تلاش زیادی میکنید که مشتریان را به فروشگاه بیاورید، ایمیل میفرستید، چت میکنید، پشتیبانی تلفنی انجام میدهید و در نهایت، آنها را برای خرید قانع میکنید. در تمام طول این مدت هم به دنبال ایجاد تجربۀ خریدی عالی برای آنها هستید. تا اینکه به پست محصول فروختهشده میرسید. متأسفانه کوچکترین اشتباه در این بخش، میتواند تمامی زحمات شما را بهراحتی بر باد دهد! شاید بپرسید چرا؟
چون در همین نقطه، قرار است مشتری محصول و خدمتتان را شخصاً تجربه کند و بالاخره بفهمد که آیا اعتماد به شما کار درستی بوده است یا نه؟ با ایجاد حس خوب، در ذهن او ماندگار میشوید و برعکس، با تأخیر و تحویل محصولی آسیبدیده، برای همیشه از دستش میدهید.
پس، باید بهترین روش ارسال محصولات فروشگاهی را برای کسبوکار خود انتخاب کنید و مخاطبان خود را راضی نگه دارید. برای این کار، لازم است ابتدا با روشهای ارسال کالا آشنا شوید. در این مقاله، شرکتهای مختلف پستی، سرویسهایی که ارائه میدهند و معیارهای انتخاب درست از بین آنها را به شما توضیح میدهیم.
بهترین روشهای ارسال کالای فروشگاه اینترنتی
هر کسبوکاری برای فرستادن مرسولات خود، عوامل خاصی را مدنظر قرار میدهد. فروشگاهی که لوازم شکستنی دارد، بهدنبالِ دقت بالا در پست و بیمۀ بار است و شرکتی که تعداد زیادی ارسال در طول روز دارد، از امکان مدیریت همزمان آنها استقبال میکند.
بر همین اساس، شرکتهای پستی تنوع مختلفی از روشهای ارسال کالا را ارائه میدهند. هرچند، میتوان از نظر اجرا همۀ آنها را در دودسته جای داد:
- برخی بسته را پست میکنند؛
- برخی هم از پیک استفاده میکنند.
اما این سرویسها در جزئیات و قابلیتهایی که در اختیار فروشگاهها قرار میدهند، با هم تفاوت دارند و هریک بخشی از نیازهای لجستیکی آنها را پوشش میدهند.
در ادامه، ۵ شرکت پستی مهم و بهترین سرویسهای آنها (۱۵ سرویس مختلف) را جداگانه معرفی میکنیم:
شرکت ملی پست
بدون شک، هر زمان که صحبت از روشهای ارسال کالا در میان باشد، پست اولین نامی است که به ذهن همه خطور میکند. برای استفاده از خدمات شرکت ملی پست، کالای خود را به دفاتر پیشخوان دولت میبرید و در آنجا، محصول را بستهبندی و نحوۀ ارسال را مشخص میکنید. این شرکت به شما اجازه میدهد به ۳ روش مختلف بسته را برای مشتری بفرستید:
- پست سفارشی
رایجترین خدمت این شرکت، پست سفارشی است. در این سرویس، مشتری در بازۀ زمانی 5 الی 7 روز خرید خود را تحویل میگیرد و حداکثر وزن بار هم میتواند 40 کیلوگرم باشد. مدتزمان آن طولانی به نظر میرسد؛ اما در عوض، هزینهای پایینتر از شیوههای دیگر دارد.
- پست پیشتاز
پست پیشتاز، سرعت خوب و هزینۀ معقولی دارد و به همین دلیل، روشی محبوب در بین کسبوکارها محسوب میشود. در این شیوه، تمامی اقلام با حداکثر وزن 25 کیلوگرم پذیرفته میشوند و ظرف مدت 24 تا 72 ساعت به مقصد میرسند. پست پیشتاز هزینۀ بالاتری نسبت به پست سفارشی دارد؛ اما مشتری برای مدت زیادی منتظر نمیماند و راضی خواهد بود.
