دیجیتال مارکتینگ

از سئو تا رسانه های اجتماعی: 8 نوع بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال را می توان به طور کلی به هشت دسته اصلی تقسیم کرد که عبارتند از: بازاریابی وابسته، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی، تجزیه و تحلیل بازاریابی، بازاریابی تلفن همراه، پرداخت به ازای هر کلیک، بهینه سازی موتور جستجو و بازاریابی رسانه های اجتماعی.

در دهه گذشته، بازاریابی دیجیتال به یک جزء حیاتی در استراتژی بازاریابی کلی یک سازمان تبدیل شده است. این به شرکت‌ها اجازه می‌دهد پیام‌ها را برای دستیابی به یک مخاطب خاص تنظیم کنند، و این امکان را فراهم می‌کند که مستقیماً برای افرادی که احتمالاً به محصول آنها علاقه دارند، بازاریابی کنند.

8 نوع بازاریابی دیجیتال چیست؟

1. بازاریابی وابسته


با برجستگی روزافزون بازاریابی آنلاین، بازاریابی وابسته – که به عنوان بازاریابی تأثیرگذار نیز شناخته می‌شود – در بین بسیاری از سازمان‌ها برای پر کردن شکاف بین مصرف‌کنندگان و سازمان‌ها محبوب شده است. اما بازاریابی وابسته چیست؟

بازاریابی وابسته از محبوبیت روزافزون کارشناسان صنعت و تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی استفاده می کند. در کار با این تأثیرگذاران شخص ثالث، سازمان شما برای تبلیغ محصولات یا خدمات شما برای جبران خسارت همکاری خواهد کرد. در همکاری، اینفلوئنسرها مخاطبان خود را با پست‌ها، وبلاگ‌ها یا ویدیوها درگیر می‌کنند تا کسب‌وکار بیشتری را برای سازمان شما ایجاد کنند و سرنخ‌های جدیدی ایجاد کنند.

در چند سال اخیر، بازاریابی وابسته یا اینفلوئنسر با رسانه‌های جدیدی مانند TikTok، اینستاگرام، یوتیوب و وبلاگ‌ها که به یک جریان اصلی تبدیل شده‌اند، بسیار رشد کرده است. شکلی از سرگرمی و اخبار بازاریابی وابسته به یکی از محبوب ترین انواع بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. طبق اینفلوئنسر مارکتینگ هاب، صنعت بازاریابی وابسته در سال 2022 یک صنعت 12 میلیارد دلاری تخمین زده شد.

بازار کار برای بازاریابان در حال رشد است. اداره کار و آمار ایالات متحده (BLS) پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2031 تعداد مدیران تبلیغات، تبلیغات و بازاریابی 10 درصد افزایش یابد.* طبق گزارش BLS، در سال 2021، متوسط حقوق برای این مشاغل 133380 دلار بود.*

2. بازاریابی محتوا


بازاریابی محتوا از داستان سرایی و به اشتراک گذاری اطلاعات برای افزایش آگاهی از برند استفاده می کند. در نهایت، هدف این است که خوانندگان برای تبدیل شدن به مشتری اقدام کنند، مانند درخواست اطلاعات بیشتر، ثبت نام در لیست ایمیل یا خرید. «محتوا» می‌تواند به پست‌های وبلاگ، منابعی مانند کاغذهای سفید و کتاب‌های الکترونیکی، ویدیوهای دیجیتال، پادکست‌ها و موارد دیگر اشاره داشته باشد.

به طور کلی، باید قبل از هر چیز ارزشی برای مصرف کننده ایجاد کند – نه اینکه فقط برند را تبلیغ کند یا سعی در فروش داشته باشد. بازاریابی محتوا در مورد ایجاد یک رابطه پایدار و قابل اعتماد با مشتریان شما است که به طور بالقوه می تواند منجر به فروش های زیادی در طول زمان شود، نه فقط یک معامله.

بازاریابی محتوا در همزیستی با انواع دیگر بازاریابی دیجیتال عمل می کند: این روشی برای ترکیب بهینه سازی موتور جستجو (SEO) در محتوای جدید وب سایت است و محتوای ایجاد شده را می توان به عنوان پست های رسانه های اجتماعی و در نشریات بازاریابی ایمیلی به اشتراک گذاشت.

