آنالیز وبسایت

آنالیز سایت خود را به گوگل بسپارید

آنالیز سایت شاید زیربنایی‌ترین قسمت سئو باشد، جایی که شما باید به تحلیل و بررسی سایت خود بپردازید تا بفهمید چه کارهایی باید انجام دهید. این موضوع به خصوص برای تدوین استراتژی سئوی سایت اهمیت زیادی دارد، زیرا آنالیز سایت نه‌تنها برای سایت خودتان کاربرد دارد بلکه برای تحلیل رقبا هم به آن نیاز دارید.

تامین اطلاعات و تولید محتوای سایت‌ها از چالش‌ها و دغدغه‌های همیشگی صاحبان وب‌سایت‌هاست و امروزه همه می‌دانند بهینه‌سازی سایت و تولید محتوا می‌بایست با استفاده از تکنیک‌های سئو انجام گیرد.

امروزه وب‌سایت، عاملی ضروری برای یک کسب‌وکار موفق به شمار می‌رود و حتی کسب‌وکارهای زیادی به وجود آمده‌اند که فقط اینترنتی هستند و نیازی به اختصاص محلی برای شرکت وجود ندارد. هر دارنده سایت نیاز به اطلاعات دقیقی از وضعیت سایت خود دارد. او باید بداند بازدیدکنندگانش چند نفر هستند و چگونه به سایت هدایت شده‌اند. سایت‌هایی که فروش آنلاین دارند، از حساسیت بیشتری برخوردارند و دارنده سایت، به ابزاری نیاز دارد تا رفتار بازدیدکنندگان سایت را مورد بررسی قرار دهد.

منظور از آنالیز سایت چیست؟

آنالیز سایت فرایندی است که در آن سایت را از نظر سئو تحلیل و بررسی کرده تا بفهمیم آیا سایت به خوبی برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شده یا نه. این فرایند شامل بررسی سئوی داخلی سایت، مباحث تکنیکال سایت و سئو خارجی آن است. در واقع برای آنالیز سایت باید کلیه جنبه‌های سئو مثل عنوان مطالب و تگ‌های متا، کلمات کلیدی هدف، سرعت سایت، فایل سایت مپ، لینک‌سازی داخلی و لینک‌سازی خارجی را بررسی کرده و ببینید در کدام قسمت‌ها به خوبی کار نکرده‌اید و کدام فعالیت‌ها را می‌توانید بهبود دهید.

هدف از آنالیز سایت چیست؟

آنالیز سایت این فرصت را در اختیار وب‌مسترها قرار می‌دهد تا فرصت‌هایی که برای ارتقای رتبه سایت برایشان فراهم است، شناسایی کنند. در واقع هدف از آنالیز وب سایت در یک کلام این است که نقاط ضعف و قوت آن مشخص شده تا بتوان برای بالابردن رتبه آن در نتایج جستجو تلاش کرد.

چه زمانی آنالیز سایت را انجام دهیم؟ 

آنالیز سئو سایت کاری است که در ابتدای هر پروژه سئویی باید انجام دهید، چه وقتی سایتی را تازه راه‌اندازی کرده و قصد شروع سئوی آن را دارید و چه وقتی سایت موردنظر مدتی فعالیت داشته و حالا می‌خواهید سئوی آن را شروع کنید. در حالت اول هرچند شاید سایت تازه‌کار نیازی به آنالیز نداشته باشد اما برای شروع کار باید حتما رقبایتان را آنالیز کنید تا بتوانید استراتژی درستی در پیش بگیرید.

علاوه بر اینها هر سایت باید از همان ابتدا به صورت دوره‌ای و مرتب آنالیز شده و از فعالیت‌های سئوی آن بازخورد گرفته شود. در این صورت می‌توان نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کرد. همچنین برای ارائه گزارش کار به کارفرما باید نسبت به آنالیز سئو سایت اقدام و گزارش پیشرفت کار را استخراج کنید.

آنالیز حرفه‌ای سایت چیست؟

به احتمال زیاد با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید ابزارهای آنالیز سایت را به راحتی پیدا کرده و با ثبت‌نام راه‌اندازی کنید؛ اما آنالیز حرفه ای سایت تنها کار کردن با این ابزارها نیست. کلید موفقیت و کارآمد بودن سئو سایت، تجربه است. جزئیات زیادی است که ابزارهای تحلیل‌گر نمی‌توانند به شما یادآوری کنند، مثل اهمیت لندینگ پیج (صفحه فرود) سایت و نقش آن در جلب مشتری. متخصصان آنالیز حرفه ای سایت می‌توانند با دیدن گزارش تعداد بازدیدکنندگان و میزان کلیک بر روی آگهی‌ها، رفتار مخاطبان سایت شما را پیش‌بینی کنند و بر اساس تجربیات خود، پیشنهادهایی برای بهبود تجربه کاربری مخاطبان به شما ارائه دهند. آنالیز سایت به شما نشان خواهد داد که کلمات کلیدی در رتبه سئو سایت شما تا چه میزان تاثیر دارد، تلقی بازدیدکنندگان از صفحات سایت شما چگونه است و چگونه می‌توانید تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان خود ایجاد کنید. در هر مرحله، شما نیاز دارید بدانید چه کارهایی بر روی سایت صورت گرفته و چه نتایجی در برداشته است.
آنالیز سایت به شما اطلاعات خوبی می‌دهد، مانند:

  • تعداد بازدیدکنندگان سایت؛
  • میزان نمایش و کلیک‪‎ها‪‎‎ی آگهی آن‌ها‪‎ ؛
  • محبوب‌ترین صفحات سایت؛
  • نرخ جستجوی کلمات کلیدی؛
  • موارد محبوب کاربران و بازدیدکنندگان سایت؛
  • مدت زمان مشاهده سایت توسط کاربران و… .

علاوه‌ بر این، شما برای آنالیز حرفه ای سایت رقبا، نیاز دارید که از متخصصان کمک بگیرید تا به شما بگویند آمارهای حقیقی رقبایتان چقدر از آمارهای شما بهتر است و در چه زمینه‌هایی بهتر است از آن‌ها الگو بگیرید. همچنین متخصصان به شما کمک خواهند کرد تا تحلیل صحیحی از بازار و نحوه عملکرد رقبای خود داشته باشید.

مزایای آنالیز حرفه‌ای سایت

حتما شما هم تاکنون متوجه شده‌اید، آنالیز سئوی سایت به شما این امکان را می‌دهد تا همیشه نسبت به وضعیت سئوی سایت‌تان تسلط داشته باشید، اگر سایت شما نیاز به بهبود برخی فعالیت‌ها و برطرف ‌کردن خطاها دارد، همه با آنالیز سئوی آن مشخص می‌شود. مزیت آنالیز حرفه‌ای سایت در همین است که به شما کمک می‌کند همواره یک مسیر رو به رشد را در سئوی سایت خود حفظ کرده و در صورت بروز هرگونه خطا، به سرعت آن را برطرف کنید.

در کنار مواردی که بالاتر توضیح داده شد، مزایای آنالیز حرفه ای سایت را می‌توان در نمونه‌های زیر خلاصه کرد:

  • کسب موفقیت در میان رقبا: آنالیز سایت باعث می شود رقبای خود را آنالیز کرده و میزان موفقیت و عوامل موفقیت آن‌ها را دریابید و رفتار آینده آنها را پیش بینی کنید.       
  • جذب مشتریان بیشتر و راضی نگه داشتن مشتریان فعلی:‌ آنالیز سایت به شما کمک می‌کند مشتریان و نیازهای آن‌ها را بررسی کنید.
  • برقراری ارتباط بهینه با مشتریان:‌ آنالیز حرفه ای سایت به شما کمک می‌کند کانال‌های ارتباطی خود با مشتریان را بهینه کنید.
  • اصلاح نقاط ضعف سایت: با آنالیز حرفه‌ای سایت می‌توانید آمارهای بازدید خود را بهبود ببخشید و سایتی بدون نقص را پشتیبانی کنید.
  • جلوگیری از تهدیدات رقبا: زمانی که رقبای خود را بشناسید و وضعیت موجود ان‌ها را بررسی کنید، می‌توانید قدم‌های بعدی آن‌ها را نیز پیش‌بینی کنید و همیشه از رقبای خود جلوتر باشید.
  • ارتقای کیفیت سایت: زمانی که آنالیز سایت آنالیز را آغاز می‌کنید، موارد جزئی مهمی به چشم شما می‌آید، مانند قسمت ارتباط با مشتری یا اصلاح صفحه فرود. بدین ترتیب روی کیفیت سایت خود حساس می‌شوید و سایتی باکیفیت را ارائه می‌کنید.
  • بهبود امنیت سایت و حفظ حریم شخصی کاربران از طریق آنالیز حرفه ای سایت.
  • آگاهی از محبوب‌ترین صفحات سایت
  • شناختن مخاطبان هدف
  • تولید محتوای بهینه
  • انتخاب استراتژی مناسب لینک بیلدینگ و حذف لینک های شکسته با استفاده از آنالیز حرفه ای سایت
  • بهینه‌سازی سرعت سایت
  • راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی و استفاده بهینه از آن‌ها
  • بهبود تجربه کاربری
  • زیبا کردن ظاهر سایت از لحاظ گرافیکی

تاثیر تحقیق کلمات کلیدی در آنالیز سایت چیست؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات در سئو سایت و بهینه‌سازی محتوای آن، تحقیق کلمات کلیدی است. در واقع کلمات کلیدی أساس اقدامات غیر فنی سئو سایت را تشکیل می‌دهند. به همین خاطر، یکی از مهم‌ترین بخش های آنالیز حرفه ای سایت، تحقیق کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی واژه هایی هستند که شما را به کاربران و مشتریان بالقوه شما می‌رساند، بنابراین کلمات کلیدی به شما کمک می‌کنند متوجه شوید خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌دهید، با کلمات درستی ثبت شده‌اند و آیا قابل بازیابی هستند؟ آیا مخاطبان زیادی دارد؟ ارزش دارد که برای این کلمات کلیدی هزینه و زمان صرف کنید؟

علاوه بر این، کلمات کلیدی مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند باعث برتری رقبایتان نسبت به شما بشود. استفاده از سرویس‌های پرداخت هزینه مانند گوگل ادوردز از راه هایی است که به شما کمک می‌کند میزان موفقیت کلمات کلیدی خود را با اجرای کمپین، بسنجید. برای تحقیق کلمات کلیدی در آنالیز سایت نیاز است که از ابزارهای حرفه‌ای مخصوص استفاده کنید تا گزارش‌های جامع و کاملی دریافت کنید؛ اما فراموش نکنید که در این کار، تجربه حرف اول را می‌زند و قطعا به متخصصان برای تحلیل صحیح گزارش‌ کلمات کلیدی نیاز دارید.

استفاده از گوگل آنالیتیکس برای تحلیل و آنالیز سئو سایت 

این روش مهمترین گام آنالیز سئوی وبسایت است؛ کد گوگل آنالیتیکس و کد وبمستر را برای ردیابی ترافیک، مخاطب و غیره اضافه یا ایجاد کنید. گوگل آنالیتیکس برای ردیابی ترافیک از کانال‌های مختلف ضروری است و دانستنن چگونگی اینکه مخاطب با صفحات وب سایت شما در ارتباط است؛ همچنین در ردیابی نرخ تبدیل برای سایت مفید است. گوگل سرچ کنسول هم برای آنالیز همه جزئیات تکنیکالی مانند خطاهای خزش (crawl)، لینک‌های شکسته، اسپم‌ وب، حذف URLهای غیر ضروروی، بررسی کردن ربات‌ها و غیره ضروری است

شرکت گوگل سرویس بسیار قوی و دقیقی را به دارندگان سایت ارائه می‌دهد و نام این سرویس، تحلیل‌گر گوگل است. استفاده از این سرویس کاملا رایگان است و اگر دارنده سایت هستید با عضویت رایگان، می‌توانید شروع به استفاده از این سرویس کنید. اگر در جی‌میل اکانت دارید، کار یک مرحله ساده‌تر است و حتی نیازی به پرکردن فرم عضویت ندارید و کافی است با نام کاربری و رمز جی‌میل وارد شوید و اطلاعات مربوط به سایت خود را وارد کنید.

برای این کار به آدرس http://www.google.com/analytics مراجه کرده و گزینه «Sign Up Now» را انتخاب کنید. پس از اتمام مراحل ثبت نام، چند خط کد در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید در سورس صفحه اول سایت خود اضافه کنید. این کار بسیار اسان است. کافی است به ftp سایت خود مراجعه کنید ( اطلاعات ftp در زمان خریداری‌ هاست برای شما ارسال شده است) و صفحاتی را که می‌خواهید در سیستم آمارگیری منظور شوند، دانلود کنید و سپس آن‌ها را با یک برنامه مشاهده متن مانند نت پد، باز کنید و کدی را که گوگل در اختیارتان قرار داده‌ است در آن صفحه اضافه کنید. گوگل محل دقیق اضافه شدن کد را نیز، به شما می‌گوید.

برای فعال شدن اکانت شما و شروع گزارش‌گیری معمولا باید ۲۴ ساعت صبر کنید. البته شاید اکانت شما خیلی زودتر فعال شود. برای مشاهده گزارش‌های آماری مجددا به سایت تحلیل‌گر گوگل مراجعه کنید و با نام کاربری و رمز جی‌میل خود، وارد شوید.

تحلیل‌گر گوگل چه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهد؟

تقریبا هر داده‌ای که برای تحلیل حرفه‌ای یک سایت لازم است، در اختیار شماست. شما می‌توانید تعداد بازدیدکنندگان روزانه، تعداد صفحات بازدید شده و تعداد صفحات دیده شده به ازای هر بازدیدکننده را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید وضعیت جغرافیایی بینندگان سایت را مورد بررسی قرار دهید. نقشه جهان به صورت گرافیکی رسم شده است و کشورهایی که از آن‌ها بازدیدکننده داشته‌اید به رنگ سبز نمایش داده شده‌اند. همچنین با کلیک بر روی هر کشور، می‌توانید اطلاعات آماری دقیق‌تری به دست آورید.

موضوع مهم دیگری که همیشه باید مورد بررسی قرار گیرد، منابع ترافیک سایت شماست. فرض کنیم امروز ۱۰۰ بازدید کنند داشتید. آن‌ها از کجا آمده‌اند؟ چند نفر آن‌ها از طریق جستجو در گوگل به شما مراجعه کرده‌اند و کدام سایت‌ها شما را معرفی کرده‌اند و بیشترین ترافیک شما از چه طریقی ایجاد شده است؟ تحلیل‌گر گوگل با اعداد و ارقام و نمودارهای زیبا، به تمامی سوالات شما پاسخ می‌دهد.

یکی از ارزان‌ترین و بهترین منابع ترافیک برای سایت، موتورهای جستجو هستند. اگر بتوانید در موتورهای جستجو، در صفحات اول قرار گیرید، بازدیدکنندگان زیادی خواهید داشت و می‌توانید از سایت خود استفاده تجاری ببرید. تحلیل‌گر گوگل، تمام واژه‌هایی را که در هنگام جستجو توسط بازدیدکنندگان استفاده شده‌ است، در اختیارتان قرار می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید ببینید کاربران اینترنت، به دنبال چه چیزهایی هستند و محتویات سایت خود را مطابق آن تغییر دهید.

آیا می‌خواهید بدانید کدام صفحات سایتتان، دلنشین و کدام‌ها خسته‌کننده هستند؟! تحلیل‌گر گوگل، اطلاعات دقیقی از رفتار بازدیدکننده در اختیارتان قرار می‌دهد. می‌توانید ببینید بازدیدکنندگان معمولا از کدام صفحه سایت، خارج می‌شوند و بیشترین مراجعه به کدام صفحات است. اطلاعات دیگری مانند مدت زمان بازدیدها، متوسط صفحات مشاهده شده توسط هر بازدیدکننده و نرخ خروج نمایش داده می‌شوند. نرخ خروج نیز عامل مهمی در بررسی کیفیت سایت است. نرخ خروج نشان می‌دهد که چند درصد از بازدیدکنندگان با دیدن سایتتان از همان صفحه اول خارج شده‌اند و هیچ صفحه دیگری را مشاهده نکرده‌اند. در سایت‌های حرفه‌ای این عدد باید درصد بسیار کمی باشد.

بخش دیگری از تحلیل‌گر گوگل به وفاداری بازدیدکنندگان اختصاص دارد و آمار تعداد بازدیدکنندگان وفادار و همین‌طور بی‌وفا نشان داده می‌شود! در این صفحه می‌توانید تعداد مراجعه‌کنندگان و تعداد بازدیدهای مجدد را ببینید. مثلا می‌خواهید بدانید چند نفر، بیش از ۵۰ باز از سایت شما دیدن کرده‌اند. این اطلاعات در اختیار شماست.

هنگام آنالیز سایت به چه مواردی بیشتر توجه کنیم؟

  • Robots.txt

فایل Robots.txt را بروزرسانی یا ایجاد کنید و نقشه سایت خود را به آن ارسال کنید. فایل Robots.txt به موتورهای جستجو می‌گوید که چه صفحاتی در وبسایت شما ایندکس شده و یا چه صفحاتی را ایندکس نکنند و یا به آن دسترسی نیابند. با ارسال نقشه سایت می‌توانید تعداد صفحات را برای ایندکس به دلیل بهتر شناسایی شدن توسط ربات‌ها افزایش دهید.

  • نقشه سایت HTML و XML

نقشه‌های سایت فرصتی را ایجاد می‌کند تا موتورهای جستجو درباره هر تغییر موجود در سایت اطلاع حاصل کنند. البته نمی‌توان انتظار داشت که موتورهای جستجو فوری برای ایندکس صفحات تغییر یافته بشتابند؛ قطعا تغییرات سریعتر در مقایسه با زمانی که نقشه سایت ندارید ایندکس می‌شوند.

در سئو داخلی، یکی از موارد بسیار مهم، بررسی و رفع مشکلات نقشه سایت است. نقشه سایت در بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل تاثیر مستقیم دارد. نقشه سایت فایل XML حاوی فهرست آدرس‌های یک سایت است. سایت مپ، نقشه سایت اطلاعاتی از قبیل آخرین به‌روزرسانی‌ها، تمام URLهای سایت و… را در اختیار مدیران سایت قرار می‌دهد. زمانی سر و کار گوگل با نقشه سایت می‌افتد که بات های گوگل برای ایندکس کردن اطلاعات وارد سایت شما می‌شوند. اصلاح نقشه سایت موجب می‌شود تا بات های گوگل راحت‌تر در میان صفحات سایت شما گردش کنند. نقشه سایت مهم‌ترین راه ارتباط با  موتورهای جستجو است. افزونه XML-Sitemaps به شما گزارشی از نقشه سایتتان را ارائه می دهد، نقاط ضعف و پیشنهادهایی برای اصلاح آن را در اختیار شما می‌گذارد. این افزونه به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید کدام یک از دسته‌های شما در نقشه و در گوگل ایندکس شود، همچنین می‌توانید بخشی از محتوا را از چشم بات های جستجوگر، پنهان کنید. استفاده از این ابزار بدین صورت است که ابتدا URL را وارد سایت می‌کنید و سپس باقی مراحل را طبق دلخواه خود انجام می‌دهید.

  • کنونیکال نسخه اصلی سایت

بررسی کنید که آیا وبسایت در هنگام باز شدن آدرس صفحه آن به صورت www یا بدون www و یا هر دو است. اگر هر دو است آن وقت دومین ارجح وبسایت را انتخاب کنید و نیز آن را در گوگل سرچ کنسول انتخاب کنید. ریدایرکت 301 برای پیاده‌سازی بین نسخه‌های http:// و http://www وبسایت ضروری است؛ اگر اینکار را نکنید تمام لینک‌های ورودی که به http://www.example.com اشاره می‌کنند با اعتبار به http://example.com منتقل نمی شود و بالعکس. لازم به ذکر است که با استفاده از کنونیکال (تنظیم نام دامنه منتخب) به گوگل اعلام می‌کنید که کدام مدل نامگذاری (http://www.example.com یا http://example.com) را ترجیح می‌دهید. بنابراین بهتر است یکی از URLها را به عنوان مقصد منتخب انتخاب کنید و برای این کار از ریدایرکت 301 استفاده کنید. با استفاده از این ریدایرکت اطمینان داده می‌شود که کاربران و موتورهای جستجو به صفحه درست ارجاع داده می‌شوند.

  • بررسی سرعت صفحات سایت

صفحه سایت باید در 5 تا 7 ثانیه جهت ایجاد تجربه خوب برای کاربر بارگذاری شود. این کار را می‌توانید با ابزار GTmetrix بررسی کنید.

  • بررسی موبایل فرندلی بودن صفحات

کاربران موبایل روز به روز در حال افزایش هستند و سازگاری وبسایت با موبایل نه تنها برای کاربر خوب است بلکه یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی است که گوگل در نظر می‌گیرد. پلاگین موبایل وردپرسی لمسی WP را برای ایجاد وبسایت سازگار با موبایل نصب کنید.

  • تحقیق کلمه کلیدی

کلمه کلیدی فعالیت اصلی در آنالیز سئو وبسایت است و یکی از فاکتورهای تعیین کننده در موتور جستجو است. کلمه کلیدی می‌تواند باعث موفقیت یا شکست یک فعالیت بازاریابی وبسایت شود. باید بازدیدکنندگان هدفمندی برای وبسایت وجود داشته باشد که این کار تنها از طریق انتخاب درست کلمه کلیدی است. بنابراین انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو یک گام بسیار مهم است.

  • متا تگ‌ها

این تگ‌ها شامل بهینه‌سازی موضوعات و بهینه‌سازی توضیحات (description) می‌باشد. بهینه‌سازی موضوعات کمک در رتبه‌بندی وبسایت می کند در حالیکه بهینه‌سازی توضیحات کمک در افزایش CTR (نرخ از طریق کلیک) وبسایت می‌شود.

برای بررسی سئو سایت خود برخی سایت‌های آنلاینی هستند که بر اساس معیارهای تعریف شده در آنها به آنالیز سئو سایت شما پرداخته و می‌توانید با استفاده از آنها مشکلات سئوی خود را برطرف کنید. اما در نظر داشته باشید که نشان دادن عدد بالا در این سایت‌ها لزوما سئوی قوی سایت شما را تأیید نمی‌کند به این دلیل که عملکرد و ارزیابی گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها با این نوع سایت‌ها متفاوت است اما می‌توانند سایت‌های چک سئو کمک کننده برای رفع مشکلات وبسایت باشند.

جمع‌بندی

آنالیز سایت بخش زیربنایی فعالیت‌های سئو است که هیچ‌وقت نباید از آن غافل شوید. امروزه ابزارهای متنوع خارجی و ایرانی وجود دارند که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

دیدگاه ها بسته شده اند.