روشها و استراتژیهای مختلفی برای توسعه موفق کسب و کار وجود دارد. در ادامه میتوانید برخی از مهمترین این روشها و استراتژیها را مشاهده کنید.
استراتژی توسعه کسب و کار
1: تحلیل بازار
نخستین گام برای توسعه موفق کسب و کار میتوان به شناخت بازار و نیازهای مشتریان و رقبای جهانی اشاره کرد.
تحلیل بازار اطلاعات مربوط به صنایع، مشتریان، رقبا و سایر متغیرهای بازار را در اختیار شما قرار میدهد؛ همچنین، با تجزیه و تحلیل بازار میتوانید رابطهی میان عرضه و تقاضا برای یک محصول یا خدمات خاص را تعیین کنید. بر اساس این اطلاعات، میتوانید دربارهی استراتژیهای احتمالی بازاریابی خود آگاهانهتر تصمیم بگیرید.
تحلیل بازار چیست؟
پیشنهادی که به بازار خاصی ارائه میدهید، به چه اندازه تأثیرگذار است؟ تحلیل بازار به اینگونه سؤالات مهم پاسخ خواهد داد. هر شرکت، مشتری یا مؤسسی میتواند تجزیهوتحلیل بازار را انجام دهد.
تحلیل بازار اساس تصمیمگیریهای تجاری است. برای تصمیم گیری درمورد خرید یا فروش، اطلاعات را از تأمینکنندگان و خریداران جمعآوری و سپس ارزیابی میکنید؛ همچنین، میتوانید بازار فعلی خود یا بازارهای جدیدی را بررسی کنید.
تجزیه و تحلیل بازار قسمت عمدهای از تحقیقات و یکی از مؤلفههای مهم هر طرح تجاری است. در این طرح، مدیران مشاغل ایدههای تجاری خود را به صورت کتبی مستند میکنند.
در طول تجزیه و تحلیل بازار، فقط یک بازار خاص بررسی میشود. شرکتها با استفاده از نتایج این تحقیقات، فرصتها و خطرات آن بازار خاص را شناسایی میکنند. بازار هدف اساس تجزیهوتحلیل بازار است.
2: تبلیغات و بازاریابی
استفاده از بازاریابی در زمان و مکان مناسب موجب جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی خواهد شد.
تبلیغات و بازاریابی مشاغل از روش های گوناگون و متفاوت قابل اجرا و بررسی بوده که از مهمترین عوامل انتخاب چگونگی این مهم، میزان بودجه ی مالی در نظر گرفته شده سازمان (کسب و کار) برای اجرای آن است. تبلیغات و بازاریابی مشاغل از جمله مهمترین اقدامات لازم و ضروری جهت ماندگاری در بازار به شدت رقابتی امروز و همچنین دید مخاطبان به منظور افزایش راندمان فروش خدمات و محصولات هر بنگاه اقتصادی محسوب می گردد.
بازاریابی و تبلیغات تخصصی بر اساس نیاز سنجی و امکان سنجی هر یک از رسته های کاری به صورت تخصصی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرند به طوریکه تمام نیازهای لازم هر بنگاه اقتصادی را در حوزه بازاریابی و تبلیغات مشاغل جامه عمل خواهد پوشاند.
3: رشد پایدار
حفظ ارزش افزوده، کیفیت، سطح رقابت و ارضای نیاز مشتریان جدید از معانی رشد پایدار میباشند.
رشد پایدار کسب و کار به توانایی یک شرکت برای گسترش و افزایش سودآوری خود در طول زمان به شیوه ای مسئولانه و اخلاقی و در عین حال با به حداقل رساندن تأثیر منفی آن بر محیط زیست، جامعه و اقتصاد اشاره دارد. این نوع رشد بر دوام درازمدت کسب و کار و توانایی آن در برآوردن نیازهای حال بدون به خطر انداختن توانایی نسل های آینده برای برآوردن نیازهای خود تأکید می کند.
پارامترهای مهمی که در رشد پایدار کسب و کار مورد توجه قرار می گیرند
رونق اقتصادی: رشد پایدار مستلزم دستیابی به موفقیت مالی در عین در نظر گرفتن تأثیر اقتصادی فعالیت های تجاری بر ذینفعان از جمله کارکنان، تامین کنندگان و جامعه محلی است.
نظارت محیطی: مستلزم به حداقل رساندن ردپای محیطی عملیات تجاری، کاهش مصرف منابع و اجرای شیوه های پایدار برای کاهش اثرات زیست محیطی است.
مسئولیت اجتماعی: رشد پایدار شامل شیوههای تجاری اخلاقی و توام با مسئولیتپذیری اجتماعی، از جمله شیوههای کار منصفانه، مشارکت جامعه، و کمک به رفاه اجتماعی است.
چشم انداز بلند مدت: شامل تصمیم گیری هایی است که منافع بلند مدت را بر منافع کوتاه مدت اولویت می دهد و از تداوم کسب و کار و تاثیر مثبت آن بر جامعه اطمینان می دهد.
استراتژی هایی که در رشد پایدار کسب و کار مورد توجه قرار می گیرند:
نوآوری و کارایی: پذیرش نوآوری و بهبود کارایی عملیاتی برای کاهش ضایعات، مصرف انرژی و اثرات زیستمحیطی و در عین حال افزایش بهرهوری و رقابت.
تعامل با ذینفعان: تعامل با سهامداران، از جمله مشتریان، کارکنان، سرمایه گذاران و جوامع، برای درک نیازها و نگرانی های آنها و ادغام بازخورد آنها در استراتژی های تجاری.
مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR): اجرای ابتکارات CSR که از جامعه و محیط زیست حمایت می کند، تعهد به داشتن رفتار درست و اخلاقی به صورت مستمر.
مدیریت زنجیره تامین پایدار: همکاری با تامین کنندگان برای اطمینان از تامین منابع به صورت مسئولانه، توجه به شیوه های کار اخلاقی و نظارت و کنترل آثار بر محیط زیست در سراسر زنجیره تامین.
4: فناوری و نوآوری
امروزه استفاده از تکنولوژی موجب بهبود فرآیندهای اجرایی چه از نظر سرعت و کیفیت شده است. همین طور عرضه محصولات و خدمات جدید، از راهکارهای بسیار موثر در توسعه کسب و کار است.
نوآوری در کسب و کار زمانی است که شرکت ها فرآیندها، ایده ها، خدمات یا محصولات جدید را با هدف افزایش سود به اجرا در میآورند. این میتواند به معنای راهاندازی محصولات یا خدمات جدید و بهبودیافته که میتواند منجر به درآمد بالاتر شود. نوآوری میتواند کارآمدتر کردن فرآیند موجود یا حل یک مشکل تجاری فعلی (که هر دو باعث کاهش هزینهها و صرفهجویی در زمان میشوند) باشد. تمرکز کسب و کار بر طوفان فکری، تفکر طراحی، یا ایجاد یک بخش نوآوری میتواند منجر به نوآوری های تجاری شود. عنصر کلیدی نوآوری در کسبوکار این است که باعث ایجاد درآمد برای شرکت میشود.
چرا نوآوری در کسبوکار مهم است؟
نوآوری چهار مزیت اصلی را به شرکت ها ارائه میدهد عبارتنداز:
- پیشبینی تغییرات بالقوه بازار
هنگامی که نقش نواوری در کسبوکار به درستی ایفا شود، شرکت میتواند وضعیت بازار را یا تغییر تقاضای مصرف کنندگان بررسی میکند. کسب و کارها از این اطلاعات برای ایجاد تغییرات استراتژیک و ترغیب کارکنان داخلی به کارآفرینی استفاده میکنند تا تغییرات بازار را بتوانند بخوبی پاسخ دهند.
- افزایش کارایی
بسیاری از نوآوریهای کسبوکار با کمهزینهتر کردن فرآیندهای کسبوکار موجود، زمان کمتری برای تکمیل میگیرند. این تغییرات باعث صرفه جویی در زمان میشود و سازمان را برای سازگاری با تغییرات صنعت با ایجاد سیستم چابک را یاری میکند، که بقای شرکت در برابر نوسانات و خطرات را کاهش میدهد.
- جذب و حفظ استعداد
بیش از هر زمان دیگری، کارمندان به ویژه نسل Z میخواهند برای شرکتهایی با نوآوری و خلاقیت کار میکنند، همکاری کنند زیرا به اعتقاد آنها این مدل شرکتها آیندهای درخشان دارند.
- درک برند
مصرف کنندگان تمایل بیشتری به خرید از شرکت هایی دارند که از نظر آنها نوآور هستند و آگاهی اجتماعی بیشتری دارند
5: تقویت سرمایه
با جذب سرمایه گذاران، بهره بردن از تسهیلات بانکی، صدور اوراق بهادر و… میتوانید سرمایه خود را تقویت و خود را در مقابل رقبا قدرتمندتر کنید.
6: همکاری با سایر شرکتها
همکاری کردن با سایر شرکتها میتواند موجب رشد شرکت در زمینههای فناوری، بازاریابی و توزیع محصولات شود.
7: مدیریت بهینه منابع
با مدیریت بهینه منابع مختلف مانند انسانی، مالی و فیزیکی میتوانید کسب و کار خود را پایدارتر کنید و سطح رقابتی خوبی را داشته باشید.
برنامه ریزی کسب و کار موفق
توسعه موفق کسب و کار بدون برنامهریزی دقیق امکانپذیر نیست، در ادامه نکاتی را برای برنامهریزی کسب و کار موفق گفتهایم:
تعیین اهداف
اهداف شما باید در دورههای کوتاه مدت، متوسط و بلند مدت مشخص و قابل اندازهگیری و دسترسی باشد.
تحلیل بازار
سعی کنید همیشه از بازار و رقبای خود شناخت کافی را داشته باشد. این شناخت به شما در برنامهریزی کمک زیادی میکند.
استفاده از فناوری
از تکنولوژی و فناوریهای نوین استفاده کنید تا از رقبا عقب نمانید. استفاده از ابزارهای نوین در توسعه کسب و کار بسیار حائز اهمیت است.
تعیین بودجه
برای توسعه موفق کسب و کار، میبایست بودجه مورد نیاز برای پیشرفت شرکت خود را تعیین کنید و به دنبال منابع مالی مورد نیاز خود باشید.
برنامهریزی هفتگی و روزانه
یک برنامهریزی دقیق و هوشمندانه میتواند به شما در توسعه کسب و کار کمک زیادی کند.
توجه به کیفیت
شما باید همیشه به فکر افزایش کیفیت محصولات و خدمات خود باشید چرا که این کار بهترین راه برای توسعه موفق کسب و کار است.
مسئولیتپذیری
شما میبایست در تمامی مراحل کسب و کار خود مسئولیتپذیر باشید و از تمامی تصمیماتی که اخذ میکنید اطمینان داشته باشید.
سخن آخر
سعی کردیم برخی از روشهای توسعه موفق کسب و کار را ذکر کنیم که برای هر نوع کسب و کار، با هر توانایی و شرایطی، مفید هستند.