کسب و کار الکترونیک

چرا باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم

شاید برای بعضی از افرادی که کسب و کار سنتی دارند، سوال پیش بیاید که چرا باید به سمت کسب و کار اینترنتی رفت؟ مشتریان ممکن است ترجیح دهند به جای مراجعه حضوری به فروشگاه شما برای اطلاع از محصولات و خدمات، به وبسایت مراجعه کنند. آنها همچنین انتظار دارند که آدرس سایت و شبکه­‌های اجتماعی­‌تان را بر روی کارت ویزیت و گزینه‌های تبلیغاتی ثبت کنید. دنیا به سمت مجازی شدن پیش می‌رود و تنها دلیلی که به بقای فروش و کسب درآمد کمک می‌کند همین اینترنتی شدن کسب و کارهاست. پس برای اینکه در تجارت و فروش زنده بمانیم باید ما هم با این دنیای مجازی ارتباط برقرار کنیم. در واقع دلایل بسیار خوبی برای شروع فروش و راه اندازی تجارت به صورت آنلاین وجود دارد، که در ادامه به بررسی این موارد می‌­پردازیم.

کسب و کار اینترنتی

خیلی سال است که کسب و کارها در جهان به سمت آنلاین شدن پیش رفتند. در ایران نیز جسته و گریخته افراد بصورت کسب و کار آنلاین یا نیمه آنلاین مشغول بودند اما با همه گیر شدن ویروس کرونا موقعیت بهتری برای کسب و کارهای اینترنتی به وجود آمد. در واقع افراد عادت کردند تا خرید خود را اینترنتی انجام دهند و کمتر برای نیازهای خود بیرون از خانه بروند. شکستن این دیوار محکم کار ساده‌ای نبود!
بیشتر افرادی که در دنیای واقعی کسب و کار خود را دارند می‌گویند ما راحتیم و درآمد خود را کسب می‌کنیم، با این حال چه نیازی است که کسب و کار اینترنتی راه‌اندازی کنیم؟ ما دلایل محکمی را برایتان بصورت موردی در اینجا می‌آوریم تا قانع شوید. در زمان برنامه‌ریزی برای بیزینس آنلاین خود باید به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • تحقیق درباره عملکرد رقبای خود و سایر مشاغل که از ابزارهای آنلاین استفاده می­‌کنند.
  • مشخص کنید که چه جنبه­‌هایی از بیزینس آنلاین به نفع تجارت شما خواهد بود.
  • سرمایه‌­تان را مشخص کنید و به همان اندازه برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی هزینه کنید.
  • آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به فعالیت­‌های کسب و کار اینترنتی
  • بررسی کنید چه نرم افزاری و چه نوع تجهیزات رایانه‌­ای برای اجرا کارتان نیاز دارید.
  • بررسی نیازهای خود و کارمندان در بیزینس آنلاین

در ادامه این مقاله، به برخی از مهم‌ترین دلایل ضرورت الکترونیکی شدن کسب و کارها می‌پردازیم:

مهم‌ترین دلایل ضرورت الکترونیکی شدن کسب و کارها

1. دسترسی به بازار جهانی:

فرض کنید شما یک فروشگاه لباس در یک شهر کوچک دارید. با راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، می‌توانید محصولات خود را به تمام نقاط جهان عرضه کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا مشتریان جدیدی از سراسر دنیا پیدا کنید و فروش خود را به طور قابل‌توجهی افزایش دهید.

2. ارائه خدمات شبانه‌روزی:

یک فروشگاه سنتی معمولا در ساعات مشخصی از روز باز است. این موضوع می‌تواند باعث از دست رفتن مشتریان شود. اما یک وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی همیشه در دسترس است و مشتریان می‌توانند در هر زمان و مکانی که بخواهند به آن مراجعه کنند.

برای مثال، فرض کنید یک مشتری در نیمه‌شب قصد خرید یک محصول را دارد. اگر شما فروشگاه اینترنتی داشته باشید، این مشتری می‌تواند به راحتی از طریق وب‌سایت شما خرید خود را انجام دهد. اما اگر فقط یک فروشگاه سنتی داشته باشید، این مشتری را از دست خواهید داد.

3. کاهش هزینه‌ها:

راه‌اندازی و اداره یک فروشگاه سنتی هزینه‌های زیادی دارد. شما باید هزینه اجاره مغازه، استخدام پرسنل، بازاریابی و … را پرداخت کنید. اما با راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، بسیاری از این هزینه‌ها به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

به عنوان مثال، شما دیگر نیازی به پرداخت هزینه اجاره مغازه ندارید، زیرا فروشگاه شما در فضای مجازی قرار دارد. همچنین می‌توانید با استفاده از ابزارهای بازاریابی آنلاین، به طور موثرتر و ارزان‌تر از محصولات خود به مشتریان معرفی کنید.

4. جمع‌آوری اطلاعات مشتریان:

در یک فروشگاه سنتی، شما اطلاعات زیادی از مشتریان خود ندارید. اما با استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیک، می‌توانید اطلاعات باارزشی در مورد مشتریان خود جمع‌آوری کنید.

این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بازاریابی خود را هدفمندتر کنید و خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید.

برای مثال، شما می‌توانید با تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان در وب‌سایت خود، بفهمید که آنها به چه محصولاتی بیشتر علاقه دارند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا محصولات جدیدی را به مشتریان خود ارائه دهید که نیاز آنها را برآورده می‌کند.

5. افزایش سرعت و کارایی:

تجارت الکترونیک به شما کمک می‌کند تا فرآیندهای کسب و کار خود را خودکار کنید و سرعت و کارایی آنها را افزایش دهید.

برای مثال، شما می‌توانید با استفاده از سیستم پرداخت آنلاین، فرآیند پرداخت را برای مشتریان خود ساده‌تر و سریع‌تر کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از سیستم‌های مدیریت سفارش، سفارشات مشتریان را به طور خودکار پردازش کنید و از بروز خطا جلوگیری کنید.

6. ایجاد مزیت رقابتی:

در دنیای امروز، کسب و کارهایی که به صورت الکترونیکی فعالیت می‌کنند از مزیت رقابتی بالایی نسبت به کسب و کارهای سنتی برخوردار هستند.

برای مثال، فرض کنید دو فروشگاه لوازم الکترونیکی در یک شهر وجود دارد. یکی از این فروشگاه‌ها فقط یک فروشگاه سنتی دارد، اما فروشگاه دیگر علاوه بر فروشگاه سنتی، یک فروشگاه اینترنتی نیز دارد.

قطعاً مشتریان بیشتری به فروشگاهی که فروشگاه اینترنتی دارد مراجعه می‌کنند، زیرا این فروشگاه مزیت‌های بیشتری به مشتریان ارائه می‌دهد.

 

10 مدل کسب و کار تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک شامل کلیه معاملات آنلاین است که خریداران و فروشندگان از طریق اینترنت پردازش معاملات الکترونیکی خود را انجام می دهند. اولین چیزی که باید به آن فکر کنید این است که نوع معامله تجاری که می خواهید انجام دهید چیست؟ بیایید نگاهی به رایج ترین روش های معاملات آنلاین بیاندازیم:

B2B: Business to Business Ecommerce

مدل B2B بر ارائه محصولات از یک بنگاه به بنگاه دیگر تمرکز دارد. یعنی محصولات مورد نیاز سایر کسب و کارهای دیگر را تامین می کنند. به طور کلی مدل B2Bرابط بین تولیدکنندگان و عمده فروشان هستند. این مدل تجارت الکترونیک نسبت به سایر مدل ها نیاز به سرمایه بیشتری برای راه اندازی دارد.

Business to Business Ecommerce


B2C: Business to Consumer Ecommerce

مدل B2C همان چیزی است که بسیاری از افراد هنگامی که از تجارت الکترونیک صحبت می شود، به آن فکر می کنند و تصورشان از تجارت الکترونیک این مدل می باشد. فروش تجارت الکترونیک B2C، مدل خرده فروشی سنتی است، با این تفاوت که کسب و کار بنگاه با مشتری به صورت آنلاین انجام می شود. سایت های فروش آنلاینی که برای خرید محصولات مورد نیاز خود از آن ها استفاده می کنید مثال هایی از این نوع مدل تجارت الکترونیک هستند.

B2C: Business to Consumer Ecommerce


B2C: Business to Consumer Ecommerce

بیشتر ما با مدل های B2B و B2C سروکار داشتیم، اما مدل C2C کمی متفاوت است. این مدل از کسب و کار با افزایش تجارت الکترونیک و افزایش اعتماد مصرف کننده به تجارت آنلاین ایجاد شد. در این مدل سایت هایی طراحی شد تا افراد بتوانند محصولات خود را برای فروش روی سایت قرار دهند و یا محصولات خود را خریداری کنند. در این مدل مصرف کننده هایی که می توانند فروشنده یا خریدار باشند مبلغی را به عنوان کمیسیون به سایت مورد نظر پرداخت می کنند.

B2C: Business to Consumer Ecommerce


C2B: Consumer to Business Ecommerce

مدل دیگری است که مردم خیلی کم به آن فکر می کنند، اما در حال رشد است. این مدل از کسب و کار زمانی مناسب است که افراد مشاغلی برای فروش داشته باشند. افراد محصولات خود را به واحدهای تجاری و مشاغل دیگر می فروشند و همانند یک واحد تجاری فعالیت می کند و نیازهای واحدهای تجاری بزرگ تر را برطرف می کنند.

C2B: Consumer to Business Ecommerce


Government / Public Administration Ecommerce

در این مدل دولت با واحدهای تجاری و مصرف کننده ها در ارتباط است و معاملاتی را با واحدهای تجاری بزرگتر انجام میدهد. مدل تجاری B2G که B2A نیز نامیده می شود، برای مشاغلی است که محصولات و خدماتی را برای واحدهای دولتی و مدیریتی تولید می کنند. مدل تجاری C2G که C2A نیز نامیده می شود معاملات بین مصرف کننده و دولت را شکل می دهد که این مدل در حال حاضر رواج ندارد و تقریبا استفاده نمی شود.

Government / Public Administration Ecommerce



انواع مدل های درآمدی تجارت الکترونیک

مهمترین نکته بعدی که باید به آن فکر کنید این است که چگونه می خواهید منابع و سرمایه های خود را مدیریت کنید.

1. دراپ شیپینگ (Drop Shipping)

این مدل یکی از کم ریسک ترین مدل های درآمدی و ساده ترین مدل درآمدی مبتنی بر تجارت الکترونیک می باشد. در این مدل فروشگاه های آنلاین با عمده فروشی ها قرارداد می بندند و محصولات آن ها را به قیمت عمده خریداری می کنند و سپس لیستی از محصولات را بر روی سایت خود قرار می دهند اما محصولات را در انبار خود نگه نمی دارند. هنگامیکه مشتریان محصولات را به قیمت خرده فروشی خریداری می کنند، فروشگاه آنلاین درخواست ارسال کالا را برای عمده فروشی طرف قرارداد خود می فرستد و کالاها مستقیم برای مشتریان ارسال می شود.

1. دراپ شیپینگ (Drop Shipping)


2. عمده فروشی و انبارداری (Wholesaling and Warehousing)

برای راه اندازی کسب و کار مبتنی بر عمده فروشی و انبارداری تجارت الکترونیک به سرمایه گذاری و منابع زیادی نیاز دارید. شما باید موجودی و سهام را مدیریت کنید، اطلاعات مربوط به سفارشات مشتری و حمل و نقل را ثبت کنید و در فضای انبار سرمایه گذاری کنید.

2. عمده فروشی و انبارداری (Wholesaling and Warehousing)


3. تولید اختصاصی (Private Labeling and Manufacturing)

گاهی اوقات پیش می آید که ایده هایی برای تولید محصولات مورد نیاز بازار در ذهن دارید، اما سرمایه لازم برای تولید محصول را ندارید. در این مدل فرد صاحب ایده با واحد تجاری و کسب و کاری که قدرت تولید محصولات و رساندن آن ها به دست مشتریان را دارد همکاری می کند و آن ها محصولات را بر اساس تقاضا و نیاز بازار تولید می کنند و با نام و هویت شما به دست مشتریان می رسانند.

 

4. برچسب گذاری سفید (White Labeling)

در این مدل شما محصولاتی را از کسب و کار های دیگر خریداری می کنید اما لوگو و هویت برند خود را بر روی آن قرار می دهید و با هویت شرکت خود آن را به فروش می رسانید. بسیاری از افراد محصولات برند مورد علاقه خود و یا شرکتی را که به آن اعتماد دارند، خریداری می کنند. بنابراین با این روش فرد خریدار تصور می کند محصولاتی که خریداری می کند همگی تولیدات برند مورد اعتماد او هستند. اما یکی از مشکلات این مدل، تقاضا می باشد. زیرا در این مدل ابتدا محصولات را با برچسب سفید تهیه می کنید و کسب و کارهایی که محصولات را در اختیار شما قرار می دهند حداقل تعدادی را برای ارائه محصولات در نظر میگیرند، بنابراین اگر شما محصولی را خریداری کنید اما بازار به آن احتیاج نداشته باشد مجبورید آن را نگه دارید.

4. برچسب گذاری سفید (White Labeling)


5. اشتراک (Subscription)

مدل فروش اشتراک یکی از محبوب ترین و موفق ترین مدل های درآمدی تجارت الکترونیک است. که در این مدل افراد به جای خرید محصولات و خدمات، مبلغی را به عنوان اشتراک پرداخت می کنند و در بازه زمانی مشخصی از محصولات و خدمات استفاده می کنند. این اشتراک ها جریان درآمدی ثابتی را برای کسب و کار به وجود می آورند که ممکن است همیشگی نباشد، به این معنی که اگر مشتریان خدمات مورد نظر خود را با کیفیت دلخواه دریافت نکنند ممکن است اشتراک خود را تمدید نکنند.

5. اشتراک (Subscription)

کدام مدل درآمدی تجارت الکترونیک بهتر است؟

انتخاب مدل درآمدی مناسب برای کسب و کار شما کاملا وابسته به مدل تجارت الکترونیک انتخابی شما و محصولات و خدمات ارائه شده توسط شما است و هر یک از این مدل ها برای ارائه محصولات متفاوتی کارآمد است. بنابراین برای انتخاب مدل کسب و کار مبتنی بر تجارت الکترونیک و مدل درآمدی مناسب، ابتدا محصولات خود و نیاز بازار و تقاضا را بررسی کنید و سپس مدل مناسب را انتخاب کنید.

 

آژانس توسعه کسب و کار باران با شعار “آژانس توسعه کسب و کار باران، منحصر به فرد و ماندگار”، آماده است تا به شما در الکترونیکی شدن کسب و کارتان و استفاده از مزایای آن کمک کند.

ما با ارائه مشاوره رایگان و خدمات تخصصی، به شما کمک می‌کنیم تا بهترین راه حل را برای کسب و کارتان انتخاب کنید و آن را به درستی اجرا کنید.

با آژانس توسعه کسب و کار باران، به دنیای دیجیتال قدم بگذارید و از مزایای الکترونیکی شدن کسب و کار خود بهره‌مند شوید.

نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *