تجزیه و تحلیل وب سایت چیست؟

تجزیه و تحلیل وب سایت چیست و چرا مهم است؟

برای موفقیت در هر کاری نیاز است که هرچند وقت یکبار به پشت سر خود نگاه کنیم و عملکردمان را در مدت گذشته بررسی کنیم. داشتن کسب و کار آنلاین و وابسته به وبسایت نیز از این قاعده مستثنی نیست و نیاز به آنالیز دارد. اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چطور می‌توانیم در دنیای مجازی وبسایتمان را تحلیل کنیم؟ تا انتها همراه آژانس توسعه کسب و کار باران باشید.

هدف یک وب سایت ارائه انواع اطلاعاتی است که مخاطبان شما به دنبال آن هستند. به عبارت دیگر، صفحات و محتوای شما باید بر اساس نیازها و انتظارات کاربران شما طراحی شود، نه فقط آنچه که می خواهید منتشر کنید. چگونه متوجه می شوید که انتظارات مخاطبان خود را برآورده می کنید؟ خوب، به احتمال زیاد، اگر تجزیه و تحلیل منظم وب سایت انجام نمی دهید، به احتمال زیاد نمی دانید.

تجزیه و تحلیل وب سایت به شما کمک می کند تا نیازهای بازدیدکنندگان خود را درک کنید تا بتوانید اطلاعات مورد نظر آنها را هنگام ورود به صفحات خود ارائه دهید.

تجزیه و تحلیل وب سایت چیست؟

تجزیه و تحلیل وب سایت شامل آزمایش و بررسی عملکرد سایت شما می شود تا بتوانید بینش بیشتری در مورد معیارهای کلیدی که صفحات شما را تیک می زند، مانند سرعت، ترافیک و عناصر بهینه سازی موتور جستجو (SEO) به دست آورید. این فرآیند همچنین تجربه کاربری (UX) را در نظر می گیرد. در مجموع، این عوامل بر میزان موفقیت (یا عدم موفقیت) وب سایت شما تأثیر می گذارد و از آنجایی که وب سایت شما کارت تماس دیجیتال شما است که به جلب توجه جدید به برند شما کمک می کند، این فرآیند به طور واقع بینانه سلامت عمومی شرکت شما و تلاش های بازاریابی آن را نشان می دهد.

داده‌هایی که با استفاده از ابزارهای نظارت بر وب‌سایت جمع‌آوری می‌کنید به شما کمک می‌کند تا صفحات خود را ارتقا دهید و استراتژی‌های آینده را برای جذب افراد بیشتری به برندتان راهنمایی کنید.

مزایای انجام تجزیه و تحلیل وب سایت

اگر به دنبال ابزار مناسب برای تجزیه و تحلیل وب سایت هستید، مطمئن باشید، بسیاری از پلتفرم‌ها می‌توانند به شما در تجزیه و تحلیل شما کمک کنند تا بتوانید با کمترین تلاش دستی، بیشترین استفاده را از تلاش خود ببرید.

بنابراین، چرا در وهله اول دست به چنین تلاشی می زنید؟ حقیقت این است که بررسی تجزیه و تحلیل رفتار و انجام تجزیه و تحلیل سئو سایت مزایای زیادی دارد. موارد زیر تعدادی از موارد مورد علاقه ما هستند:

1. نرخ تبدیل را بهبود ببخشید
شما می خواهید پول در بیاورید، درست است؟ خوب، نکته اینجاست، شما این کار را انجام نمی دهید مگر اینکه بتوانید بازدیدکنندگان را به مشتریان پولی تبدیل کنید و نرخ تبدیل خود را افزایش نمی‌دهید مگر اینکه بازدیدکنندگان شما ارزش محتوایی را که ارائه می‌دهید ببینند و سفر مشتری یکپارچه را در حین حرکت در سایت شما تجربه کنند.

اگر به دنبال نکاتی برای تجزیه و تحلیل وب سایت ها هستید، ایده بهبود نرخ تبدیل را در اولویت تان قرار دهید. با انجام این کار، راه هایی را کشف خواهید کرد که:

  • دکمه های فراخوان (CTA) ایجاد کنید که کاربران را به سمت هدف نهایی دلخواه شما راهنمایی کند.
  • سرعت بارگذاری صفحه تان را افزایش بدهید.
  • ناوبری بین صفحات خود را بصری تر کنید.
  • تجارب کلی کاربران خود را در سایت خود افزایش دهید، تا آنها مدت بیشتری بمانند، محصولات بیشتری را کشف کنند و خریدهای بیشتری را تکمیل کنند.

2. رفع مسدود کننده های تبدیل از بازدیدکننده به مشتری
یک مسدود کننده تبدیل می تواند بر برند شما در نتایج جستجو تأثیر منفی بگذارد و هنگامی که مخاطبان تان سعی در تعامل با وب سایت شما دارند باعث ناامیدی شود. این به نوبه خود می تواند به عملکرد و بازگشت سرمایه (ROI) سایت شما آسیب برساند.

فرض کنید سایت شما مملو از مواردی است که حواس شما را پرت می کند یا حاوی مقدار زیادی اطلاعات است. اینها مسدود کننده های تبدیل هستند که می توانند باعث شوند افراد به محض ورود یا کمی بعد، سایت شما را ترک کنند. به عبارت دیگر، شما آنها را از تبدیل از «بازدیدکننده» به «مشتری پرداختی» مسدود می کنید. اگر سایت شما دارای لینک های شکسته یا فرم های غیرقابل اجرا باشد، همین امر صادق است.

3. فرصت هایی را برای بهبود رتبه سایت خود در نتایج جستجو پیدا کنید
آیا در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPS) رتبه 1 را دارید؟ اگر نه، می دانید چرا؟

انجام یک تجزیه و تحلیل مناسب وب سایت، مسائلی را که شما را در صفحه 47 نتایج گوگل نگه می دارد، آشکار می کند. صفحات شما را در مقابل چشمانی قرار می دهد که روی لینک های شما کلیک می کنند نه اینکه سایت شما را یک میلیون صفحه دورتر از هر چیزی که هر جستجوگری می بیند پنهان کند.

در طول این تجزیه و تحلیل، می توانید کلمات کلیدی را که باید استفاده کنید (یا نه) شناسایی کنید، موضوعاتی را که می توانند برای تولید محتوا عالی باشند، بک لینک بسازید و لینک های داخلی خود را بهینه کنید، بنابراین موتورهای جستجو ارزش محتوایی که ارائه می دهید را درک کنند. هرچه محتوای شما ارزشمندتر باشد، احتمال اینکه گوگل نتایج دلخواه خود را به جستجوگرانش ارائه دهد، بالاتر خواهد بود.

4. استراتژی های رقیب را برای اعمال در سایت خود پیدا کنید
اگر ندانید که او در آنجا چه می کند، نمی توانید بهتر از پسر بعدی باشید! هنگامی که یک پروژه تجزیه و تحلیل سایت را آغاز می کنید، استراتژی هایی را که رقبای شما در پیش گرفته اند نشان می دهید و به شما این امکان را می دهد که آن کارها را بهتر انجام دهید.

انواع ممیزی وب سایت

در دنیای تجزیه و تحلیل وب سایت، انواع مختلفی از ممیزی ها وجود دارد که می توانید برای کاوش انتخاب کنید، از جمله:

  • تحلیل سئو. در یک ممیزی SEO، شما تعیین خواهید کرد که چگونه سایت و حضور وب شما با بهترین شیوه های بازاریابی دیجیتال امروزی سازگار است. این اولین قدم در اجرای طرحی است که قابلیت اندازه گیری دارد. نتایج در دراز مدت هدف شناسایی هر چه بیشتر مسائل اساسی است که بر عملکرد جستجوی ارگانیک شما تأثیر می گذارد.
  • سرعت. سرعت بارگذاری صفحه به زمانی اشاره دارد که صفحات وب شما به طور کامل ارائه می شوند. هر چه بیشتر طول بکشد تا محتوای شما را به طور کامل نشان دهند، افراد بیشتری را از دست می دهید. هرچه صفحات شما سریعتر بارگذاری شوند، احتمال اینکه بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید بیشتر می شود.
  • رقابت. داده‌های مربوط به رقبای خود را جمع‌آوری و بررسی کنید تا بتوانید دریابید که چگونه کاری را که آنها انجام می‌دهند بهتر انجام دهید.
  • ترافیک. وقتی ترافیک خود را تجزیه و تحلیل می‌کنید، می‌توانید داده‌های کلیدی را جمع‌آوری و تفسیر کنید که به شما می‌گوید مخاطبان چگونه سایت شما را پیدا کرده‌اند و پس از خروج به کجا می‌روند. این مسیریابی و ساخت محتوای شما را در آینده راهنمایی می کند.

ابزارهای مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل وب سایت ها

اکنون که کمی بیشتر در مورد اینکه چرا تجزیه و تحلیل وب سایت مهم است می دانید، احتمالاً از خود می پرسید که چگونه تجزیه و تحلیل وب سایت را در صفحات خود انجام دهید. اینجا چند ابزار برای نگهداری در جعبه ابزار شما وجود دارد:

  • Google Analytics

    یکی از ابزارهای حرفه‌ای در زمینه تحلیل سایت، گوگل آنالیتیکس است. مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، با استفاده از این ابزار، آنالیز می‌شوند. 

    • تعداد ورودی سایت
    • مدت زمان حضور کاربران در سایت
    • شیوه ورود کاربران (مستقیم، ارجاعی یا جستجو)
    • نرخ فرار یا نرخ پرش یا (Bounce Rate)
    • ارائه اطلاعات درمورد محل زندگی کاربران
    • نرخ تبدیل
  • Google Search Console 

گوگل سرچ کنسول یا همان گوگل وبمستر تولز سابق، به شما در زمینه بررسی عملکرد سایتتان کمک می‌کند. با استفاده از این ابزار تحلیل وب سایت، گزارشی کلی از میزان ترافیک سایت به دست می‌آورید. امکانات دیگر گوگل وب مستر عبارتند از:

    • امکان سئو محتوا براساس عباراتی که کاربران استفاده می‌کنند
    • آنالیز نوع ایندکس شدن صفحات
    • آنالیز انواع لینک‌های داخلی و خارجی
    • بررسی جریمه‌های گوگل
  • PageSpeed Insights

این ابزار تضمین می کند که صفحات وب شما با بیشترین سرعت ممکن در همه دستگاه ها بارگیری می شوند. هرچه صفحه شما سریعتر بارگذاری شود، احتمال بیشتری وجود دارد که بازدیدکنندگان را با محتوا، محصولات و خدمات خود درگیر نگه دارید.

  • Website UX Analysis Software (Heatmaps)

ابزار Heatmaps به شما نشان می‌دهند که کاربران بیشتر با کدام قسمت‌های صفحات شما ارتباط برقرار می‌کنند و کدام قسمت‌ها تمایل دارند از آن عبور کرده و نادیده گرفته شوند. با این دانش، می توانید صفحات خود را تغییر دهید تا مطمئن شوید که از املاک دیجیتال خود بیشترین استفاده را می کنید.

  • وورنک (Woorank)

    یکی از پرکاربردترین ابزارهایی که در تحلیل وبسایتتان شما را یاری می‌دهد، Woorank است. در این ابزار یک شمارشگر دایره‌ای و ۳ آنالیزور با رنگ‌های مختلف (سبز، زرد و قرمز) وجود دارند که هرکدام از آن‌ها مفهوم خاص خود را دارد.

    • عددی که در دایره شمارشگر نشان داده می‌شود، درصد موارد رعایت شده در گوگل است.
    • آیکون سبز، موارد مثبتی است که به خوبی در سایتتان رعایت کرده‌اید.
    • آیکون زرد مواردی هستند که نیاز به بهبود و بررسی دارند.
    • آیکون قرمز نشان دهنده خطاهایی است که در سئو مرتکب شده‌اید و هرچه سریع‌تر باید رفع شوند.

    با استفاده از اطلاعاتی که این ابزار در اختیارتان قرار می‌دهد، می‌توانید به راحتی عملکرد خود را ارزیابی کنید و نقاط قوت و ضعف سایتتان را به دست آورید.

  •  
  • Semrush

اگر قصد شناخت بیشتر رقبا و عملکرد آن‌ها را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از این ابزار تحلیل وب سایت استفاده نمایید. با استفاده از Semrush اطلاعاتی نظیر آنچه که در ادامه ذکر می‌کنیم را به دست خواهید آورد:

    • میزان سختی کلمات کلیدی
    • شناخت برترین رقبا
    • شناسایی کلمات کلیدی مرتبط
    • تحلیل میزان فعالیت رقبا در تبلیغات کلیکی
  • Site Auditor

معمولا تحلیلگران سایت با استفاده از Site Auditor به تحلیل عملکرد سایت و کسب اطلاع از خطاهای سئو می‌پردازند. روش کار این ابزار این گونه است که خزنده‌هایی را به صفحات سایت می‌فرستد تا لینک‌های شکسته، متا دیتا، محتوا و تصاویر، ساختار معنایی و سایر موارد را بررسی کنند و مواردی که نیاز به بهبود دارند را اطلاع دهند. آنالیز Site Auditor به شکل زیر است:

  • گزارش جزئیات عملکرد سایت
  • برطرف کردن مشکلات سئو
  • پیگیری مراحل انجام شده برای بهینه سازی و رفع مشکلات
  • بررسی امنیت سایت

site auditor

  • Similar Web

یکی از شرکت‌های داده‌کاوی و تحلیل رقابت‌های سایتی، Similar Web است که اطلاعاتی دقیق درباره سایت‌های مختلف و چشم‌انداز جامعی از استراتژی‌های بازاریابی سایت موردنظرتان را ترسیم می‌کند. این نرم‌افزار با استفاده از دیتاهای استخراج شده از ۴ منبع اصلی این کار را انجام می‌دهد:

  1. پنلی از وبگردهای ناشناس که مجهز به نمونه اپ‌ها، پلاکشن‌های آپدیت شده و پسوندهای دسکتاپ است.
  2. ISPهای محلی و گلوبال و شراکت داده
  3. ترافیک سایت که به صورت مستقیم از مجموعه آموزشی وبسایت‎ها و اپ‎های برگزیده اندازه‎گیری می‎شود.
  4. کلونی از کاوشگران وب که تمام فضای وب و فروشگاه‌‌های اپ را اسکن می‌کند.

علاوه بر آنچه که ذکر شد، در ادامه چند متغیر که در تحلیل‎های این ابزار آمده را معرفی می‌کنیم:

  • تخمینی از بازدیدکنندگان به صورت ماهانه
  • زمان میانگینی که بازدیدکنندگان در مجراهای متفاوت سپری می‌کنند.
  • نرخ پرش
  • میانگین بازدید به ازای هر بازدیدکننده
  • درصد ترافیک از مجراهای مختلف
  • سایت‌های مرجع برتر
  • بنرهای استفاده شده برای تبلیغات نمایشی
  • کلمات کلیدی که سبب ایجاد ترافیک طبیعی می‌شوند
  • کلیدواژه‌هایی که باعث به وجود آمدن ترافیک پولی می‌شوند
  • تمایلات مخاطب

برای تمامی خدمات ذکر شده، نیازی به پرداخت هزینه نیست، اما اگر بدون تبدیل شدن به عضو ویژه اطلاعات را دریافت کنید، به صورت کامل نخواهند بود. بنابراین به منظور دسترسی به دیتای کامل، لازم است با پرداخت هزینه مشخص شده، اشتراک پرمیوم آن را تهیه کنید.