نگاهی به تجزیه و تحلیل برای بازاریابی محتوای شما می تواند چیزهای زیادی در مورد مشتریان به شما بگوید:

وقتی در سایت شما قرار می گیرند به دنبال چه چیزی هستند؟
چه نوع محتوایی باعث می شود آنها مدت بیشتری در سایت بمانند و به اطراف خود نگاه کنند؟
چه نوع هایی باعث می شود آنها علاقه خود را از دست بدهند و دور شوند؟
برخلاف روشی مانند PPC، بازاریابی محتوا یک استراتژی بلند مدت است. به گفته Adobe Experience Cloud، سازمانی که در ابزارهای تجربه دیجیتال تخصص دارد، با گذشت زمان، بازاریابان کتابخانه ای از محتوا (متن، ویدئو، پادکست و غیره) ایجاد می کنند که همچنان کاربران را از طریق موتورهای جستجو به سایت می آورد. این کتابخانه محتوا همچنین به ارتقاء دانش برند شما کمک می کند و نمایه شما را به عنوان منبعی برای اطلاعات افزایش می دهد.

و اگر کاربران برای کسب اطلاعات از سایت شما بازدید می کنند، در حالت ایده آل شما را به عنوان یک مرجع در زمان خرید به یاد خواهند آورد.

بازاریابی محتوا یک راه عالی برای افرادی است که از نوشتن و/یا تولید ویدیو و صدا لذت می برند. اما مانند بازاریابی دیجیتال به طور کلی، نیاز به مهارت های استراتژیک و تحلیلی قوی دارد.

تعداد زیادی پلتفرم برای ساخت وب سایت و سایت های وبلاگ نویسی وجود دارد که می توانید برای ورود به بازاریابی محتوا از آنها استفاده کنید.

برای گزینه های رایگان و کم هزینه، می توانید در نظر بگیرید:

  • WordPress
  • Medium
  • Hubspot CMS
  • Wix

  • برخی از این ابزارها شامل ویژگی هایی هستند که نکاتی را در مورد نحوه ترکیب سئو، رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، طراحی وب سایت و موارد دیگر ارائه می دهند تا بتوانید تجربه کامل بازاریابی دیجیتال را داشته باشید.

3. بازاریابی ایمیلی


حتی با ظهور رسانه های اجتماعی، برنامه های کاربردی تلفن همراه و سایر کانال ها، ایمیل هنوز یکی از موثرترین تکنیک های بازاریابی است.  می تواند بخشی از یک استراتژی بازاریابی محتوا باشد، ارزشی برای مصرف کنندگان فراهم کند و در طول زمان، مخاطب را به مشتری تبدیل کند.

به گفته انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) متخصصان بازاریابی ایمیلی نه تنها می دانند که چگونه کمپین های قانع کننده ایجاد کنند، بلکه آنها دسترسی بهینه مخاطبان را نیز درک می کنند و در تجزیه و تحلیل تعاملات و داده های مشتری و تصمیم گیری استراتژیک بر اساس آن داده ها مهارت دارند.

نرم افزار بازاریابی ایمیلی می تواند معیارهای تحلیلی مختلفی را ارائه دهد، اما دو مورد که بازاریابان همیشه در تلاش برای بهبود آنها هستند عبارتند از نرخ باز کردن – درصد دریافت کنندگانی که ایمیل را باز کردند – و نرخ کلیک – تعداد گیرندگانی که ایمیل را باز کردند و کلیک کردند.

کارهای زیادی وجود دارد که بازاریابان می‌توانند انجام دهند تا ایمیل‌های خود را برای کاربران جذاب‌تر کنند و احتمال باز شدن آن‌ها را افزایش دهند.

شامل:

  • ایجاد حس فوریت: نوشتن ایمیل که به گیرندگان شما اجازه می دهد بدانند که زمان برای دریافت یک معامله ویژه در حال اتمام است یا اینکه فقط تعداد محدودی از پیشنهادات موجود است، می تواند تعداد افرادی را که به وب سایت شما کلیک می کنند افزایش دهد.
  • ایمیل خود را شخصی سازی کنید: تنظیم ایمیل ها و خطوط موضوعی خود برای درج نام گیرنده یک راه اثبات شده برای افزایش نرخ باز و کلیک است. 
  • به گیرندگان اجازه دهید تنظیمات برگزیده خود را تنظیم کنند: به کاربران امکان می‌دهد مشخص کنند که هر چند وقت یک‌بار می‌خواهند از شما بشنوند، می‌تواند کمک کند برخی از مشترکین ایمیل شما در لیست شما مشترک شوند و روی ایمیل‌های شما کلیک کنند.

