سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
بهینه سازی موتورهای جستجو فرآیند بهبود کیفیت و کمیت ترافیک وب سایت به یک وب سایت یا یک صفحه وب از موتورهای جستجو است. سئو ترافیک بدون پرداخت را هدف قرار می دهد تا ترافیک مستقیم یا ترافیک پولی. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) فرآیند بهبود کیفیت و کمیت ترافیک وب سایت به یک وب سایت یا یک صفحه وب از موتورهای جستجو است.
سئو ترافیک بدون پرداخت (معروف به نتایج “طبیعی” یا “ارگانیک”) را به جای ترافیک مستقیم یا ترافیک پولی هدف قرار می دهد. ترافیک بدون پرداخت ممکن است از انواع جستجوها، از جمله جستجوی تصویر، جستجوی ویدئو، جستجوی دانشگاهی، جستجوی اخبار و موتورهای جستجوی عمودی خاص صنعت سرچشمه بگیرد. به عنوان یک استراتژی بازاریابی اینترنتی، سئو نحوه کار موتورهای جستجو، الگوریتم های برنامه ریزی شده کامپیوتری که رفتار موتورهای جستجو را دیکته می کنند، آنچه افراد جستجو می کنند، عبارات جستجوی واقعی یا کلمات کلیدی تایپ شده در موتورهای جستجو و اینکه کدام موتورهای جستجو توسط مخاطبان مورد نظر ترجیح داده می شوند را در نظر می گیرد. . سئو به این دلیل انجام می شود که وقتی وب سایت ها در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بالاتری دارند، یک وب سایت بازدیدکنندگان بیشتری از موتور جستجو دریافت می کند. این بازدیدکنندگان می توانند به طور بالقوه به مشتریان تبدیل شوند.
یک تصویر ساده از الگوریتم Pagerank. درصد اهمیت درک شده را نشان می دهد. موتورهای جستجوی پیشرو مانند گوگل، بینگ و یاهو، از خزنده ها برای یافتن صفحات نتایج جستجوی الگوریتمی خود استفاده می کنند. صفحاتی که از سایر صفحات فهرست شده توسط موتورهای جستجو لینک شده اند، نیازی به ارسال ندارند زیرا به صورت خودکار پیدا می شوند. یاهو Directory و DMOZ، دو دایرکتوری اصلی که به ترتیب در سالهای 2014 و 2017 بسته شدند، هر دو نیاز به ارسال دستی و بررسی ویراستاری انسانی داشتند.
Google کنسول جستجوی Google را ارائه میکند که میتوان برای آن یک فید نقشه سایت XML ایجاد و به صورت رایگان ارسال کرد تا اطمینان حاصل شود که همه صفحات پیدا میشوند، به خصوص صفحاتی که با دنبال کردن خودکار پیوندها علاوه بر کنسول ارسال URL آنها قابل کشف نیستند. یاهو قبلاً یک سرویس ارسال پولی را اجرا می کرد که خزیدن را برای هزینه هر کلیک تضمین می کرد؛ با این حال، این روش در سال 2009 متوقف شد.
خزنده های موتورهای جستجو ممکن است هنگام خزیدن یک سایت به عوامل مختلفی توجه کنند. هر صفحه ای توسط موتورهای جستجو ایندکس نمی شود. فاصله صفحات از دایرکتوری ریشه یک سایت نیز ممکن است عاملی در خزیدن یا عدم خزیدن صفحات باشد. دستگاه های تلفن همراه برای اکثر جستجوهای گوگل استفاده می شوند. در نوامبر 2016، گوگل تغییر عمدهای را در نحوه خزیدن وبسایتها اعلام کرد و شروع به ایجاد ایندکس خود برای تلفن همراه کرد، که به این معنی است که نسخه تلفن همراه یک وبسایت معین، نقطه شروعی برای آنچه Google در فهرست آنها قرار میدهد، میشود. در ماه مه 2019، گوگل موتور رندر خزنده خود را بهروزرسانی کرد تا آخرین نسخه Chromium باشد (74 در زمان اعلام).
Google نشان داد که موتور رندر Chromium را مرتباً به آخرین نسخه به روز می کند. در دسامبر 2019، گوگل شروع به به روز رسانی رشته User-Agent خزنده خود کرد تا آخرین نسخه کروم مورد استفاده توسط سرویس رندر خود را منعکس کند. این تأخیر به مدیران وبسایت اجازه میداد تا کدهای خود را که به رشتههای عامل ربات خاصی پاسخ میداد، بهروزرسانی کنند. گوگل ارزیابی هایی را انجام داد و مطمئن بود که تأثیر آن جزئی خواهد بود. را برای متخصصان سئو کلاه سفید و کلاه سیاه ایجاد کرد.
به گفته دنی سالیوان، تحلیلگر صنعت، عبارت “بهینه سازی موتور جستجو” احتمالاً در سال 1997 مورد استفاده قرار گرفت. یک تکنیک سئو در صورتی کلاه سفید در نظر گرفته می شود که با دستورالعمل های موتورهای جستجو مطابقت داشته باشد و فریب نداشته باشد. از آنجایی که دستورالعملهای موتور جستجو بهعنوان مجموعهای از قوانین یا دستورات نوشته نشدهاند، این تمایز مهمی است که باید به آن توجه داشت. سئو کلاه سفید فقط به دنبال پیروی از دستورالعمل ها نیست، بلکه در مورد اطمینان از این است که محتوایی که موتور جستجو فهرست می کند و متعاقباً رتبه بندی می کند، همان محتوایی است که کاربر مشاهده می کند. توصیه کلاه سفید به طور کلی به عنوان ایجاد محتوا برای کاربران خلاصه می شود، نه برای موتورهای جستجو، و سپس آن محتوا را به راحتی برای الگوریتم های “عنکبوت” آنلاین در دسترس قرار می دهد، به جای تلاش برای فریب دادن الگوریتم از هدف مورد نظر. SEO کلاه سفید از بسیاری جهات شبیه به توسعه وب است که دسترسی را ارتقا می دهد، اگرچه این دو یکسان نیستند.
سئو کلاه سیاه تلاش می کند تا رتبه بندی را به روشی بهبود بخشد که توسط موتورهای جستجو تایید نشده یا شامل فریب است. تکنیک یک کلاه سیاه از متن پنهان استفاده میکند، یا به صورت متنی که رنگی مشابه پسزمینه دارد، در یک div نامرئی یا در موقعیت خارج از صفحه. روش دیگری بسته به درخواست صفحه توسط یک بازدید کننده انسانی یا یک موتور جستجو، صفحه متفاوتی را ارائه می دهد، تکنیکی که به نام cloaking شناخته می شود. دسته دیگری که گاهی اوقات استفاده می شود سئو کلاه خاکستری است. این بین رویکرد کلاه سیاه و کلاه سفید است، که در آن روشهای به کار رفته از جریمه شدن سایت جلوگیری میکنند اما در تولید بهترین محتوا برای کاربران عمل نمیکنند.
سئو کلاه خاکستری به طور کامل بر روی بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو متمرکز است. موتورهای جستجو ممکن است سایتهایی را که با استفاده از روشهای کلاه سیاه یا خاکستری کشف میکنند جریمه کنند، یا با کاهش رتبهبندیشان یا حذف فهرستهایشان از پایگاههای دادهشان. چنین جریمههایی میتواند به صورت خودکار توسط الگوریتمهای موتورهای جستجو یا با بررسی دستی سایت اعمال شود. یک مثال در فوریه 2006 حذف BMW آلمان و Ricoh آلمان توسط گوگل به دلیل استفاده از شیوه های فریبنده بود. با این حال، هر دو شرکت به سرعت عذرخواهی کردند، صفحات توهین آمیز را اصلاح کردند و به صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل بازگردانده شدند.
سئو استراتژی مناسبی برای هر وب سایتی نیست و سایر استراتژی های بازاریابی اینترنتی بسته به اهداف اپراتور سایت مانند تبلیغات پولی از طریق کمپین های پرداخت به ازای کلیک (PPC) می توانند موثرتر باشند. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) عمل طراحی، اجرا و بهینه سازی کمپین های تبلیغاتی موتور جستجو است. تفاوت آن با سئو به سادگی به عنوان تفاوت بین رتبه بندی اولویت های پولی و بدون پرداخت در نتایج جستجو نشان داده می شود. SEM بیشتر بر اهمیت تمرکز دارد تا ارتباط. توسعهدهندگان وبسایت باید SEM را با در نظر گرفتن قابلیت مشاهده، بسیار مهم بدانند، زیرا اکثر آنها به فهرستهای اولیه جستجوی خود میروند.
یک کمپین بازاریابی اینترنتی موفق همچنین ممکن است به ساخت صفحات وب با کیفیت بالا برای تعامل و متقاعد کردن کاربران اینترنت، راه اندازی برنامه های تجزیه و تحلیل برای توانمندسازی صاحبان سایت برای اندازه گیری نتایج و بهبود نرخ تبدیل سایت بستگی داشته باشد. در نوامبر 2015، گوگل یک نسخه کامل 160 صفحهای از دستورالعملهای رتبهبندی کیفیت جستجوی خود را برای عموم منتشر کرد،که تغییر تمرکز آنها را به سمت «مفید بودن» و جستجوی محلی موبایل نشان داد.
در سالهای اخیر، بازار موبایل منفجر شده است و از استفاده از رایانههای رومیزی پیشی گرفته است، همانطور که StatCounter در اکتبر 2016 نشان داد، جایی که آنها 2.5 میلیون وبسایت را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که 51.3٪ از صفحات توسط یک دستگاه تلفن همراه بارگذاری میشوند. گوگل یکی از شرکت هایی بوده است که از محبوبیت استفاده از تلفن همراه با تشویق وب سایت ها به استفاده از کنسول جستجوی گوگل، تست موبایل-دوستانه استفاده می کند، که به شرکت ها اجازه می دهد وب سایت خود را با نتایج موتور جستجو بسنجند و تعیین کنند که چقدر کاربر پسند است. وب سایت های آنها هستند. هر چه کلمات کلیدی به هم نزدیکتر باشند، رتبه آنها بر اساس عبارات کلیدی بهبود می یابد.
سئو ممکن است بازگشت سرمایه کافی را ایجاد کند. با این حال، موتورهای جستجو برای ترافیک جستجوی ارگانیک پولی دریافت نمیکنند، الگوریتمهای آنها تغییر میکند و هیچ تضمینی برای ارجاعهای مداوم وجود ندارد. با توجه به این عدم ضمانت و عدم اطمینان، کسبوکاری که به شدت به ترافیک موتورهای جستجو متکی است، اگر موتورهای جستجو ارسال بازدیدکننده را متوقف کنند، میتواند متحمل ضررهای بزرگی شود.
موتورهای جستجو میتوانند الگوریتمهای خود را تغییر دهند و بر رتبهبندی وبسایت در موتورهای جستجو تأثیر بگذارند که احتمالاً منجر به از دست دادن ترافیک جدی میشود. به گفته مدیر عامل گوگل، اریک اشمیت، در سال 2010، گوگل بیش از 500 تغییر الگوریتم ایجاد کرد – تقریباً 1.5 در روز. رهایی از وابستگی به ترافیک موتورهای جستجو برای اپراتورهای وبسایت، یک عمل تجاری عاقلانه در نظر گرفته میشود. علاوه بر دسترسی از نظر خزندههای وب (به آدرس بالا)، دسترسی به وب کاربر برای SEO اهمیت فزایندهای پیدا کرده است.
سئو در مقابل SEM
SEM مخفف بازاریابی موتور جستجو – یا همانطور که بیشتر شناخته شده است، بازاریابی جستجو است. بازاریابی جستجو نوعی بازاریابی دیجیتال است. این یک اصطلاح جامع برای ترکیبی از فعالیتهای SEO و PPC است که به منظور هدایت ترافیک از طریق جستجوی ارگانیک و جستجوی پولی است. به زبان ساده، بازاریابی جستجو فرآیند به دست آوردن ترافیک و دیده شدن از موتورهای جستجو از طریق تلاش های پولی و بدون مزد است. بنابراین SEO و SEM چگونه با هم تفاوت دارند؟ از نظر فنی تفاوتی ندارند – سئو به سادگی نیمی از SEM است:
SEO = هدایت ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو.
SEM = هدایت ترافیک ارگانیک و پولی از موتورهای جستجو.
امروزه بسیاری از افراد از SEM به جای PPC استفاده می کنند به نظر می رسد این ایده سئو را زیر سوال می برد. با این حال، سئو بازاریابی است، درست مانند بازاریابی PPC. در اینجا بهترین راه برای فکر کردن در مورد SEO و SEM وجود دارد: تصور کنید SEM یک سکه است. سئو یک روی این سکه است. PPC در طرف مقابل است.
سئو در مقابل PPC
PPC مخفف pay-per-click است – نوعی از بازاریابی دیجیتال که در آن هر زمان که بر روی یکی از تبلیغات آنها کلیک شود، مبلغی از تبلیغ کنندگان دریافت می شود. اساساً، تبلیغکنندگان برای کلمات کلیدی یا عباراتی که میخواهند تبلیغاتشان در نتایج موتور جستجو نمایش داده شود، پیشنهاد میدهند. هنگامی که کاربر یکی از آن کلمات یا عبارات کلیدی را جستجو می کند، تبلیغ تبلیغ کننده در بین نتایج برتر ظاهر می شود. بنابراین، اگر بازاریابی جستجو را به عنوان یک سکه در نظر بگیریم، سئو و PPC دو روی یک سکه هستند – سئو طرف بدون پرداخت است، PPC طرف پرداختی است.
نکته کلیدی دیگر: مهم است که هرگز آن را به عنوان “SEO در مقابل PPC” در نظر نگیرید (یعنی کدام یک بهتر است) زیرا اینها کانال های مکمل هستند. این یک سوال یک یا یا نیست – همیشه هر دو را انتخاب کنید (تا زمانی که بودجه شما اجازه می دهد). همانطور که قبلا ذکر کردیم، اصطلاحات SEM و PPC در صنعت به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، در اینجا در سرزمین موتورهای جستجو اینطور نیست. هر زمان که «SEM» را ذکر می کنیم، به این دلیل است که هم به SEO (جستجوی ارگانیک) و هم PPC (جستجوی پولی) اشاره می کنیم.
چرا سئو مهم است؟
سئو یک کانال بازاریابی مهم است. اول و مهمتر از همه: جستجوی ارگانیک 53 درصد از کل ترافیک وب سایت را ارائه می دهد. این یکی از دلایل بزرگی است که پیشبینی میشود صنعت سئو جهانی تا سال 2028 به 122.11 میلیارد دلار برسد. سئو نتایج واقعی کسبوکار را برای برندها، مشاغل و سازمانها در هر اندازهای به ارمغان میآورد. هر زمان که مردم می خواهند به جایی بروند، کاری انجام دهند، اطلاعاتی بیابند، تحقیق کنند یا محصول/خدمتی بخرند – سفر آنها معمولاً با جستجو آغاز می شود. اما امروزه جستجو به طرز باورنکردنی تکه تکه شده است.
کاربران ممکن است در موتورهای جستجوی وب سنتی (مانند گوگل، مایکروسافت بینگ)، پلتفرمهای اجتماعی (مانند YouTube، TikTok) یا وبسایتهای خردهفروشی (مانند آمازون) جستجو کنند. در واقع، 61 درصد از خریداران آنلاین ایالات متحده، جستجوی محصول خود را در آمازون شروع می کنند، در مقایسه با 49 درصد که از موتور جستجویی مانند گوگل شروع به کار می کنند. همچنین نکته ای از همان تحقیق: 32٪ در Walmart.com شروع می شود.
20 درصد از یوتیوب شروع می شود. 19٪ از فیس بوک شروع می شود. شروع 15% در اینستاگرام. 11٪ در TikTok شروع می شود. هر سال تریلیون ها جستجو انجام می شود. جستجو اغلب منبع اصلی ترافیک برای وبسایتها است، که باعث میشود «دوستانه موتور جستجو» در هر پلتفرمی که مردم میتوانند نام تجاری یا کسبوکار شما را جستجو کنند، ضروری است. معنی همه اینها این است که بهبود دید شما و رتبه بالاتر در نتایج جستجو نسبت به رقبای شما، می تواند تاثیر مثبتی بر نتیجه شما داشته باشد.
سئو بسیار مهم است زیرا صفحات نتایج موتور جستجو (یا SERP) فوق العاده رقابتی هستند – پر از ویژگی های جستجو (و تبلیغات PPC). ویژگی های SERP عبارتند از: پانل های دانش قطعه های ویژه نقشه ها تصاویر فیلم ها خبرهای برتر (اخبار) چرخ فلک ها دلیل دیگری که سئو برای برندها و مشاغل حیاتی است: برخلاف سایر کانال های بازاریابی، کار سئو خوب پایدار است. وقتی یک کمپین پولی به پایان می رسد، ترافیک نیز به پایان می رسد. ترافیک از ترافیک رسانه های اجتماعی در بهترین حالت غیرقابل اعتماد است – و کسری از آنچه قبلا بود. سئو پایه و اساس بازاریابی جامع است، جایی که هر کاری که شرکت شما انجام می دهد اهمیت دارد.
هنگامی که متوجه شدید که کاربران شما چه می خواهند، سپس می توانید آن دانش را در سراسر خود پیاده سازی کنید: کمپین ها (پرداخت و ارگانیک) محتوای وب سایت ویژگی های رسانه های اجتماعیسئو کانالی است که ترافیک مورد نیاز برای دستیابی به اهداف کلیدی کسب و کار (به عنوان مثال، تبدیل، بازدید، فروش) را هدایت می کند. همچنین باعث ایجاد اعتماد می شود – وب سایتی که رتبه خوبی داشته باشد عموماً معتبر یا قابل اعتماد در نظر گرفته می شود، این عناصر کلیدی هستند که گوگل می خواهد با رتبه بندی بهتر پاداش دهد.
انواع سئو
سه نوع سئو وجود دارد:
سئو فنی: بهینه سازی جنبه های فنی یک وب سایت.
سئو در سایت: بهینه سازی محتوای یک وب سایت برای کاربران و موتورهای جستجو.
سئوی خارج از سایت: ایجاد دارایی های برند (به عنوان مثال، افراد، علائم، ارزش ها، چشم انداز، شعارها، عبارات جذاب، رنگ ها) و انجام کارهایی که در نهایت آگاهی و شناخت برند را افزایش می دهد (یعنی نشان دادن و رشد تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن آن ) و تولید تقاضا.
شما 100% کنترل محتوا و بهینه سازی های فنی را حفظ می کنید. این همیشه در مورد خارج از سایت صدق نمی کند (شما نمی توانید لینک های سایت های دیگر را کنترل کنید یا اگر پلتفرم هایی که به آنها متکی هستید در نهایت بسته شوند یا تغییرات اساسی ایجاد کنند)، اما این فعالیت ها هنوز هم بخش کلیدی این سه گانه موفقیت سئو هستند. سئو را به عنوان یک تیم ورزشی تصور کنید. برای پیروزی به یک حمله و دفاع قوی نیاز دارید – و هم به هواداران (با نام مستعار، تماشاگر) نیاز دارید. بهینه سازی فنی را به عنوان دفاع خود، بهینه سازی محتوا را به عنوان حمله خود، و بهینه سازی خارج از سایت را به عنوان راه هایی برای جذب، تعامل و حفظ پایگاه طرفداران وفادار در نظر بگیرید.
بهینه سازی فنی
بهینه سازی عناصر فنی یک وب سایت برای موفقیت سئو بسیار مهم و اساسی است. همه چیز با معماری شروع می شود – ایجاد یک وب سایت که می تواند توسط موتورهای جستجو خزیده و نمایه شود. همانطور که گری ایلیز، تحلیلگر روند گوگل، یک بار در AMA ردیت این را بیان کرد: «آن سایت لعنتی را قابل خزیدن کنید». میخواهید کشف و دسترسی به تمام محتوای صفحات شما (مانند متن، تصاویر، ویدیوها) را برای موتورهای جستجو آسان کنید. چه عناصر فنی در اینجا مهم هستند: ساختار URL، ناوبری، پیوند داخلی و موارد دیگر. تجربه همچنین یک عنصر حیاتی در بهینه سازی فنی است. موتورهای جستجو بر اهمیت صفحاتی که به سرعت بارگذاری می شوند و تجربه کاربری خوبی را ارائه می دهند تأکید می کنند. عناصری مانند Core Web Vitals، سازگاری با تلفن همراه و قابلیت استفاده، HTTPS، و اجتناب از مطالب بینابینی مزاحم، همه در سئو فنی مهم هستند. یکی دیگر از حوزه های بهینه سازی فنی، داده های ساختاریافته (با نام مستعار، طرحواره) است. افزودن این کد به وب سایت شما می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند و ظاهر شما را در نتایج جستجو افزایش دهند. به علاوه، خدمات میزبانی وب، CMS (سیستم مدیریت محتوا) و امنیت سایت همگی در سئو نقش دارند.
بهینه سازی محتوا
در سئو، محتوای شما باید برای دو مخاطب اصلی بهینه شود: افراد و موتورهای جستجو. این بدان معناست که شما محتوایی را که مخاطبان شما می بینند (در واقع در صفحه) و همچنین آنچه را که موتورهای جستجو خواهند دید (کد) را بهینه می کنید. هدف، همیشه، انتشار محتوای مفید و با کیفیت است. شما می توانید این کار را از طریق ترکیبی از درک خواسته ها و نیازهای مخاطبان خود، داده ها و راهنمایی های ارائه شده توسط Google انجام دهید.
هنگام بهینه سازی محتوا برای افراد، باید مطمئن شوید که: موضوعات مرتبطی را که در آن تجربه یا تخصص دارید پوشش می دهد. شامل کلمات کلیدی است که افراد برای یافتن محتوا از آنها استفاده می کنند. منحصر به فرد یا اصلی است. به خوبی نوشته شده و بدون اشتباهات دستوری و املایی است. به روز است، حاوی اطلاعات دقیق است. شامل چند رسانه ای (به عنوان مثال، تصاویر، فیلم ها). بهتر از رقبای SERP شما است. قابل خواندن است – ساختاری برای درک اطلاعاتی که به اشتراک می گذارید را برای افراد آسان می کند (فکر کنید: عنوان فرعی، طول پاراگراف، استفاده از حروف برجسته/مورب، فهرست های مرتب/نامرتب، سطح خواندن و غیره).
برای موتورهای جستجو، برخی از عناصر محتوای کلیدی برای بهینه سازی عبارتند از: برچسب های عنوان توضیحات متا برچسبهای سرصفحه (H1-H6) متن جایگزین تصویر ابرداده های گراف و کارت توییتر را باز کنید بهینه سازی خارج از سایت چندین فعالیت وجود دارد که ممکن است به معنای دقیق «SEO» نباشند، اما با این وجود می توانند با موفقیت سئو هماهنگ شوند و به طور غیرمستقیم به آن کمک کنند. لینک بیلدینگ (فرایند به دست آوردن لینک به یک وب سایت) فعالیتی است که بیشترین ارتباط را با سئوی خارج از سایت دارد. میتواند مزایای زیادی (به عنوان مثال، رتبهبندی، ترافیک) از دریافت تعداد متنوعی از لینکهایی که به وبسایت شما از وبسایتهای معتبر، معتبر و قابل اعتماد اشاره میکنند، داشته باشد.
کیفیت پیوند بر کمیت پیوندها برتری دارد – و تعداد زیادی از پیوندهای با کیفیت هدف است. روشهای مختلفی برای ارتقای وبسایت وجود دارد که با تلاشهای سئو همکاری میکنند. این شامل: ساخت برند و بازاریابی برند: تکنیک هایی که برای افزایش شناخت و شهرت طراحی شده اند. روابط عمومی: تکنیکهای روابط عمومی که برای به دست آوردن لینکهای ارائهشده توسط سرمقاله طراحی شدهاند. بازاریابی محتوا: برخی از اشکال محبوب عبارتند از ایجاد ویدیو، کتاب الکترونیکی، مطالعات تحقیقاتی، پادکست (یا مهمان در سایر پادکست ها) و پست مهمان (یا وبلاگ نویسی مهمان). بازاریابی و بهینهسازی رسانههای اجتماعی: برند خود را در همه پلتفرمهای مرتبط ادعا کنید، آن را بهطور کامل بهینه کنید و محتوای مرتبط را به اشتراک بگذارید.
مدیریت فهرست: ادعا، تأیید و بهینهسازی اطلاعات در هر پلتفرمهایی که اطلاعات مربوط به شرکت یا وبسایت شما ممکن است فهرست شده و توسط جستجوگران پیدا شود (به عنوان مثال، دایرکتوریها، سایتهای بررسی، ویکیها). رتبهبندیها و بررسیها: دریافت آنها، نظارت بر آنها و پاسخ به آنها. به طور کلی، وقتی در مورد خارج از سایت صحبت می کنید، در مورد فعالیت هایی صحبت می کنید که قرار نیست مستقیماً بر توانایی شما برای رتبه بندی از نقطه نظر فنی کاملاً تأثیر بگذارد. با این حال، دوباره، هر کاری که برند شما انجام می دهد اهمیت دارد.
شما می خواهید نام تجاری شما در هر جایی که مردم شما را جستجو کنند پیدا شود. به این ترتیب، برخی از افراد سعی کردهاند نام «بهینهسازی موتور جستجو» را به معنای «بهینهسازی تجربه جستجو» یا «بهینهسازی در همه جا جستجو کنند» تغییر دهند.
تخصص های سئو
بهینه سازی موتورهای جستجو نیز دارای چند زیرمجموعه است. هر یک از این حوزه های تخصصی به روش خود با “سئوی معمولی” متفاوت است، به طور کلی نیاز به تاکتیک های اضافی و ارائه چالش های مختلف دارد.
پنج تخصص از این قبیل سئو عبارتند از:
سئوی تجارت الکترونیک: عناصر اضافی سئو شامل بهینه سازی صفحات دسته، صفحات محصول، ناوبری وجهی، ساختارهای پیوند داخلی، تصاویر محصول، بررسی محصول، طرحواره و موارد دیگر است.
سئوی سازمانی: این سئو در مقیاس وسیع است. معمولاً این به معنای برخورد با یک وبسایت (یا چندین وبسایت/برند) با بیش از 1 میلیون صفحه است – یا ممکن است بر اساس اندازه سازمان باشد (معمولاً آنهایی که میلیونها یا میلیاردها درآمد در سال دارند). انجام سازمانی معمولاً به معنای تاخیر در تلاش برای اعمال تغییرات سئو توسط تیم توسعه دهنده و همچنین درگیر شدن چندین سهامدار است.
سئوی بین المللی: این سئوی جهانی برای مشاغل بین المللی است – انجام سئو برای وب سایت های چند منطقه ای یا چند زبانه – و بهینه سازی برای موتورهای جستجوی بین المللی مانند Baidu یا Naver.
سئوی محلی: در اینجا، هدف بهینهسازی وبسایتها برای دیده شدن در نتایج موتورهای جستجوی ارگانیک محلی با مدیریت و بهدست آوردن بررسیها و فهرستهای کسبوکار است.
سئوی اخبار: در اخبار، سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است – به ویژه اطمینان حاصل کنید که در سریع ترین زمان ممکن به فهرست گوگل وارد می شوید و در مکان هایی مانند Google Discover، داستان های برتر Google و Google News ظاهر می شوید. نیاز به درک بهترین روش ها برای دیوارهای پرداخت، صفحات بخش، داده های ساختاری خاص اخبار و موارد دیگر وجود دارد.
سئو چگونه کار می کند؟ اگر این صفحه را از طریق جستجوی Google پیدا کردید، احتمالاً [seo چیست] یا [seo] را در گوگل جستجو کرده اید. این راهنما در Search Engine Land منتشر شده است، یک وب سایت معتبر با تخصص و تجربه زیاد در موضوع SEO (ما از سال 2006 همه تغییرات سئو، بزرگ و کوچک را پوشش می دهیم). صفحه “SEO چیست” ما که در ابتدا در سال 2010 منتشر شد، 324203 لینک به دست آورده است. به بیان ساده، این عوامل (و سایر عوامل) به این راهنما کمک کرده اند تا شهرت خوبی در موتورهای جستجو کسب کند، که به آن کمک کرده سال ها در رتبه 1 قرار گیرد.
سیگنالهایی انباشته شده است که نشان میدهد معتبر و قابل اعتماد است – و به همین دلیل استحقاق رتبهبندی را هنگام جستجوی سئو دارد. اما بیایید سئو را به طور گسترده تر بررسی کنیم. به طور کلی، سئو واقعاً از طریق ترکیبی از موارد زیر کار می کند:
افراد: فرد یا تیمی که مسئول انجام یا اطمینان از تکمیل کار سئو استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی است.
فرآیندها: اقدامات انجام شده برای کارآمدتر کردن کار.
فناوری: پلتفرم ها و ابزارهای مورد استفاده.
فعالیت ها: محصول نهایی یا خروجی. بسیاری از چیزهای دیگر بر نحوه عملکرد سئو تأثیر می گذارد. آنچه در ادامه می آید نگاهی سطح بالا به مهم ترین عناصر دانش و فرآیند است. شش حوزه حیاتی، در ترکیب، باعث میشود سئو کار کند:
- درک نحوه کار موتورهای جستجو
به سادگی، اگر میخواهید مردم کسبوکار شما را از طریق جستجو پیدا کنند – در هر پلتفرمی – باید فرآیندهای فنی پشت عملکرد موتور را بدانید – و سپس مطمئن شوید که تمام “سیگنالهای” مناسب را برای تأثیرگذاری بر این دید ارائه میدهید. وقتی در مورد موتورهای جستجوی وب سنتی مانند گوگل صحبت می کنیم، چهار مرحله جداگانه جستجو وجود دارد: خزیدن: موتورهای جستجو از خزنده ها برای کشف صفحات در وب با دنبال کردن پیوندها و استفاده از نقشه سایت استفاده می کنند. رندر: موتورهای جستجو با استفاده از اطلاعات HTML، جاوا اسکریپت و CSS ظاهر صفحه را ایجاد می کنند. نمایه سازی: موتورهای جستجو محتوا و ابرداده صفحاتی را که کشف کرده است تجزیه و تحلیل می کنند و آنها را به پایگاه داده اضافه می کنند (اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که هر صفحه در وب سایت شما ایندکس شود). رتبهبندی: الگوریتمهای پیچیده به سیگنالهای مختلفی نگاه میکنند تا تعیین کنند که آیا صفحه مربوطه است یا خیر و کیفیت کافی برای نشان دادن زمانی که جستجوگر وارد یک پرس و جو میشود یا خیر. اما بهینه سازی برای جستجوی گوگل با بهینه سازی برای جستجو در پلتفرم های دیگر مانند یوتیوب یا آمازون متفاوت است. به عنوان مثال، فیسبوک را در نظر بگیرید، عواملی مانند تعامل (لایک ها، نظرات، اشتراک گذاری ها، و غیره) و اینکه افراد با چه کسانی مرتبط هستند، اهمیت دارند. سپس، در توییتر، سیگنالهایی مانند تازگی، تعامل، یا اعتبار نویسنده مهم هستند. و چیزهای پیچیدهتر: موتورهای جستجو عناصر یادگیری ماشینی را برای نمایش محتوا اضافه کردهاند – گفتن «این» یا «آن» را حتی سختتر میکند و منجر به عملکرد بهتر یا بدتر میشود.
- تحقیق
تحقیق بخش کلیدی سئو است. برخی از اشکال تحقیق که عملکرد سئو را بهبود می بخشد عبارتند از: تحقیق در مورد مخاطب: درک مخاطب یا بازار هدف بسیار مهم است. آنها چه کسانی هستند (یعنی جمعیت شناسی و روانشناختی آنها)؟ نقاط درد آنها چیست؟ آنها چه سؤالاتی دارند که می توانید به آنها پاسخ دهید؟ تحقیق کلمات کلیدی: این فرآیند به شما کمک میکند تا عبارات جستجوی مرتبط و ارزشمندی را که مردم استفاده میکنند در صفحات خود بگنجانید – و درک کنید که چقدر تقاضا و رقابت برای رتبهبندی این کلمات کلیدی وجود دارد. تحقیق در مورد رقبا: رقبای شما چه می کنند؟ قوت و ضعف آنها در چیست؟ چه نوع محتوایی را منتشر می کنند؟ حقیقات برند/کسب و کار/مشتری: اهداف آنها چیست – و سئو چگونه می تواند به آنها در دستیابی به این اهداف کمک کند؟ تحقیق وب سایت: انواع ممیزی های سئو می تواند فرصت ها و مسائلی را در یک وب سایت آشکار کند که از موفقیت در جستجوی ارگانیک جلوگیری می کند. برخی از ممیزی هایی که باید در نظر گرفته شوند: SEO فنی، محتوا، پروفایل پیوند و E-E-A-T. تجزیه و تحلیل SERP: این به شما کمک می کند تا هدف جستجوی یک پرس و جوی معین را درک کنید (به عنوان مثال، آیا تجاری، معاملاتی، اطلاعاتی یا ناوبری است) و محتوایی ایجاد کنید که احتمال بیشتری برای کسب رتبه یا دیده شدن دارد.
- برنامه ریزی
استراتژی سئو برنامه اقدام بلند مدت شماست. شما باید اهدافی را تعیین کنید – و برنامه ای برای چگونگی رسیدن به آنها. استراتژی سئوی خود را به عنوان یک نقشه راه در نظر بگیرید. مسیری که طی می کنید احتمالاً در طول زمان تغییر می کند و تکامل می یابد – اما مقصد باید روشن و بدون تغییر باقی بماند. برنامه سئوی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد: تعیین اهداف (به عنوان مثال، OKRs، SMART) و انتظارات (به عنوان مثال، خطوط زمانی / نقاط عطف). تعریف و تراز کردن KPIها و معیارهای معنادار. تصمیم گیری در مورد نحوه ایجاد و اجرای پروژه ها (داخلی، خارجی یا ترکیبی). هماهنگی و ارتباط با ذینفعان داخلی و خارجی. انتخاب و پیاده سازی ابزار/فناوری. استخدام، آموزش و تشکیل تیم. تنظیم بودجه اندازه گیری و گزارش نتایج. مستندسازی استراتژی و فرآیند.
- ایجاد و اجرا
پس از انجام تمام تحقیقات، زمان تبدیل ایده ها به عمل فرا رسیده است. یعنی: ایجاد محتوای جدید: توصیه به تیم محتوای خود در مورد محتوایی که باید ایجاد شود. توصیه یا اجرای تغییرات یا پیشرفتها در صفحات موجود: این میتواند شامل بهروزرسانی و بهبود محتوا، افزودن پیوندهای داخلی، ترکیب کلمات کلیدی/موضوع/موجودات یا شناسایی راههای دیگر برای بهینهسازی بیشتر آن باشد. حذف محتوای قدیمی، قدیمی یا با کیفیت پایین: انواع محتوایی که رتبه خوبی ندارند، ترافیک را تبدیل می کنند یا به شما در دستیابی به اهداف سئو کمک می کنند.
- نظارت و نگهداری
شما باید بدانید که چه زمانی مشکلی در وب سایت شما پیش می آید یا خراب می شود. نظارت بسیار مهم است. شما باید بدانید که آیا ترافیک به یک صفحه مهم کاهش می یابد، صفحات کند می شوند، پاسخ نمی دهند یا از فهرست خارج می شوند، کل وب سایت شما آفلاین می شود، لینک ها شکسته می شوند، یا هر تعداد دیگر از مشکلات فاجعه بار دیگر.
- تجزیه و تحلیل، ارزیابی و گزارش عملکرد
اگر سئو را اندازه گیری نکنید، نمی توانید آن را بهبود ببخشید. برای اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده در مورد سئو، باید از موارد زیر استفاده کنید: تجزیه و تحلیل وب سایت: راه اندازی و استفاده از ابزارها (حداقل، ابزارهای رایگان مانند Google Analytics، کنسول جستجوی گوگل و ابزار وب مستر بینگ) برای جمع آوری داده های عملکرد. ابزارها و پلتفرمها: بسیاری از پلتفرمها (یا مجموعهها) «همه در یک» وجود دارند که چندین ابزار را ارائه میدهند، اما شما همچنین میتوانید انتخاب کنید که فقط از ابزارهای انتخابی SEO برای ردیابی عملکرد در کارهای خاص استفاده کنید. یا اگر منابع دارید و هیچ یک از ابزارهای موجود در بازار دقیقاً همان کاری را که می خواهید انجام نمی دهند، می توانید ابزارهای خود را بسازید. پس از جمع آوری داده ها، باید پیشرفت را گزارش دهید. می توانید با استفاده از نرم افزار یا به صورت دستی گزارش ایجاد کنید. گزارش عملکرد باید داستانی را بیان کند و در فواصل زمانی معنادار انجام شود، معمولاً در مقایسه با دوره های گزارش قبلی (به عنوان مثال، سال به سال). این به نوع وب سایت بستگی دارد (معمولاً، این ماهانه، سه ماهه یا برخی بازه های زمانی دیگر خواهد بود)
سئو در حال انجام است
سئو هرگز تمام نمی شود. موتورهای جستجو، رفتار کاربر و رقبای شما همیشه در حال تغییر هستند. وب سایت ها با گذشت زمان تغییر می کنند و جابه جا می شوند (و شکسته می شوند). محتوا کهنه می شود فرآیندهای شما باید بهبود یافته و کارآمدتر شوند. خط پایانی: همیشه چیزی وجود دارد که میتوانید آن را کنترل، آزمایش یا بهبود دهید. یا همانطور که بروس کلی بیان کرد: سئو تنها زمانی انجام می شود که گوگل تغییر چیزها را متوقف کند و تمام رقابت شما از بین برود.
نحوه یادگیری سئو
اکنون که در مورد سئو چیست و چگونه کار می کند بیشتر می دانید – چگونه می توانید بیشتر بیاموزید؟ خواندن (یا، اگر ترجیح می دهید، تماشا یا گوش دادن به) آخرین اخبار سئو، تحقیقات، بهترین شیوه ها و پیشرفت های دیگر باید به یکی از عادت های همیشگی شما تبدیل شود، چه روزانه، چه هفتگی یا ماهانه. همچنین باید برای شرکت در حداقل یک یا دو رویداد در سال سرمایه گذاری کنید. انتظارات و رفتار جستجوگران دائماً در حال تغییر است، به این معنی که الگوریتمها به طور مداوم در حال تغییر هستند تا همگام باشند. این، در ترکیب با پیشرفتهای جدید در فناوری (به افزایش انفجاری ChatGPT در اواخر سال 2022 و اضافه شدن ناگهانی هوش مصنوعی مولد به نتایج جستجو در سال 2023 توجه نکنید). در اینجا چند منبع و نکات قابل اعتماد برای کمک به رشد شما به عنوان یک متخصص سئو وجود دارد.
منابع سئو سایت موتور جستجو
Search Engine Land از سال 2006 SEO را پوشش می دهد. علاوه بر اخبار نوشته شده توسط کارکنان تحریریه ما، Search Engine Land مقالاتی را از گروه متنوعی از کارشناسان موضوعی منتشر می کند که نکات، تاکتیک ها، روندها و تجزیه و تحلیل مفید SEO را ارائه می دهد. ما مغرضانه هستیم، اما اکیداً به شما پیشنهاد میکنیم که برای دریافت خبرنامه ایمیل رایگان Search Engine Land که حاوی خلاصهای از آخرین اخبار سئو و بینشهای هر روز هفته است، ثبت نام کنید. Search Engine Land همچنین دارای دسته بندی های متعددی در مورد موضوعات اختصاص داده شده به مناطق و پلتفرم های خاص است که ممکن است برای شما مفید باشد: تمام سئو بینگ سئو سئوی محتوا سئوی تجارت الکترونیک سئوی سازمانی گوگل: E-E-A-T به روز رسانی الگوریتم گوگل کنسول جستجوی گوگل ویژگی های جستجوی گوگل لینک بیلدینگ سئوی محلی سئوی اخبار سئو فنی Search Engine Land’s Guide To SEO شما را از اصول بهینه سازی برای جستجو راهنمایی می کند تا بتوانید یک استراتژی قوی برای هدایت ترافیک ارگانیک به وب سایت خود ایجاد کنید. راهنمای ما این عوامل را عمیقتر توضیح میدهد و نکات تاکتیکی کارشناسان را در بهینهسازی موتورهای جستجو برجسته میکند که به وبسایت شما کمک میکند بازدیدکنندگان بیشتری از جستجوی ارگانیک داشته باشد.
مهارت های SEO خود را توسعه دهید
یکی از بهترین راه ها برای یادگیری سئو، آزمایش است. تجربه عملی یکی از بهترین راهها برای پیشرفت مهارتها و تعمیق دانش سئو است. وب سایت های خود را بسازید – و آنها را در مورد موضوعاتی بسازید که به آنها علاقه دارید. تاکتیک ها و تکنیک های مختلف را امتحان کنید. ببینید چه چیزی کار می کند و چه چیزی نیست. سئو به مهارت های زیادی نیاز دارد. در 13 مهارت ضروری سئو که برای موفقیت به آن ها نیاز دارید، عمیق تر به برخی از آن ها بپردازید. فراتر از آن، چندین گزینه دیگر (رایگان و پولی) برای یادگیری سئو وجود دارد: وب سایت ها، وبلاگ ها و نشریات. کتاب و کتاب الکترونیکی. فیلم های. پادکست ها وبینارها کنفرانس ها، رویدادها و جلسات. دوره های آموزشی. برنامه های آموزشی و صدور گواهینامه. گروه ها (به عنوان مثال، رسانه های اجتماعی، Slack). خبرنامه ها دنبال کردن کارشناسان در شبکه های اجتماعی انجمن ها فقط مراقب باش. در حالی که منابع قابل اعتماد زیادی وجود دارد، شما (یا مشتریانتان) در برخی مواقع اطلاعات قدیمی یا اشتباه SEO را کشف خواهید کرد. خط آخر: هیچ یا راز بزرگی برای سئو وجود ندارد. حقیقت این است که شما باید در تمام مراحل سئو کار کنید تا دید، کلیکها، ترافیک، اعتبار، تبدیلها، فروش و درآمد خود را افزایش دهید.
مدیر پروژه های سئو و بهینه سازی سایت آژانس توسعه کسب و کار باران
سمانه به نواز، استراتژیست توسعه کسب و کار و مدیر بازاریابی و فروش مسلط به ایده پردازی، طراحی و اجاری کمپین های آفلاین و آنلاین فروض، تبلیغات، برندسازی و بازسازی جایگاه برند، سیستم سازی، آموزش و مدیریت تیم های بازاریابی و فروش، آشنا به صنایع مختلف و تسلط به فنون مذاکره و اجرای جلسات، برگزاری رویداد و حضور موثر در نمایشگاه، برنامه های موفق افزایش سهم بازار B2B,B2C,B2G,B2D