برندسازی شخصی (Personal Branding)، فرایندی است که توسط آن، افراد و تخصصشان مثل برندهای تجاری علامتگذاری میشوند.[۱] در حالی که تکنیکهای قدیمی مدیریت خودیاری، دربارهٔ خودبهبودی و افزایش مهارتهای شخصی صحبت میکرد، مفهوم برندسازی شخصی، میگوید موفقیت از خود محصول بدست میآید.[۱] به این معنا که ذات و ماهیت یک محصول، مشخص میکند که آن محصول موفق خواهد بود یا نه.
برند سازی شخصی در اصل یک نوع شیوه بازاریابی افراد و مشاغل آنها به عنوان برند تجاری است. برای رسیدن به این هدف نیاز به توسعه، حفظ شهرت یک فرد، گروه یا سازمان است. در اصل برندسازی شخصی نوعی بازاریابی خود شماست و برای آن باید خود را به یک محصول تصور کنید و برای نام خود تبلیغ کنید و آن را توسعه دهید.
برند شخصی ترکیبی منحصر به فرد از مهارت ها، تجربه و شخصیت شما است که می خواهید افراد دنبال کننده شما آن را ببینند و از سوی دیگر روایتگر داستان شما و احساسی است که مردم از شما کسب می کنند.
به زبان سادهتر، برندسازی شخصی یا پرسنال برندینگ، ویژگی منحصر به فردی است که در ذهن مخاطب ایجاد کرده اید و دیگران شما را با آن به یاد میآورند. برند شخصی شما میراثی است که از خودتان به جا میگذارید. به علاوه، این فرایند به صورت ایجاد یک دارایی که به فرد خاصی تعلق دارد نیز تعریف میشود؛ که پیکر، پوشش، ظاهر فیزیکی و زمینههای دانش را در بر میگیرد. اما برندسازی شخصی، فقط به این موارد محدود نمیشود و منجر به یک احساس منحصربهفرد تشخیص، به یاد ماندنی و ایدهآل در صاحب برند میشود. این اصطلاح اولین بار در یک مقاله در سال ۱۹۹۷ توسط تام پترز استفاده و مطرح شد.