فروش خالص چیست؟

فروش خالص چیست؟

به عنوان یک صاحب کسب و کار، یکی از بخش های حیاتی صورت درآمد شما، فروش خالص است. این مبنایی است که بر اساس آن سود خالص یا زیان خالص خود را تعیین می کنید، زیرا کل درآمد شرکت شما در یک دوره معین را محاسبه می کند.

یک صورت درآمد سالم به شما کمک می کند تا تصمیمات مالی مناسبی بگیرید، چه یک فروشگاه ساختمانی دارید یا یک فروشگاه تجارت الکترونیک. بنابراین، با فروش خالص، می توانید وضعیت مالی کسب و کار خود را نیز درک کنید، همچنین حوزه هایی که نیاز به تعدیل دارند.

فروش خالص چیست؟

فروش خالص صرفاً به کل فروش شرکت در یک دوره خاص پس از کسر بازده فروش، کمک هزینه ها و تخفیف ها اشاره دارد.  بخش حیاتی از صورت سود شرکت است و برای محاسبه سود ناخالص استفاده می شود.

اگرچه فروش خالص برای کمک هزینه ها، بازده فروش و تخفیف ها محاسبه می شود، اما هزینه کالاهای فروخته شده و سایر هزینه های عمومی یا اداری را در نظر نمی گیرد.

فروش خالص یک شرکت را می توان با استفاده از فرمول محاسبه کرد:

فروش خالص = فروش ناخالص – بازده فروش – کمک هزینه فروش – تخفیف فروش

فروش خالص

 

اجزای فروش خالص کدامند؟

چهار مؤلفه کلیدی بر فروش خالص تأثیر می گذارد:

  1. فروش ناخالص
  2. فروش بازده
  3. کمک هزینه فروش
  4. تخفیف های فروش

1. فروش ناخالص

فروش ناخالص به کل فروش های انجام شده توسط یک شرکت در یک دوره خاص اشاره دارد. تمام کمک هزینه ها، تخفیف ها یا سایر هزینه های انجام شده در همان دوره را شامل نمی شود.

اگرچه کل درآمد (ناخالص) تولیدی یک شرکت را نشان می دهد، اما معیار دقیقی برای اندازه گیری سود واقعی شرکت نیست زیرا هزینه های انجام شده در تولید، حمل و نقل، بسته بندی و غیره را نشان نمی دهد.

فروش ناخالص را می توان با اضافه کردن تمام فاکتورهای فروش و سایر معاملاتی که درآمد شرکت را افزایش می دهد به دست آورد. با استفاده از فرمول های زیر قابل محاسبه است:

1. فروش ناخالص = مجموع کل فروش
2. فروش ناخالص = کل واحدهای فروخته شده x قیمت فروش اصلی
3. فروش ناخالص = فروش خالص + بازده فروش + کمک هزینه فروش + تخفیف های فروش

Gross sales

 

فروش ناخالص در مقابل فروش خالص

فروش ناخالص و فروش خالص اطلاعاتی در مورد نحوه درآمدزایی یک شرکت ارائه می دهد. با این حال، چند تفاوت دارند.

در حالی که فروش ناخالص شامل همه چیز بدون محاسبه کسورات می شود، فروش خالص کسرها را کم می کند تا مقدار فروش دقیق تری برای آن دوره به شما ارائه شود.

تفاوت عمده بین فروش ناخالص و فروش خالص به شرح زیر است:

 

فروش ناخالص:

  • فروش ناخالص، مجموع کل فروش های انجام شده در یک دوره خاص، بدون هیچ گونه کسر، را تشکیل می دهد.
  • مقدار همیشه بالاتر است
  • برابر مجموع کل فروش

فروش خالص:

  • مفروش خالص برای فروش ناخالص منهای بازده فروش، تخفیف های فروش و کمک هزینه فروش به حساب می آید.
  • مقدار نسبتاً کمتر است
  • فروش خالص = فروش ناخالص – بازده فروش – کمک هزینه فروش – تخفیف فروش
  • بستگی به فروش ناخالص دارد
  • یک معیار مالی مرتبط و دقیق تر است

 

بازده فروش

بازگشت فروش صرفاً به شرایط یا وضعیتی اشاره دارد که در آن مشتری کالا یا محصولات خریداری شده را به دلایلی مانند:

  • کالایی که بیش از حد خریداری شده است
  • سفارشات نادرست
  • تحویل محصولات اشتباه
  • ارسال با تاخیر
  • محصولات آسیب دیده یا معیوب
  • سفارشات تصادفی

افزایش فروش همیشه برابر با سود نیست، اشتباهات اتفاق می افتد. به دلایل متعدد، مشتریان ممکن است محصولی را در صورتی که کمتر از انتظاراتشان باشد، برگردانند.

درآمدهای ایجاد شده و ثبت شده از بازده فروش در فروش خالص لحاظ نمی شود زیرا این پول از طریق بازپرداخت و جبران خسارت کامل یا جزئی از دست می رود، صرف نظر از اینکه آیا شرکت قادر به فروش مجدد محصولات است یا خیر.

بنابراین، بازده فروش از فروش ناخالص کسر می شود.

برگشت از فروش

 

تخفیف های فروش

تخفیف های فروش کسر برنامه ریزی شده و مصوب از قیمت اصلی اقلام است.معمولاً در درصدی از قیمت های اصلی بیان می شوند. شرکت ها به طور دوره ای بر اساس شرایط خاصی به مشتریان تخفیف هایی ارائه می دهند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زمان سال
  • خرید عمده
  • پرداخت های اولیه
  • فروش محصول جدید

از فروش ناخالص خود، تخفیف های فروش را کم کنید تا فروش خالص خود را به دست آورید.

تخفیف در فروش

 

کمک هزینه فروش

کمک هزینه فروش کاهش قیمتی است که فروشنده به دلیل برخی مشکلات سفارش، مانند قیمت‌های نادرست، محصولات آسیب دیده یا شکسته، یا خطاهای حمل و نقل، از آن درخواست می‌کند. شبیه تخفیف فروش است.

با این حال، یک تخفیف فروش برنامه ریزی شده است و قبل از فروش اتفاق می افتد، در حالی که کمک هزینه فروش پس از فروش و به عنوان جبران خطا یا خسارات وارده اتفاق می افتد.

 

اهمیت فروش خالص

در این بخش، به این خواهیم پرداخت چرا هر صاحب کسب و کار باید تفاوت های ظریف محاسبه فروش خالص را بداند.

1. تشخیص محصولات و خطاهای تخفیف

از آنجایی که فروش خالص «زیان» ناشی از بازده، کمک هزینه و تخفیف را به حساب می‌آورد، به شما کمک می‌کند مسائل بالقوه در پیشنهادات فروش خود را درک کنید.

اگر مشتریان بیشتری به دلیل محصولات آسیب دیده درخواست بازپرداخت یا کمک هزینه می کنند، ممکن است لازم باشد روی کیفیت محصول و روش های حمل و نقل خود کار کنید تا از رضایت مشتری بهتر اطمینان حاصل کنید. همچنین، دانستن تاثیر تخفیف ها به شما کمک می کند تا زمان و نحوه ارائه پیشنهادات ویژه را تعیین کنید.

به همین ترتیب، شما قادر خواهید بود محصولاتی را که به تخفیف نیاز دارند و آنهایی که نیاز ندارند، درک کنید.

 

2. تعدیل قیمت ها

تعدیل قیمت ها


فروش خالص شما، که نشان دهنده نزدیک‌تر سود خالص شما است، می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری بهتر در مورد قیمت کمک کند. شما می توانید بفهمید که آیا قیمت های شما خیلی بالا است یا خیلی پایین و کجا باید تنظیمات لازم را انجام دهید.

علاوه بر این، اطلاعات شما را قادر می سازد تا مخاطبان هدف خود و نحوه تنظیم قیمت های خود را برای رفع نیازهای آنها کشف کنید.

همچنین به عنوان یک راهنما به شما کمک می کند تا بدانید چه زمانی و چگونه روی اقلام خاص تخفیف بدهید.

 

3. درک سلامت مالی کسب و کارتان

فروش خالص معیار دقیق تری است که وضعیت مالی واقعی کسب و کار شما را نشان می دهد. به عنوان یک معیار، فروش ناخالص می تواند گمراه کننده باشد و ممکن است باعث شود که سود خود را بیش از حد برآورد کنید.

 

محدودیت های فروش خالص

فروش خالص برای هر شرکتی اعمال نمی شود
هزینه های عمومی، بهای تمام شده کالای فروخته شده و سایر اجزای کلیدی که تجزیه و تحلیل مالی را بهبود می بخشد را در نظر نمی گیرد.

 

فروش خالص در مقابل درآمد خالص

فروش خالص و درآمد خالص (معروف به سود خالص) دو معیار مالی حیاتی هستند که می توانید در صورت سود شرکت بیابید. اطلاعات کافی را برای کمک به سرمایه گذاران و خوانندگان ارائه می دهد تا بدانند یک تجارت چقدر سودآور است.

 

بر اساس اطلاعاتی که آنها در نظر می گیرند، آنها به روش های زیر متفاوت هستند:

فروش خالص:

  • فروش خالص برای فروش ناخالص منهای بازده فروش، تخفیف های فروش و کمک هزینه فروش به حساب می آید.
  • فروش خالص = فروش ناخالص – بازده فروش – کمک هزینه فروش – تخفیف فروش
  • در بالای صورت سود و زیان یافت می شود
  • به درآمد خالص بستگی ندارد
  • مقدار همیشه بالاتر است

درآمد خالص:

  • درآمد خالص برای کل مبلغ باقی مانده پس از کسر تمام هزینه ها محاسبه می شود
  • درآمد خالص = کل درآمد – کل هزینه ها
  • در پایین صورت سود و زیان یافت می شود
  • بستگی به فروش خالص دارد
  • مقدار نسبتاً کمتر است

درآمد خالص معمولاً سودی است که یک شرکت بدست می آورد. می توان آن را از خالص فروش با کم کردن هزینه های دیگر مانند بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS)، استهلاک، مالیات، هزینه های بهره و SG&A (هزینه های فروش، عمومی و اداری) به دست آورد.

اگر هزینه ها بیشتر از درآمد باشد، به عنوان زیان خالص محاسبه می شود.

 

مدیریت فروش خالص خود

فروش خالص شما به شما کمک می کند تصویر دقیقی از درآمد شرکت خود پیدا کنید. برخلاف فروش ناخالص، صورت سود و زیان دقیق تری را برای اندازه گیری سود یا زیان به شما می دهد. اطلاعاتی که در گزارش ها پیدا می کنید به شما امکان می دهد تصمیمات مالی بهتر و استراتژی های تجاری موثرتری بگیرید.

همانطور که تجارت شما رشد می کند، می توانید با بهبود کیفیت محصولات خود، دادن تخفیف های حساب شده و برنامه ریزی شده و به روز ماندن در صنعت خود، فروش خالص خود را افزایش دهید تا بدانید چه زمانی قیمت های خود را تنظیم کنید.

علاوه بر این، با استفاده از یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یکپارچه، می تواند به شما کمک کند عملیات فروش، بازاریابی و خدمات خود را خودکار کنید و به شما زمان بیشتری برای ایجاد روابط قوی تر با مشتریان خود می دهد.

با CRM، می توانید فروش خود را ردیابی کنید، با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و عملکرد خود را در طول زمان نظارت کنید. ویژگی ها به خوبی طراحی شده اند تا به شما کمک کنند درآمد خالص خود را افزایش دهید.

نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *