پروژه بازاریابی و افزایش فروش سریع

هدف نهایی هر کسب‌و‌کار، افزایش فروش و کسب درامد و سود بیشتر است و آشنایی با روش‌های افزایش فروش و جذب مشتریان بیشتر، از الزامات اصلی هر کسب‌و‌کاری است. در ارتباط با روش‌های جذب مشتری و راه‌های افزایش فروش، نکات و توصیه‌های زیادی مطرح شده است. اما آیا می‌دانید کدام یک از این روش‌ها برای کسب‌و‌کار شما مناسب است؟
برای افزایش فروش در کسب‌و‌کار خود، به جای تمرکز بر سود بیشتر روی مشتری تمرکز کنید و کارایی را در فروش خود بهبود دهید.

سازمان شما باید یک وجه تمایز و شخصیت مختص به خودش را داشته باشد تا از سایر رقبا قابل تشخیص باشد. همین تمایز‌های برند، در بازار بزرگ محصولات مشابه، می‌تواند مشتریان را به سمت شما سوق دهد و بین سایر برندها، برند شما را کاملا مشخص کند. مثلا لوگوی خاص (سیب گاز‌زده) اپل و طراحی‌های منحصر به‌فردش در تمام محصولات این شرکت قابل تشخیص است.

همیشه به خاطر داشته باشید که فروش به مشتریانی که حداقل یک‌بار از شما خرید کرده‌اند، بسیار آسان‌تر از فروش به مشتریان جدید است. پس ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنید.

وقتی اطلاعات کاملی راجع به مشتریانتان داشته باشید، می‌دانید چه مشکلی آن‌ها را آزار می‌دهد. البته که هر فردی مشکلات مخصوص به خودش را دارد؛ اینجا صحبت از مشکل مشترکی است که راه‌حل آن در اختیار شما است.

بگویید محصول یا خدمت شما چطور می‌تواند مشکل مشتریان را حل کند؟ چطور می‌تواند مسئله‌ای را برطرف کند که آن‌ها را به ستوه آورده است!

اگر مشتری را به‌خوبی شناخته باشید، محصول یا خدمتی ارائه می‌کنید که مشکلشان را برطرف کند؛ در نتیجه، فروش هم افزایش خواهد یافت.

اما اگر مشتری‌ را خوب نشناسید یا مشکلی از آن‌ها برطرف نکنید، راه به جایی نخواهید برد.

یادتان باشد، همۀ کسب‌وکارهایی که به دستاوردهای بزرگ رسیدند، به مشتریانشان خدمات و محصولات خوبی ارائه کردند؛ پس می‌توان گفت یکی از ترفندهای بالا بردن فروش، قدم برداشتن در راستای خدمت‌کردن است! بنابراین، به‌جای تمرکز روی فروش، برای خدمت و کمک‌کردن وقت بگذارید. از این طریق، کسب‌وکارتان هم بیشتر سود خواهد برد.

مشتری خود را خوب بشناسید

در همۀ راهکارهای افزایش فروش، شناخت کامل مشتری یکی از ضروریات مهم است. قبل از هر چیزی باید ویژگی‌های جمعیت‌شناختی (Demography) مشتریان مثل سن، جنسیت و درآمد، سطح تحصیلات را مشخص کنید. باید بدانید با چه دسته از افراد طرف هستید! پس از آن هم پرسونای مشتری را مشخص می‌کنید. حالا دیگر می‌توانید به سراغ بخش‌بندی مشتریان (Customer Segmentation) بروید. اینجاست که می‌توانید آن‌ها را بر اساس اطلاعات مختلف مثل دموگرافی، روان‌شناختی، موقعیت مکانی، رفتاری، نیاز و سایر موارد در گروه‌های مختلف قرار دهید. برای شناخت بهتر و بیشتر مشتری، می‌توانید این سؤالات را در نظر داشته باشید: مشتری بالقوه در چه بازۀ سنی‌ای قرار دارد؟ بیشتر بانوان مشتری شما هستند یا آقایان؟ آیا این افراد ازدواج کرده‌اند؟ آیا بچه دارند؟ میزان درآمد مشتریان راغب چقدر است؟ آن‌ها چه علایق و تفریحاتی دارند؟ اولویت‌های آن‌ها چیست؟ چه نیازی دارند؟ بیشتر به چه شکلی خرید می‌کنند