افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

افزایش فروش فروشگاه اینترنتی دغدغهٔ اصلی شما و سایر افرادی است که فروشگاه آنلاین دارند.

اینجاست که پای تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات به میان کشیده می‌شود؛ چیزی که به شما کمک می‌کند اعتماد مشتری را جلب کنید، یک رابطهٔ دوطرفه با او برقرار کنید و در نهایت هم بیشتر بفروشید.

راه‌های افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

ابتدا اجازه دهید روش‌هایی را بررسی کنیم که برای اجرای آن‌ها، به رسانه‌های خودتان متکی هستید؛ مثلاً استفاده از پیج خود در اینستاگرام برای افزایش فروش آنلاین!

در این روش‌ها، شما هزینه‌ای برای استفاده از رسانه‌ها و کانال‌های تبلیغاتی نمی‌پردازید؛ چون همه‌چیز مالِ خودتان است و از دارایی‌هایی استفاده می‌کنید که دارید.

۱. ارائهٔ کوپن و تخفیف

کوپن همیشه از اجزای اصلی تبلیغات خرده فروشی‌های آنلاین بوده است. بنابراین نیازی نیست که درمورد قدرت آن چیزی بگوییم. شما همیشه دیده‌اید که از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران تا نوپاترین آن‌‌ها همواره در حال ارائه کدهای تخفیفی به مناسبت‌ها و روش‌ها و بهانه‌های گوناگون هستند. اما باید بدانید که از کوپن‌های تخفیف می‌توان استفاده بهتری نیز کرد که نقشی فراتر از صرفاً افزایش انگیزهٔ خرید ایفا می‌کند.

کوپن به‌عنوان طعمه‌ای برای به قلاب انداختن مشترکین جدید ایمیل نیز می‌تواند عمل می‌کند و سپس با ایمیل مارکتینگ آن‌ها را به مشتری وفادار خود تبدیل کنیم. مطلب آموزش ایمیل مارکتینگ در این باره مفید خواهد بود. در تصویر زیر می‌بینید که فروشگاه اینترنتی مدیسه کد تخفیفی را به عنوان انگیزه‌ برای دریافت ایمیل استفاده کرده است.

فروشگاه اینترنتی مدیسه

۲. ارائهٔ کتاب الکترونیک و… (Lead Magnetها)

طبق نمودار زیر میانگین نرخ تبدیل بازدیدکننده یک فروشگاه اینترنتی به خریداران بین ۲ تا ۳ درصد متغیر است. البته این یک میانگین جهانی است و در ایران با توجه به دیتایی که وجود دارد؛ این میانگین حدوداٌ از 0.1 تا 1 درصد است. بنابراین دست‌کم ۹۷ درصد این بازدیدکنندگان جای کار بیشتر دارند تا به خریداران تبدیل شوند.

افزایش فروش فروشگاه های اینترنتی

همان طور که می‌دانید مطالب بلاگ موجب جذب ترافیک می‌شود. یکی از اهداف بازاریابی محتوایی (Content Marketing) باید تبدیل ترافیک به مشترک باشد. (بازاریابی محتوایی چیست). کتاب‌های الکترونیک و سایر لید مگنت‌ها (lead magnet) هر چیزی که به‌صورت رایگان ارائه می‌دهید تا در ازای آن آدرس ایمیل کاربران را دریافت کنید و مشترک جذب کنید.) مانند چک‌لیست، دوره‌های آموزشی کوچک (Mini-Course)، ابزار و چیزهای دیگری را ارائه بدهید تا بازدیدکنندگان را ترغیب کنید که آدرس ایمیل‌شان را به شما بدهند. مطلب ۱۰ روش برای شروع تولید محتوا فروشگاه اینترنتی می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

به این فکر کنید که چه چیزی را می‌توانید ارائه دهید که به مشتری احتمالی کمک می‌کند تا مشکلی از او حل شود؟ لید مگنت باید چیزی باشد که به‌اندازه‌ای ارزشمند است که ارزش پرداخت پول را دارد، ولی شما آن را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهید.

لید مگنت

۳. ارائهٔ برنامهٔ وفاداری (Loyalty Program)

شما فقط نمی‌خواهید مشتریان محصولات شما را بخرند، بلکه می‌خواهید به خرید از شما ادامه بدهند. برندهای تجارت الکترونیک با ایجاد احساس ارزشمند بودن در بهترین مشتریان خود به این هدف می‌رسند. برای انجام این کار از طریق یک برنامهٔ وفاداری مشتری به آنها پاداش‌های ارزشمندی بدهید. برنامهٔ وفاداری‌ای ایجاد کنید که به مشتریان انگیزه‌ای برای خریدهای بیشتر یا هزینه کردن مبلغ بیشتری در هر خرید می‌دهد. برنامه‌های وفاداری شکل‌های گوناگونی دارند، ولی به‌طور کلی به‌صورت سیستمی هستند که در آن امتیاز مشتری افزایش می‌یابد و این امتیازها قدرت خرید بیشتری به او می‌دهد.

در برنامهٔ وفاداری می‌توانید برای انجام کارهایی به‌جز خرید نیز به مشتریان پاداش بدهید، کارهایی مانند نوشتن نقد و بررسی محصول، به اشتراک گذاشتن صفحات و مطالب شما و ارسال عکس و … . برنامه وفاداری الوپیک را در زیر می‌بینید.

ارائهٔ برنامهٔ وفاداری

۴. جایزه بدهید

مردم عاشق چیزهای رایگان هستند.با دادن جایزه کاری کنید که مردم درمورد برند شما صحبت کنند. تبلیغ جایزه‌ها روی وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی، برند شما را درمعرض دید افراد بیشتری قرار می‌دهد و فروش شما یا لیست ایمیل شما را طولانی‌تر می‌کند. بامیلو با چنین کمپینی که در زیر می‌بینید مشتریان جدیدی را برای خود ایجاد کرد.

جایزه

۵. برگزاری مسابقه

برگزاری مسابقه‌های اینستاگرام و تلگرام (یا مسابقاتی که در هر شبکهٔ اجتماعی یا کانال دیگری برگزار می‌کنید) یکی از بهترین روش‌هایی است که برندهای تجارت الکترونیک یا فروشگاه‌های آنلاین با استفاده از آن می‌توانند کاربران بیشتری را از برند خود آگاه کنند، جامعه‌ای تشکیل بدهند، ترافیک و میزان بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را بالا ببرند و فروش خود را افزایش دهند.

بهترین شیوه‌های برگزاری مسابقات در رسانه‌های اجتماعی عبارت‌اند از:

  • ایجاد هشتگی خاص برای مسابقه؛
  • ایجاد تصویر یا ویدئویی برای اعلام برگزاری مسابقه؛
  • ایجاد پست‌های نمونه‌ای که الهام‌بخش کاربران باشد؛
  • به‌دست آوردن حقوق قانونی لازم برای استفاده‌ مجدد از محتوای تولیدشده توسط کاربران (UGC)؛
  • نمایش پست‌های برگزیده در یک گالری در وب‌سایت و کانال‌های اجتماعی خود؛
  • پایبندی‌به قوانین آن شبکه و انتشار سیاست‌های مسابقه

۶. ایجاد چالش

زمانی‌که درمورد این مقاله تحقیق می‌کردم با تاکتیکی سرگرم‌کننده برخورد کردم و متوجه شدم که این تاکتیک، یعنی ایجاد چالش، ایده‌ای قدرتمند است. کسانی که در این چالش شرکت می‌کنند، همگی انگیزهٔ مشترکی دارند. آنها از ایده‌های شما استقبال می‌کنند، احتمالا محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند و ممکن است از محصولات شما خرید کنند، یا دست‌کم خاطره‌ای به‌یادماندنی و شخصی از برند شما کسب کنند. چالش‌هایی مثل #نه_به_… که موارد زیادی را خودتان دیده‌اید.

مقاله پیشنهادی : بازاریابی ایمیلی  راهنمای نهایی

۷. فروش متقابل (Cross-Sell)

مطلبی در بلاگ SEMRush به شکل هوشمندانه‌ای توصیه می‌کند که برای افزایش فروش اینترنتی، روی فروش متقابل محصولات خود تمرکز کنیم. به عنوان مثال وقتی مشتری از شما گوشی تلفن همراهی خریده است، به او پیشنهاد دهید که محافظ صفحهٔ نمایش یا قاب گوشی را نیز خریداری کند. پیدا کردن چنین فرصت‌های کاربردی هنر شماست.

مقاله پیشنهادی : افیلیت مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

۸. بیش‌فروشی (Up-Sell)

بیش فروشی نیز یکی دیگر از روش های افزایش فروش اینترنتی موثر است. به‌گفتهٔ Econsultancy این روش ۲۰ برابر بیشتر از فروش متقابل مؤثر است. معمولاً خریداران نمی‌دانند که کالای برتری نیز وجود دارد. در این روش شما به مشتری که پیش یا پس از یک خرید موفق پیشنهاد یک خرید بهتر و گران‌تر را می‌هید چرا که در این حین، احتمال خرید محصول برتر بعدی مشتریان بالاتر می‌رود. پس فروشگاه خود را برای بیش‌فروشی آماده کنید و موارد زیر را در ذهن داشته باشید:

  • محصول پیشنهادی باید با نیازهای اصلی مشتری مطابقت داشته باشد.
  • حساسیت به قیمت باید اهمیت زیادی داشته باشد، بنابراین درمورد مزیت‌های امکانات بیشتر کالای پیشنهادی به‌طور واضح توضیح بدهید.

افزایش فروش اینترنتی

۹. نمایش پرفروش‌ترین محصولات

اگر از یک میزبان مخصوص سرو غذا در هتل بپرسید که غذای محبوب آنها چیست، احتمالا به شما پاسخ می‌دهد: «محبوب‌ترین پاستای ما … است» یا «اگر خیلی گرسنه باشید، باید بگویم که همه واقعا عاشق … ما هستند» یا چیزی شبیه این. غذای پیشنهادی او غذای شناخته‌شده و معروف آنهاست، یا غذایی است که به‌راحتی آماده می‌شود یا بیشتر از غذاهای دیگر برای آنها سودآور است.

بسیاری از رستوران‌ها با مشخص کردن محبوب‌ترین غذاهای خود در منوی رستوران شما را از پرسیدن چنین سؤال‌هایی بی‌نیاز می‌کنند. شرکت‌های تجارت الکترونیک نیز می‌توانند همین‌طور عمل کنند.

این طبیعت انسان است که دنباله‌روی جمع باشد. خریداران نیز از راهنمایی استقبال می‌کنند. یکی از راه‌های افزایش فروش فروشگاه اینترنتی این است که پرفروش‌ترین محصولات یا پرفروش‌های محصولات در هر دسته‌بندی را به آنها نشان بدهید. با این کار سردرگمی آنها را کاهش داده و فروش خود را افزایش می‌دهید.

نمایش پرفروش‌ترین محصولات

۱۰. ایجاد دستیاران تعاملی

برای خریداران ارزشمند است که فروشگاه‌های اینترنتی برای کمک به اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه‌تر، اطلاعات و توصیه‌هایی را به آنها ارائه بدهند. در وب‌سایت خود از مجموعهٔ گسترده‌ای از ابزارهای تعاملی می‌توانید استفاده کنید.

این ابزارها مانند ابزارهای ارتباط با مشتریان یا ربات سخنگو (ChatBot) یا سیستم‌های پیشنهادگر (Recommendation Engine) استفاده کنید. این ابزارها به شما امکان می‌دهد که مجموعه‌ای از سؤالات را از مشتری بپرسید و براساس پاسخ‌های مشتری توصیه‌هایی را به او ارائه بدهید، درست مانند کاری که فروشنده می‌تواند برای کمک به او انجام دهد.

ابزارهای آنلاین به مشتریان بالقوه و مشتریان پیشین کمک می‌کنند تا اولویت‌ها و ترجیحات خود را مشخص کنند و علاوه‌بر آن به شما نیز کمک می‌کنند که داده‌های مفیدی را جمع‌آوری کنید، داده‌هایی که می‌تواند موجب فروش در همان زمان یا بعدا و در زمانی شود که این داده‌ها برای شخصی‌سازی ارتباطات بعدی شما مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ایجاد چت زنده (Live Chat) با کاربران نیز بسیار احتمال خرید را ارتقا می‌دهد.

چت زنده (Live Chat)

۱۱. ساخت ویدئوهای نمایشی

بدون شک نمایش تصاویر به فروش محصولات کمک می‌کند، ولی استفاده از تصاویر روشی معمولی و عادی است. شما می‌توانید فروش محصولات جدید، ویژه یا محبوب خود را با تولید ویدئوهای تبلیغاتی یا ویدئوهای کوتاهی که به بررسی محصول می‌پردازند، افزایش دهید.

این ایده را فقط برای چند مورد از محصولات خود امتحان کنید و اثر آن را بسنجید تا متوجه شوید که آیا سرمایه‌گذاری روی تولید ویدئو بازدهی دارد یا خیر. اگر متوجه شدید که نمایش ویدئو موجب افزایش فروش فروشگاه اینترنتی می‌شود، می‌توانید این برنامه را با تولید ویدئوهای بیشتر گسترش دهید و روش‌های مختلف تولید ویدئو و انواع مختلف ویدئو را امتحان کنید.

دیجی‌کالا همان‌طور که می‌دانید برای بسیاری از محصولات دیجیتال خود ویدئوهای بسیار جذابی تولید می‌کند.

۱۲. ریسک مشتری را کم کنید

صفحهٔ اصلی وب‌سایت شما باید دارای «کاهنده‌های ریسک» باشد، یعنی اعلان‌هایی که به برطرف کردنِ اعتراض‌ها و شکایت‌ها کمک کرده و آرامش‌خاطر بیشتری به خریداران می‌دهند، مانند:

  • ارسال رایگان
  • تحویل سریع
  • تضمین بازگشت پول
  • امکان مرجوعی کالا به‌صورت رایگان (Free Returns)
  • امنیت تراکنش‌های مالی

ولی بسیاری از بازدیدکنندگان مستقیما وارد صفحات محصولات می‌شوند و صفحهٔ اصلی وب‌سایت را نمی‌بینند. بنابراین باید مهم‌ترین پیام‌های کاهش ریسک در دست‌کم یک مکان مشخص در صفحات محصولات نیز نمایش داده شود. برخی از کاهنده‌های ریسکی که معمولاً بین فروشگاه‌های ایرانی مرسوم است چنین مواردی است که در تصویر زیر که مربوط است به یک فروشگاه آرایشی می‌بینید.

کم کردن ریسک مشتری

۱۳. ارائه نقد و بررسی، نظرات، امتیازات و…

نمی‌توانم بگویم که استفاده از بخشی برای نقد و بررسی کاربران، ایدهٔ خوبی برای برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی است یا حذف آن ایدهٔ بدی است. هر دو گفته درست است و احتمالا باید بگویم که به‌لطف دیجیکالا، خریداران انتظار دارند که نقد و بررسی کاربران دیگر را مشاهده کنند.

سیستم‌های استاندارد نقدوبررسی محصولات تجارت الکترونیک مفید هستند، ولی سیستم‌هایی که شامل عکس یا ویدئوهایی هستند که داستان‌های مشتریان را زیباتر می‌کنند، جذاب‌تر هستند.

۱۴. نمایش نشان‌های اعتماد

مشتریان معمولا وقتی درمورد امنیت پرداخت خود نگرانی‌های داشته باشند، فرآیند خرید را نیمه‌کاره رها می‌کنند. با نمایش یک یا چند نشان می‌توانید مشتریان را متقاعد کنید که این فرآیند ایمن و مطمئن است. نشان‌های اعتماد در کشور ما نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)، نشان ساماندهی اداره رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، نشان اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی یا لوگوی بانکی که درگاه پرداختش را به شما داده است. اگر هم از درگاه‌های واسط پرداخت استفاده می‌کنید نماد پرداخت امن آن‌ها نیز موجود است.

نمایش نشان‌های اعتماد

۱۵. نمایش محتوای تولیدشده توسط کاربر

نمایش عکس‌های گرفته‌شده توسط کاربران روش بسیار خوبی برای ایجاد تأیید اجتماعی (Social Proof) است. زیرا مشتریان احتمالی مشاهده می‌کنند که محصولات شما به‌طور منظم توسط افرادی درست مثل خود آنها خریداری می‌شود و راحت‌تر می‌توانند کاری را انجام دهند که دیگران نیز انجام می‌دهند.به روش‌های مختلفی می‌توان محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) را جمع‌آوری و استفاده کرد.

۱۶. نمایش لایت‌باکس در زمان خروج کاربر

برای جذب بازدیدکنندگان در آستانهٔ خروج از وب‌سایت‌تان، پاپ‌آپی را به سایت خود اضافه کنید که در زمان خروج کاربران نمایش داده می‌شود. یعنی زمانی که موس کاربر به سمت دکمه ضرب‌در خروج می‌رود این پاپ‌آپ باز شود. با ارائهٔ راهنمای رایگان، تخفیف یا مشوق دیگری که متناسب‌ با برند شماست، به کاربران دلیلی برای پیوستن به لیست ایمیل خود بدهید.

مقاله پیشنهادی: بررسی کلماتی که فروش دارند! (بر اساس اصول روانشناسی و نتیجهٔ تحقیقات)

۱۷. ارسال ایمیل‌های ترک سبدخرید

پلت‌فرم‌های اتوماسیون و خودکارسازی بازاریابی به شما امکان می‌دهند که ایمیل‌هایی سفارشی را برای خریدارانی ارسال کنید که سبدخرید خود را ترک کرده‌اند. اگر مشتری وارد سیستم شده و سبدخرید خود را بدون تکمیل فرآیند خرید رها کرده است، می‌توانید ایمیل‌هایی سفارشی با تصاویری از اقلام موجود در سبدخرید را برای او بفرستید. تاکتیک‌هایی که می‌توانید برای ایمیل‌های ترک سبدخرید امتحان کنید، عبارت‌اند از:

  • اطلاعات شخصی‌شان را در ایمیلی که برایشان می‌زنید بیاورید.
  • با فاصله کمی بعد از ترک سبد خرید، ایمیل‌ها را ارسال کنید.
  • بیش از یک بار ارسال ایمیل را امتحان کنید.
  • از تأییدهای اجتماعی مانند بررسی مشتریان، رتبه‌بندی‌ها و غیره استفاده کنید.
  • گزینه‌هایی مانند اقلام مرتبط را (که امکان موفقیت دارند) ارائه دهید.
مقاله پیشنهادی: نمونه جملات تبلیغاتی برای جذب مشتری که معجزه می‌کنند! (+ نمونه‌های واقعی)

۱۸. ارسال ایمیل‌های خودکار

مشتریان بالقوه و مشتریان پیشین آدرس‌های ایمیل خود را به شما داده‌اند. پس شما نیز برای آنها چیزی ارسال کنید، یعنی ایمیل بفرستید. با استفاده از بازاریابی ایمیلی می‌توانید پیام‌های هدفمند و به‌موقعی را در مراحل مختلف چرخهٔ خرید ارسال کنید.

ناداو داکنر (Nadav Dakner) در مطلب فوق‌العاده‌ای درمورد استراتژی‌های ارسال ایمیل در تجارت الکترونیک، ۶ ایمیل خودکار بالقوه‌ای را که ممکن است بخواهید علاوه‌بر یادآوری سبدخرید رهاشده (که قبلا به آن پرداختیم) استفاده کنید، با ما به اشتراک می‌گذارد:

  • مجموعهٔ ایمیل‌های خوشامدگویی (Welcome Series)
  • پیگیری خرید
  • دعوت‌به تعامل مجدد
  • پیشنهادهای بیش‌فروشی (Up-Sell)
  • اعلان‌هایی درمورد محتوای آموزشی
  • آخرین اطلاعات محصولات و پیشرفت‌ها

۱۹. حمایت از خیریه‌ها

برندهای تجارت الکترونیک نیز می‌توانند مانند شرکت کیف و کفش تامز (Toms) عمل کنند. در شرکت تامز «هر خریدی هدفی دارد». این شرکت با هر خریدی که مشتریان انجام می‌دهد بخشی را به ارسال کیف و کفش به مناطق محروم مصرف می‌کند و این موضوع خود باعث شهرت و اعتباری برایش شده است. مشتریان نیز رسالت این شرکت را درک می‌کنند، قدر می‌دانند و حمایت می‌کنند. به این ترتیب همه برنده‌اند.

۲۰. کمپین‌های ویژه در مناسبت‌های مختلف

گرچه عید نوروز، تولدها و سالگردها، مناسبت‌های معمول هستند؛ ولی می‌توانید با این‌ها و مناسبت‌های ویژه‌ دیگر در تمام طول سال به فروش ویژه بپردازید. بسته به آن چیزی که آنلاین می‌فروشید، چندین مناسبت اختصاصی و چندین مناسبت عمومی وجود دارد که فرصت‌های خوبی برای برگزاری کمپین است.

اعیاد خاص ما ایرانی‌ها، جام‌جهانی یا دربی‌ها، مناسبت‌‌های ملی و مذهبی و… از این دست مناسبت‌ها هستند. به عنوان مثال چندین سال است که دیجی کالا در شب یلدا کمپین فروش ویژه خود را برگزار می‌کند

کمپین‌های ویژه در مناسبت‌های مختلف

۲۱. تبدیل مشتریان به نیروی فروش

بازاریابی با افراد تأثیرگذار (Influencer Marketing) شکل‌هایی فراتر از صرفاً استفاده از سلبریتی‌ها و پرداخت مبالغی به چهره‌های محبوب اینستاگرام برای ذکر نام محصولات شما دارد. یکی از استراتژی‌های هوشمندانه برای برندهای تجارت الکترونیک، ایجاد یک شبکهٔ همکاری در فروش (Affiliate Network) از افراد تأثیرگذار تخصصی (Niche Influencer کسانی که فالوئرهای آن‌چنان زیادی ندارند اما در حوزه‌ای خاص متمرکز هستند و تخصصی کار می‌کنند.) است. همکاری در فروش به معنای ایجاد مشارکت در سود است با کسی که محصول شما را به دیگران معرفی کرده و آن معرفی منجر به خرید می‌گردد. برنامهٔ همکاری فروش شما می‌تواند انگیزه‌های مالی باشد یا:

  • فرصت‌های تبلیغاتی بیشتر در وب‌سایت و صفحات شما در رسانه‌های اجتماعی؛
  • دسترسی به مشتریان بیشتر
  • ایجاد برنامهٔ وفاداری برای خود او

بهتر است برای هر ۲ طرف (دعوت‌کننده و دعوت‌شده)، پیشنهادی کنار بگذارید تا نتیجهٔ بهتری بگیرید.

یک نمونهٔ با هم ببینیم؟ فروشگاه اینترنتی پرند همکاری در فروش را با نام «طرح هدف» دنبال می‌کند. در این طرح، هم فروشنده پورسانت می‌گیرد و هم ۱۰ درصد برای خریدار در نظر گرفته شده است.

فروشگاه اینترنتی پرند

۲۲. فرستادن کاربران اینستاگرام به فروشگاه خود

اینستاگرام برای افرادی ساخته شده که عاشق تصاویر هستند. ولی ظاهرا اینستاگرام برای افراد عاشق خرید نیز جذاب است. براساس گزارش اینستاگرام ۶۰٪ کاربران می‌گویند در این پلتفرم از محصولات و خدمات باخبر می‌شوند و ۳۰٪ نیز چیزی را که در اینستاگرام یافته‌اند، خریده‌اند. کلید بازاریابی اینستاگرام، جذب کاربران و هدایت آنها به وب‌سایت خود است. ولی چگونه باید این کار را انجام دهیم؟ دانستن شیوه صحیح نوشتن کپشن اینستاگرام می‌داند در این زمینه بسیار موثر باشد.

  • برگزاری رقابت‌ها
  • نمایش تصاویری از مشتریانی که از محصولات شما استفاده کرده‌اند (که به آن محتوای تولیدشده توسط کاربر نیز گفته می‌شود)
  • بادقت انتخاب کردن صفحه‌ای جذاب در وب‌سایت خود و لینک دادن به آن در قسمت بیوگرافی اینستاگرام. این تنها لینکی است که می‌توانید در این شبکه نمایش دهید.

۲۳. افزایش گزینه‌های ارسال محصول

چه کسی دوست دارد هفته‌ها برای دریافت محصول خود منتظر بماند؟ حتی بدتر از آن، چه کسی دوست دارد از زمان دریافت کالای خود بی‌خبر باشد؟ این سؤال‌هایی است که پاسخ آنها کاملا واضح است: هیچ کس.

با قابل‌پیش‌بینی بودن، اختصاصی بودن، شفافیت، ارائهٔ جزئیات و اطلاعات دقیق و مهم‌تر از همه، امکان انتخاب‌های مختلف مشتریان بیشتری را راضی کنید. برای این منظور باید موارد زیر را درنظر داشته باشید:

  • ارائهٔ گزینه‌های ارسال محصول که مشتری خودش انتخاب کند
  • امکان پیگیری ارسال محصول
  • اطلاعات دقیقی درمورد هزینه‌های حمل‌ و نقل
  • ارائهٔ مشوّق‌های ارسال رایگان و سریع

به دلیل هزینه‌بر بودن و دشواری تامین زیرساخت‌های حرفه‌ای لجستیک، اگر شما بتوانید در این حوزه خوب عمل کنید بسیار موفق‌‌تر از دیگران خواهید بود و شاهد افزایش فروش سایت فروشگاهی خود خواهید بود.

کار ما با این روش‌ها تمام شد؛ ولی همچنان یک راه دیگر به‌نام «تبلیغات» باقی مانده است؛ عضو جدانشدنی استراتژی‌های بازاریابی فروشگاه اینترنتی که سوخت اصلی فروش هر فروشگاهی است.

مقاله پیشنهادی: آموزش سئو سایت فروشگاهی (افزایش فروش در ۶ مرحله!)

روش های تبلیغات فروشگاه اینترنتی برای افزایش فروش

تبلیغات ریتارگتینگ محصول

این روش از جنس تبلیغات محتوا محور محصول است؛ یعنی تبلیغ محصول به‌طور خودکار ساخته می‌شود تا هم هزینه‌های طراحی کاهش پیدا کند و هم کار با سرعت بیشتری انجام شود.

دیگر نیاز نیست برای فروش هر محصول یک محتوای تبلیغاتی آماده کنید و وقت خود را برای تجزیه‌وتحلیل و بهینه‌سازی کمپین صرف کنید.

اما یک تفاوت بزرگ با محتوامحور دارد! در این روش، شما فردی را جذب می‌کنید که یک بار از فروشگاه شما دیدن کرده است؛ ولی به هر دلیلی، بدون اینکه چیزی بخرد، فروشگاه را ترک کرده است.

در دنیای واقعی، این اتفاق بارها می‌افتد. جملهٔ زیر برای شما آشنا نیست:

«ممنون! اجازه بدین دوری بزنیم و بعد برگردیم پیش شما»

حالا این فرصت برای شما فراهم شده است که چنین فردی را در سایر سایت‌های پربازدید هدف بگیرید. می‌توانید با دادن تخفیف، او را ترغیب کنید که فروشگاه شما برگردد.

از آنجایی که فروشگاه شما را یک بار بررسی کرده است، یک انگیزه و محرک نیاز دارید تا او را به پایان خط (یعنی خرید محصول) برسانید.

۳. تبلیغات در گوگل

محل نمایش تبلیغ نقش زیادی در فروش محصول دارد و چه جایی بهتر از گوگل؟ اغلب مردم از این موتور جست‌وجو برای یافتن محصول موردنیاز خود، تحقیق دربارهٔ آن و همچنین بررسی قیمت‌ها استفاده می‌کنند.

حالا کافی است کلمات کلیدی مرتبط با فروش محصول را لیست کنید و با کمک گوگل ادز، تبلیغی مرتبط به کاربر نمایش دهید.