- پست ویژه
پست ویژه سرعت بالایی دارد و بستۀ شما را در عرض 10 تا 24 ساعت به دست گیرنده میرساند. این سرویس در مقایسه با روشهای قبل هزینۀ بالاتری دارد. در شرایط اضطرار و زمانی که سرعت دریافت بسته برای مشتری اهمیت زیادی دارد، میتوانید روی آن حساب باز کنید.
شرکت پست در تمامی حالتها براساس میزان ارزش مرسوله، آن را بیمه میکند. ارزش واقعی مرسوله در هنگام تحویل به پیشخوان پرسیده میشود و با توجه به آن، مبلغی را هم در فاکتور نهایی به بیمه اختصاص میدهند.
تعرفۀ نهایی پست را سرویس انتخابی، وزن بسته، ارزش کالا و مسافت بین مبدأ و مقصد تعیین میکند.
تیپاکس
برای استفاده از خدمات تیپاکس، با نزدیکترین دفتر نمایندگی آن تماس میگیرید و درخواست خود را اعلام میکنید. میتوانید سفارش خود را از طریق سایت این شرکت و اپلیکیشن مای تیپاکس هم به ثبت برسانید. در نهایت، مأموری در محل حاضر میشود، محصول را بستهبندی میکند، تحویل میگیرد و به دست گیرنده میرساند.
زمان ارسال بسته با تیپاکس به فاصلۀ بین مبدأ و مقصد بستگی دارد؛ اما اصولاً بین 1 تا 4 روز کاری متغیر خواهد بود. هرچند در طول این فرایند، وضعیت بار بهطور پیوسته از طریق پیامک به فرستنده و گیرنده اطلاع داده میشود.
یکی از خدمات جالب تیپاکس این است که با سازمانها و فروشگاهها قرارداد میبندد و پلتفـــرم Tipax-e را در اختیارشان قرار میدهد. به این ترتیب، مجموعهها میتوانند سفارشات خود را یکجا بفرستند و آنها را همزمان در پنل خود مدیریت کنند.
این شرکت بسته به ارزش مرسولات، آنها را بیمه میکند و در تعهدات خود آورده است که در صورت آسیب، جبران خسارت خواهد کرد. هزینۀ نهایی پست مقدار ثابتی نیست و با توجه به وزن حجمی بسته، مسافت و مبلغ بیمه محاسبه میشود. در سایت Tipaxco میتوانید این پارامترها را وارد کنید و از تعرفۀ پایانی آن آگاه شوید.
نکتۀ مهم دیگر این است که تیپاکس به شما اجازه میدهد پرداخت نهایی را به مقصد واگذار کنید؛ بنابراین، اگر قرار است مشتری مبلغ را هنگام دریافت محصول بپردازد، میتوانید روی این قابلیت حساب باز کنید.
الوپیک
الو پیک هم یکی دیگر از روشهای ارسال کالا به حساب میآید که میتوانید با کمک آن، سفارش خود را با موتور یا وانت به مقصد برسانید. علاوه بر جابهجایی آنها در تهران، به شما امکان ارسال بار به شهرستانها را هم میدهد. برای ثبت سفارش در الوپیک، میتوانید از طریق سایت یا اپلیکیشن این شرکت اقدام نمایید. بسته را به پیک تحویل میدهید و بهصورت لحظهای، محل آن را در گوگلمپ رصد میکنید تا در نهایت به دست مشتری برسد. درصورت درخواست، آنها بستهبندی محصول را هم به عهده میگیرند.
در الوپیک، میتوانید بهصورت همزمان چندمقصد مختلف داشته باشید و وضعیت همۀ آنها را آنلاین رصد کنید. همچنین میتوانید روز و ساعتی دلخواه را برای تحویل بار به مأموران این شرکت رزرو کنید و به این ترتیب، به بخش ارسال مرسولات خود نظم بیشتری بدهید. علاوه بر این، از پشتیبانی 24ساعتۀ آن هم برخوردار خواهید بود.
این شرکت، ۳ سرویس زیر را پیش روی شما میگذارد:
- سرویس الو پست
این سرویس سفارشات مشتریان را به شهرستانها میفرستد و با توجه به ابعاد و وزن کالا، نوع وسیله را – موتور یا وانت – تعیین میکند.
