گوگل ادز

گوگل ادز چیست

گوگل ادز چیست؟

Google Ads برنامه تبلیغات آنلاین گوگل است. از طریق Google Ads، می‌توانید تبلیغات آنلاین ایجاد کنید تا افراد را دقیقاً در زمانی که به محصولات و خدماتی که شما ارائه می‌دهید علاقه مند هستند، به دست آورید.

Google Ads محصولی است که می توانید از آن برای تبلیغ کسب و کار خود، کمک به فروش محصولات یا خدمات، افزایش آگاهی و افزایش ترافیک وب سایت خود استفاده کنید.

حساب‌های Google Ads به صورت آنلاین مدیریت می‌شوند، بنابراین می‌توانید کمپین تبلیغاتی خود را از جمله متن آگهی، تنظیمات، و بودجه در هر زمانی ایجاد و تغییر دهید،

هیچ تعهدی برای حداقل هزینه وجود ندارد و شما بودجه خود را تنظیم و کنترل می کنید. شما انتخاب می کنید که تبلیغ شما کجا نمایش داده شود، بودجه ای را تعیین می کنید که برای شما راحت باشد و به راحتی تاثیر تبلیغات خود را اندازه گیری می کنید.

این تعریفی است که خود گوگل از گوگل ادز می‌کند (منبع: Google Support).

از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ گوگل ادوردز (Adwords) و از ۲۰۱۸ تا امروز گوگل ادز به‌عنوان پلتفرم تبلیغاتی به شما و سایر کسب‌وکارها کمک می‌کند محصول یا خدمت خود را به شکل‌های مختلف در جاهای متفاوت مثل نتایج جست‌وجو، سایت‌های خارجی، اپلیکیشن، جی‌میل و یوتیوب به میلیون‌ها نفر معرفی کنید.

گوگل ادز چند نوع تبلیغ به شما ارائه می‌کند که در ادامهٔ مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ ولی برای کسب‌وکارهایی با مخاطبان داخل ایران، مناسب‌ترین نوع تبلیغات گوگل تبلیغ در نتایج موتور جست‌وجوی گوگل (Google Search Ads) و تبلیغات در سایت‌های خارجی است.

گوگل ادز چگونه کار می‌کند؟

گوگل ادز پلتفرم تبلیغاتی است؛ یعنی کسب‌وکارها در آن ثبت‌نام می‌کنند، کمپین تبلیغاتی می‌سازند و سپس تبلیغات آن‌ها به‌طور اتوماتیک در جاهای مختلف بسته به نوع کمپین نمایش داده می‌شود.

از آنجایی که تبلیغات در صفحه اول گوگل محبوب‌ترین کمپین گوگل ادز بین ایرانی‌هاست، بیایید سازوکار آن را بررسی کنیم.

همان طور که گفتیم برای تبلیغات هر جست‌وجویی که در گوگل انجام می‌شود، چیزی شبیه به حراج اتفاق می‌افتد. برای اینکه این حراج یا مزایده را بهتر درک کنید، اول باید با برخی اصطلاحات گوگل ادز آشنا شوید:

  • حراج (Auction)

پشت صحنهٔ هر تبلیغی که در گوگل نمایش داده می‌شود، مزایده‌ای خودکار در جریان است که در آن تبلیغ‌دهنده‌ها با قیمت پیشنهادی مختلف (bid) با هم سر جایگاه نمایش رقابت می‌کنند.

برای شرکت در این مزایده، باید حداکثر رقمی را که حاضرید برای هر کلیک روی تبلیغ خود، بپردازید، اعلام کنید. علاوه بر قیمت پیشنهادی شما، چند پارامتر دیگر مثل کیفیت و مرتبط‌بودن تبلیغ هم هم‌زمان و در لحظه با دیگر رقبا مقایسه می‌شود تا ۴ برندهٔ اصلی مشخص شود.

  • کیفیت و مرتبط‌بودن (Relevence and Quality)

اول باید تبلیغ (شامل عنوان، توضیحات، کال‌تواکشن و…) و کیبوردهای شما به عبارت جست‌وجوی کاربر (Search Term) مرتبط باشد.

تجربهٔ کاربر از کلیک روی تبلیغ شما و ورود به لندینگ پیج هم برای کاربر مهم است. نرخ کلیک مورد انتظار هم برای گوگل مهم است. بر اساس این ۳ معیار، سیستم مزایده گوگل ادز به تبلیغ شما یک امتیاز کیفی (Quality Score) می‌دهد.

  • رتبهٔ تبلیغ (Ad Rank)

رقمی که برای مزایده پیشنهاد کرده‌اید، ضرب در امتیاز کیفی تبلیغ که گوگل تعیین می‌کند، رتبهٔ تبلیغ شما را می‌سازد.

گوگل ادز

این رتبه در جایگاهی که تبلیغ شما نمایش داده می‌شود؛ مؤثر است. در کنار آن، رتبهٔ رقبا و لوکیشن، سن، زبان و دستگاه کاربر هم مهم است. یادتان باشد همیشه هزینهٔ بیشتر برای بید، به‌معنی جایگاه بالاتر نیست. با بهینه‌سازی تبلیغ و بهبود رتبهٔ کیفی می‌توانید جایگاه بهتری بگیرید.

نکته: این رتبه به‌معنای جایگاه شما در نتایج جست‌وجو نیست؛ یعنی رتبهٔ تبلیغ شما در حراج یک شود، به این معنا نیست بالای صفحه و در رتبهٔ ۱ قرار می‌گیرید. فقط جایگاه شما در بالا یا پایین صفحه نسبت به رقبا را مشخص می‌کند.

خب حالا همه‌چیز را کنار هم می‌گذاریم تا ببینیم گوگل ادز چگونه کار می‌کند.

وقتی کاربر عبارتی را جست‌وجو می‌کند، گوگل بررسی می‌کند تبلیغ‌دهنده‌ای برای کیبوردهای مرتبط با آن، رقمی پیشنهاد کرده است یا نه. این بررسی ۳ حالت دارد:

  • کاربر دقیقاً كلمات کلیدی شما را جست‌وجو کرده است
  • کاربر عبارتی مشابه یا شامل كلمات کلیدی شما را جست‌وجو کرده است
  • کاربر كلمات کلیدی شما را با کلماتی اضافه پیش یا پس از آن جست‌وجو کرده است

اینکه کدام حالت را گوگل انتخاب کند، شما تعیین می‌کنید. به‌علاوه می‌توانید کیبوردهایی را که تبلیغ شما در نتایج جست‌وجوی آن‌ها نمایش داده نشود، انتخاب کنید.

تبلیغ‌هایی که برای هر جست‌وجو، مرتبط شناسایی شوند، وارد مزایده برای نمایش می‌شوند. گوگل به هر تبلیغ یک امتیاز کیفی بین یک تا ۱۰ می‌دهد، بعد برای هر تبلیغ یک رتبه مشخص می‌کند.

تبلیغی که بیشترین رتبه کیفی را داشته باشد، در نتیجهٔ جست‌وجوی مرتبط با خود، بالاتر نمایش داده می‌شود (منبع: Semrush).

پس از آن، هزینهٔ هر کلیک بر اساس نتیجهٔ مزایده و رتبهٔ تبلیغ مشخص می‌شود که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

گوگل ادز

 

مزایای گوگل ادز چیست؟

۱. به شما اجازه می‌دهد تبلیغات زودبازده و پربازده را تجربه کنید

سایت‌هایی که در رتبه‌های اول نتایج ارگانیک دیده می‌شوند، سال‌ها زمان و هزینه صرف رسیدن به این رتبه‌ها کرده‌اند و رقبا برای رسیدن به جایگاه آن‌ها، باید همان قدر صبر و تلاش کنند و تازه نتیجه تضمین‌شده هم نیست!

خب، گوگل ادز به شما اجازه می‌دهد از بالای سر تمام رقبای همه‌فن‌حریف خود بپرید و بالاتر از آن‌ها دیده شوید؛ بدون اینکه نیاز باشد صدها رپرتاژ برای ساخت بک‌لینک سفارش دهید یا كلمات کلیدی مختلف را در لندینگ پیج‌های خود بگنجانید.

داخل پرانتز این را بگوییم که منظور این نیست که فقط سایت‌های تازه‌کار یا سایت‌هایی که سئوی ضعیفی دارند، سراغ گوگل ادز می‌روند. گاهی بحث رقابت‌های نزدیکی وسط است که یک رتبه بالاتر هم در سود کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد.

پس نتیجه می‌گیریم تبلیغات در گوگل، نوعی تبلیغات زودبازده است. حالا چرا گفتیم گوگل ادز پربازده هم هست؟

چون قدم اول در این تبلیغات را کاربر با جست‌وجوی یک عبارت برداشته است؛ در حالی که در روش‌هایی مثل تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، وسط وقت‌گذرانی یا تفریح کاربر، تبلیغ سر راه او قرار می‌گیرد و گاهی در فعالیت او وقفه ایجاد می‌کند.

در تبلیغات گوگل کاربر با جست‌وجو، دنبال راه‌حل مشکل خود می‌گردد و شما این راه‌حل را فراهم می‌کنید. گوگل به اینکه تبلیغ و محتواهای مرتبط به کاربر نشان می‌دهد، افتخار می‌کند.

اگر شما كلمات کلیدی درستی را انتخاب کنید، می‌توانید از این قدرت گوگل، برای هدف‌گیری دقیق کاربرانی که دنبال راه‌حل شما می‌گردند، بهره ببرید. معیاری که در انتخاب کیبوردهای مناسب باید در نظر بگیرید، هم‌سویی قصد کاربر و هدف شما از تبلیغ است.

با گوگل ادز می‌توانید کاربرانی را جذب کنید که به محصول یا خدمت شما علاقه‌مند و آماده‌ٔ تبدیل هستند.

یک پرانتز اینجا باز کنیم: تبلیغات در گوگل راه‌حلی دائمی برای حضور در نتایج جست‌وجو نیست؛ بهترین رویکرد این است که شما در کنار سئو، با تبلیغات در گوگل به فکر فروش باشید تا هزینه‌ها را جبران کنید. پس از آن هم که سئو سایت به ثمر می‌نشیند.

برای اینکه از تبلیغات در نتایج جست‌وجو سود کنید، باید در انتخاب کلمات کلیدی و نوع تطبیق آن دقت کنید. برخلاف سئو، ما اینجا فقط کلماتی را هدف می‌گیریم که پشت آن، قصد خرید پنهان است و نه کسب اطلاعات.

در اینجا برخلاف سئو، نیاز نیست یک صفحهٔ مستقل برای هر کلمه کلیدی بسازید؛ یعنی با یک صفحه، می‌توانید در نتایج جست‌وجو صدها کلمهٔ کلیدی مرتبط باشید.

۲. برای هر نیازی راهکاری دارد

اگر گوگل ادز یک ویژگی را خیلی زیاد داشته باشد، انعطاف‌پذیری است. پلتفرمی یکپارچه است که انواع تبلیغات را از کلیکی تا نمایشی عرضه می‌کند و به شما اجازه می‌دهد با بودجه و اهداف مختلف، مخاطبان خود را هدف‌گیری کنید.

فرقی نمی‌کند محتوای شما برای تبلیغ چه باشد؛ متن، تصویر یا ویدیو! گوگل تبلیغی متناسب با آن را دارد.

اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند باشد، گوگل تبلیغات نمایشی در شبکهٔ نمایش گوگل و یوتیوب را پیشنهاد می‌دهد؛ اگر هم می‌خواهید فروش را افزایش دهید، تبلیغ در نتایج موتور جست‌وجو می‌تواند کاربرانی با بیشترین قصد خرید را روانهٔ سایت شما کند.

۳. مقرون‌به‌صرفه است

با هر بودجه‌ای می‌توانید در گوگل تبلیغ کنید؛ چون هیچ مبلغ حداقلی وجود ندارد. درست است که رقابت سر بعضی کلمات کلیدی داغ و هزینه‌ٔ آن بالاست؛ ولی همچنان بیشتر کیبوردها قیمت بالایی ندارند. از طرفی با نرخ تبدیل بالایی که می‌توانیم از تبلیغات گوگل بگیریم، هزینه‌ها جبران می‌شوند.

به‌علاوه، می‌توانید با تعیین سقف بودجهٔ روزانه، حداکثر بید و… میزان هزینهٔ روزانه و ماهانهٔ هر تبلیغ را محدود کنید. با این کار، لازم نیست بیست‌وچهارساعته تبلیغ خود را رصد کنید تا مبادا هزینه از بودجه بالاتر برود.

با حذف تبلیغ‌های کم‌بازده هم و صرف هزینهٔ آن‌ها برای تبلیغ‌های پربازده هم به کنترل هزینه‌های تبلیغات خود کمک می‌کنید.

همچنین، در تبلیغات سرچ گوگل، ما فقط وقتی هزینه می‌پردازیم که کلیکی انجام شده باشد و تعداد نمایش‌ها اصلاً مهم نیست!

غیر از روش پرداخت به‌ازای هر کلیک (PPC) که با آن هزینهٔ تبلیغات کلیکی محاسبه می‌شود، گوگل روش‌هایی مثل پرداخت به‌ازای هر عمل کاربر (CPA) را هم ارائه می‌دهد.

۴. عملکرد و بازدهی کمپین را می‌توانید اندازه بگیرید

اگر ندانید مشکل از کجاست، نمی‌توانید آن را حل کنید. خوبی گوگل این است که گزارشی دقیق و پر از جزئیات در قالبی ساده به شما می‌دهد.

گوگل ادز خیلی سریع این گزارش را آماده می‌کند. گزارش آن شفاف است و همهٔ چیزهایی را که باید دربارهٔ کمپین خود بدانید، در خود دارد.

با این گزارش می‌فهمید چند نفر روی تبلیغ شما کلیک کرده‌اند، چه کیوردهایی این افراد را به صفحهٔ شما آورده است، این افراد در لندینگ پیج شما چه رفتاری داشته‌اند؛ خرید کرده‌اند، فرم ثبت‌نام را پر کرده‌اند، اپلیکیشن را دانلود کرده‌اند یا روی گزینهٔ تماس زده‌اند و…

به‌علاوه، گزارش گوگل ادز اطلاعات مفیدی مثل اینکه هر لید به‌طور متوسط چقدر برای شما هزینه برداشته است، ارائه می‌دهد.

شناسایی تبلیغ‌های پربازده و کم‌بازده هم که در بخش قبل گفتیم، با کمک اطلاعات همین داشبورد گوگل ادز انجام می‌شود.

اگر داشبورد گوگل ادز را با گوگل آنالیتیکس ادغام کنید، اطلاعات بیشتری دربارهٔ مشتری کسب می‌کنید و نرخ تبدیل را می‌توانید دقیق ردیابی کنید.

۵. اجازه می‌دهد مخاطب را دوباره هدف بگیرید

هرکسی که به لندینگ پیج یا سایت شما سر بزند، در اولین بازدید اقدام موردنظرتان را انجام نمی‌دهد؛ پس باید راهی داشته باشید او را مجدد هدف بگیرید. گوگل ادز به شما اجازه می‌دهد تبلیغ خود را مجدد به این افراد نمایش دهید.

از آنجایی که مخاطب یک بار علاقهٔ خود را با سرزدن به صفحهٔ شما نشان داده است، هم با شما آشناست و هم احتمال پذیرش پیشنهادتان بیشتر است. هدف‌گیری مجدد نقش زیادی در کاهش هزینه جذب مشتری دارد.

۶. پل ارتباطی کسب‌وکارتان و میلیون‌ها نفر است

حتماً شنیده‌اید که افراد در پاسخ به سؤال‌های دیگران بگویند: «چرا گوگل نمی‌کنی؟» مردم باور دارند که همهٔ جواب‌ها را گوگل می‌داند.

منظورمان از مردمی که می‌گوییم، افرادی هستند که در هر دقیقه، ۵/۹ میلیون، در هر روز ۸/۵ میلیارد و در هر سال، ۳/۱ تریلیون جست‌وجو انجام می‌دهند (منبع: Semrush).

از هیچ تریبونی نمی‌توانید این تعداد مخاطب بگیرید. البته کل این آدم‌ها مخاطب کسب‌وکار شما نیستند؛ ولی خیالتان می‌تواند راحت باشد که در بین آن‌ها چند صد، هزار یا میلیون نفر مخاطب خود را پیدا می‌کنید.

تازه این افراد فقط به کاربران موتور جست‌وجوی گوگل محدود نمی‌شوند. کاربران سایت‌ها و اپلیکیشن‌های همکار گوگل و کاربران یوتیوب را هم باید به این تعداد اضافه کنید. طبق گفتهٔ گوگل، ۳۵ میلیون وبسایت و اپلیکیشن در شبکهٔ نمایش گوگل (GDN) هستند؛ در هر جایی از اینترنت می‌توانید با کمک گوگل، به مخاطبان خود دست پیدا کنید.

۷. امکانات مختلفی برای تبلیغات هدفمند دارد

با انتخاب كلمات کلیدی مناسب بخش زیادی از راه هدف‌گیری دقیق را رفته‌اید؛ مثلاً وقتی قصد فروش دارید، با هدف‌گیری کیبوردهایی که قصد خرید بالایی دارند، می‌توانید خریداران محصول یا خدمت خود را پیدا و جذب کنید.

حالا اگر محصول یا خدمت خود را در منطقهٔ جغرافیایی مشخصی عرضه می‌کنید، می‌توانید لوکیشن کاربر را محدود کنید تا فقط کسانی تبلیغ شما را ببینند که در منطقه‌ای مشخص هستند.

مخاطبان محصول شما محدودهٔ سنی خاصی دارند؟ خب می‌توانید این را هم مشخص کنید.

محصول یا خدمت شما را کاربران دستگاه مشخصی استفاده می‌کنند؟ مثلاً مخاطبان شما بیشتر با موبایل جست‌وجو می‌کنند. دستگاه کاربران را تلفن همراه انتخاب می‌کنید.

همچنین می‌توانید روز، ساعت و اینکه هر چند وقت یک بار تبلیغ نمایش داده شود، تعیین کنید. اگر کاربران شما ساعات خاصی بیشتر جست‌وجو می‌کنند یا برای رویدادی خاص تبلیغ می‌کنید، می‌توانید در روز و ساعت مشخص تبلیغ خود را نمایش دهید.

گوگل کاربران خود را مثل کف دست می‌شناسد. می‌داند آن‌ها از چه وب‌سایت‌هایی بازدید می‌کند، چه چیزهایی را جست‌وجو کرده است و چه اپ‌هایی را دارد. همین‌ها به گوگل اجازه می‌دهد کاربران خود را بر اساس علایق آن‌ها دسته‌بندی کند.

 

۸. به شما بازخورد می‌دهد.

گوگل ادز ابزاری به‌نام Insight در اختیار شما قرار می‌دهد که دستیار حرفه‌ای شما در اجرای تبلیغات گوگل است. این ابزار عملکرد تبلیغات شما را تحلیل و بررسی می‌کند و می‌تواند پیشنهادهایی برای بهبود عملکردتان دهد.

این ابزار می‌تواند موارد زیر را تحلیل کند (منبع: Google Ads):

  • نحوه و سرعت مصرف بودجه
  • تشخیص علت عملکرد ضعیف کمپین
  • ترندهای جست‌وجو
  • پیش‌بینی تقاضا
  • عملکرد عبارات جست‌وجو
  • مخاطبان
  • تاریخچهٔ تغییرات شما در کمپین
  • مزایده
  • تغییرات عملکرد کمپین

۹. در نهایت، نرخ بازگشت سرمایه خوبی را رقم می‌زند

گفتیم که گوگل به ما این امکان را می‌دهد کاربرانی را هدف بگیریم که به محصول یا خدمت ما علاقه‌مند هستند و آماده‌اند کاری را که می‌خواهیم انجام دهند. به‌علاوه، قدرت نشانه‌گیری دقیق و هدفمند آن‌ها را داریم.

از طرفی، تبلیغ در گوگل به‌صرفه هم هست. می‌توانیم بازده تبلیغ را بررسی کنیم و تبلیغات کم‌بازده را حذف کنیم. امکان ایجاد محدودیت برای مصرف روزانه و ماهانهٔ بودجه را هم داریم.

با وجود امکان هدف‌گیری مجدد کاربران، می‌توانیم مطمئن باشیم هیچ مخاطبی را ساده از دست نمی‌دهیم. خب همهٔ این مزیت‌ها منجر به نتایج شگفت‌انگیزی برای کسب‌وکارها شده است.

دیدگاه ها بسته شده اند.