به یک نمونه در تصویر زیر نگاه کنید:

تبلیغات در گوگل

اما چرا این تبلیغ برای شما می‌فروشد و یکی از بهترین روش‌های تبلیغات فروشگاه اینترنتی است؟ ۲ دلیل اصلی آن این است که:

  • فردی که عبارت‌های مرتبط با خرید را جست‌وجو می‌کند، یا قصد دارد محصول را بخرد یا تحقیق برای انتخاب بهترین محصول را شروع کرده است؛ پس احتمال تبدیل آن بسیار زیاد است؛
  • تبلیغ شما از نظر ظاهری تقریباً شبیه نتایج ارگانیک است؛ پس مخاطب راحت‌تر به آن اعتماد می‌کند.

گوگل ادز امکانات مختلفی مثل زمان‌بندی و افزونه‌ها را برای شما در نظر گرفته است.

۴. تشویق مشتری فعلی به خرید با پیامک

مشتری فعلی، کسی است که یک بار خرید از شما را تجربه کرده است؛ پس دیگر نیاز نیست برای جذب و جلب اعتماد او هزینه کنید.

فقط کافی است به طریقی، او را به سایت برگردانید تا از شما دوباره خرید کند. یکی از راه‌های برگرداندن مشتریان فعلی، استفاده از پیامک است؛ روشی مطمئن، ارزان و پربازده.

برای برگرداندن مشتری فعلی، بهتر است پیشنهادی ویژه در پیامک بگنجانید؛ مثلاً ۳۰ درصد تخفیف یا یک محصول بخرید و یکی جایزه بگیرید!

سعی کنید پیام خود را برای مخاطب شخصی‌سازی کنید. مثلاً در نمونهٔ زیر، خانومی سعی کرده است افراد علاقه‌مند به «هیدرودرم» را هدف بگیرد تا شانس بیشتری برای برگردان آن‌ها داشته باشد.

تشویق مشتری فعلی به خرید با پیامک

۵. تبلیغات همسان

تبلیغ همسان به شکلی از تبلیغات گفته می‌شود که در آن، محتوای تبلیغاتی کاملاً با ساختاری مشابه بستر و محیط تبلیغ ارائه و عرضه شود.

تبلیغ همسان در اینستاگرام به این معناست که تبلیغ، درست مانند یک پست در میان سایر پست‌های اینستاگرام نمایش داده شود.

در گوگل هم استفاده از تبلیغ همسان به این معناست که لینک های تبلیغاتی با ساختار و ظاهری شبیه لینک های معمولی (و نه به شکل بنر یا سایر الگوهای متفاوت) نمایش داده شود.

به تصویر زیر نگاه کنید (این تصویر حاصل جستجوی عبارت Native Ad در گوگل است):

جستجوی عبارت Native Ad در گوگل

دو لینکی که توسط گوگل در بالای فهرست تبلیغ شده‌اند، کاملاً شبیه سایر لینک‌ها نمایش داده می‌شوند. تنها تفاوتی که وجود دارد نمایش علامت Ad در کنار آن‌هاست.

مقاله پیشنهادی: آموزش فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی در سال ۱۴۰۲

۶. تبلیغات هدفمند

منظور از تبلیغات هدفمند این است که تبلیغ به مخاطبی نمایش داده شود که به آن نیاز دارد.

مثلاً محصول را در محتوایی تبلیغ کنیم که موضوع آن به محصول نزدیک است. چرا می‌توان روی آن برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی حساب کرد؟ چون کاربری تبلیغ را می‌بیند که به آن علاقه یا نیاز دارد و نه هر کاربری با هر نیاز و علاقه‌ای!

یک روش دیگر هم درنظرگرفتن سابقهٔ کاربر است که به آن تبلیغات رفتارمحور گفته می‌شود. در این روش، شما مخاطبان خود را بر اساس علایق، نیازها و رفتارشان هنگام خرید دسته‌بندی می‌کنید تا محصولی را پیشنهاد دهید که نیاز دارند.

برای ارسال پیامک انبوه هم ۳ گزینه پیش روی شما گذاشتیم:

  • موقعیت مکانی (مثلاً هدف‌گرفتن تهرانی‌ها)
  • ویژگی‌های رفتاری و علایق (مثل ارسال پیامک تبلیغاتی به افراد علاقه‌مند به خرید لوازم آرایشی و بهداشتی)
  • شغل (مثلاً هدف‌گیری شاغلان حوزهٔ ارز دیجیتال)

در تصویر زیر (طبق گزارش ۱۴۰۰ نجوا)، تفاوت نرخ کلیک دو کمپینی را که مخاطبان خود را دسته‌بندی نکرده و کرده‌اند، مشاهده می‌کنید:

تبلیغات هدفمند

۷. تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

در این روش، شما کاربری را هدف می‌گیرید که با میل و رضایت خود با دریافت پوش نوتیفیکیشن موافقت کرده است؛ پس می‌توان مطمئن شد که با ربات یا کاربر جعلی سروکار ندارید.

از دیگر مزیت‌های آن هم این است که اگر کاربر مشغول وب‌گردی هم نباشد، پس از بازکردن مرورگر خود، تبلیغ شما را مشاهده خواهد کرد. (زمان آن را خودتان مشخص می‌کنید)

از طرفی هم می‌توانید محتواهای تبلیغاتی مختلفی را امتحان کنید تا ببینید چه متن و تصویری در تصمیم‌گیری مخاطب تاثیر بیشتری دارد.

ارسال پیشنهادهای ویژه مثل تخفیف و حراج یا حتی دعوت مستقیم کاربر به خرید، از راه‌های افزایش فروش فروشگاه اینترنتی با کمک تبلیغات پوش نوتیفیکیشن است.

۸. تبلیغات آفلاین

تبلیغات آفلاین هم نقش زیادی در جذب مشتری جدید دارند. شواهد حاکی از آن است که مردم به چنین تبلیغاتی – به‌خصوص تلویزیونی و بیلبوردی – بیشتر اعتماد می‌کنند. به نظر آن‌ها، چنین فروشگاه‌هایی قابل‌اعتمادترند.

روش‌های آفلاین به شما کمک می‌کنند نام خود را در مدت‌زمان کوتاهی سر زبان‌ها بیندازید؛ ولی اغلب اوقات گران‌ تمام می‌شوند.

نه‌تنها هزینهٔ نمایش تبلیغات زیاد است، بلکه برای تاثیرگذاری و نتیجه‌گرفتن، شما باید تبلیغ را چندین بار نمایش دهید.

با این تفاصیل، می‌توان گفت تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی بیشتر به درد فروشگاه‌هایی می‌خورد که جای پای خود را به‌اندازهٔ کافی سفت کرده‌اند.

در تبلیغات تلویزیونی، بهتر است چند نکته را حتماً رعایت کنید:

  • نام فروشگاه را در همان چند ثانیهٔ اول گوشزد کنید؛
  • کاربر را به انجام عملی مشخص دعوت کنید؛
  • ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد خود را واضح در میان بگذارید؛
  • بسته به کسب‌وکارتان، از ویدئوهای واقعی یا موشن گرافیک بهره ببرید. مردم با ویدئوهای واقعی بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند (به‌خصوص ویدئوهای ضبط‌شده در فضای باز)؛ ولی موشن گرافیک هم برای نشان‌دادن قابلیت‌ها، ویژگی‌های فروشگاه و نحوهٔ کار با آن، گزینهٔ خوبی است.

یک نمونه تبلیغ را با یکدیگر ببینیم؟

بهتر است احساس مخاطب را درگیر کنید و خلاق باشید. در مقالهٔ «۱۴ نمونه تبلیغات خلاقانه ایرانی و خارجی»، ما با بررسی نمونه‌ها، به شما نشان داده‌ایم که چه راه‌هایی برای ساختن تبلیغ خلاقانه وجود دارد. آن را حتماً بخوانید!

تبلیغات بیلبوردی هم نقش زیادی در افزایش آگاهی از برند دارد؛ ولی می‌تواند در فروش و جذب مشتری جدید هم نقش داشته باشد.

مثلاً فروشگاه «خانومی» به مناسبت تولد هشت‌سالگی خود، بیلبوردهایی را در سطح شهر به خود اختصاص داد. آن‌ها با کمک اصول روانشناسی در فروش، توانستند تبلیغات موفقی داشته باشند:

  • مردم از ضرر و زیان فرار می‌کنند؛
  • مردم برای تصمیم‌گیری دربارهٔ خرید محصول، به رفتار دیگران نگاه می‌کنند.

آن‌ها نه‌تنها به مخاطب سابقهٔ فعالیت خود را نشان دادند، بلکه تعداد فروش محصولات را هم به رخ کشیدند تا تضمینی باشد برای ضررنکردن!

تبلیغات بیلبورد

همین حالا دست‌به‌کار شوید!

روش های موثر و کاربردی را بررسی کردیم که می‌توانند به افزایش فروش فروشگاه اینترنتی شما منجر شوند. حالا دیگر نوبت شماست که آستین‌ها را بالا بزنید و وارد گود شوید.

امیدوارم این روش‌ها به شما کمک کنند بهترین نتیجه را بگیرید. به نظرتان، کدام روش برای فروشگاه‌ شما مناسب‌تر است؟ کدام‌یک قدرت بیشتری برای افزایش فروش آنلاین دارند؟ آیا روش دیگری می‌شناسید که ما بررسی نکرده‌ایم؟ با ما در بخش نظرات به گفت‌وگو بنشینید.

دیدگاه ها بسته شده اند.