4. تجزیه و تحلیل بازاریابی


یکی از مزایای عمده بازاریابی دیجیتال این است که بسیار قابل ردیابی و اندازه گیری است. زمانی، تنها بخش‌های بازاریابی قابل پیگیری، کوپن‌ها و پیشنهادات پست مستقیم مشابه بودند. اگر مشتری از کوپن استفاده کرد، می دانستید که پیام طنین انداز شده است.

امروزه، تجزیه و تحلیل ها به بازاریابان اجازه می دهد تا رفتار کاربر را در سطح بسیار دقیق دنبال کنند:

  • چند بار روی یک لینک کلیک می کنند
  • چقدر زمان صرف یک صفحه وب می کنند
  • هر چند وقت یکبار ایمیل ها را باز می کنند و موارد دیگر

این نه تنها به بازاریابان اجازه می دهد تا یاد بگیرند که چه چیزی با مشتریان موفق است و پیام های بازاریابی آنها را در حرکت رو به جلو تطبیق دهند، بلکه به این معنی است که می توانند ارزش خود را برای شرکت نشان دهند. درک همه این داده ها و استفاده از آنها برای تصمیم گیری استراتژیک بخش مهمی از کار یک بازاریاب دیجیتال است و آن را از همتایان سنتی خود متمایز می کند.

ابزارهای زیادی برای سنجش میزان موفقیت کمپین های بازاریابی دیجیتال وجود دارد و بسیاری از بازاریابان بسته به نیاز خود و مخاطبان خود از ترکیبی از این ابزارها استفاده می کنند. یکی از ابزارهای مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل بازاریابی، گوگل آنالیتیکس است که می تواند به روش های تقریباً بی پایانی برای اندازه گیری سفارشی شود:

  • نحوه عملکرد سایت شما
  • کدام کلمات کلیدی کاربران را به سایت شما می آورد
  • نحوه حرکت کاربران در وب سایت شما و موارد دیگر

داشتن تجزیه و تحلیل خوب و دقیق و دانش تفسیر آنها می تواند به بازاریابان کمک کند “سریع شکست نخورند”، کمپین هایی را که کار نمی کنند به سرعت کاهش دهند و کمپین های بهتری را حول مفاهیمی ایجاد کنند که سابقه موفقیت آنها ثابت شده است. با گذشت زمان، شما فقط از تجزیه و تحلیل برای اندازه گیری کمپین های خود استفاده نمی کنید – تجزیه و تحلیل ها همچنین کمپین های شما را اطلاع رسانی کرده و بهبود می بخشند.

در یک برنامه مدرک بازاریابی دیجیتال، طیف گسترده ای از مسائل مربوط به مسیر شغلی بازاریابی، از جمله برنامه ها و استراتژی های بازاریابی، نام تجاری، بازاریابی تلفن همراه و تبلیغات دیجیتال را مطالعه خواهید کرد.

5. بازاریابی موبایلی


این نوع بازاریابی دیجیتال بر روی دستیابی به مخاطبان هدف شما در تلفن هوشمند یا تبلت آنها متمرکز است. بازاریابی موبایلی از طریق پیام‌های متنی، رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، ایمیل و اپلیکیشن‌های موبایلی به افراد دسترسی پیدا می‌کند. بازاریابان می توانند پیشنهادات یا محتوای ویژه را متناسب با یک مکان یا زمان جغرافیایی تنظیم کنند، مانند زمانی که مشتری وارد فروشگاه می شود یا وارد یک رویداد می شود.

تجارت الکترونیک در چند سال اخیر به شدت رشد کرده است و به بخش مهمی از دنیای خرده فروشی جهانی تبدیل شده است. طبق گزارش Statista، در سال 2022، فروش خرده فروشی تجارت الکترونیکی در سراسر جهان از 5.7 تریلیون دلار فراتر رفت.

بازاریابان می دانند که شما باید پیام خود را به جایی که مشتریانتان هستند برسانیدو این بسیار واضح است: مشتریان بالقوه شما در تلفن هایشان هستند.

6. پرداخت به ازای کلیک (PPC)


پرداخت به ازای کلیک به تبلیغات پولی و نتایج موتور جستجوی ارتقا یافته اشاره دارد. این یک شکل کوتاه مدت دیجیتال مارکتینگ است، به این معنی که وقتی دیگر پولی پرداخت نکنید، تبلیغ دیگر وجود نخواهد داشت. مانند SEO، PPC راهی برای افزایش ترافیک جستجو به یک تجارت آنلاین است.

پرداخت به ازای هر کلیک می‌تواند به تبلیغاتی که در بالا و کناره‌های صفحه نتایج جستجو، مرور وب، تماشای ویدیوهای YouTube و استفاده از برنامه‌های تلفن همراه می‌بینید اشاره کند.

یکی از موارد دیگری که پرداخت به ازای کلیک را از سئو متمایز می کند این است که شما فقط برای نتایج هزینه پرداخت می کنید. در یک مدل معمولی PPC مانند کمپین گوگل ادوردز، شما فقط زمانی پرداخت می کنید که شخصی روی تبلیغ شما کلیک کند و در وب سایت شما قرار بگیرد. شما می توانید تقریباً هر مبلغی را برای تبلیغات پرداخت به ازای کلیک خرج کنید. برخی از شرکت ها ممکن است نتایج حاصل از سرمایه گذاری تنها چند صد دلار را ببینند، اما بسیاری از شرکت های بزرگ ده ها هزار دلار در ماه برای پرداخت به ازای کلیک هزینه می کنند.

هزینه اجرای یک تبلیغ یا تبلیغ نتایج جستجو در درجه اول به میزان رقابت برای کلمات کلیدی شما بستگی دارد. کلمات کلیدی رقابتی بالا (یعنی کلمات کلیدی که بسیاری از افراد در جستجوی آنها هستند و سایت های زیادی سعی در یافتن آنها دارند) گران تر خواهند بود و شرایط رقابتی کمتر احتمالاً هزینه کمتری خواهند داشت.

هنگامی که یک کمپین پرداخت به ازای کلیک راه‌اندازی می‌کنید، همچنین می‌توانید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید تبلیغات یا نتایج تبلیغاتی شما به کاربران در سراسر جهان نشان داده شود یا فقط در یک منطقه جغرافیایی خاص. به گفته گوگل ادز، اگر در حال بازاریابی یک کسب‌وکار هستید، این توانایی تنظیم بر اساس مکان به شما کمک می‌کند دلارهای تبلیغاتی را برای ارائه تبلیغات به کاربرانی که در نزدیکی کسب‌وکار شما زندگی نمی‌کنند هدر ندهید.

7. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)


هدف سئو این است که یک کسب و کار را در رتبه بالاتری در نتایج جستجوی گوگل قرار دهد و در نهایت ترافیک موتورهای جستجو را به وب سایت آن کسب و کار افزایش دهد.

برای انجام این کار، بازاریابان سئو کلمات و عباراتی را که مصرف کنندگان برای جستجوی اطلاعات آنلاین استفاده می کنند و از آن عبارات در محتوای خود استفاده می کنند، تحقیق می کنند. بر اساس «راهنمای مبتدیان سئو» شرکت نرم‌افزاری پیشرو سئو Moz، سئو شامل عناصر بسیاری است، از کلمات موجود در صفحات وب شما گرفته تا نحوه پیوند سایت‌های دیگر به شما در وب و ساختار وب‌سایت شما.

بنابراین، چه چیزهایی می توانند سئو سایت را بهبود بخشند؟ درک این نکته مهم است که یکی از چیزهایی که سئو را به چالش می کشد این است که پاسخ به این سوال همیشه به موتورهای جستجو و جدیدترین الگوریتم آنها بستگی دارد.

با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا به چند مورد از مهم‌ترین چیزها برای استراتژیست‌های سئو و بازاریابان، به‌طور کلی، در مورد نحوه عملکرد سئو امروزه اشاره می‌کنیم:

  • ایندکس شدن محتوا: مهم است که با انجام کارهایی مانند افزودن متن جایگزین برای تصاویر و رونوشت متن برای محتوای ویدئویی و صوتی، به موتورهای جستجو اجازه دهید به وضوح محتوای سایت شما را بخوانند.
  • ساختار لینک خوب : مهم است که موتورهای جستجو بتوانند ساختار سایت شما را “خزیدن” کنند تا به راحتی تمام محتوای سایت شما را پیدا کنند. کارهای زیادی وجود دارد که یک متخصص سئو می تواند برای قالب بندی صحیح لینک ها، URL ها و نقشه های سایت انجام دهد تا آنها را برای خزنده های سایت در دسترس قرار دهد.
  • کلمات کلیدی و هدف گذاری کلمات کلیدی: به کارگیری صحیح کلمات کلیدی خود (یعنی عبارات جستجویی که می خواهید سایت شما برای آنها پیدا شود) در محتوا و هدرهای شما یکی از بلوک های ساختمانی اساسی سئو است. دیگر تمرین خوبی نیست که محتوای خود را با تعداد زیادی از کلمات کلیدی و تنوع کلمات کلیدی که ممکن است پر کنید. نوشتن محتوای باکیفیت که از کلمات کلیدی در هدرها و چند بار در محتوای صفحه با قابلیت خزیدن استفاده می کند، اکنون تمرین بهتری محسوب می شود و باعث می شود صفحات در نتایج جستجو رتبه بهتری پیدا کنند.

8. بازاریابی رسانه های اجتماعی

شامل هر کاری است که یک کسب و کار از طریق کانال های رسانه های اجتماعی انجام می دهد. تقریباً همه با رسانه های اجتماعی آشنا هستند، اما بازاریابان باید با رویکردی یکپارچه و استراتژیک به شبکه های اجتماعی بپردازند. بازاریابی رسانه های اجتماعی بسیار فراتر از ایجاد پست برای کانال های اجتماعی و پاسخ دادن به نظرات است.

برای مؤثر بودن، تلاش‌ها باید هماهنگ و منسجم باشد تا یک فکر بعدی. برای کمک به ثابت ماندن پست‌ها، ابزارهای آنلاین زیادی برای خودکارسازی و زمان‌بندی پست‌های رسانه‌های اجتماعی در دسترس هستند، اگرچه بازاریابان فقط باید از اتوماسیون به عنوان یک ابزار استفاده کنند، نه یک راه‌حل «تنظیم و فراموشش کن». اگر هیچ شخص واقعی پشت پست ها نباشد، کاربران به سرعت متوجه خواهند شد.

بازاریابان رسانه های اجتماعی نباید در یک سیلو جدا از سایر عملکردهای بازاریابی باشند. بازاریاب‌های اجتماعی باید با تیم بازاریابی گسترده‌تر شرکت کار کنند تا پیام خود را در همه پلتفرم‌ها، به‌صورت آنلاین و غیرحضوری هماهنگ کنند، به‌گونه‌ای که همه بخش‌های برند داستان یکسانی را بیان کنند.

بخش مهم بازاریابی رسانه های اجتماعی تجزیه و تحلیل است. بازاریابان رسانه های اجتماعی همچنین باید در تجزیه و تحلیل عملکرد پست های خود و ایجاد استراتژی ها بر اساس آن داده ها هوشمند باشند. مهم است که قبل از ادامه اجرای استراتژی جدید خود اندازه گیری کنید که پست های رسانه های اجتماعی فعلی شما چقدر خوب عمل می کنند.

Statista گزارش می دهد که 86٪ از متخصصان صنعت اظهار داشتند که افزایش در معرض شرکت آنها مزیت اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی در سال 2023 بوده است. پس از آن، 76٪ از شرکت ها ادعا کردند که افزایش ترافیک به وب سایت آنها بزرگترین مزیت است. Statista.

همچنین چندین گزینه رایگان برای انتشار پیام شما وجود دارد که فراتر از اینستاگرام و توییتر است. برخی از گزینه های دیگر عبارتند از: Google My Business، eBay و Facebook Messenger و Marketplace.

به عبارت دیگر، بازاریابی رسانه های اجتماعی بسیار پیچیده تر از مدیریت پروفایل شخصی فیس بوک یا توییتر شماست. این نیاز به ترکیبی از تفکر خلاق و استراتژی عینی و مبتنی بر داده دارد و ممکن است برای حرفه ای هایی که از ترکیب این دو رشته لذت می برند مناسب باشد.

 

نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *