استراتژی بازاریابی

عناصر کلیدی استراتژی بازاریابی

عناصر کلیدی در مدیریت بازاریابی

مدیریت بازاریابی به فرآیندها و برنامه های استراتژیک اطلاق می شود که برندها برای دستیابی به اهداف خود بر آنها تکیه می کنند. متخصصان مدیریت بازاریابی از دانش و تخصص خود برای ایجاد آگاهی از برند، بهبود نتیجه برنامه بازاریابی برند و افزایش سود شرکت استفاده می کنند.

هفت کارکرد مدیریت بازاریابی

حوزه مدیریت بازاریابی برای ایجاد و اجرای یک کمپین موفق به برخی اصول اساسی متکی است.

این عملکردهای ضروری بازاریابی عبارتند از:

  1. فروش
  2. ترویج
  3. تامین مالی
  4. قیمت گذاری
  5. مدیریت تولید
  6. توزیع
  7. مدیریت اطلاعات بازاریابی

چرا مدیریت بازاریابی مهم است؟

مدیریت بازاریابی برای موفقیت کلی یک تجارت یا برند بسیار مهم است. بدون تیم مدیریت بازاریابی مناسب، کسب و کارها ممکن است فاقد تخصص لازم برای جذب مشتریان جدید، ایجاد شهرت قوی و افزایش سود باشند. اصول مدیریت بازاریابی برای درک رفتار مشتری، ایجاد یک برند قوی و دستیابی به موفقیت بسیار مهم است. استراتژی های مدیریت بازاریابی قوی به کسب و کارها تحقیقات بازار و منابعی برای ایجاد کمپین های منسجم و موفق می دهد.

مشاغل در مدیریت بازاریابی

با توجه به اداره آمار کار (BLS)، انتظار می رود تقاضا برای “مدیران تبلیغات، تبلیغات و بازاریابی” تا سال 2032 تا 6 درصد رشد کند که سریعتر از میانگین ملی برای همه مشاغل (3 درصد) است.

مشاغل زیادی وجود دارد که فردی با مدرک مدیریت بازاریابی می تواند دنبال کند. برخی از رایج ترین عناوین شغلی در این زمینه عبارتند از:

  • دانشیار بازاریابی
  • مدیر بازاریابی
  • تحلیلگر تحقیقات بازار
  • متخصص بازاریابی دیجیتال
  • نماینده توسعه کسب و کار
  • مدیریت محتوا

ارتباطات بازاریابی چیست؟

یکی دیگر از زمینه های بازاریابی بالقوه ای که باید در نظر گرفته شود، ارتباطات بازاریابی است که از جهات مختلفی با مدیریت بازاریابی مرتبط است اما دارای برخی تمایزات کلیدی است که آن را به عنوان یک حوزه مستقل متمایز می کند.

ارتباطات بازاریابی بر رسانه های مختلفی که متخصصان بازاریابی برای دستیابی به مخاطبان هدف خود از آنها استفاده می کنند، از جمله پست های رسانه های اجتماعی و تبلیغات پولی، متمرکز است.

کسانی که در زمینه ارتباطات بازاریابی کار می کنند، بر این موضوع تمرکز می کنند که چگونه ارتباطات و کمپین های بازاریابی بر یکدیگر تأثیر می گذارند و اینکه چگونه برندها می توانند به طور مؤثر با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کنند تا به نتیجه برسند.

جنبه های اساسی ارتباطات بازاریابی

متخصصان ارتباطات بازاریابی برای انجام کار خود بر عناصر زیر تکیه می کنند:

  • تبلیغات
  • حمایت
  • روابط عمومی
  • بازاریابی مستقیم
  • بازاریابی تعاملی
  • بازاریابی دهان به دهان
  • پیشبرد فروش

نقش ارتباطات بازاریابی در تجارت

ارتباطات بازاریابی قوی می تواند در موفقیت یک کمپین بازاریابی تجاری تفاوت ایجاد کند. هنگامی که شرکت ها استراتژی های ارتباطی بازاریابی را اجرا می کنند، می توانند آگاهی از برند و شهرت قوی در بین مخاطبان مربوطه خود ایجاد کنند و به طور بالقوه مزیت رقابتی نسبت به سایر برندها به دست آورند.

در همین حال، ارتباطات بازاریابی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مخاطبان مناسب را شناسایی کرده و به آنها دسترسی پیدا کنند، که می‌تواند بازگشت سرمایه (ROI) را برای کمپین‌های بازاریابی افزایش دهد و نتایج را بهبود بخشد.

مسیرهای شغلی بالقوه

بسیاری از مسیرهای شغلی ممکن برای دارندگان مدرک ارتباطات بازاریابی وجود دارد که برخی از عناوین شغلی رایج در این زمینه عبارتند از:

  • مدیر برند/محصول
  • برنامه ریز رسانه ای
  • متخصص بازاریابی
  • مدیر بازاریابی
  • کارشناس روابط عمومی
  • مدیر شبکه های اجتماعی
  • مدیر ارتباطات

مدیریت بازاریابی در مقابل ارتباطات بازاریابی

همانطور که می بینید، مطمئناً بین مدیریت بازاریابی و ارتباطات بازاریابی همپوشانی وجود دارد. با این حال، درک این موضوع بسیار مهم است که این دو زمینه مجزا با مفاهیم اصلی، نقش های شغلی و انتظارات حقوق و دستمزد متفاوت هستند. با درک بهتر تفاوت های بین مدیریت بازاریابی و ارتباطات بازاریابی، می توانید تعیین کنید که کدام مسیر برای شما مناسب تر است.

تفاوت در مفاهیم اصلی
در حالی که مدیریت بازاریابی تمایل بیشتری به تمرکز بر استراتژی های بازاریابی دارد که برندها برای دستیابی به اهداف خود از آنها استفاده می کنند، ارتباطات بازاریابی بیشتر بر نحوه تعامل برندها با مخاطبان هدف خود برای بهینه سازی موفقیت کمپین های خود متمرکز است. ارتباطات در بازاریابی بیشتر بر اندازه گیری نگرش مشتری متمرکز است. در مقابل، مدیریت بازاریابی بیشتر به داده ها، اعداد و رفتارهای مشتری نگاه می کند.

ارتباطات بازاریابی و مدیریت بازاریابی هدف یکسانی از ایجاد آگاهی از برند و جذب مشتریان دارند. با این حال،برای این کار از ابزارها و استراتژی های مختلفی استفاده می کنند.

تفاوت در نقش ها و مسئولیت های شغلی
بین مشاغلی که می توانید با مدرک مدیریت بازاریابی و مدرک ارتباطات بازاریابی به دست آورید، همپوشانی وجود دارد. با این حال، نقش ها و مسئولیت هایی که می توانید انتظار داشته باشید که انجام دهید می تواند بسیار متفاوت باشد. متخصصان ارتباطات بازاریابی تمایل دارند تا اطمینان حاصل کنند که کمپین های بازاریابی مخاطبان مناسب را هدف قرار می دهند. کار آنها ممکن است شامل تحقیقات زیادی از مخاطبان، روابط عمومی و ارزیابی استراتژی های ارتباطی مختلف باشد.

از سوی دیگر، متخصصان مدیریت بازاریابی ممکن است بر توسعه و اجرای استراتژی‌های بازاریابی برای رسیدن به اهداف یک برند، از جمله توسعه برنامه‌های بازاریابی ورودی و خروجی، تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها و استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال برای دستیابی به اهداف بازاریابی تمرکز کنند.

انتظارات حقوق در هر زمینه
درآمد بالقوه به عنوان یک متخصص ارتباطات بازاریابی یا مدیریت بازاریابی می تواند بسته به عنوان شغلی دقیق، سطح تجربه و حتی محل کار شما بسیار متفاوت باشد. 

انتخاب رشته مناسب: عواملی که باید در نظر گرفته شوند
هنوز مطمئن نیستید که آیا مدرک مدیریت بازاریابی یا ارتباطات برای شما مناسب است؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید برای کمک به تصمیم گیری در نظر بگیرید:

اهداف شغلی خود را هماهنگ کنید
با فکر کردن به اهداف شغلی خود شروع کنید. بعد از فارغ التحصیلی خود را در کجا کار می کنید؟ اگر می خواهید در تحقیقات بازار، تحقیقات مخاطبان یا روابط عمومی کار کنید، ممکن است یک حرفه در ارتباطات بازاریابی با آرزوهای شما همسو باشد.

از سوی دیگر، اگر می‌بینید که با کمپین‌های بازاریابی و اجرای استراتژی‌های بازاریابی برای افزایش موفقیت یک برند همکاری نزدیک‌تری دارید، کار در مدیریت بازاریابی ممکن است مسیر بهتری باشد.

مهارت ها و علایق خود را ارزیابی کنید
هنگام تصمیم گیری برای ادامه تحصیل در رشته ارتباطات بازاریابی یا مدیریت بازاریابی، حتماً مهارت ها و علایق فعلی خود را نیز در نظر بگیرید. آیا در حال حاضر مهارت های ارتباطی بین فردی و نوشتاری قوی دارید؟ در آن صورت، شما ممکن است به خوبی برای نقش یک متخصص ارتباطات بازاریابی مناسب باشید.

از طرف دیگر، اگر قبلاً تجربه پردازش و تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده ها را دارید، ممکن است برای یک حرفه موفق در بخش مدیریت بازاریابی ساخته شده باشید.

نتایج یادگیری را در نظر بگیرید
هنگام تصمیم گیری بین ارتباطات و مدیریت در درجه بازاریابی، در نظر گرفتن نتایج یادگیری هر برنامه نیز می تواند مفید باشد. 

به عنوان مثال، در مدرک ارتباطات، از فارغ التحصیلان انتظار می رود که بتوانند مفاهیم بازاریابی و ارتباطات را که به برندها در دستیابی به اهداف و نتایج دلخواه خود کمک می کند، ادغام کنند. در یک برنامه مدیریت، فارغ التحصیلان ممکن است آماده توسعه استراتژی های بازاریابی موثری باشند که مشتریان را جذب کند.

چشم اندازها در مدیریت بازاریابی در مقابل ارتباطات بازاریابی


بازار کار برای متخصصان مدیریت بازاریابی و ارتباطات بازاریابی چگونه به نظر می رسد و بازار ممکن است سال ها بعد چگونه باشد؟ اینها سوالات مهمی هستند که باید قبل از ادامه تحصیل در هر یک از رشته ها بپرسید.

روندهای بازار کار برای مدیران بازاریابی
با توجه به اداره آمار کار، انتظار می رود چشم انداز شغلی برای مدیران بازاریابی بین سال های 2022 تا 2032 به میزان 6 درصد رشد کند که سریعتر از میانگین همه مشاغل (3 درصد). تغییر شغلی پیش بینی شده برای مدیران بازاریابی در همین مدت 24300 نفر است.

فرصت های نوظهور در ارتباطات بازاریابی
با افزایش تقاضا برای متخصصان ارتباطی ماهر و سازگار، حوزه ارتباطات بازاریابی همچنان در حال رشد است. برندها باید فراتر از سطح سطح با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و درگیر شوند و این امر باعث ایجاد نیاز به متخصصان ارتباطات در سراسر صنایع می شود. انتظار می رود که تقاضا برای متخصصان روابط عمومی به تنهایی تا سال 2032، 6 درصد رشد کند.

چگونه مدرک می تواند شغل بازاریابی شما را تقویت کند؟
چه به ارتباطات بازاریابی و چه به مدیریت بازاریابی علاقه مند باشید، مدرک تحصیلی می تواند به شما کمک کند تا در یک بازار کار رقابتی از دیگران متمایز شوید و در عین حال مهارت های اساسی ایجاد کنید که می تواند به شما قدرت دهد تا در شغل آینده خود عملکرد خوبی داشته باشید.

بعد از فارغ التحصیلی چه انتظاری باید داشته باشید؟
حتی قبل از فارغ التحصیلی، ایده خوبی است که فرصت های شغلی بالقوه در رشته خود را در نظر بگیرید. برخی از کارفرمایان به دنبال فارغ التحصیلان آینده برای پر کردن موقعیت های ابتدایی هستند تا بتوانید در مدت کوتاهی پس از فارغ التحصیلی شغلی پیدا کنید.

وقت گذاشتن برای تهیه یک رزومه قوی و تمرین مهارت های مصاحبه همیشه ارزشمند است. 

منسب ترین انتخاب برای اهداف شغلی شما
در آژانس توسعه کسب و کار باران، مفتخریم که برنامه های کارشناسی را در هر دو زمینه ارتباطات بازاریابی و مدیریت بازاریابی ارائه می دهیم. 

نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *