انواع کمپین های تبلیغاتی! کمپین های تبلیغاتی جزء اساسی رشد هر کسب و کاری است و می تواند به شرکت یا فروش بیشتر محصولات شما کمک کند و همچنین با افزایش به کار بردن نام برند خود، باعث جذب مشتریان جدید شود و در نتیجه فروش بیشتری را شاهد شویم. انواع کمپین های تبلیغاتی در آن تعدد زیادی وجود دارد و کمپینی که انتخاب می کنید باید مختص کسب و کار شما باشد.
ما در این مقاله با استفاده از تجربیات کارشناسانمان که خدمات دیجیتال مارکتینگ ارائه می کنند و مشاورین تبلیغات، درباره کمپین تبلیغاتی چیست، ۱۱ نوع کمپین مختلف که می توانید برای شرکت خود اجرا کنید و مثال هایی از انواع کمپین های تبلیغاتی موفق صحبت می کنیم. در دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی سمانه به نواز با کمک گرفتن از انواع کمپین های تبلیغاتی می توانید محصول یا خدمات خود را به هوشمندانه ترین شکل ممکن به افزایش درامد برسانید.
کمپین تبلیغاتی چیست؟
کمپین تبلیغاتی بطور خلاصه فعالیت های تبلیغاتی مختلفی که درمورد و حول محور یک موضوع می باشد که بطور هماهنگ و یکپارچه صورت می گیرد. کمپین تبلیغاتی انواع مختلفی دارد که می توانید با توجه به کسب و کار خودتان از انواع آن استفاده کنید. در صورتی که اطلاعات بیشتری از کمپین تبلیغاتی می خواهید می توانید در مقاله انواع کمپین تبلیغاتی چیست؟ در مقالات آژانس توسعه کسب و کار باران این سر فصل را بطور مفصل مطالعه کنید.
انواع کمپین های تبلیغاتی چیست؟
کمپین های تبلیغاتی انواع و بخش های متفاوتی دارد از کمپین آگاهی از برند گرفته تا کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ. همه و همه در کنار هم شامل انواع کمپین های تبلیغاتی می شوند که شما می توانید از آن ها در صورت نیاز، استفاده کنید. در ادامه به معرفی انواع کمپین های تبلیغاتی میپردازیم.
۱- کمپین آگاهی از برند
یک کمپین آگاهی از برند فقط یک هدف دارد: انتشار این خبر در مورد اینکه شرکت شما چیست و چه می کند؟
وظیفه هر نوع از کمپین ها می باشد که باعث آگاهی از برند شوند. در کمپین دیجیتال مارکتینگ و سایر کمپین ها همین اتفاق مشابه رخ می دهد. وقتی سخن از کمپین آگاهی از برند می شود، باید در نظر داشته باشید که این کمپین فراتر از شناسایی برند شما می باشد. این کمپین به مخاطبان این را می گوید که من را بشناسید، با تمام جزییات و محصولات! بدانید از کجا شروع کرده ام و هدف این برند چیست. بگذارید یک مثال برای شما بزنم.
دیجیکالا، بنظرم معروف ترین برند در ایران می باشد که هر کسی آن را می شناسد! می شناسد چه چیزی برای فروش دارد، می شناسد یک فروشگاه اینترنتی است و … . پس یک برند و برندسازی بسیار موفق اینگونه است! برای اطلاعات بیشتر از برندسازی و دیجیتال برندینگ به مقاله مربوطه مراجعه کنید.
اگر کمپین شما موفقیت آمیز باشد، دفعه بعد که شرکت های دیگر در تماس باشد، فقط شما را نمی شناسد، آنها می دانند که فعالیت شرکت شما چیست و در چه حوزه ای فعالیت دارید و چه چیزی شما را از رقیب هایتان متمایز می کند. با ذکر یک مثال این موضوع را برای شما باز می کنم.
آیا می دانید سهم تبلیغات در بازار دیجیتال چقدر گسترده می باشد؟ بسیاری از تبلیغاتی که این روز ها در حال مشاهده آن ها هستیم در این دسته از تبلیغات و در قالب بازاریابی دیجیتال صورت می پذیرند! بد نیست با توجه به سهم تبلیغات در دنیای امروزه، نگاهی به بهترین کمپین های تبلیغاتی در ایران بیاندازید.
۲- کمپین تغییر نام تجاری
از دیگر انواع کمپین های تبلیغاتی کمپین تغییر نام تجاری می باشد. موفق ترین شرکت ها همیشه راهی برای متحول کردن محصولات خود و حفظ مرتبط بودن پیدا می کنند.
این همان چیزی است که کمپین های تغییر نام تجاری به کار می روند: راه اندازی مجدد محصولات بسیار محبوب یا معرفی مجموعه ای از ارزش های جدید شرکت شما به مشتریانتان در هر صورت، راه اندازی یک کمپین تغییر نام تجاری باید چیزی بیش از تغییر فونت باشد. این باید تلاشی تمام عیار برای مدرن کردن یک محصول باشد یا به مشتریان خود نشان دهید که به آرامی به سمت چیزی متفاوت می روید.
تغییر نام یک شرکت می تواند حتی به کم یا زیاد شدن یک کلمه مختصر شود. شرکت های زیادی با انجام همین روش توانسته اند تا فروش محصولات خود را تا چندین برابر افزایش دهند.
۳- کمپین تبلیغاتی موتورهای جستجو
هنگامی که مشتریان از موتورهای جستجو استفاده می کنند، می توانید آنها را با بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) هدف قرار دهید. ایده این است که وقتی افراد عبارتی را جستجو می کنند یا سوالی می پرسند، می توانید آنها را با تبلیغات پولی در نتایج جستجو هدف قرار دهید.
از آنجایی که اکثر بازدیدکنندگان جدید اکنون وب سایت هایی را با استفاده از موتورهای جستجو پیدا میکنند، راه اندازی کمپینهای تبلیغاتی موتورهای جستجو راهی عالی برای هدایت مشتریان بالقوه به سایت شما است.
مرتبط با مباحث بالا مقاله در ارتباط با تبلیغات پولی و آشنایی کامل با آن ها منتشر شده است که تحت عنوان ساخت کمپین گوگل ادز شناخته می شود.
مثال: Upwork
Upwork یک فروشگاه آنلاین است که مشاغل را با فریلنسرها مطابقت می دهد و این شرکت با استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو، ترافیک زیادی را به سایت خود هدایت می کند.
Upwork با استفاده از تبلیغات پولی، هدف جستجوی خاصی را در مورد فریلنسینگ برای دریافت کلیک هدف قرار می دهد. به عنوان مثال، اگر «best freelancer» را در گوگل جستجو کنید، Upwork در جایگاه بالا نتایج جستجوی سایت ظاهر می شود.
این ساده و در عین حال فریبنده است: Upwork بیان میکند که کیفیت بی نظیری در پلتفرم خود دارد و دارای استعدادهای درجه یک است که آماده استخدام است. این کمپین یک مثال عالی از تطبیق هدف جستجو با تبلیغات موتورهای جستجوی پولی برای کمک به هدایت ترافیک به یک سایت است و کارایی و درامد بالای یکی از شاخه های دیجیتال مارکتینگ را به وضوح نشان می دهد.
۴- کمپین تبلیغاتی رسانه های اجتماعی
از پر استفاده ترین انواع کمپین های تبلیغاتی بخصوص در ایران، کمپین تبلیغاتی رسانه های اجتماعی می باشد. سوشال مدیا مارکتینگ نام دیگری است که می توان در قسمت کمپین های رسانه های اجتماعی قرار داد. کمپین های تبلیغاتی رسانه های اجتماعی همه جا هستند: از فیس بوک گرفته تا تیک تاک، اینستاگرام تا توییتر.
فراتر از انتخاب پلتفرم هایی که قرار است برای کمپین تبلیغاتی استفاده کنید، باید تصمیم بگیرید که آیا آن را به صورت رایگان منتشر کنید یا از تبلیغات پولی استفاده کنید، یا هر دو.
کمپین های تبلیغاتی رسانه های اجتماعی را می توان برای طیف وسیعی از اهداف مختلف استفاده کرد. آن ها می توانند به شما در ایجاد آگاهی از برند کمک کنند، بازدید کنندگانی را که از وب سایت شما خارج شده اند را هدف گیری مجدد کنید، یا حتی مشتریان را وادار به انجام یک معامله سبد خرید رها شده کنید.
پس در این روش مشخص کردن هدف در نوع از تبلیغات جایگاه بخصوصی دارد.
5- کمپین تبلیغاتی محتوای تولید شده توسط کاربر یا (UGC)
این نوع از انواع کمپین های تبلیغاتی، کمپین های تبلیغاتی محتوای تولید شده توسط کاربر می باشد. کمپین های تبلیغاتی محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) جایی است که به جای اینکه یک کسبوکار محتوایی برای اشتراک گذاری ایجاد کند، شما مخاطبان خود را مجبور به انجام آن می کنید.
دلیل آن ساده است: گاهی اوقات مخاطبان شما اگر فکر کنند قصد دارید چیزی را به آنها بفروشید خاموش می شوند. با این حال، اگر دوست یا همکار آنها در حال صحبت کردن باشد، به احتمال زیاد درگیر محتوا هستند. حتی این کمپین می تواند مرتبط با فروش محصولات دیجیتالی باشد که در دنیای امروز رونق بسیاری گرفته است.
استفاده از این نوع کمپین تبلیغاتی می تواند اعتماد کمپین را همانطور که توسط یک منبع مرتبط (خود کاربران) گفته شده است، افزایش دهد. در این نوع کمپین تبلیغاتی
مثال: انجمن ALS – چالش سطل یخ
چالش سطل یخ ALS را به خاطر دارید؟
این چالش مانند آتش در رسانه های اجتماعی گسترش یافت. داده های فیس بوک نشان می دهد که ویدیوهای درگیر در این چالش بیش از ۱۰ میلیارد بار توسط بیش از ۴۴۰ میلیون نفر مشاهده شده است. و دلیل محبوبیت آن چیست؟ مردم!! نه برندها. مردم آن را تولید کردند.
در زیر سطل های یخ، یک کمپین تبلیغاتی بینظیری وجود داشت که توسط انجمن ALS برای گسترش آگاهی بیماری های عصبی راه اندازی شد. با استفاده از هشتگ های کمپین ویژه انجمن به هدف خود رسید. هدف آن ها گسترش آگاهی و جمع آوری پول بود که با قدرت به آن دست یافتند.
رقم نهایی موفقیت کمپین را اثبات می کند؛ افزایش تقریباً 2000٪ در کمک های مالی به انجمن ALS!
۶- کمپین تبلیغاتی روابط عمومی
کمپین های روابط عمومی برای اطلاع رسانی درباره یک رویداد یا معرفی محصول راه اندازی می شوند. ایده این است که با راهاندازی یک کمپین روابط عمومی، پیام شما توسط مخاطبان بزرگتری دریافت میشود و سپس آن را منتقل میکنند. البته هدف نهایی این نوع کمپین ها جلب توجه مخاطب دیگر است، رسانه ها.
کمپین مناسب زاویهای خبرساز خواهد داشت که سازمانهای رسانه ای می توانند از آن برای تبدیل آن به یک داستان و ایجاد سر و صدای بیشتر در مورد اطلاعیه شما استفاده کنند.
مسیر پولدار شدن از این سمت می گذرد، کپی رایتینگ حرفه ای پولساز و کم صدا!
۷- کمپین تبلیغاتی راه اندازی محصول
از دیگر انواع کمپین های تبلیغاتی کمپین تبلیغاتی راه اندازی محصول می باشد. عرضه محصول نقش مهمی در موفقیت هر انتشار جدید شرکت دارد. درست کردن کمپین راه اندازی محصول به معنای هدف قرار دادن مخاطبان مناسب و ایجاد سر و صدای کافی در مورد پیشنهاد شما است تا مردم را هیجان زده کند.
با توجه به اینکه بیش از سه پنجم مردم از هیچ محصولی که اخیراً راه اندازی شده است اطلاعی ندارند، به جرات می توان گفت که بسیاری از آنها این همهمه را ایجاد نمی کنند. در اینجا یک مثال برای درک بهتر وجود دارد.
مثال: شرکت مالی رابینهود
زمانی که Robinhood اپلیکیشن معاملاتی سهام خود را راه اندازی کرد، مخاطبان خود را ماه ها منتظر گذاشت تا طعم محصول را بچشند.
بله، بیش از یک میلیون نفر در صف منتظر ماندند تا به معرفی محصول Robinhood دسترسی داشته باشند.
پیام ارسالی ساده بود: دسترسی زودهنگام به محصولی داشته باشید که از شما هزینه می گیرد. (۰ دلار کمیسیون برای معاملات سهام.)
اما این پیشنهاد بود که برنده واقعی راه اندازی بود. برای دسترسی، مردم باید محصول را انتخاب می کردند. اگر میخواهید جلوتر از خط بپرید، میتوانید با دعوت از دوستان خود نیز برای شرکت در مسابقه شرکت کنید. این نه تنها سطح دیوانه کننده ای از علاقه را به محصول ایجاد کرد، بلکه مطمئن شد رابینهود چیزی نادر را ارائه می دهد: یک راه اندازی موفق.
۸- کمپین تبلیغاتی ارجاعی
از کارامد ترین انواع کمپین های تبلیغاتی، کمپین تبلیغاتی ارجاعی می باشد. برنامه های ارجاع به مشتریان شما بهترین های هر دو جهان را می دهد: آنها می توانند محصولی را که دوست دارند به دوستان و خانواده خود توصیه کنند و در این فرآیند پاداش دریافت کنند.
موفقیت برنامه های تبلیغاتی ارجاعی را می توان به این واقعیت نسبت داد که مردم برای توصیه های محصول به دوستان و خانواده خود بسیار بیشتر از شرکت ها اعتماد دارند. از هر ۱۰ مشتری، ۹ نفر به توصیه های همتایان خود اعتماد دارند و ۸۳ درصد از مردم می گویند اگر یکی از دوستان یا اعضای خانواده چیزی را به آنها توصیه کند، به احتمال زیاد آن را خریداری می کنند.
ایجاد یک برنامه تبلیغاتی ارجاعی موفق می تواند شرکت شما را به روی مخاطبانی باز کند که آماده است به شما فرصت بدهد. کمپین های تبلیغاتی ارجاعی سابقه قوی دارند. شرکت هایی مانند اوبر، گوگل، آمازون پرایم و نمونه ایرانی آن اسنپ و بلو بانک می باشند که از آنها برای ایجاد پایگاه های مشتریان خود استفاده کرده اند.
اثر لنگر چیست؟
مثال: اسنپ
در زمان حاضر کمتر کسی پیدا می شود که با تاکسی های آنلاین مسیری را طی نکرده باشد. اولین شرکتی که در ایران این طرح را پی ریزی کرد، اسنپ بود. اسنپ از کمپین تبلیغاتی ارجاعی به شدت سود برد! پیشنهاد تخفیف های بسیار زیاد (حتی رایگان شدن یک سفر) پیشنهادات وسوسه انگیزی بود که طیف وسیعی از مردم را به خود جذب کرد.
مثال: بلو بانک
همچنین بلو بانک هم که به تازگی راه اندازی شده است با ارائه کد تخفیف های اختصاصی هر فرد، می توانید وارد بلو بانک شوید و با دعوت هر فرد مبلغ ۳۰ هزار تومان دریافت کنید. ( تا سقف ۴ نفر)
۹-کمپین تبلیغاتی شریکی
کمپین تبلیغاتی شریکی از دیگر انواع کمپین های تبلیغاتی می باشد. گاهی اوقات، محصولات به صورت جفت یا شراکتی، بهتر فروخته می شوند. کمپین های تبلیغاتی شریک جایی است که دو شرکت غیررقیب نیروها را به هم می پیوندند و یک محصول یا خدمات را برای یک مخاطب هدف مشابه تبلیغ می کنند. با یک کمپین موفق، ایده این است که هر دو برند می توانند از مشتریان موجود یکدیگر بهره ببرند.
مثال: اسنپ فود!
مسلما اگر از اسنپ فود غذا نگرفته باشید حداقل اسم آن را شنیده اید. اسنپ فود با مشارکت با رستوران ها و فست فود ها توانسته هم درامد خود و هم درامد آن دسته شرکت هایی که با آ» همکاری می کنند را به طرز قابل توجهی افزایش دهند.
۱۰- کمپین تبلیغاتی اینفلوئنسری
دهمین مورد انواع کمپین های تبلیغاتی، کمپین های تبلیغاتی اینفلوئنسری می باشد. کمپین های تبلیغاتی اینفلوئنسر مانند کمپین های تبلیغاتی ارجاعی اثر زیادی بر روی احساسات ما دارند. به جای اینکه از مشتریان خود بخواهید محصول شما را به خانواده و دوستان خود ارجاع دهند، یک اینفلوئنسر محبوب رسانه های اجتماعی یا وبلاگ نویس را به کار می گیرید تا محصول شما را تبلیغ می کند. اگر کمپین موفقیت آمیز باشد، به طور بالقوه می توانید نام تجاری خود را برای هزاران یا حتی میلیون ها نفر جدید باز کنید.
در سال های اخیر و در ادامه سال ۲۰۲۲ شرکت های زیادی به سمت تبلیغات برند و محصولات خود توسط اینفلوئنسر ها می روند. شاید برای شما هم جالب باشد که واینر های معروف جهان و ایران چه کسانی هستند.
۱۱- کمپین تبلیغات سنتی
از دیگر انواع کمپین های تبلیغاتی که از گذشته وجود داشته است، کمپین تبلیغات سنتی می باشد. در حالی که تبلیغات دیجیتال به طور فزاینده ای محبوب می شود، تبلیغات سنتی هیچ نشانه ای از توقف را نشان نمی دهد. با در نظر گرفتن بودجه و هدف مناسب، انواع تبلیغات سنتی می تواند به اندازه تبلیغات دیجیتال موثر باشد. تبلیغات سنتی به ارائه پیام های تبلیغاتی از طریق رسانه های جمعی اشاره دارد.
همینطور تفاوتهای بازاریابی سنتی و مدرن (بازاریابی مدرن) از دیگر مقالاتی است که شاید شما هم مشتاق خواندن آن باشید.
چاپ
در حالی که حوزه تبلیغات تکامل یافته است، اهداف یکسان باقی مانده است: تأثیرگذاری بر نظرات و تصمیمات خرید مصرف کنندگان. تبلیغات از طریق رسانه های چاپی زمانی شکل غالب تبلیغات بود. امروزه در میان میلیون ها تبلیغ دیجیتال وجود دارد و به همان اندازه مهم است.
تبلیغات چاپی شامل تبلیغات زیر می باشد:
- روزنامه ها و مجلات
- بروشورها
- دایرکتوری ها
- تراکت و پوستر
- پست مستقیم (کارت پستال و نامه)
هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده از تبلیغات چاپی، درک مخاطبان و کسب و کار شما بسیار مهم است. برای چه گروه سنی تبلیغ می کنید؟ آیا پیام چیزی است که همه ما می توانیم درک کنیم یا محلی است؟
پخش
تبلیغات پخشی به اشتراک گذاری پیام های تبلیغاتی در مورد محصول یا خدمات شما از طریق تلویزیون یا رادیو است. این نوع تبلیغات با توجه به اینکه چقدر راحت کانال را رد کرده یا به طور کامل تغییر می دهیم، یک سرمایه گذاری پرخطر است. آگهیهای تبلیغاتی، تبلیغات ملی، تبلیغات محلی، و اطلاعیههای خدمات عمومی، همگی اشکال مختلف تبلیغات پخش هستند.
در حالی که پخش دیگر آن بازخورد قبل را ندارد، اما به نقطه انقراض کامل نیز نرسیده است. به طور مثال رادیو مارکتینگ یکی از گنج های پنهانی می باشد که نمی توانید حتی متصور بشوید که این تبلیغات جه سودهای کلانی وجود دارد.
برای شرکت هایی که بودجه بیشتری دارند، خرید یک زمان پخش برای انجام تبلیغات خود، یک راه عالی برای ایجاد آگاهی از برند و انتقال ارزش آن ها به مصرف کنندگان است. برای کسب و کارهایی که می توانند از پس هزینه های بالای تبلیغات پخش برآیند، توجه بالقوه ای که این برند به خود جلب می کند، سرمایه گذاری ارزشمندی است. با این حال، بدون یک مسیر مستقیم برای فروش، پخش یک ابزار برای آگاهی است، نه یک محرک فروش.
تبلیغات در فضای باز
از دیگر انواع کمپین های تبلیغاتی تبلیغات بیلبوردی یا تبلیغات در فضای باز می باشد. تبلیغات در فضای باز که به عنوان تبلیغات خارج از خانه شناخته می شود، به سادگی هر تبلیغی است که در خارج از خانه برای مصرف کننده قابل مشاهده باشد. درست مانند تبلیغات پخش، تبلیغات در فضای باز به عنوان یک رسانه بازار انبوه در نظر گرفته می شود و برای حمایت از پیام رسانی گسترده و تلاش های برندسازی در نظر گرفته شده است.
پیاده سازی طراحی گرافیک در تبلیغات در فضای باز بسیار مهم است. به این فکر کنید که مردم چقدر سریع از کنار طرح بیلبورد عبور می کنند. در چند ثانیه ای که راننده باید آن را ببیند، پیام باید خوانده و درک شود. نمونه ای از تبلیغات در فضای باز تبلیغات بیلبوردی می باشد. پس طراحی بنرهای تبلیغاتی جذاب می تواند نرخ تبدیل بسیار بالایی در این زمینه داشته باشد.
نمونه تبلیغات بیلبورد: همبرگر مک دونالد
تبلیغات در فضای باز یک راه عالی برای کسب و کارها برای دسترسی به جمعیت زیادی از مردم بدون هیچ هدف گذاری است. تبلیغات در فضای باز بیش از فروش از آگاهی از برند پشتیبانی می کند زیرا نمایش هر نوع پیام مرتبط با فروش روی تابلو دشوار است.
با این حال، بسیاری از تبلیغ کنندگان شروع به استفاده از تبلیغات در فضای باز به عنوان راهی برای ارتباط دنیای واقعی با دنیای دیجیتال کرده اند. چه از طریق یک کد بارکد دار (QR) یا برنامههایی مانند اسنپ چت و اینستاگرام، کسب و کارها از فناوری استفاده میکنند تا عابران را درگیر کنند و آنها را فوراً به سمت چیزی سوق دهند که امکان مکالمه بین مصرف کنندگان و یک برند را فراهم می کند. ترکیب کردن تبلیغات سنتی و تبلیغات دیجیتالی (با کمک از دیجیتال مارکتینگ)، راه جدیدی را به سوی موفقیت باز کرده است.
همچنین تبلیغات گوگل از دیگر انواع کمپین های تبلیغاتی می باشد که می توان از ارزان ترین نوع تبلیغات نسبت به موارد بالا نام برد که می توانید در کمتر از یک روز به لینک اول گوگل برسید!
نتیجه گیری
کمپین های تبلیغاتی همانطور که مشاهده کردید انواع مختلفی دارند. در این مقاله سعی کردیم انواع کمپین های تبلیغاتی را به شما معرفی کنیم و با ذکر مثال بطور کامل با ماهیت این انواع کمپین ها آشنا شوید. آکادمی سمانه به نواز در تلاش است تا با ارائه دوره های دیجیتال مارکتینگ، سئو، طراحی سایت و در سایر مباحث دیجیتال مارکتینگ راه کسب درامد را به شما بیاموزد. امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید.
تبلیغات در فضای باز چیست؟
تبلیغات در فضای باز که به عنوان تبلیغات خارج از خانه شناخته می شود، به سادگی هر تبلیغی است که در خارج از خانه برای مصرف کننده قابل مشاهده باشد.
کمپین تبلیغاتی شریکی چیست؟
کمپین های تبلیغاتی شریک جایی است که دو شرکت غیررقیب نیروها را به هم می پیوندند و یک محصول یا خدمات را برای یک مخاطب هدف مشابه تبلیغ می کنند.