سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟

سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟

شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که به محض بیدار شدن از خواب به دنبال تلفن همراه‌‌ تان می‌ گردید و روز خود را با چرخیدن در شبکه‌ های اجتماعی شروع می‌ کنید؟
اگر جزو این دسته هم نباشید، باز هم نمی توانید نقش شبکه های اجتماعی را در زندگیتان انکار کنید. چند نفر را می‌ شناسید که حتی از یک شبکه اجتماعی هم استفاده نمی‌ کنند؟ با وجود کسب و کارهای جدید به وجود در ایران، مدیا مارکتینگ حرف های زیادی برای گفتن دارد.

جالب است بدانید ما آنقدر به تلفن‌های همراه و شبکه‌ های اجتماعی اعتیاد پیدا کرده‌ایم که حتی واژه ای برای این حالت هم بوجود آمده است: Nomophobia؛ نوموفوبیا یعنی ترس از دور شدن از تلفن همراه!

حالا با توجه به این نقش پررنگ سوشال مدیا در زندگی افراد، چرا از آن به عنوان فرصتی برای بازاریابی استفاده نکنیم؟

اگر در حال حاضر از شبکه های اجتماعی استفاده نمی‌ کنید، یا باید همین حالا آن را یاد بگیرید یا آماده باشید تا در طولانی مدت متضرر شوید. 

همچنین لازم به ذکر است که در دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی سمانه به نواز به طور مفصل روش های کسب درآمد از شبکه های اجتماعی و پیشرفت در سوشال مدیا مارکتینگ را بیان کرده ایم. در ادامه با آژانس توسعه کسب و کار باران همراه باشید تا به صورت اصولی با نقش بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا شوید.

سوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

سوشال مدیا مارکتینگ یکی از زیر شاخه های بازاریابی محتوایی محسوب می‌ شود و همچنین بازاریابی محتوایی هم از زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ می باشد و تعاریف متعددی برای آن وجود دارد، اما شاید جامع ترین و ساده ترین موجود، این باشد:

۴ دلیل اساسی برای بازاریابی از طریق شبکه‌ های اجتماعی

دلایل زیادی برای استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از راه های بازاریابی وجود دارد، اما در ادامه می‌ خواهم به ۴ مورد از مهم ترین آن ها اشاره کنم. (اگر بعد از خواندن این دلایل باز هم قانع نشدید، بیایید در قسمت نظرات همین مقاله با هم گفتگو کنیم.)

۱) افراد بیشتری از برند شما آگاه می‌شوند

جالب است بدانید که ماهانه بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال در یوتیوب، ۱ میلیارد کاربر در اینستاگرام، ۴۱۶ میلیون کاربر در پینترست و روزانه بیش از ۱۸۶ میلیون کاربر در توییتر فعال هستند، پس با حضور در این رسانه‌ ها می‌توانید گروه بزرگی از مخاطبان هدفتان را با برند خود آشنا کنید. همچنین اگر با دیجیتال برندینگ بیشتر آشنا شوید در این زمینه کمک زیادی به شما خواهد کرد.

2) ایجاد LEAD یا همان سرنخ

تبلیغ و به اشتراک‌ گذاری محصولات خود در شبکه های اجتماعی، یک روش ساده برای ایجاد لید یا سر نخ (lead generation)، افزاش تبدیل و افزایش فروش است، چرا که برای افرادی تبلیغ می‌کنید که با دنبال کردن حساب شبکه‌ های اجتماعی‌ تان، تصمیم گرفته‌ اند با شما تعامل بیشتری داشته باشند.

منظور از لید افرادی هستند که با برندتان آشنا شده و به نوعی به محصولات یا خدمات شما علاقه نشان می‌ دهند.

در رسانه های اجتماعی، لیدها کسانی هستند که حساب کاربری شما را دنبال می‌کنند و این به ین معناست که فعالیت شما برای‌ شان مهم بوده و پتانسیل این را دارند که به مشتری تبدیل شوند. برای افزایش تولید لید در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از لیست زیر کمک بگیرید:

  • قرار دادن لینک وب سایت در بایوگرافی پروفایل
  • میزبان گفتگوهای زنده (live) یا رویدادهای مرتبط با کسب و کارتان باشید.
  • اجرا کمپین دیجیتال مارکتینگ
  • برگزاری مسابقات مختلف در پلتفرم های متفاوت

۳) تقویت روابط با مشتریان

شاید شما نتوانید در قسمت تماس با ما وب‌سایت یا قسمت نظرات مقالات با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط موثری داشته باشید، اما شبکه های اجتماعی دقیقا جایی هستند که می‌توانید به راحتی با آن ها در تعامل باشید.

برای مثال می‌توانید از question box اینستاگرام استفاده کنید و نظرات کاربران را درباره محصول یا خدماتی که دارید بپرسید یا اگر قصد انجام طرح جدیدی دارید، نظرسنجی کنید که چند نفر از آن استقبال می‌کنند. نظراتی که افراد برای پست‌‌ های مختلف می‌ دهند هم راه خوبی برای ارتباط با مخاطب است، به شرط آنکه پاسخ دادن به نظرات را فراموش نکنید.

۴) یادگیری از رقبا

با زیر نظر گرفتن فعالیت رقبا و تجزیه و تحلیل رفتارشان‌‌ می‌توانید تاکتیک‌ های آن ها در شبکه های اجتماعی، محصولاتی که تبلیغ می کنند، کمپین هایی که اجرا می‌ کنند و سطح تعامل شان با مخاطب را بررسی کنید؛ از نکات مثبت درس بگیرید و روی انجام ندادن نکات منفی آن ها دقت کنید.

۵) افزایش ترافیک ارگانیک سایت

رسانه های اجتماعی با هدایت کاربران به بازدید از سایت شما، این نقش را ایفا می‌ کنند. برای این کار کافی است لینک سایت را در بایوگرافی یا پست های خود قرار دهید و با کال تو اکشنی مناسب، از افراد بخواهید که آن لینک را باز کنند. برای اطلاعات بیشتر از کال تو اکشن و سوالات این چنینی می توانید به مقاله سوالات دیجیتال مارکتینگ مراجعه کنید.

حالا وقت آن است که با پربازده ترین شبکه های اجتماعی و نحوه بازاریابی آن ها آشنا شوید.

نحوه بازاریابی در شبکه‌ های اجتماعی مختلف به چه صورت است؟

جالب است بدانید که سوشال مدیا مارکتینگ معمولا به صورت B2C (تجارت بین شرکت و مشتری) در نظر گرفته می‌شود، اما از تاثیر آن بر نوع B2B (تجارت بین 2 شرکت) هم نباید غافل شد.

در ادامه قصد دارم انواع شبکه های اجتماعی را از نظر نوع بازاریابی و فعالیتی که برای هر بستر مناسب است، بررسی کنم.

facebook icon

فیسبوک، شبکه اجتماعی محبوب دنیا

  • کاربران: روزانه ۱.۷ میلیارد کاربر فعال در سرار جهان
  • نوع بازاریابی: B2C
  • بهترین پلتفرم برای: آگاهی از برند، تبلیغات

اگر چه فیسبوک محبوب ترین شبکه اجتماعی در دنیا شناخته شده است، اما در ایران اوضاع کمی متفاوت است. از آنجا که این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر است، بسیاری از کاربران از آن مهاجرت کرده و در عوض به اینستاگرام روی آورده‌اند. پس بهتر است برای بازاریابی زیاد روی این مورد حساب باز نکنید. اما در سایر نقاط دنیا، فیسبوک از بهترین روش های بازاریابی شبکه های اجتماعی می باشد.

اما اگر می‌خواهید از فعالیت‌های بازاریابی که می‌توانید در فیسبوک انجام دهید بدانید، باید به شما بگویم که فیسبوک در مورد محتوا آزادی زیادی به شما می‌دهد. تصاویر، فیلم‌ها و محتوای متنی، همه و همه در فیسبوک استفاده می‌شوند.

اگر بخواهید از تبلیغات این پلتفرم هم استفاده کنید باید در https://business.facebook.com/ ثبت نام کرده و شروع تبلیغات خود را استارت بزنید. شما می‌توانید بر اساس مشخصات جمعیتی، دستگاه، سن، علایق و تعداد زیادی از ویژگی های دیگر، افراد را در تبلیغات خود هدف قرار دهید. دیگر بیشتر در مورد تبلیغات در فیسبوک صحبت نمی‌کنم، چون همانطور که گفتم این پلتفرم در ایران کاربرد زیادی ندارد.

اینستاگرام

اینستاگرام، محبوب‌ ترین سوشال مدیا در ایران

  • کاربران: ماهانه ۱ میلیارد کاربر فعال در سرارسر جهان
  • نوع بازاریابی: B2C
  • بهترین پلتفرم برای: تبلیغات، پشت صحنه و UGC (محتوای تولید شده توسط کاربر)

و اما پر کاربرد ترین پلتفرم در میان سایر مسیر های سوشال مدیا مارکتینگ! اینستاگرام در بین سایر شبکه های اجتماعی، بیشترین نرخ تعامل با کاربران را دارد. شاید در گذشته تصاویر نقش پررنگی در اینستاگرام داشتند، اما می بینید که در حال حاضر، استقبال از ویدئوها در این شبکه اجتماعی در حال افزایش است.

باید بدانید که اینستاگرام بهترین بستر برای تعامل با مخاطبان است و تمرکز شما هم باید روی همین مورد باشد. التبه این جمله به معنی این نیست که نمی توانید در اینستاگرام فروش داشته باشید (به خصوص الان که قابلیت هایی مثل فروشگاه و تگ محصولات در آن وجود دارد). در اینستاگرام تعامل با کاربر باید حرف اول را بزند، چون وقتی مردم به برند شما علاقمند شوند، حتما از آن خرید هم می‌کنند.

برای افزایش تعامل با مخاطب در اینستاگرام راه‌های زیادی وجود دارد:

  • گفتگوی زنده (live) با موضوع پاسخ به سوال کاربران در مورد خدمات یا محصولاتی که دارید
  • پاسخ دادن به کامنت‌ های افراد
  • استوری‌ های درگیر کننده
  • برگزاری مسابقات مختلف در پیج
  • نشان دادن پشت صحنه‌ هایی از کسب و کار در قسمت استوری اینستاگرام می‌ تواند به شدت مفید باشد. پشت صحنه‌ هایی مثل محیط کار، کارمندان، اتفاقات روزمره یا جالب در محیط شرکت

به جرات می‌ توان گفت اینستاگرام بهترین پلتفرم برای بازاریابی تاثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ است. اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی از بازاریابی‌ است که در آن، افراد تاثیرگذار (مثل بازیگران و بلاگرها) به تبلیغ محصولی خاص می‌پردازند. شاید دلیل اینکه این نوع از بازاریابی هنوز هم جواب می‌دهد این باشد که تبلیغات در اینستاگرام هنوز مردم را آزرده خاطر نکرده است.

دیدگاه ها بسته شده اند.