- سرویس الو پیک
در این روش که خدمات درونشهری در تهران ارائه میدهد، محصول فروختهشده از طریق موتورسیکلت به مقصد فرستاده میشود. بار شما میتواند در عرض و طول، حداکثر 45 سانتیمتر و در وزن، حداکثر ۲۵ کیلوگرم باشد.
- سرویس الو وانت
لوازمی را میتوان با این سرویس فرستاد که حداکثر 150 کیلوگرم هستند و ابعادی به اندازۀ صندوق و صندلی عقب وانتبار دارند.
در هریک از این سرویسها، میتوانید درخواست خدمات ارسال انبوه داشته باشید و با الوپیک قرارداد ببندید. با این کار، مرسولههای خود را یکجا میفرستید و تعرفهای مناسبتر در فاکتورتان لحاظ میشود. قابلیت بیمۀ بار هم در همۀ این روشها وجود دارد؛ مبلغ آن، برای بستههایی با ارزش زیر یک میلیون تومان رایگان بوده و برای بستههای با ارزشتر، معادل 2 درصد ارزش آن است.
در کل، هزینههای پستی الوپیک بر اساس نوع وسیله که تعیینکنندۀ وزن و ابعاد بار است، انجام بستهبندی، وضعیت آبوهوا، ترافیک یا ساعت ارسال تعیین میشوند؛ اما همواره امکان استعلام آن بدون ثبت سفارش نهایی وجود دارد. برای محاسبه، کافی است در سایت Allopayk، همۀ شرایط را درج کنید و نتیجه را ببینید.
اسنپباکس
شرکت اسنپ هم با استفاده از پیک موتوری خود در این حوزه به شما کمک میکند. خدمات آن بهصورت درونشهری است و در حال حاضر تهران، مشهد، اصفهان، قم، شیراز، کرج، تبریز، اهواز، کرمان و یزد را تحت پوشش دارد.
ثبت سفارش در آن فقط در اپلیکیشن و صفحۀ وب اسنپباکس ممکن است. بعد از ثبت درخواست، بسته توسط مأمور اسنپباکس از شما دریافت و با موتور یا خودرو به مقصد فرستاده میشود. امکان ثبت درخواست در طول 24 ساعت روز در اسنپباکس فراهم است و همواره میتوانید محل بسته را بهصورت لحظهای در نقشه رصد کنید. پس از تحویل بسته به گیرنده هم پیامی دریافت خواهید کرد و خیالتان بابت رسیدن بار راحت میشود.
سرویسهایی که اسنپباکس ارائه میدهد، به صورت زیر هستند:
- موتور بدون جعبه
موتورهای اسنپباکس بستههای تا سقف ۲۵ کیلوگرم و ابعاد 45*45*45 سانتیمتر را در شهر جابهجا میکنند.
- موتور با جعبه
اگر به باکس نیاز داشتید، میتوانید این سرویس را انتخاب کنید.
- وانت سبک و وانت سنگین
در صورتی که بستۀ شما ابعادی بزرگ و وزنی بیش از 25 کیلوگرم داشته باشد، سرویسهای وانتبار اسنپباکس پیشنهاد میشوند. در هنگام انتخاب وانت سبک یا سنگین، امکان درخواست کمکراننده برای جابهجایی بار را هم خواهید داشت.
- فروش کالا
یکی دیگر از سرویسهای مهم اسنپ، فروش کالا نام دارد. در این روش، فروشندگان میتوانند سفارش خریدار را پیش از دریافت هزینه ارسال کنند و او پس از دریافت، هزینه را پرداخت کند. محصول فروختهشده، پس از وصول وجه به خریدار تحویل داده میشود و مبلغ دریافتی، روز بعد به حساب بانکی فروشنده واریز خواهد شد.
در اسنپباکس، هزینۀ جابهجایی با توجه به نوع پیک، سرویس انتخابی، ساعت ارسال، ترافیک، آبوهوا و مسافت بین فرستنده و گیرنده تعیین میشود. برای برآورد آن میتوانید در اپلیکیشن و سایت اسنپباکس اطلاعات لازم را درج کنید و از نتیجه مطلع شوید.
چاپار
چاپار هم یکی دیگر از شرکتهای پستی باسابقه در ایران است و در سراسر کشور، میتوانید از خدمات آن استفاده کنید. ثبت سفارش در این شرکت بهصورت تلفنی قابل انجام است. در اولین فرصت، بسته از شما دریافت و به مشتری رسانده میشود.
میتوانید با مراجعۀ حضوری به دفاتر این مجموعه هم بار خود را تحویل آنها دهید. درخواست و دریافت بسته در روزهای شنبه تا چهارشنبه، حداکثر تا ساعت 14 و در روزهای پنجشنبه، تا ساعت 11 پذیرفته میشود.
کلیۀ مرسولات، بسته به مسافت در مدتزمان 24 تا 72 ساعت به دست گیرنده میرسند. در صورتی که تمایل داشته باشید، چاپار سفارشات شما را – با توجه به ارزشی که دارند – تحت پوشش بیمۀ آسیا قرار میدهد.
نکتۀ مهم دیگر اینکه شرکت بستهبندی سفارش را هم به تمامی روشهای ممکن انجام میدهد:
- بستهبندی با کارتن؛
- شیرینگ با نایلون ضخیم؛
- بستهبندی لوازم شکستنی و حساس به ضربه با نایلونهای حبابدار و بالشتکهای هوا؛
- بستهبندی چوبی برای مرسولات سنگین.
شرکت چاچار، سرویسهای زیر را به کسبوکارها ارائه میدهد:
- چاپار اکسپرس
یکی از روشهای ارسال کالا است که در مدتزمان بسیار کوتاهی و ظرف 24 تا ۴۸ ساعت، بستۀ شما را به مقصد میرساند. مسلماً با توجه به سرعت تحویلدهی بالا و سرویسدهی متفاوت، تعرفۀ بالاتری هم دارد.
- چاپار پلاس
در سرویس چاپار پلاس، میتوانید بهطور دقیق مشخص کنید که مرسوله در چه زمانی از محل دریافت شود و چه زمانی به دست مشتری برسد. برای تحویل بهروز بستهها در تهران، از پیک موتوری استفاده میشود.
- تجارت الکترونیک
اگر احتیاج به انبار یا بستهبندی کالاهای خود دارید، میتوانید از این سرویس استفاده کنید. خیلی از فروشگاهها با مشکل فضا و انبار برای محصولات خود روبهرو هستند. انبارهای لجستیکی چاپار بهمنظور تأمین، نگهداری و ارسال کالاها به مشتریان در اختیار آنها قرار میگیرند.
برای محصولاتی که در انبار قرار میگیرند، بیمه صادر میشود. میتوان بهصورت لحظهای، از موجودی خود اطلاع پیدا کرد و بستهبندی، فرستادن سفارش به مشتری و فعالکردن امکان پرداخت در محل را هم از پنل انجام داد.
- پرداخت در محل (COD)
با این سرویس، سفارش را برای خریدار میفرستید و او وجه آن را در هنگام دریافت، پرداخت میکند. چاپار این مبلغ را به حساب فروشنده واریز خواهد کرد.
برای اطلاع از تعرفههای این شرکت، میتوانید در سایت Chaparnet مواردی مثل وزن، ارزش محصول و آدرس مبدأ و مقصد را درج کنید و نتیجۀ محاسبه را ببینید.
ما ۵ روش ارسال کالا را در این بخش با شما در میان گذاشتیم؛ اما برای انتخاب بهترین روش ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی، نمیتوانیم یک نسخهٔ یکسان بپیچیم. دلیل این امر هم مشخص است! ممکن است شما بهدنبال ارسال سریع کالا باشید یا شاید ترجیح میدهید برای ارسال کالا هزینه نکنید و زمان رسیدن آن برای شما اهمیت ندارد.
بیایید هزینهٔ ارسال یک نمونه را با هم در بخش بعدی بررسی کنیم.
ارزانترین روش ارسال کدام است؟
این طبیعی است که کسبوکارها – بهخصوص شرکتهای نوپا – بهدنبال روشهای ارسال کالا بهصرفه و ارزان باشند. همانطور که در بخش قبل دیدید، عوامل زیر در این هزینه تأثیر میگذارند:
- وزن بسته؛
- شیوۀ پستی؛
- میزان مسافت؛
- درونشهری یا برونشهری بودن؛
- حملونقل؛
- نوع پیک (وانت یا موتور)؛
- انتخاب گزینۀ پرداخت در محل.
اما برای اینکه ایدهای از تفاوت قیمتی شرکتهایی که معرفی کردیم، داشته باشید، یکنمونۀ پستی را در همۀ آنها بررسی کرده و در جدول زیر آوردهایم.
سفارش ما کتابی با وزن 300 گرم و ابعادی کمتر از A4 بود. این کتاب یک بار مسیر در تهران – از آزادی به تهرانپارس – و بار دیگر از تهران به اصفهان جابهجا میشود.
نوع سرویس | هزینه در تهران (ریال) | هزینه از تهران به اصفهان (ریال) |
شرکت ملی پست (پست ویژه) | ۹۸۹۱۸ | ۵۰۶۸۵۰ |
تیپاکس | ۳۰۴۵۵۰ | ۳۷۶۲۲۰ |
الوپیک | ۶۴۰۰۰۰ | ۴۲۲۳۲۰ |
اسنپباکس | ۶۶۰۰۰۰ | – |
چاپار | ۲۹۳۹۵۰ | ۳۶۶۷۰۰ |
تا اینجای مقاله، شما با روشهای مختلف و هزینهٔ ارسال محصول از طریق هرکدام آشنا شدید. با این حال، یک سؤال اساسی بدون پاسخ مانده است:
کدامیک برای ما مناسب است؟
اگر میخواهید بدانید چه عواملی را هنگام انتخاب نحوه ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی در نظر بگیرید، در بخش بعدی هم با ما همراه باشید.
معیارهای انتخاب نحوه ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی
شاید هنوز سردرگم هستید که از بین انواع روشهای ارسال کالا کدام را انتخاب کنید. پیشنهاد میکنیم چکلیستی برای خود تهیه کرده و موارد مهم را در آن اولویتبندی کنید. پس از آن، به سرویسهایی که هر یک از شرکتها پیش روی شما میگذارند، دوباره نگاهی بیندازید و انتخابی درست انجام دهید:
- آیا ارسال رایگان یا هزینۀ پایین آن را جزو مزایای خدمات خود به مشتریان معرفی کردهاید؟
- میخواهید مشتری سفارش خود را در چه مدتزمانی دریافت کند؟
- آیا قصد دارید سرویس پرداخت در محل داشته باشید؟
- ترجیح میدهید بستهبندی توسط شرکت پستی صورت گیرد؟
- آیا فروشگاه شما سراسر کشور را پوشش میدهد؟
- ارزش مرسوله چقدر است و آیا نیاز بیمه دارد؟
- شرکت پستی تا چه حد، به تعهدات خود در سرویسدهی خوب عمل میکند؟
اگر در ابتدای کار هستید، شاید لازم باشد سرویسهای مختلف را تست کنید. درواقع، عملکرد هر یک از شرکتهای پستی را بسنجید تا بهترین روش ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی را برای کسبوکار خود پیدا کنید. البته برخی فروشگاهها از چند شیوه بهطور همزمان استفاده میکنند و به مخاطبان خود در نحوۀ دریافت خرید خود حق انتخاب میدهند.
ارسال صحیح کالا بسیار مهم است!
محصول باید بدون هیچ مشکلی به دست مشتری برسد. به همین دلیل است که شما باید به روش ارسال آن توجه کنید و مطمئن شوید اتفاقی خاصی میان راه رخ نمیدهد.
امیدواریم با توجه به این اطلاعات، بتوانید تجربهای خوشایند برای مشتریانتان رقم بزنید و وفاداری آنها را افزایش دهید.