از دیجیتال مارکتینگ میتوان به عنوان یکی از بزرگترین حوزههایی نام برد که هوش مصنوعی تحول عظیمی در آن بهوجود آورده است. ما در این مقاله به ارتباط هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت و تاثیراتی که ترکیب هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال بر آینده حوزه بازاریابی آنلاین میگذارد را بررسی مینماییم.
هوش مصنوعی چیست؟
طبق گفته ویکیپدیا، اصطلاح «هوش مصنوعی» برای توصیف ماشینها و رایانههایی استفاده میشود که عملکردهای «شناختی» ذهن انسانها، مانند یادگیری و حل مسائل را تقلید میکنند.
هوش مصنوعی یکی از شاخههای حوزه علوم رایانهای است که تلاش میکند ماهیت هوش را درک کرده و ماشین هوشمند جدیدی تولید کند که بر اساس دادههایی که به آن داده میشود دقیقاً مانند انسانها فکر کند، پاسخ دهد و وظایفی را اجرا کند. برخی از فعالیتهای مرتبط با هوش مصنوعی مانند رباتیک، تشخیص گفتار، تشخیص تصویر، پردازش زبان طبیعی و حل مسئله، بسیار فنی و تخصصی هستند.
امروزه کارایی سیستمهای هوش مصنوعی به لطف الگوریتمهای دقیق، سریعتر از هر زمان دیگری در حال پیشرفت هستند و به برداشتن گامهای بزرگ در زمینههای تحقیق و توسعه در سراسر جهان کمک میکنند. درواقع میتوان تصور کرد که در آینده محصولات فنآوری شده توسط هوش مصنوعی مانند منبعی حاوی خرد انسانی باشد. اگرچه هوش مصنوعی هوش انسانی نیست، اما میتواند مانند انسان فکر کند و ممکن است از هوش انسانی نیز فراتر رود.
ارتباط هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ
طی سالهای گذشته، بازاریابان در استفاده از هوش مصنوعی در استراتژیهای بازاریابی خود مردد بودند. اما اکنون، بسیاری از برندهای موفق مانند آمازون و Spotify، این فناوری پیشرفته را پذیرفته و میتوان گفت استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ میان بسیاری از بازاریابان و کسبوکارها رواج یافته است. به عنوان مثال، آمازون بر اساس جستجوها، خریدها و بازدیدهای قبلی مخاطبان و مشتریان، از هوش مصنوعی برای نشان دادن محصولات مرتبط به خریداران استفاده میکند. این امر میتواند با ایجاد یک تجربه شخصیسازی شده، احتمال خرید اولیه را افزایش داده و در ادامه خریداران را به مشتریان دائمی تبدیل کند.
درواقع امروزه هوش مصنوعی به عنوان بخشی از بازاریابی دیجیتال، طیف وسیعی از مزایا و فرصتهای واقعی را در اختیار بازاریابان قرار میدهد. هوش مصنوعی مواردی مانند؛ پیشبینی با استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها، تجربیات بهتر برای مشتریان و بازاریابی هدفمند را امکانپذیر میکند که بدون شک افزایش بازگشت سرمایه را برای کسبوکارها در بر خواهد داشت.
علاوه بر موارد ذکر شده باید یادآور شویم که تبلیغات یکی از روشهای ایدهآل برای ایجاد ارزش برندها است. بنابراین دیجیتال مارکتینگ با استفاده از هوش مصنوعی میتواند با توجه به علاقمندی مخاطبان، پوسترهایی از برند ایجاد کرده که این موضوع منجر به مشاهده تبلیغات بر اساس انتخاب و علاقه مخاطبان خواهد شد. درواقع ارتباط هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ، نه تنها کارها را برای برندها آسانتر میکند بلکه به حل مسائل مشتریان نیز میانجامد.
۹ کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
وقتی مارکترها از هوش مصنوعی برای جمعآوری داده دربارهٔ مخاطب و محصول خود و تولید محتوای بهتر استفاده میکنند، قدم در حوزهٔ بازاریابی هوش مصنوعی یا AI marketing گذاشتهاند.
کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی آنقدر گسترده است که میتوانیم بدون تردید آن را بیانتها فرض کنیم. در ادامه به چند مورد اشاره میکنیم (منابع: HubSpot، SproutSocial).
رفع مسئولیت: نمونه ابزارهای معرفیشده برای آشنایی بیشتر با ابزارهای موجود است و بهمعنای تایید آنها نیست؛ لطفاً قبل از خرید هر محصول، دربارهٔ آن بهخوبی تحقیق کنید.
۱. بخشبندی مخاطبان
با هوش مصنوعی میتوانید مخاطبان خود را بهصورت دقیق و موثر بخشبندی کنید. بخشبندی مخاطبان با هوش مصنوعی خیال شما را از ۴ چالش این کار راحت میکند:
- کیفیت دادهها
اگر دادههایی که مبنای بخشبندی هستند، باکیفیت نباشند، نتیجهٔ کار اثربخش نخواهد بود.
ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند دادههای تکراری، منسوخ (تاریخگذشته)، مبهم (بهعلت املا، دستهبندی / برچسبگذاری غلط یا نامگذاری اشتباه ستونها) و پنهان (دادههایی که دپارتمانهای دیگر به اشتراک نگذاشتهاند) را تشخیص دهند و منبع دادههای شما را الک و کامل کنند.
- حجم دادهها
برای شناخت درست مخاطبان باید اطلاعات زیادی از منابع مختلف جمعآوری کنید. با ابزارهای هوش مصنوعی میتوانید حجم بزرگی از داده را خیلی ساده پردازش کنید. بهعلاوه، هوش مصنوعی فرصتهای جدیدی هم فراهم میکند؛ مثلاً بخشبندیهایی را که قبلاً سراغ آنها نرفتهاید، شناسایی میکند.
- وسعت هر بخش
بخشبندیهای خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باعث میشود دادهها را اشتباه تفسیر کنیم و هدفگیری ضعیفی در کمپینها داشته باشیم؛ ولی هوش مصنوعی کمک میکند هر بخش بهطور دقیق انتخاب شود.
- هدررفت زمان
بخشبندی مخاطبان فرایند وقتگیری است. ابزارهای هوش مصنوعی این فرایند را خودکار میکند و تقریباً فوراً نتایج را در اختیار شما میگذارد.
Peak.ai ابزاری برای بخشبندی مخاطبان است که اطلاعات را از تمام منابع ممکن جمعآوری میکند تا واقعیترین و مؤثرترین بخشبندی را انجام دهد (منبع: influencermarketinghub).
۲. سوشال لیسنینگ (Social Listening)
با هوش مصنوعی بهجای ۲ گوش، با میلیونها گوش به شبکههای اجتماعی گوش میدهید.
این ابزارها میتوانند تعداد بسیار زیادی عبارت و هشتگ مرتبط با برند شما و منشنهای حاوی نام برند شما را در شبکههای اجتماعی رصد و دادههای بهدستآمده را جمعآوری و پردازش و آنالیز کنند.
از ابزارهای خوب سوشال لیسنینگ با AI میتوان به Brand 24 اشاره کرد. این ابزار کل اینترنت را برای شما رصد میکند؛ یعنی نه فقط شبکههای اجتماعی اصلی مثل اینستاگرام، توییتر، کوئرا و تلگرام، بلکه وبلاگها، سایتهای خبری، سایتهای بازخورددهی، پادکستها، خبرنامهها و انجمنها را بررسی میکند.
این ابزار همچنین با کمک الگوریتمهای خود کمک میکند احساسات را هم بسنجید؛ مثبت، منفی و خنثی!
۳. تولید محتوا
با ChatGPT همه با این قابلیت هوش مصنوعی در بازاریابی آشنا شدند. هوش مصنوعی با کمک فناوری پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشین (ML) میتواند محتوایی نوشتاری تولید کند؛ طوری که انگار یک انسان برای انسان دیگری، آن را نوشته است. فقط باید دستورهای (Prompt) خوبی به آن دهید.
با استفاده از ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی، میتوانید مقالات وبلاگ، توضیح محصول، محتوای شبکههای اجتماعی، کپیهای تبلیغاتی و… را خیلی سریعتر از قبل بنویسید.
البته هنوز محتوای آمادهشده توسط هوش مصنوعی بهصورت خام برای انتشار مناسب نیست. این محتواها باید صیقل بخورد، ویرایش شود و از نظر واقعیبودن بررسی شود.
این ابزارها یک جای دیگر هم به کار شما میآیند: سایت خود را چندزبانه کنید!
با کمک هوش مصنوعی میتوانید محتوای وبسایت خود را به هر زبانی که میخواهید ترجمه کنید تا با هر مخاطبی به زبان خودش سخن بگویید.
ابزار Jasper.ai میتواند انواع محتوا را با لحن تعیینشده تولید کند و همچنین برای بررسی کپیبودن مطالب به کار برود.
با این ابزار میتوانید همهنوع محتوایی تولید کنید و آن را بهعنوان دستیار بهصورت اختصاصی در برنامههای مختلف مثل google doc به کار ببرید.
۴. اتومیشن (اتوماسیون)
اتوماسیون فقط زمانبندی و اجرای خودکار کمپین نیست؛ بلکه با هدفگیری دقیق، هوش مصنوعی تعیین میکند کدام کمپین برای کدام مخاطبان و با چه رویکرد و محتوایی اجرا شود.
برای مثال، با کمک هوش مصنوعی میتوانید کمپینهای ایمیلی خود را با هدفگیری دقیقتر و متنهای شخصیسازیشده در زمان مناسب برای مخاطبان بفرستید.
در شبکههای اجتماعی هم هوش مصنوعی زمانبندی ارسال پست و استوری و پاسخ به مخاطبان را خودکار میکند.
ابزار Sprout Social اتوماسیون را در شبکههای اجتماعی اجرا میکند.
البته هوش مصنوعی در اتوماسیون فقط به زمانبندی و چیدن سناریوها ختم نمیشود! هوش مصنوعی میتواند تمام کمپینهای موجود برای هر مشتری را شناسایی و اتوماسیون را بهینه کنند تا بهترین اقدامات برای هر مشتری بر اساس رفتار او انجام شود.
۵. آنالیز دادهها برای شناخت بهتر مشتریان
یکی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ آنالیز دادههاست که میتواند حجم بزرگی از داده را از کمپینهای مختلف جمعآوری و غربال کند و نتایج را بهصورت خلاصه در اختیار شما بگذارد.
همچنین، با استفاده از دادههایی مثل رفتار مشتریان، نتایج کمپینهای بعدی را پیشبینی میکند و میتوانید خیلی زود با تغییرات بازار هماهنگ شوید و بودجهٔ خود را به کمپینهای اثرگذارتر اختصاص دهید.
خلاصه اینکه زمان و اطلاعات بیشتری برای برنامهریزی استراتژیهای کمپینهای خود دارید. مهمتر از همه با آنالیز دادهها و بهینهسازی و شخصیسازی کمپینها، رابطهٔ عمیقتری با مشتریان خواهید ساخت.
ابزار Polymer میتواند به منابع مختلف داده مثل گوگل آنالیتیکس، گوگل شیت، فیسبوک و گوگل ادز متصل شود، دادهها را آنالیز و نتایج را در قالبهای تصویری متنوع و زیبا ارائه کند.
۶. بازاریابی ویدیویی بهتر!
با بهکاربردن هوش مصنوعی در بازاریابی و تبلیغات ویدیویی وارد دنیای جدیدی از امکانات میشوید. کافی است محتوای ویدیو را در قالب پرامپت ارائه دهید. برای آشنایی بیشتر با پرامپتنویسی، مقالهٔ «منظور از پرامپت چیست + ۲۲ نمونه پرامپت» را مطالعه کنید.
هرچه دقیقتر چیزی را که میخواهید، توصیف کنید، نتیجهٔ بهتری هم میگیرید. همینطور میتوانید کپشن ویدیوهای خود را با ابزارهای تولید محتوا بنویسید.
Synthesia میتواند به بیش از ۱۲۰ زبان، لهجه و لحن ویدیو بسازد. با این ابزار قادرید آواتار مخصوص کسبوکار خودتان را بسازید یا از بین ۱۵۰ آواتار آماده یکی را انتخاب کنید. این ابزار همین طور امکان تبدیل متن به صدا را دارد.
بدون هیچ پیشزمینهای میتوانید از Invideo برای تولید ویدیو استفاده کنید. چند خط توضیح مینویسید، از بین قالبهای مختلف، نوع ویدیوی خود را انتخاب میکنید، میتوانید قالب را شخصیسازی کنید و نتیجه را تحویل میگیرید.
این ابزار طرح رایگانی دارد که ویدیوها را با واترمارک تحویل میدهد.
۷. تبلیغات
هوش مصنوعی در تمام مراحل تبلیغات دیجیتال یار شماست؛ از تبلیغ نویسی و ساخت بنر گرفته تا آنالیز نتایج.
تبلیغات با هوش مصنوعی در نهایت اثرگذارتر و مقرونبهصرفهتر خواهد بود؛ چون تبلیغ در بهترین محل نمایش، با قویترین متن و تصویر یا ویدیو و به بهترین مخاطب نمایش داده میشود.
از هوش مصنوعی برای
- نوشتن و بهینهسازی متن و عنوان تبلیغ
- ساخت بنر یا ویدیوی تبلیغاتی
- انتخاب رسانهٔ نمایش تبلیغ و جاگذاری موثر آن
- ساخت لندینگپیج موثر
- بررسی نتایج و بهینهسازی تبلیغ
میتوانید استفاده کنید.
مثلاً copy.ai میتواند کپیهای تبلیغاتی مؤثر بنویسید و متنهای مورد نیاز برای لندینگ پیج را هم آماده کند.
افزونهٔ المنتور وردپرس هم از هوش مصنوعی برای ساخت لندینگ پیج استفاده میکند. با این ابزار میتوانید عنوانها یا متن هر سکشن (بخش) لندینگ پیج را بنویسید، متنهای فعلی را بهینه و به ۲۹ زبان ترجمه کنید.
همین طور با تولید خودکار کدهای CSS و HTML به شما اجازه میدهد صفحات خود را شخصیسازی کنید.
AdCreative.ai هم برای ساخت بنر تبلیغاتی حرفهای ساخته شده است. تصاویر محصول خود را وارد میکنید و در کسری از ثانیه، صدها بنر مختلف دریافت میکنید.
۸. پشتیبانی و خدمات مشتری با چتبات
کاربرد دیگر هوش مصنوعی در بازاریابی چت بات است. چتباتها بهرهگیری از فناوری پردازش زبان طبیعی (NLP) میتواند بدون معطلی به سؤالات مشتریان پاسخ دهد.
چتباتها چه در مرحلهٔ پیش از خرید، وقتی مشتریان به محتوای بیشتری برای تصمیمگیری نیاز دارند، چه پس از خرید، زمانی که مشتریان در استفاده از محصول دچار مشکل شدهاند یا سؤالی دارند، به کار میآیند.
شرکت Drift چتبات خود را برای پاسخگویی به پرسشهای مشتریان، حتی پرسشهای برنامهریزینشده آموزش داده است.
در بین نمونههای ایرانی هم رایچت یک موتور هوش مصنوعی در محصول «جوابگو» دارد که میتواند یاد بگیرد پس از مدتی چطور مانند پشتیبانهای واقعی به مشتری پاسخ دهد.
۹. تحقیق کلمات کلیدی و سئو
با کمک هوش مصنوعی قادرید ترافیک وبسایت خود را آنالیز کنید، کلمات کلیدی را پیدا کنید که رتبهٔ شما در نتایج را بهبود میدهند و حتی رقبا را رصد کنید.
از طرف دیگر با هوش مصنوعی مخاطب خود را بهتر شناختهاید و میتوانید محتوای شخصیسازیشدهتری برای او تولید کنید.
با ابزار Surfer SEO علاوهبر بهینهسازی محتواها، میتوانید محتواهای فعلی را با رقبا مقایسه کنید.
با ChatGPT هم میتوانید کارهایی مثل تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید و به لیست خوبی برسید. البته این لیست را نباید ملاک قرار دهید! دربارهٔ این موضوع با جزئیات بیشتری در مقالهٔ «آموزش تحقیق کلمات کلیدی» صحبت کردیم.
هوش مصنوعی چطور بازاریابی و تبلیغات را بهتر کرده است؟
اولین و مهمترین کاری که هوش مصنوعی برای کسبوکارها میکند آنالیز دقیق و یکپارچهسازی منابع بزرگ داده است که موجب میشود مشتری را بهتر درک کنیم.
فرض کنید نیرویی دارید که نهتنها شناختی مثالزدنی از محصول دارد، بلکه تمام سؤالاتی را که ممکن است مشتری بپرسد و پاسخ آنها را میداند. حالا اگر از این نیرو، هزاران نسخه داشته باشید، کسبوکارتان چه تغییری میکند؟
در نتیجهٔ درک بهتر مشتری، میتوانید پیامهایی شخصیسازیشده برای هر مشتری داشته باشید.
مثلاً زمانی به مشتری برای خرید محصولی پیامک بزنید که احتمالاً دوباره به آن نیاز پیدا کرده است و شما با تحلیل الگوی خرید او و پیشبینی رفتار آینده با کمک هوش مصنوعی توانستهاید زمان درست تبلیغ را حدس بزنید.
هوش مصنوعی همین طور با مطالعه و آنالیز محتوای شبکههای اجتماعی میتواند ترندهای پیشرو را پیشبینی کند؛ یعنی قبل از اینکه نیازی در بازار ایجاد شود، شما پاسخ خود را آماده کردهاید!
در نهایت همهٔ اینها به بهبود تجربهٔ مشتری کمک میکند که برای شما بازگشت سرمایهٔ بیشتر و ارتباطی قویتر با مشتریان را همراه دارد.
یادگیری ماشین
فناوری یادگیری ماشین از روشهای آماری برای آنالیز دادهها با دقت بسیار بالا استفاده میکند. در بازاریابی این دادهها دربارهٔ عوامل مارکتینگی مثل تجربهٔ مشتری و احساسات مخاطب هستند.
پس از اینکه الگوریتمها آموزش دیدند، آمادهاند تا بهصورت اتوماتیک وظایفی مثل متنکاوی، استخراج موضوع، طبقهبندی و خوشهبندی معنایی را در چند لحظه انجام دهد.
هرقدر الگوریتمها دادههای بیشتری پردازش کنند، باهوشتر میشوند.
پردازش زبان طبیعی (NLP)
این فناوری قادر است با روشهای آماری و واژگانی، محتوا را بهصورت معنایی و متنی درک کند. همین فناوری است که در سوشال لیسنینگ همهجا نام برند و عبارتهای مرتبط با آن را پیدا و درک میکند.
برای تولید محتوا فناوری دیگری بهنام تولید زبان طبیعی (NLG) لازم است. این فناوری است که میتواند به پیامهای مشتریان بهصورت خودکار پاسخ دهد یا محتوای متنی تولید کند.
جستوجوی معنایی
پردازش زبان طبیعی با تکیه بر این فناوری است که میتواند متنها را درک کند. جستوجوی معنایی کمک میکند منظور یک عبارت، جمله یا جملات، بدون نیاز به کلمات کلیدی درک شود.
الگوریتمهای جستوجوی معنایی کلمات کلیدی مرتبط را استخراج و در خوشههای معنایی دستهبندی میکند. با این کار احتمال تکرار در متنکاوی از بین میرود؛ مخصوصاً وقتی که به تحلیل احساسات برای اندازهگیری دقیق تجربهٔ مشتری یا عملکرد برند نیاز داریم.
شناسایی موجودیت نامدار (NER) و شبکههای عصبی
فناوری NER به هوش مصنوعی کمک میکند موجودیتهای نامدار را در منابع دادهٔ بزرگ شناسایی کند؛ یعنی چه؟
اشخاص، مکانها، مدیرعاملها، سلبریتیها، واحدهای پول، کسبوکارها و… موجودیتهای نامدار هستند. فناوری NER این موجودیتها را حتی اگر با املای درستی نوشته نشده باشند، پیدا میکند.
الگوریتمهای شبکههای عصبی هم ساخته شدهاند تا نحوهٔ عملکرد مغز انسان را تقلید کنند؛ اینکه مغز ما چطور اطلاعات را مدیریت میکند، نقطههای پیوستگی دادهها را به خاطر میسپارد و به پایگاه دادهٔ دانش ما اضافه میکند.
همین فناوری است که به یادگیری ماشین کمک میکند با گذشت زمان از طریق یادگیری عمیق، نتایج دقیقتری ارائه دهد.
تحلیل احساسات
این فناوری فرایندی است که احساسات مشتری را با توجه به دادههایی که از منابع مختلف مثل شبکههای اجتماعی جمعآوری کرده، اندازهگیری میکند.
پس از آن به عبارتهای مختلف امتیازی بین ۱- تا ۱+ میدهد. عبارتهای خنثی امتیاز صفر میگیرند. این فناوری به مدیریت شهرت برند کمک زیادی میکند.
مزایا و معایب حضور هوش مصنوعی در بازاریابی چیست؟
هوش مصنوعی فرایندها را بهینهتر و سریعتر میکند که نتیجهٔ اول آن افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) است.
از طرف دیگر، گفتیم هوش مصنوعی در بخشبندی مخاطبان و شخصیسازی پیام برای آنها کمک میکند؛ یعنی میتوانیم در زمان مناسب با زبان و پیامی شخصیسازیشده سراغ هر مخاطب برویم. این میشود نتیجهٔ بعدی حضور هوش مصنوعی در دنیای بازاریابی: بهبود رابطه با مشتریان.
همچنین هوش مصنوعی با تحلیل منابع بزرگ داده که از توان انسانی خارج است، سطح ارزیابی عملکرد بخشهای مختلف بازاریابی و تبلیغات را چندین پله بالاتر میبرد. شما میتوانید عملکرد تیم فروش، تکتک تبلیغها، فرایند جذب لید، کمپینهای مختلف و… را بهطور دقیق بررسی کنید.
با کمک آنالیزها و پیشبینیهای دقیق هوش مصنوعی میتوانید تصمیمهای بهتری هم بگیرید؛ تصمیمهایی استراتژیک که ضامن بقا و پیشرفت کسبوکار باشند.
با این همه چالشهایی هم در استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد. با فراگیرترشدن هوش مصنوعی نیاز به جمعآوری داده دربارهٔ مشتریان ضروریتر شده است.
به همین دلیل افراد روی حریم خصوصی خود حساستر شدهاند و قوانین این حوزه نیز سختگیرانهتر طرح و پیگیری میشوند و شرکتها باید با دقت بیشتری قوانین مرتبط را دنبال کنند.
نه فقط برای اینکه با جریمههای قانونی مواجه نشوند؛ بلکه مهمتر از آن، واکنش مشتریان به نقض حریم خصوصی آنهاست.
چالش دیگر به آموزش هوش مصنوعی بر میگردد. هوش مصنوعی هم درست مثل نیروی انسانی به آموزش نیاز دارد.
هر کسبوکاری باید نیروهای متخصص کار با هوش مصنوعی در حوزههای مختلف داشته باشد تا بتواند از ابزارهای مختلف بهنفع کسبوکار خود استفاده کند. از طرفی، شما باید هوش مصنوعی را به اصطلاح Train کنید تا بتواند مثلاً در تولید محتوا به صدای برند شما و معیارهایی که دارید، وفادار بماند.
نکتهٔ چالشبرانگیز بعدی در ابزارهای هوش مصنوعی، دادههایی است که به آنها داده میشود. اگر از صحت دادهها مطمئن نباشید، نتیجهای که میگیرید به رشد کسبوکار شما کمک نخواهد کرد؛ بلکه برعکس، موجب سردرگمی شما میشود.
با این همه مزایای هوش مصنوعی از چالشها و معایب آن بیشتر است. در ادامه، به شما میگوییم با چه استراتژیهایی از مزایای هوش مصنوعی در برنامههای بازاریابی و تبلیغات خود استفاده کنید.
چند رویکرد برای استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی
برنامههای مختلف بازاریابی میتوانند از قدرت هوش مصنوعی به نفع خود استفاده کنند:
- بازاریابی محتوایی
هم در تولید محتوا و هم شخصیسازی محتوا میتوانید روی کمک هوش مصنوعی حساب کنید. البته ویرایش بهوسیلهٔ انسان را فراموش نکنید! شما همچنین میتوانید با کمک هوش مصنوعی ویدئوهای آموزشی آماده کنید و یک آکادمی به مجموعهتان اضافه کنید؛ بهجای اینکه مجبور شوید استودیو یا نیرو استخدام کنید!
- بازاریابی محصول
هوش مصنوعی رفتار کاربر را دنبال میکند و بر مبنای آن پیشنهادهایی شخصیسازیشده به او میدهد؛ همین طور خریدهای آیندهٔ او را پیشبینی میکند.
با کمک هوش مصنوعی، مشتری وقتی به خرید فکر میکند، محصول شما اولین گزینهای است که به خاطر میآورد.
- بازاریابی ایمیلی
هوش مصنوعی میتوانید ایمیلهایی برای پرورش لید بسازد و در کنار آن، عملکرد ایمیلهای قبلی را بسنجد. ارسال خودکار ایمیل که نیاز به ذکر هم ندارد. علاوه بر همهٔ اینها با کمک هوش مصنوعی ایمیلهای موفق و آنهایی را که به بهبود نیاز دارند، شناسایی میکنید.
- تبلیغات
هوش مصنوعی در انتخاب رسانهٔ محل نمایش تبلیغ هم کمک میکند. مثال آن همان کاربردی هوش مصنوعی در یکتانت است که گفتیم؛ یعنی تبلیغ شما جایی نمایش داده شود که مخاطب هدف آن را میبیند.
در طرف دیگر هم شما میتوانید برای ساخت تیز تبلیغاتی یا بنرها هم از هوش مصنوعی استفاده کنید تا کارتان سریعتر پیش برود.
تاثیر هوش مصنوعی بر آینده دیجیتال مارکتینگ
فناوری هوش مصنوعی با وجود داشتن تواناییهایی در جمع آوری دادهها، تجزیه و تحلیل آنها، اعمال آنها و سپس واکنش به آنها، در حال ایجاد انقلابی در بازاریابی دیجیتال است. درواقع میتوان گفت در آینده استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. زیرا میزان اطلاعات در مورد مصرفکنندگان بالقوه در حال افزایش است و هوش مصنوعی به دلیل دارا بودن پتانسیل بالا در تصمیمگیری سریع و دقیق مبتنی بر داده میتواند کمک بزرگی برای حوزه دیجیتال مارکتینگ باشد. در ادامه چند تاثیر استفاده از هوش مصنوعی بر آینده بازاریابی دیجیتال آورده شده است:
- تشخیص و تجزیه و تحلیل
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به یکی از استراتژیهای تجاری اشاره دارد که با به حداکثر رساندن جمعآوری اطلاعات مشتری و فیلتر کردن اطلاعات معتبر، رویکرد مشتریمحوری را در تجارت ایجاد میکند. زمانیکه CRM، فناوری AI و فناوری دادههای بزرگ با یکدیگر ترکیب شوند، میتوانند مجموعه اطلاعات کاربر را از سیستم عاملهای مختلف به حداکثر برسانند، دیدگاههای دقیق را برای مشتریان هدف بدست آورند و نیازهای کاربران را شناسایی کنند. در نهایت برندها قادر خواهند بود مناسبترین استراتژی بازاریابی خود را تعیین کنند.
نکته اصلی این است که هرگونه اطلاعات رفتاری میتوانند برای هوش مصنوعی به عنوان منبع تجزیه و تحلیل محسوب شود. بازاریابها با تمام این دادههای جمعآوری شده میتوانند در آینده به راحتی نیازهای مشتری بالقوه را تجزیه و تحلیل کرده و هوش مصنوعی را در جهت افزایش فروش انطباق دهند.
- پشتیبانی از زمان واقعی
ما در جهانی زندگی میکنیم که سرعت همه چیز به شکل قابل توجهی بالا رفته و مردم انتظار دارند که تمامی امور به سرعت به نتیجه برسند. بنابراین نمیتوانید مشتریان خود را برای گرفتن پاسخ دو روز منتظر بگذارید. بیشک پاسخگویی به مشتری باید به سرعت و حتی آنلاین بوده و در عین حال نیز باید پاسخی باشد که مشتریان به دنبال آن هستند. شرکتها برای ارائه پاسخ دقیق، از Chatbots هوش مصنوعی بهره میبرند.
بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ چیست
- افزایش تجربه کاربری
یک تجربه کاربری خوب، مهمترین چیزی است که مخاطب را به سمت یک وبسایت سوق میدهد. با بهکارگیری هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ مواردی هم چون؛ پیشبینی رفتار خریدار، شخصیت خریدار و چرخههای جستجو آسانتر خواهد شد. خدمات مشتری وChatbots از دیگر ویژگیهای مفید هوش مصنوعی در هنگام انتقال سریع مسائل هستند. در بخش بعدی به کسب تجربه کاربری بهتر با استفاده از هوش مصنوعی خواهیم پرداخت.
تجربه کاربری بهتر با استفاده از هوش مصنوعی
همانطور که میدانید، هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ ترکیب بسیار کارآمد و جذابی را بوجود آوردهاند. هوش مصنوعی تجربه کاربر را در وب هدایت کرده و به موفقیت دیجیتال مارکتینگ در آینده کمک بزرگی خواهد کرد. به طور کلی، هدف نهایی هوش مصنوعی و تجربه کاربر یکسان است. به عبارتی میتوان گفت؛ هر دو برای تفسیر رفتار انسان و پیش بینی اقدامات بعدی کاربران طراحی شدهاند. آنالیز پیش بینی، در پایه و اساس هر دو است و این نقطه اشتراک باعث ایجاد فرصت برای برندها و مشتریان خواهد شد. در ادامه مواردی که باعث بهتر شدن هوش مصنوعی در تجربه کاربر میشود را به اختصار بیان کردهایم:
- الگوریتمهای هوشمند
روند ایجاد تجربه کاربری بهتر به الگوریتمهای هوش مصنوعی برمیگردد. این سیستمهای هوشمند میتوانند اطلاعات مربوط به بازدیدکنندگان سایت یا کاربران برنامه را پردازش کرده، سپس تغییرات را در مدل اعمال کنند. الگوریتمهای هوشمند با یادگیری و تنظیم مداوم، تجربه کاربر را بهبود میبخشند تا تجربه جذاب و شخصیتری را ارائه دهند.
- تست قابلیت استفاده کمی
هوش مصنوعی با توجه به داشتن ظرفیت بسیار زیاد برای پردازش دادهها، برای هر نوع آزمایشی یک دارایی قدرتمند محسوب میشود. متخصصان هوش مصنوعی میتوانند از سیستمهای مبتنی بر ماشین یادگیری برای پیگیری و ارزیابی مجموعه وسیعی از معیارهای مهم تجربه کاربری استفاده کنند. معیارهایی مانند لوکیشن کاربران، صفحات بازدیدشده، دستهها و محصولات بازدید شده، خروج از صفحات، جریان کاربر و موارد دیگر که این معیارهای کلیدی به تحلیلگران کمک میکند تا تصویری روشن از رفتارها و علایق کاربر طراحی نمایند. این امر هنگام آزمایش ایدههای جدید و اجرای آزمایشهای کاربردی مفید خواهند بود.
- انجام آزمایشهای بیطرفانه
یکی دیگر از مزایای هوش مصنوعی برای بهتر شدن تجربه کاربری این است که این فناوری باعث از بین رفتن هرگونه رویکرد یک طرفه برای آزمایش A / B میشود. درواقع بیطرف ماندن و داشتن بینش منصفانه از طریق آزمایش تقسیم همیشه آسان نیست. زیرا اغلب اوقات، استدلال ساخته دست بشر میتواند بر نتایج تأثیرگذار باشد. به همین دلیل میتوان گفت با توجه به اینکه هوش مصنوعی صرفاً متکی به اطلاعات سنگین است، میتواند نتایج واقعی را با اتخاذ یک رویکرد باینری منعکس کند.
- یادگیری عمیق
یک سیستم هوش مصنوعی میتواند از طریق یادگیری عمیق، صدها یا حتی هزاران تنوع طراحی مختلف را تجزیه و تحلیل کرده و سپس گزینههای دیگری را ایجاد کند. این موضوع را میتوان در بسیاری از جنبههای تجربه کاربر مانند ایجاد دکمههایی در وب سایت و یا گرافیک در یک برنامه اعمال کرد. هوش مصنوعی میتواند با جفت شدن فناوری یادگیری عمیق و بینش دادههای رفتاری، تجربه کاربر را بهبود بخشد.
حضور هوش مصنوعی در بازاریابی را جدی بگیرید یا عقب میمانید!
در حال حاضر هوش مصنوعی برای اکثر مشاغل قابل دسترسی است و کنار هم قرار گرفتن هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال، ابزاری ارزشمند برای بازاریابان دیجیتال به حساب میآید.
تاثیرات قابل ملاحظه هوش مصنوعی در مواردی مانند: انتخاب مشتریان مورد نظر، کمک به ارائه توصیههای مرتبط و همچنین خدماترسانی سریع به مشتریان، غیر قابل انکار است.
درواقع دیجیتال مارکتینگ با استفاده از هوش مصنوعی، بازاریابان و صاحبان کسبوکارها را قادر میسازد برند خود را رشد داده و انتظارات مشتریانشان را برآورده کنند.
نظر بگذارید