به طور فزاینده ای، بخش مهمی از بازاریابی، بازاریابی دیجیتال است و تکامل مداوم فضا چیزی است که هر شرکتی باید با جدیت نظارت کند و به طور مؤثر به آن پاسخ دهد. در زمانی که دیجیتال مارکتینگ به چنان بخش مهمی از پازل کلی بازاریابی تبدیل شده است که تمایز دیجیتال تقریباً غیر ضروری است، درک اصول و شیوههایی که از یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر پشتیبانی میکنند ضروری است.
اشتباهات رایج در بازاریابی دیجیتال
برخی از رایج ترین اشتباهات بازاریابی دیجیتال چیست؟
مدیریت تغییر ضعیف
یکی از مشکلات رایجی که برنامههای بازاریابی دیجیتال ناکارآمد را آزار میدهد، ناکامی در ترکیب یک استراتژی مدیریت تغییر به اندازه کافی انعطافپذیر و مشارکتی است. ساختارهای تیم و پویایی داخلی شکل دهنده همکاری بین فناوری اطلاعات و بازاریابی در پروژه های دیجیتال بسیار مهم است.
چک کردن طیف وسیعی از پلتفرم های دیجیتال
بسیاری از برندها به جای تمرکز بر روی آنچه که برای آنها در راستای محصول/صنعت/مخاطب/شخصیت برند خاصشان بهتر است، بیش از حد روی طیف وسیعی از پلتفرم های دیجیتال تمرکز دارند. همه افراد میخواهند در هر پلتفرم جدید یا محبوبی حضور داشته باشند، اما تناسب ناخوشایند و عدم تمرکز منجر به هدر رفتن زمان و منابع میشود.
شکست در ایجاد تعادل
درک نادرست تعادل در حال تکامل بین خلاقیت و استراتژی بازاریابی دیجیتال تاکتیکی قوی، موضوع دیگری است. در حالی که ابتدا در مورد محتوا یا ایده های خلاقانه بود، اکنون اساساً به نحوه استفاده از کانال های در دسترس شما می پردازد: یافتن کوتاه ترین راه برای مصرف کنندگان با محتوای جذاب به گونه ای که آنها مجددا برگردند.
خلاقیت هنوز مهم است، اما اگر خلاقیت و محتوا را با اتوماسیون، استراتژی کانال، رسانه های دیجیتال و غیره ترکیب نکنید، نمی توانید یک استراتژی قوی داشته باشید.
درس های جدید و اولویت های برتر
برای بازاریابان دیجیتال، سال 2022 سال مهمی بود. آنها درسهای مهمی آموختهاند و اولویتهای کلیدی تصویر بزرگ را که باید فراتر از اجرای استراتژیک و تاکتیکی یک برنامه بازاریابی دیجیتال موثر در نظر گرفته شوند، یادآوری شدند.
2022 اهمیت سرمایه گذاری صحیح در وفاداری را نشان داد. در مبارزه برای به دست آوردن مشتریان جدید، برندها نمی توانند مشتریان فعلی خود را فراموش کنند. مشتریان امروزی تمایل بیشتری به خروج دارند. اختلال همه گیر جهانی را ایجاد کرده است که در آن مردم نسبت به تغییرات بزرگ و رفتارها و ترجیحات جدید بازتر هستند. پیوند بین مصرفکنندگان و حتی قویترین برندها ضعیفتر از همیشه است و شرکتها باید به شدت بر ارائه ارزش مداوم برند و تقویت و حفظ ارتباطات مصرفکننده و برند تمرکز کنند.
اما بزرگترین دستاورد از سال 2022 تأکید مداوم بر حفظ حریم خصوصی مصرف کننده و تغییرات اساسی در حال ظهور در توانایی یک نام تجاری برای پیگیری ترجیحات و رفتار مصرف کننده در سایت های مختلف است. گوگل اعلام کرده است که از سال 2024، پشتیبانی از کوکیهای شخص ثالثی که این ردیابی را ممکن میکنند در مرورگر کروم خود متوقف میکند و اپل و موزیلا نیز اقداماتی را انجام دادهاند تا به ترتیب کنترلهای حریم خصوصی بیشتری را در سافاری و فایرفاکس به مصرفکنندگان بدهند.
این تغییر عظیم با مصرفکنندگانی که آگاهی تازهای از مسائل حریم خصوصی نشان میدهند و خواستار احترام بیشتر برای حریم خصوصی خود در نحوه ارتباط برندها و استفاده از اطلاعات خود برای سفارشی کردن پیشنهادات هستند، سازگار است. شرکت ها باید از این تغییر آگاه باشند و استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را بر این اساس تطبیق دهند.
استراتژی بازاریابی دیجیتال 101
با آمدن تغییرات کوکیها در سال 2024، استراتژیهای بازاریابی دیجیتال موثر که با مصرفکنندگان ارتباط برقرار میکنند و طنینانداز میشوند، مهمتر از همیشه خواهند شد. در مقابل این پسزمینه، در اینجا چیزی است که تصمیمگیرندگان باید هنگام طراحی و اجرای برنامههای بازاریابی دیجیتال خود در دنیای تازه بدون کوکی در نظر داشته باشند.
تشخیص دهید چه چیزی برای شما منطقی است.
اول، بدانید که هر شرکتی متفاوت است و هر مجموعه ای از شرایط منحصر به فرد است. برخی به عنوان پذیرندههای اولیه رشد میکنند و برخی دیگر پس از تثبیتتر چشمانداز، راحتتر میتوانند بازاریابی دیجیتال انجام بدهند. آنچه مهم است این است که استراتژی شما برای برند، مدل کسب و کار و مخاطبان شما منطقی باشد.
داده های با کیفیت را در اولویت قرار دهید.
تشخیص اینکه چه چیزی برای برند شما مفید است به نحوه تعریف موفقیت شما بستگی دارد و این موفقیت توسط داده ها مشخص می شود. تنظیم KPIهای صحیح ضروری است و می تواند به ویژه در ردیابی اسناد کانال مفید باشد. انتساب کانال میتواند به طرز شگفتآوری مشکل باشد: ارتباط مصرفکننده نهایی که فروش را میبندد ممکن است به واسطه طیف وسیعی از تعاملات قبلی ایجاد شود و درک این موضوع که اکوسیستم حیاتی است. این فقط به ماهیت و کیفیت دادههای شما مربوط نمیشود، بلکه این است که چگونه (و با چه سرعتی) میتوانید آن دادهها را تفسیر کرده و آنها را به بینشهای عملی تبدیل کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، کاهش زمان خود را در اولویت قرار دهید.
از طراحی وب سایت ریسپانسیو استفاده کنید.
طراحی وب سایت ریسپانسیو نیز مهم است. برای تطبیق ترجیحات مختلف کار کنید و به کاربران در وب سایت خود احساس راحتی کنید. در هر دو پلتفرم وب و موبایل، تجربه مشتری باید در اولویت باشد. ویژگی های اضافی را می توان برای کمک به ساده سازی آن تجربه اضافه کرد. به عنوان مثال، یک ربات چت می تواند 80+٪ از درخواست ها یا سوالات مشتریان را پاسخ دهد.
بهترین پلتفرمهای آنلاین طراحیشده به مشتریان این امکان را میدهند که در فضای مجازی به همان شیوهای که دستگاههای تلفن همراه خود را کار میکنند، حرکت کنند. بازاریابی ایمیلی میتواند بخش مؤثری از استراتژی شما باشد، مشروط بر اینکه شما یک هرزنامه نباشید و به طور مداوم محتوایی تولید کنید که میتواند واقعاً به مشتریان شما کمک کند. همین استاندارد در مورد کانال های اجتماعی نیز صدق می کند. با رسانه های اجتماعی مانند بازاریابی محتوا رفتار کنید و بر محتوایی که ممکن است برای مصرف کنندگان مفید یا سرگرم کننده باشد تأکید کنید. گوش دادن اجتماعی راه عالی دیگری برای دریافت بازخورد در زمان واقعی است.
از نقطه نظر تاکتیکی، از استفاده از برنامه های پرداخت به ازای کلیک برای سازماندهی کمپین های کارآمدتر و بهبود نرخ تبدیل نترسید. تست A/B همچنین میتواند ابزار موثری برای اصلاح رویکرد شما باشد و همه برندها باید معیارها را با داشبورد بیدرنگ و واضح و قابل دسترس کنترل کنند.
زمانی که اشتباهات رخ داده است، تصدیق کنید و آنها را برطرف کنید.
در نهایت، شاهد عدم شفافیت برخی از برندها بودیم که به سرعت توسط مصرف کنندگان مجازات شدند و در سال 2022 روشن کردند که صداقت و شفافیت باید در اولویت باشد. خطاها باید به سرعت و صادقانه تصدیق شوند زیرا مصرف کنندگان طفره رفتن یا عدم صداقت را مجازات خواهند کرد.
از آنجایی که مرورگرها به پشتیبانی از این ویژگی های ردیابی آنلاین پایان می دهند، داده های شخص بالقوه (که به طور شفاف از طریق تعامل سودمند مشترک برای مصرف کنندگان جمع آوری می شوند) به طور فزاینده ای ارزشمند خواهند شد. برندهایی که صداقت را رعایت میکنند، مصرفکنندگان را در اولویت قرار میدهند و به وفاداری به برند پاداش میدهند، حتی در دنیای بدون کوکی، خوب خواهند بود.