسی و آنالیز خرید های قبلی مشتریان می توانید به آنچه که آنها نیاز بیشتری دارند پی ببرید. خدمات و محصولات را دسته بندی نموده و از ارائه محصولاتی که جایی در سبد خرید مشتریان ندارند پرهیز نمایید. با اینکار در زمان و سرمایه خود صرفه جویی و در جهت ارائه محصولات بهتر و مورد نیاز مشتری و کسب رضایت آنان گام بر می دارید.
تحلیل و دریافت بازخورد در زمینه کاری خود، از مهم ترین مسائلی است که باید به آن توجه کنید. مقاله مرتبطی هم در این باره تحت عنوان آنالیز و تحلیل در دیجیتال مارکتینگ نوشته شده است که می توانید از آن بهره لازم را ببرید.
مدام رقبای خود را رصد و تحلیل نمایید.
همواره نسبت به شناخت و آنالیز رقبای خود اقدام نمایید. اینکه آنان چه می فروشند ، چگونه می فروشند ، چگونه تبلیغ می کنند از مهمترین عوامل شناخت آنان است. شناخت رقبا باعث شناخت ایرادات و اصلاح استراتژی شما می گردد. نکات ضعف خود را یافته و نسبت به تقویت آنان اقدام نمایید. با این کار نسبت به حفظ و افزایش مشتریان خود گام بر میدارید.
برای جذب و حفظ مشتری مزیتهای رقابتی ایجاد کنید
با ایجاد مزیت های رقابتی و پیشنهادهای ویژه می توان نسبت به حفظ و افزایش مشتریان اقدام نمود. دادن تخفیف های دوره ای، هدایا و پیشنهادهای جذاب از این دسته مزایا هستند که می توانند شما را از سایر رقبا متمایز سازند.
از شبکه های اجتماعی بهره گیری کنید
هیچگاه از قدرت اعجاز شبکه های اجتماعی در جذب مشتری و فروش بالا غفلت نکنید. تکیه بر شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام، فیس بوک و لینکدین در شناخت و گسترش بازار شما نقش بسزایی دارد. فعالیت در شبکه های اجتماعی در قالب سوشال مدیا مارکتینگ اتفاق می افتد.
برای مشتریان خود بانک اطلاعاتی ایجاد کنید
همیشه یک بانک اطلاعاتی کامل از مشتریان خود داشته باشید. این بانک شامل مشخصات فردی، مشخصات تماس و آدرس و همچنین بایگانی تمام خریدهای او می باشد. با بررسی سوابق خرید مشتریان می توانید همواره بدانید که نیازشان چیست و در جهت تامین چه استراتژی ای داشته باشید.
درآمد و جایگاه اجتماعی و شغلی مشتریان را در نظر داشته باشید
میزان درآمد، جایگاه اجتماعی و کسب و کار مشتریان شما رابطه مستقیم با میزان خرید، نوع خرید و سلایق آنان دارد. همیشه باید با توجه به این عوامل در تامین کالا و خدمات و ارائه آنها گام بر دارید.
قیف بازاریابی را از یاد نبرید
سازمان ها و شرکت های بزرگ همواره برای جذب مشتری از قیف بازاریابی استفاده می کنند. آنان با ایجاد یک هدف کلی اقدام به جذب مشتریان مختلف نموده و با ایجاد علاقه در آنان نسبت به بازار خود ، آنان را در زمره مشتریان خود در می آورند. به عبارت دیگر باید بتوانید مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل نمایید.
همچنین لازم به ذکر است به قیف بازاریابی، قیف فروش هم گفته می شود.
از بازاریابی دیجیتال استفاده نمایید.
استفاده از ابزار های نوین در بازاریابی و جذب مشتری از ترفندهایی است که امروزه در کسب و کارها استفاده می شود. استفاده از موبایل مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ و … از رایج ترین این روش ها است. همچنین نکته قابل توجه استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می باشد که به شدت در کار و فعالیت شما می تواند مفید واقع شود.
نتیجه گیری
پیدا نمودن و جذب مشتریان هدف همواره از سخت ترین کارهای یک کسب و کار و بازاریابی است. در این مقاله سعی کردیم ۱۰ روش پیدا نمودن مشتری هدف به شما را آموزش داده تا بتوانید با بکارگیری آنها کسب و کار خود را بهبود و رونق بخشید. همچنین تلاش کردیم به سوال مشتری هدف چیست ، که برایتان پیش آمده بود به طور کامل و اجمالی پاسخی را ارائه کرده باشیم.
قطعاً با بکارگیری نکات گفته شده می توان در بازاریابی و بدست آوردن مشتری هدف موفق بود. داشتن مشتری هدف و حفظ آن آینده کسب و کار را تضمین و در رشد آن موثر است. همواره به باید داشته باشید مطالعه و پژوهش باعث ارتقاء توانمندی های شما شده و پیشبرد اهدافتان را به دنبال دارد.