  • Alexa

یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای تحلیل سایت، الکسا است. رنک‌های این ابزار، در درجه اول از یک مجموعه نمونه‌هایی از ترافیک پیروی کرده و کاربران آن معمولا از مرورگرهایی مانند اینترنت اکسپلور، فایرفاکس و گوگل کروم استفاده می‌کنند. نوار ابزار الکسا شامل یک بلاکر پاپ‌آپ، جعبه جستجو، لینک‌هایی به سایت‌های معتبری همچون آمازون، صفحه اصلی و رنکینگ سایتی است که کاربر در حال بازدید آن می‌باشد. این نوار ابزار، این فرصت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که به سایت رتبه دهند و پیوندهای داده شده به سایت‌های خارجی را شناسایی کنند. اطلاعاتی که Alexa ارائه می‌دهد، نسبت به سیمیلار وب کم‌تر است، اما بسیار دقیق و معتبر می‌باشند.

 

  • Quantcast

یکی از ابزارهایی که به منظور درک رفتار بازدیدکنندگان سایت به کار می‌رود، کوانت کست است. هدف اصلی آن این است که دیتاهایی از مشخصه‌های کاربران را جمع‌آوری کند. با قرار دادن تگ‌ها در سایت‌ها، وبلاگ‌ها، ویدئوها و ویجت‌ها و نرم‌افزارها اطلاعاتی مانند سن مخاطب، جنسیت، نیازها، میزان تعاملات با انواع محتوا را مشخص می‌کند. شما با استفاده از یک کد رهگیری در سایت خود، می‌توانید از کوانت کست با هدف تولید داده‌های خود استفاده کنید.

  • Moz

یکی دیگر از مشهورترین و البته پرطرفدارترین ابزارهای آنالیز وبسایت که با هدف نظارت بر سئو و کمپین‌های بازاریابی محتوا و اجتماعی مورداستفاده قرار می‌گیرد، ماز است. به کمک آن می‌توانید بر روی رنکینگ کلمات کلیدی خود تمرکز کنید تا بدانید استراتژی سئو شما تا چه میزان عملکرد موفقی دارد.

در واقع ماز یک ابزار فوق‌العاده برای نظارت بر رنکینگ کلیدواژه‌ها است. لازم به ذکر است که با استفاده از این ابزار، امکان ردیابی رنکینگ موتور جستجوی رقبای شما وجود ندارد. بنابراین بیشتر وبمسترها به منظور تحلیل رقیبان خود، از ابزارهایی مانند سمراش و مانند آن استفاده می‌کنند.

جمع بندی پایانی

البته ابزارهایی مانند:

  1. Google page insight
  2.  GT metrix
  3. Ahref
  4. Google Structured Data Testing Tools نیز جزو ابزارهای تحلیل وب سایت هستند که می‌توانید از آن‌ها در این زمینه بهره ببرید.

اگر می‌خواهید در کسب و کار اینترنتی خود موفق شوید، نباید از تحلیل سایت که به منزله فروشگاه شماست، غافل باشید. این کار به شما کمک می‌کند که عملکرد خود را ارزیابی کنید و دریابید که در چه مرحله‌ای از موفقیت قرار دارید و تا چه میزان به اهداف خود نزدیک شده‌اید. با استفاده از آنالیز سایت، نقاط ضعف و قوت آن را درمی‌یابید و در جهت رفع مشکلات تلاش می‌کنید. شما معمولا از کدام ابزار برای تحلیل عملکرد و بهبود وضعیت وب سایت خود استفاده می کنید؟ 

برای تجزیه و تحلیل وب سایت خود و ارائه توصیه ها با آژانس توسعه کسب و کار باران تماس بگیرید
اجازه ندهید مشکلات وب سایت شما در کنار راه باشد. هر چه بیشتر تحلیل وب سایت خود را به تعویق بیندازید، مشتریان بیشتری را از دست خواهید داد.

به تیم بازاریابی دیجیتال ما تکیه کنید تا به شما در موارد زیر کمک کند:

  • چگونه می توانید وب سایت های رقبا را تجزیه و تحلیل کنید
  • تجزیه و تحلیل وب سایت کاربر محور در واقع چیست
  • چگونه کسب و کارها می توانند تجزیه و تحلیل وب سایت را انجام دهند

دیدگاه ها بسته شده اند.