لینک خارجی

Shape Image One
Shape Image One
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
لینک خارجی

نیمی از سایت هایی که به صفحه اول گوگل رسیده اند، از روش های سئو کلاه سیاه و ناجوانمردانه استفاده میکنند…

مطمئنا کمی در مورد صِحت این آمار تردید دارید… حالا اگر به شما بگوییم که منبع این آمار، سایت بزرگ و معتبر ALEXA است، این‌بار نظرتان در مورد واقعی بودن و نبودنش چقدر تغییر میکند؟

در ادامه قصد داریم پاسخی کامل به پرسش لینک خروجی چیست بدهیم.

در این مثال، ما برای افزایش اعتبار صحبت و آمار ارائه شده، به عنوان منبع از سایت alexa استفاده کرده و به آن لینک خروجی دادیم. در اصل ما با لینک دادن به این سایت، از اعتبار بالای آن استفاده و به صحبت خودمان اعتبار دادیم! این اعتبار هم در ذهن مخاطبان ما ایجاد شده و هم در نظر موتورهای جستجو.

تا همین یکی دو سال قبل، اغلب افراد تصور میکردند با دادن لینک به یک صفحه خارج از سایتشان، باعث کاهش سئو آن میشوند. اما امروز به طور کلی این باور زیر سؤال میرود.

لینک خارجی یک راهکار مناسب برای افزایش اعتبار گفته های ما در مقالات و صفحات سایت در ذهن کاربران و همینطور یکی از تکنیک های سئو است. در ادامه قصد داریم تا پاسخ سوال لینک خروجی در سئو چیست را بطور کامل بدهیم و outbound link ها را از تمامی زوایا بررسی کنیم و به شما آموزش دهیم که چطور با استفاده از آنها، به سئو سایتتان کمک کنید. با ما همراه باشید.

لینک خروجی یا همان لینک outbound چیست؟

در سطح وب، 3 نوع لینک از نظر “مبدأ و مقصد” وجود دارد:

  1. به لینک هایی که از سایت ما به صفحات داخلی خود سایت داده میشود، لینک inbound یا intaernal link یا لینک داخلی گفته میشود.
  2.  لینک هایی که از سایت های دیگر به سایت و صفحات ما داده میشود، بک لینک یا لینک دریافتی هستند.
  3.  و در نهایت لینک های به خارج یا outbound که از سایت و صفحات ما، به سایت های دیگر داده میشود و برای آنها به عنوان بک لینک محسوب میشوند.
لینک خروجی در سئو چیست
لینک خروجی در سئو چیست

لینک خروجی چطور به سئو سایت ما کمک میکند؟

لینک خروجی چطور به سئو سایت ما کمک میکند؟در اصل، زمانی که شما به یک صفحه معتبر در میان مقاله‌تان لینک بدهید، به جای اینکه فقط اعتبار سایت‌تان را به آن منتقل کنید، مقداری از اعتبار بالای آن را هم به خودتان باز میگردانید.

مثالی که ابتدای مقاله زده شد را به یاد بیاورید که در آن یک آمار وحشتناک ارائه کردیم. مطمئنا زمانی که منبع ارائه این آمار، فقط سایت ما یا حتی یک سایت بزرگتر از ما در وب فارسی باشد، بسیاری از مخاطبان آن را باور نمیکنند، اما زمانی که سایتی مثل ALEXA ارائه دهنده این آمار باشد و ما او را به عنوان منبع معرفی کنیم، درصد بیشتری از مخاطبان حرفمان را قبول میکنند و این آمار و حتی کل این متن را، به عنوان یک مقاله معتبر میشناسند.

گوگل و موتور های جستجو هم یک دید مشابه به صفحات سایت شما دارند. یعنی اگر یک مقاله 5 هزار کلمه ای نوشته اید اما در هیچ جای آن به منابع معتبر در وب لینک نداده باشید، احتمالا از نظر گوگل فقط یک مقاله ساده دارید. حتی ممکن است در صورت مفید بودن مطالب آن به صفحه اول هم بیایید اما در هر حال هنوز اعتبار گفته های داخل مقاله تأیید نشده و گوگل منتظر یک مقاله بهتر میماند.

حالا اگر شما در همان مقاله و در قسمت های مختلف، به 3 سایت برتر حوزه کاری خود در وب فارسی یا انگلیسی لینک بدهید، گوگل متوجه میشود با سایتی روبرو است که:

  • آمار و مطالب معتبری به مخاطبان خود ارائه میکند،
  • به کیفیت مقالات اهمیت میدهد،
  • قانون کپی رایت را رعایت میکند.

و در نهایت اعتبار آن صفحه و کل سایت شما را افزایش میدهد. البته یک نکته مهم؛ تنها کمکی که لینک های اوت باند یا لینک های خروجی به ما میکنند، بحث اعتبار نیست. گوگل دوست دارد شما با استفاده از این نوع لینک، به مخاطبان کمک بیشتری کنید.

تأثیر لینک خروجی روی تجربه کاربری

تأثیر لینک ها روی تجربه کاربری

تصور کنید در حال مطالعه مقاله ای در مورد تاریخچه گوگل هستید. در میانه مقاله از نام “لری پیج” به عنوان یکی از موسسان این شرکت نام برده میشود…

شما علاقه دارید بدانید که موسس این شرکت بزرگ و معروف، چه شخصی با چه زندگی بوده است؟ در این زمان شاید یک صفحه جدید در مرورگرتان باز کنید یا شاید هم صفحه قبلی را ببیندید و نام لری پیج را جستجو کنید. این میتواند یک سیگنال در مورد ناقص بودن آن مقاله به گوگل باشد و همینطور میتواند باعث افزایش نرخ پرش در آن سایت شود.

به نظر شما بهتر نبود در همان بخشی که برای اولین بار نام این شخص برده شد، یک لینک به صفحه شخصی او در ویکی پدیا یا سایت معتبر دیگری داده میشد؟ وجود لینک های خارجی، زمانی که کاربر نیاز به مطالعه محتوای بیشتر داشته باشد یا نیاز باشد برای بررسی اعتبار صبحت های شما، فایل منبع را بررسی کند، تأثیر مثبتی روی تجربه کاربری و در نتیجه برندینگ و سئو سایت شما دارد.

به طور کلی، گوگل دوست ندارد که صفحه سایت شما، یک نقطه انتهایی در وب باشد. بلکه دوست دارد از طریق این صفحه، به صفحات دیگری هم متصل شود.

باید به چه نکاتی در استفاده از outbound link توجه کنیم؟

نکاتی در استفاده از outbound link

همانقدر که استفاده صحیح از لینک به خارج باعث بهبود سئو سایت شما میشود، استفاده نادرست از آن میتواند احتمال پنالتی شدن یا کاهش رتبه‌تان را افزایش دهد. ممکن است با یک انتخاب اشتباه گوگل را متقاعد کنید که شما یک سایت فروشنده بک لینک هستید و بعد از آن هم باید منتظر جریمه های آن باشید. در ادامه نکات مهمی در اختیارتان قرار میگیرد که به شما کمک میکند کیفیت سئو سایتتان با استفاده از لینک های outbound را افزایش دهید:

1. در مورد دوفالو و نوفالو بودن لینک تصمیم بگیرید

احتمالا با خاصیت های dofollow و nofollow در لینک ها آشنا هستید. شما میتوانید با اضافه کردن خاصیت نوفالو به لینک‌تان، به موتور جستجو بفهمانید که سایت مقصد، سایتی نیست که مورد تأیید شما باشد و قصد ندارید اعتباری میان‌تان رد و بدل شود. میتوانیم بگوییم شما با یک لینک نوفالو به گوگل میفهمانید که نباید این لینک را دنبال کند و در اصل هدف شما از لینک دادن به آن، فقط نشان دادن منبع یا تکمیل محتوا برای کاربر بوده است.

لینک های نوفالواغلب اوقات برای لینک دادن به سایت هایی که اعتبار کمتری از ما دارند یا حتی رقیب همسطح ما هستند، از لینک نوفالو استفاده میکنیم. البته پیشنهاد ما این است که تا جای ممکن به سایت های غیر معتبر لینک ندهید که بخواهید آن را نوفالو کنید. در صورتی که خاصیت نوفالو را به لینک اضافه نکنید، لینک به صورت پیشفرض در حالت dofollow قرار دارد.

2. به اعتبار سایت مقصد دقت کنید

زمانی که قصد دارید لینک خروجی بدهید، باید مطمئن شوید که اعتبار سایت مقصد بالاست و میتواند مقداری از این اعتبار را به شما منتقل کند. یکی از راهکارهای بررسی اعتبار آن، استفاده از ابزار سایت moz در بررسی DA (اعتبار دامنه) و PA (اعتبار صفحه) است. علاوه بر این برای اینکه مطمئن شوید سایتی که به آن لینک میدهید، برای موتور های جستجو و گوگل اعتبار بالایی دارد، باید به موارد پایین هم دقت کنید:

بررسی لینک های خروجی صفحه مقصد

دقت کنید که صفحه مقصد لینک شما، به چند و به چه سایت هایی لینک داده. مراقب باشید به یک صفحه فروشنده بک لینک یا با لینک های اسپم و هرز لینک ندهید. این موضوع باعث کاهش اعتبار سایت شما میشود.

اسپم اسکور چیست؟

اسپم اسکور امتیازی است که نشان میدهد هر سایت نزد گوگل چقدر اعتبار منفی دارد. برای بررسی اسپم اسکور میتوانید به همان ابزار moz که در بالا معرفی شد مراجعه کنید. همینطور ابزار سایت majestic هم به شما نشان میدهد که که سایت مدنظرتان چقدر از طرف گوگل مورد اعتماد است و چه میزان شاخصه های اسپم گونه دارد.

اگر ابزارهای بررسی بک لینکی مثل moz و ahref در اختیار دارید، بهتر است بررسی کرده و مطمئن شوید که لینک های دریافتی صفحه مقصد، اعتبار مناسبی دارند یا نه. در صورتی که صفحات اسپم زیادی به این سایت یا صفحه لینک داده باشند، لینک دادن شما به آن باعث کاهش اعتبارتان میشود.

3. ارتباط صفحه مبدأ و مقصد

 ارتباط صفحه مبدأ و مقصد

سایت هاب اسپات، یک سایت معتبر در زمینه آموزش دیجیتال مارکتینگ است. اما به نظر شما اگر در میان یک مقاله پزشکی‌مان به این سایت لینک بدهیم، از اعتبار بالای این سایت به ما هم چیزی میرسد؟ مطمئنا نه.

لینک های خارجی باید ترجیحا به محتوای شما مرتبط باشند تا گوگل و بقیه موتورهای جستجو بتوانند اعتباری را بین این دو صفحه رد و بدل کنند.

4. به صفحات تخصصی لینک بدهید

اگر بخواهیم در مقاله تحقیق کلمات کلیدی، صحبتی از مبحث سئو بیاوریم و کاربر را به یک صفحه خارج از سایت برای مطالعه بیشتر در مورد آن بفرستیم، هر چه سایتی که شما به آن لینک میدهید، به تخصص و حوزه فعالیت شما نزدیک تر باشد، نتیجه بهتری دریافت میکنید.

5. تعداد لینک های اوت باند

تعداد لینک های اوت باند

به طور اصولی، فقط باید زمانی به یک صفحه لینک خروجی بدهیم که از مطالب آن در مقاله خودمان استفاده کرده (لینک به منبع) یا قصد معرفی کردنش را داشته باشیم. اما یکی از تکنیک های سئو کلاه خاکستری، لینک دادن به سایت های معتبر حتی بدون استفاده از مطالب آن است! این یعنی بدون اینکه از مطالب مقاله لینک OUTBOUND سایت MOZ برای نوشتن این مقاله استفاده کرده باشیم، یک لینک به آن بدهیم و کمی اعتبار به صفحه خود منتقل کنیم.

البته بعضی از وبمستران در استفاده از این نوع لینک دهی زیاده روی کرده و تصور میکنند هرچه لینک زیادتری به سایت های معتبر بدهند، اعتبار بیشتری دریافت میکنند در حالی که این باور کاملا اشتباه است و گوگل را به شک می اندازد. پیشنهاد ما برای یک مقاله 1200 کلمه ای، یک یا نهایتا دو لینک است.

البته بعضی مواقع سایت هایی را میبینیم که تعداد بیشتری لینک از صفحات‌شان به خارج از سایت داده اند و همچنان در رتبه های اول هستند، اما اگر دقیق تر به آنها نگاه کنیم مشاهده میکنیم که outbound link های آنها، فقط برای بهبود تجربه کاربری استفاده شده.

6. کلمه کلیدی outbound link

سایت bloggingx و بعضی از منابع خارجی دیگر میگویند که بهتر است از کلمات lsi (مرتبط) برای لینک دادن استفاده کنید. بعضی دیگر هم میگویند که بهتر است از اسم برند سایت استفاده کنید.

از آنجایی که ما قصد داریم صفحه خود را با یک عبارت کلیدی خاص در گوگل بالا بیاوریم، پس قطعا کار درستی نیست که با کلمه کلیدی صفحه خود به سایت دیگر لینک بدهیم.

چه این سایت رقیب ما باشد چه رقیب ما نباشد…

پس شدیدا توصیه میکنم کلمه کلیدی مورد نظر برای outbound link خود را از بین موارد زیر انتخاب کنید:

  1. نام برند
  2. کلمات جنرال (مثل اینجا کلیک کلیک کنید، منبع و …)
  3. کلمات فرعی که برای ما اهمیتی ندارند (مثلا اگر سایت فروش لپ تاپ دارید، کلمات مربوط به محصولات سلامتی برای شما اهمیتی ندارد و میتوانید از آنها در اوتباند لینک ها استفاده کنید)

لینک خارجی در وردپرس و افزونه YOAST SEO

لینک خروجی در yoast

میدانید که این افزونه در تمامی مقالاتی که مینویسید به شما پیشنهاد میکند یک یا چند لینک خروجی در محتوایتان اضافه کنید. (که البته اجرای آن در تمامی مقالات را پیشنهاد نمیکنیم.)

در خود سایت yoast در مورد این موضوع اینطور گفته شده:((شما با لینک دادن به صفحات خارجی باعث میشوید که شبکه وب سایت ها به یکدیگر متصل شوند و موتور های جستجو در ایندکس آنها بهتر عمل کنند.)) همانطور که مطالعه کردید در این سایت اشاره مستقیمی به تأثیر لینک های خروجی برای سئو نشده.

علاوه بر این، در قسمتی از مقاله سایت bloggingx در مورد این نوع لینک، پیشنهاد میشود که به سایت ها و وبلاگ های دیگر لینک بدهید تا آنها هم مقالات شما را بخوانند و به شما لینک بدهند. البته شاید در ایران کمتر این اتفاق بیوفتد اما در هر حال ممکن است راهکار خوبی باشد.

کلام آخر: چطور از لینک های outbound استفاده کنیم؟

در میانه مقاله گفتیم که قبل از لینک دادن به یک صفحه، با روش های مختلفی مثل:

  • بررسی اعتبار دامنه
  • بررسی اسپم اسکور
  • بررسی لینک های دریافتی
  • و…

مطمئن شوید که انتخاب شما، یک صفحه و سایت معتبر است. اما میدانیم که بسیاری از وبمستران علاقه ای به صرف این زمان فقط برای دادن یک لینک خروجی ندارند. پیشنهاد ما در چنین حالتی این است که:

کلمه کلیدی مقاله‌تان را به زبان انگلیسی در گوگل جستجو کنید، در صفحه اول و ترجیحا از میان 5 رتبه اول، سایت های مناسب را پیدا و به یک یا چندتای آنها لینک بدهید.

منظور از سایت های مناسب، سایت هایی است که علاوه بر اعتبار بالا، ارتباط مناسبی هم با حیطه فعالیت شما داشته باشند. البته ممکن است در برخی از کلمات مجبور شویم به سایت های عمومی مثل ویکی پدیا لینک بدهیم که این موضوع هم مشکل خاصی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.